verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:48

Nadya schreef:
Daarbij ruikt een dier vele malen beter dan de mens en ik ben ervan overtuigd dat dieren precies weten wat daar gebeuren gaat.

En kun jij zeker weten dat een dier niet dood wil dan?
Ik heb meegemaakt met mijn vorige hond dat hij wist dat hij dood zou gaan, toen ik hem kon loslaten en er vrede mee had dat hij er binnen korte tijd niet meer zou zijn ging hij hard achteruit. We hebben hem toen een spuitje laten geven, imo was hij er aan toe, dit was ook de enige keer dat hij niet bang was bij de DA... Toen hij dood ging voelde ik ook opluchting en vrede.
Waarom zou dit voor een paard niet zo zijn? Waarom zou een paard geen vrede kunnen hebben met het eind van zijn/haar leven?

Zoals de TS het beschrijft dan zou ik mijn paard wel naar de slager brengen als het zover is. En voor mijn paard is een ritje in de trailer fun, gaan we leuke dingen doen, dus dat is ook geen probleem. Maar eigelijk hoop ik dat hij, als het zover is, gewoon in zijn slaap overlijdt.

En de dood hoort bij het leven, daar kun je je ogen wel voor sluiten, maar het is wel de enige zekerheid die we hebben....
Tuurlijk mis je degenen die dood zijn en heb je verdriet, maar aan de andere kant is het lijden in veel gevallen dan ook over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:22

Ik heb zelf bij een slager gewerkt; hij slachtte weliswaar geen paarden.
Ik had ook gehoord dat varkens en koeien "de dood" of "bloed" ruiken en daardoor in de stress zouden schieten.
Dat is bij een kleine slagerij echt een fabel.
Hoe het bij de grote slachtfabrieken gaat dat weet ik niet.

Ik weet alleen dat bij A een koe stond te wachten, daarnaast het hok met varkens, 5 meter verderop werden de dieren geschoten en gevild.
Ze konden alles zien en ruiken, maar ze waren hartstikke rustig.

Onze slager slacht ook paarden; ik heb nu wel zoiets als er iets met onze paarden zou zijn, en de dood is de paardvriendelijkste oplossing, dan gaan ze daar maar heen. En ze mogen ook voor de consumptie geslacht worden.
Een paard is niets meer of minder dan elk ander dier wat voor de menselijke consumptie wordt gebruikt.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:29

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 05-12-22 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:37

ik vind het ene heeel leerzaam uitstapje... je kan zien wat ze doen met het vleesje wat er op je bord ligt.

Ik denk dat het in nederland het heel netjes gaan maar in sommige landen gaat het er slechter aan toe. De meeste beesten zijn in 1 keer dood.

als ik ene eigen paard zou hebben en die kan niet meer goed bewegen en zo en is heel ziek bijvoorbeeld breng ik hem naar de slacht.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:42

Die slager uit nijkerk staat echt heel goed bekent,juist omdat alles zo netjes gaat,ik heb al meerdere paarden helaas bij hem gebracht maar niets anders dan lof over deze man.
Nadeel is alleen dat ze daar geen nood slachtingen mogen uitvoeren,dit gaat dus alleen op afspraak.
Als het bij mij ooit weer zover zou komen ga ik zeker weer naar deze man.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:47

Shenavallie schreef:
Hoe is het mogelijk dat je na dit verhaal nog zeker bent van het idee om je eigen paard naar de slacht te brengen Verward Kan het me absoluut niet voorstellen!
Ik was sowieso al niet van plan om mijn paard naar een slager te brengen, maar na het lezen van jouw verhaal zal ook werkelijk NIEMAND mij kunnen overhalen om het wel te doen.

Dit vind ik echt nergens op slaan! Die man doet het ook niet voor zijn lol zei die al.. Ik zie liever een paard meteen doodgaan dan dattie an 3 eutenasie spuiten nog niet dood is..

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:50

tienus63 schreef:
fiandor schreef:
leuke school excursie Clown (niet dus!)
ik vind het maar raar hoor dat de school zoiets verzint Huilen

Helaas bestaat het leven niet alleen maar uit leuke dingen. Dood en ziekte horen er ook bij. Ongeacht of het over mensen of dieren gaat.

Als je een opleiding die met dieren te maken heeft, horen dergelijke uitstapjes bij het lesprogramma.
Hetzelfde geldt voor mensen die een opleiding in de zorg en verpleging volgen, die worden ook geconfronteerd met de minder leuke kanten van hun vak.

Doe paardenhouderij in Barneveld dit was een onderdeel van de Handel!!

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:51

ik zit bij garmana in de klas wij gingen hier heen voor school voor het vak handel!! ik kon zelf bij de slacht er niet bij zijn! maar wat die man op school al vertelden sprak me wel aan als je moet kiezen tussen leven en dood doe dan de slager!! dan zijn ze namelijk meteen dood!! tegen spuiten vechten ze voelen dat ze dood gaan. dat vind ik pas zielig, bij deze slager gaat het allemaal netjes wat ik gehoord heb het paard merkt niet dat het dood gaat het is in een bliksem flits gebeurt!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:52

Meissie17 schreef:
Gatverdamme afschuwelijk dat je het hier op zet!! totaal ongepast denk jij nog wel aan de kinderen hier !! sorry hoor maar ik vind het echt erg van je dat je dit op bokt zet !!

en trouwens dat de school zoiets verzint kan ik niet geloven

wat een belachelijk antwoord. Ik ga echt niet zo iets verzinnen hoor dat zou echt een ziekelijk iets zijn dan!! En ik denk wel aan kinderen want als je niet wil lezen over dit verhaal OPEN HET DAN NIET!!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:54

MysticTinker schreef:
maartje_h schreef:
ja dat heb ik ook altijd gehoord dat schieten sneller is voor het paard
...omdat eerst alles verlamd raakt door het spuitje

Bij het schieten zijn ze niet meteen dood, alleen verdoofd! Daarna worden ze levend op de kop gehangen en wordt hun keel doorgesneden, dan bloeden ze leeg..

Ik snap niet dat iemand daarheen kan kijken, of erger nog, het zelf doet..

Dit is niet waar wat je zegt. Als ze geschoten worden zijn ze al hersendood dus voelen ze nix meer en ze worden niet aan de kop opgehangen maar aan de voorbeen of achterbeen!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:58

Lielle schreef:
je kunt overigens aangeven dat je paard niet voor consumptie bedoeld is.

als je paard veel medicijnen heeft gehad mag die zowiso niet meer in de consumptie

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:59

mirgino schreef:
Meissie17 schreef:
Gatverdamme afschuwelijk dat je het hier op zet!! totaal ongepast denk jij nog wel aan de kinderen hier !! sorry hoor maar ik vind het echt erg van je dat je dit op bokt zet !!

en trouwens dat de school zoiets verzint kan ik niet geloven

tjeetje wat stel jij je aan zeg!!

hoe dacht jij dan hoe de beesten aan hun eind komen ,die stukken vlees die je s`avonds op je bord hebt?

kom kom ,dit is de echte wereld Vork zo gaat het en niet anders!
en ik vind dat kinderen dat best mogen weten,ik was ook jong toen onze eerste pony naar de slager ging.
en 20 jaar geleden heb ik gewerkt op een vleesgrossier,en moest vaak in het slachthuis wezen.
het gaat er erg netjes aan toe, volgens mij heb jij een hele verkeerde gedachte over slachten *LOL*

Die gedachte had ik ook maar je zou eens moeten gaan kijken (niet zo zeer bij het schieten maar gewoon bij de verwerking enzo..)

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:00

maartje_h schreef:
tienus63 schreef:
Ik weet alleen uit persoonlijke ervaring en van verhalen van de DA, dat in veel gevallen een paard "schieten" bij de slager een snellere dood is, dan het euthaniseren van een paard.
Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg gevallen dat een euthenasie bij een paard wel heel snel is.
Dus wat dat betreft is een reis naar een nederlandse, goed bekend staande slager, absoluut geen slechte optie voor een paard wat geen paardwaardig leven meer kan hebben..

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door BiancUgo op 12-01-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:00

Nadya schreef:
Ik zou mijn paard nooit, maar dan ook NOOIT naar de slacht brengen. Als het zover is, krijgt hij een spuitje thuis. En al die dramatische verhalen over dat paarden nog heel hard vechten tegen zo'n spuitje e.d.: ik ken een hoop eigenaren van paarden, die helaas een spuitje hebben gekregen en in al die gevallen is het paard rustig ingeslapen. En dat vind ik veel beter en geeft zo'n dier heel wat minder stress, dan hem nog eens naar zo'n slachthuis vervoeren e.d. Ik vind dat mijn paard het beste verdient tegen de tijd dat zijn leven voorbij is en ik wil daar ook bij aanwezig zijn. Ik zal nooit een stap in een afschuwelijk slachthuis zetten. Laat staan voor een schooluitje, dan zouden ze echt mijn rug op kunnen!!

Ik ben trouwens overtuigd vegetarier, mede omdat ik tegen het slachten van consumptiedieren ben.

Belachelijk!! Er zijn zat paarden die er tegenstribbelen met de slacht zijn ze meteen dood en hebben ze geen pijn meer. En met het paard word nog wat nuttigs gedaan want alles word gebruikt behalve de lever darmen enz..

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:02

Lielle schreef:
Nadya, waarom geloof je wel dat een spuitje vriendelijk verloopt maar houdt de slacht meteen stress in? Ik heb het zelf meegemaakt, en daar kwam totaal geen stress bij kijken. Overigens moet ieder daarin zijn eigen keuzes maken, maar stemmingmakerij - naar beide zijden - is niet nodig.

Er is geen greintje stress die paarden/ koeien worden uitgeladen in de stalletje gezet en meteen geschoten. Laat je ze eerst een tijdje daar staan ja dan heb je kans op stress en dat wil hij duidelijk voorkomen!!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:02

Het lijkt mij best interessant om die spieren enzo te zien, en ik geloof ook wel dat het bij de slager een snellere dood is dan bij de DA. Hiet schieten zou ik liever niet willen zien...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:05

Nadya schreef:
Lielle schreef:
Nadya, waarom geloof je wel dat een spuitje vriendelijk verloopt maar houdt de slacht meteen stress in? Ik heb het zelf meegemaakt, en daar kwam totaal geen stress bij kijken. Overigens moet ieder daarin zijn eigen keuzes maken, maar stemmingmakerij - naar beide zijden - is niet nodig.

Stemmingmakerij? Dit is gewoon mijn mening en die mag ik geven.

De ervaringen die ik om me heen heb zijn vele malen fijner met een spuitje. Mijn beste vriendin's New Forest is na hevige koliek afgemaakt door een spuitje in zijn eigen box. Dat ging heel vredig. Hier op bokt zit nog iemand, die ik ken, die vorig jaar haar jonge paard verloren is door atypisch myopathie en heeft hem ook een spuitje laten geven. Dat ging heel snel en rustig. En zo weet ik er veel meer in mijn omgeving. Ik heb nog nooit iemand gehoord over hoe erg het kan zijn e.d., dus over stemmingmakerij gesproken.... Clown

Slachten is stress voor een dier. Paarden zijn zeer gevoelige dieren en reken maar dat ze weten waar ze heen gaan. De geur van dood en angst hangt absoluut rondom zo'n slachthuis. In Hilversum (waar ik jarenlang gewoond heb) was vroeger zo'n slachthuis en daarachter woonde mijn beste vriend, waar ik regelmatig kwam. Je wilt niet weten hoe je die dieren in doodsangst hoorde gillen en hoe je het kon ruiken, als je in de tuin zat. En ik overdrijf niet, het is mijn ervaring, ik heb het zelf meegemaakt. Een paard vervoeren levert een paard stress op, zeker de mijne Bloos

Als het ooit zover komt, wil ik het gewoon aan huis doen en mijn paard niet meer stress geven, dan er op dat moment waarschijnlijk al is. Daarvoor hou ik teveel van mijn paardje.

En ook dit is weer verzonnen!! Want een paard ruikt bij het slachthuis geen dood. Die slager waar ik ben geweest heeft het getest.. Hij schoot een paard had al het bloed laten liggen en het dode beestje opgehangen. Daarna een ander paard erlangsheen laten lopen om het vervolgens ook te schieten.. Ze geven er amper iets om!! VInd dat je zoiets eerst moet mee maken voordat je deze vooroordelen geeft!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:07

pluizebol schreef:
Ik heb me een tijd geleden nadat ik hier een topic daarover voorbij zag komen serieus afgevraagd wat ik zou doen als ik toch voor die keuze zou komen te staan. Niet elk paard sterft als een oud paard vredig is zijn slaap dus die keuze zal zeer zeker wel eens komen.
Ik heb toen zeer veel zeer tevreden verhalen gehoord over die slachterij in Nijkerk. Dat ze er netjes mee omgaan en ook goed met de emotie's en gevoelens van de eigenaar omgaan.
Ik denk dat ik dus voor het schieten zal kiezen ipv een injectie. Die van mij heeft een giga hekel aan de dierenarts, heeft het gelijk in de gaten en behandelen is altijd een hele opgave. Met een verdoving waar je U tegen zegt gaat meneertje nog haast niet plat weet ik uit ervaring.
Die van mij zal zeker tegen de spuit vechten dus als ik de keuze heb ga ik voor schieten.

IN Nijkerk kan je kiezen of je er bij wil blijven of niet er word daar niet mee gerotzooit`!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:10

inkepink schreef:
TS knap van je dat het aandurfde te gaan............
Jammer dat er dan weer mensen op bokt zitten die er een drama van maken. Het is toch een leerzame ervaring geweest die je wilde delen met ons?????

ja vind sommige reacties EEN BEETJE JAMMER !!!!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:10

t. Als ze geschoten worden zijn ze al hersendood dus voelen ze nix meer en ze worden niet aan de kop opgehangen maar aan de voorbeen of achterbeen!![/quote]

achterbeen, koppie naar beneden, anders bloedt het niet leeg

bij ons overnachten nog wel eens paarden die hier geslacht worden, en krijgen ook nog eten hoor voordat ze gaan, en geloof me, deze man heeft een hart voor dieren, t is alleen zijn werk, net zoals een da zijn werk doet

niks stress en zielig ze zijn weg voordat ze weten waar ze zijn, als ik nou ooit ernstig ziek zou worden, zou ik wel weten waar ik heenloop Clown

sas

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:14

ik zou er echt niet bij kunnen kijken , niet bij een paard , niet bij een koe, niet bij een varken of wat voor ander dier wat geslacht word dan ook.
Ik vind het al vreselijk om een dood dier te zien liggen , dus laat staan geschoten of gevild te zien worden.
Tuurlijk is het logische dat het moet gebeuren , en ze zullen het vast en zeker niet voor niets doen, maar toch zou ik mijn paard laten euthaniseren. ( heb dat ook met mijn eerste pony laten doen )
Waarom weet ik niet .... misschien is maar het idee ...
Wij mogen op excursie bij lijken kijken , maar ga niet mee Lachen niets voor mij...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:15

sassefras schreef:
t. Als ze geschoten worden zijn ze al hersendood dus voelen ze nix meer en ze worden niet aan de kop opgehangen maar aan de voorbeen of achterbeen!!

achterbeen, koppie naar beneden, anders bloedt het niet leeg

bij ons overnachten nog wel eens paarden die hier geslacht worden, en krijgen ook nog eten hoor voordat ze gaan, en geloof me, deze man heeft een hart voor dieren, t is alleen zijn werk, net zoals een da zijn werk doet

niks stress en zielig ze zijn weg voordat ze weten waar ze zijn, als ik nou ooit ernstig ziek zou worden, zou ik wel weten waar ik heenloop Clown

sas
[/quote]
Ja dat klopt was het even kwijt!
Hij doet het uit RESPECT voor de PAARDEN ZELF heb ik al meerdere keren gezegd! En ik heb weer op mijn beurt respect voor hem omdat hij het kan ik zou het niet kunnen!!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:16

ik vind het juist wel leerzaam maar aan de andere kant ook moeilijk dus daarom schieten er ook emoties los en dat was niet alleen bij mij gebeurd. Heb ook gezien dat ze een koe slachten (daarvan niet het schieten gezien)

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:18

Het is een hele goeie man echt waar! Ik raad je ook aan om naar hem te gaan als het moet ik gun ook elk paard een natuurlijke dood maar is het niet anders neem dan contact op met Van Veen. Hij haalt je paard op of je kunt hem zelf brengen. Dan heb je nog de keus om er bij te blijven of meteen te gaan. Dat eerste raad hij in veel gevallen af omdat er mensen bij kunnen zijn die er complete trouma's aan over houden en dit is iets wat hij absoluut niet wil, mede omdat hij zelf ook paardenliefhebber is!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:25

ik werk zelf op een slacht fabriek, waar ze elke dag gemiddeld 600 varkens slachten, waaronder voornamelijk zeugen, varkens, biggen en beren.

en stress, het ene varken heeft van natura meer stress als de andere, ze hebben zeg maar volbloedvarkens, en die zijn al gestresst als je ze alleen al aanraakt, die krijgen dan zo'n stress dat ze niet meer kunnen lopen of staan, en gaan dan afgrijselijk krijsen, zodra je ze op hun kont duwt zodat ze gaan zitten, is het meteen over, of ze nu in de slachterij zijn of op bij de boer in de stal maakt bij deze varkens dus niets uit, verandering is bij hen stress.
andere rassen varkens,die een mindere kwaliteit vlees hebben(daarom zijn die stressvrkens er, vanwege dus hun mooie vlees) hebben vrijwel geen stress.
een varken gilt al snel, je kunt als je een kenner bent, precies horen wat voor gil het is, een gil van paniek klinkt heel anders als een van woedde of plezier!ze hebben zelfs onderzoek gedaan naar het aantal stresshormonen in het bloed van de verschillende slachtvarkens, en hieruit bleek dat bij veruit de meeste varkens dat percentage heel laag was, op een enkele na die bijvoorbeeld slecht verdoofd werd, of te hard aangedreven werd.

voor verdere vragen kun je altijd bij me terecht.

lijkt me trouwens interressant om eens een bokt-meeting-excursie te houden bij een paardenslager, meld me dan bij deze vast hiervoor aan.
want als ik straks een keer voor de keuze sta dan wil ik graag precies weten wat er met het dier gebeurt, niet dan ?!