thuisrijden met of zonder cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: thuisrijden met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 07:40

Hihi, topic nummer driehonderzesendertigduizend over het capgebruik Tong uitsteken
Ik gebruik mijn cap ALTIJD en ik vind het echt stom van mensen als zij zich te goed voelen om dat ding op te zetten...
Zelfs de beste ruiters vallen nog weleens van een paard af (anky een paar jaar geleden --> been gebroken, Tineke bartels laatst --> heel gedoe met dr nek enzo) dus waarom niet gewoon ff dat doppie op je kop zetten?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:37

Toen ik nog op m,n vz poony reed, toen ging ik altijd zonder cap. Ik ben dr nog nooit afgevallen. Ze zit namelijk heel lekker, ik rijd er nu niet meer op hoor. Beetje groot. Tong uitsteken

juliemoenty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:39

best met cap zelfs op shetlander want soms hebben ze hun dagje niet
en als je er dan af valt heb je een hersenschudding(soms he)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:41

Ik rijd altijd met cap. Ik rijd nu op een paard van iemand anders, en daar moet ik een cap op van de eigenaresse. Toen ben ik weer eens goed gaan nadenken over mijn capgebruik, en heb besloten hem gewoon weer altijd op te zetten ( is wel eens anders geweest, dat geef ik toen Bloos )

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:52

Met cap, heb al eens aan de lijve mogen ondervinden wat er kan misgaan met je cap op... (scedelbasisfractuur, hersenkneuzing, gesprongen trommelvliezen, kneuzingen, schemercoma etc) Denk er dus nog niet over om zonder cap te paard te gaan! (was overigens niet met Prisca)

Vaak gaat het niet eens om je eigen paard, maar om een ander paard in de rijbak wat vreemd doet, een auto die ineens optrekt, zonder dat je paard hem kan zien, de staleigenaar die de kruiwagen om laat vallen etc. Kan je paard nog zo te vretrouwen zijn, het blijft een dier en je omgeving heb je ook niet in de hand.

Het meest vreemde vind ik altijd ouders die het goed vinden dat hun kind zonder cap rijdt, zelfs waar ze bij zijn.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:31

Ik heb altijd mijn cap op, ookal ben ik al heel lang niet meer gevallen, maar je weet maar nooit.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:39

ik zeg eerlijk ik rij al een poosje zonder cap
daarvoor heb ik altijd met cap gereden
nu rij ik een beetje western en op 1 of andere manier neem ik nooit me cap meeen rij ik dus dan zonder cap
en als ik dan weer engels ga rijden dan doe ik juist wel weer me cap op
dus het is eigenlijk op de manier hoe ik rij
maar toch is het je eigen keuze
en met cap is het natuurlijk wel veiliger

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:42

Altijd een cap op, met echte uitzondering niet.
Ben tijdje geleden met mijn paardje onderuit gegaan , en was op dat moment erg blij dat ik hem ophad.
Sinds dien ben ik nog strikter daarin geworden.
Als mensen op mijn knollie willen rijden... dat mag , maar MET cap.
Anders komen ze d'r niet op, niet dat ze erge streken heeft ofzo

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:51

Ik voel me niet te goed om zonder cap te rijden.. ik kan niet buiten rijden ofzo en mijn paard staat stil als ik er bijna afval ook al schrikt ze gaat dan wel opzij en als ik er dan aflich dan staat ze direct stil.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:52

Ik rij thuis/in de bak zonder cap..
Onverstandig, maar ik vind het niet lekker zitten en krijg er zo'n jeuk van. (ik weet het, allemaal smoesjes, het is ook zwaar onverstandig Knipoog ).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:37

ik rij altijd met cap
rij bij mensen thuis op de paarden dus zij zijn verantwoordelijk
ahoewel ik moet toegeven dat ik zomers wel eens zonder cap een paard uit de wei naar de laan rij hoor Lachen
gewoon aan halstertje

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:00

gewoon dressuur in de bak rijd ik zonder cap, maar als ik ga springen of een buitenrit doe ik hem wel op Lachen ik voel me echt heel safe op Tosca Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:42

ik reed altijd zonder cap in de bak, in het bos met.

maar nu zijn we van stal verwisseld en aangezien het een henstenhouderij is wil de houder dat we allemaal een cap dragen.

ik baal ervan joh! mijn haar meteen plat, en dan zweet je op je hoofd, jekkes Tong uitsteken

ValeriejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:07

Rijd in de manege nooit meer met cap, in het begin wel..
Maar nu ik pas bezig ben met mijn verzorgpaardje, rijdt ik wel met cap, 1 keer ik haar goed ken, zal de cap waarschijnlijk ook terug verdwijnen Duivel
Op eventuele wandelingen zet ik wel mijn cap op.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:10

Altijd met cap. Heb twee keer zonder gereden (inclusief een keer in ren gallop op hele wilde paarden op het strand), nou dat doe ik nooit meer. Vind het toch te gevaarlijk. Ik heb er geen bezwaar tegen om een cap te dragen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:24

Ik rijd altijd met cap. Heb ook gewoon het gevoel dat ik dan beter rijd. Ik durf meer met cap en als mijn paard dan vervelend doet, dan durf ik hem tenminste ook gewoon op zn plek te zetten en twijfel ik minder.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:24

jarrah schreef:
Hihi, topic nummer driehonderzesendertigduizend over het capgebruik Tong uitsteken
Ik gebruik mijn cap ALTIJD en ik vind het echt stom van mensen als zij zich te goed voelen om dat ding op te zetten...
Zelfs de beste ruiters vallen nog weleens van een paard af (anky een paar jaar geleden --> been gebroken, Tineke bartels laatst --> heel gedoe met dr nek enzo) dus waarom niet gewoon ff dat doppie op je kop zetten?

helemaal mee eens

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:33

ik rij zonder cap.. mijn pony is niet zo groot en ik val dan ook niet op mn hoofd. ik doe we een cap op als ze heel druk is.

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:40

Altijd met cap, heb er geen last van dus waarom niet.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:42

Ik rij altijd met cap, heb het een paar keer zonder gedaan, maar ik voel me dan niet op mijn gemak. Een paard blijft een paard en hoe goed je ook kan rijden er kan altijd wat gebeuren, kijk maar naar Tineke Bartels.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:43

Ik rijd thuis in de bak, ik heb geen cap en heb er dus ook nooit een op. Bij ons rijdt eigenlijk niemand met een cap. Alleen mijn dochter als ze een jong paard inrijdt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:46

Zitaswoon schreef:
Ik vind dat dit je eigen keuze is, als je een eigen paard hebt.
Ik rijd altijd zonder cap, behalve als ik ga springen. (of wedstrijd)
Ik vind het gewoon vervelend dat je haar dan bezweet is, vooral in de zomer, maar ook wel na een zware les, en als je dan nog ergens heen moet kan je eerst nog je haren wassen...
Mijn paard is superbraaf tijdens het rijden en wandelen, hiermee bedoel ik dat hij niet loopt te bokken, steigeren, weglopen,... dus heb ik m'n cap gewoon afgelaten. Een ongeluk kan altijd gebeuren, ik kan net zo goed van mijn fiets gereden worden denk ik dan! (Ja alleen ben je dan niet verzekerd, ik weet het Rolleyes )

Eigen keuze! Heeft niemand anders iets op te zeggen vind ik!

ik vind het niet je eigen keuze, hoeveel mensen kunnen er de dupe van worden als jij valt zonder cap? wie weet wat er allemaal gebeurt? je valt ja paard gaat op je hoofd staan en wie weet overleef je het niet? en dan heb je al je vrienden en familie aan het huilen. lijkt me niet dat je dat wil? de kans dat het gebeurt is natuurlijk heel klein, maar ik vind het dus niet je eigen keus. en ook al ga je er niet dood aan je kunt wel zo vallen dat je een tijd in het ziekenhuis of weet ik veel wat moet liggen, en hier bij hebben dus ook andere mensen er last van.

ik rijd dus altijd mét cap. er kan altijd wat gebeuren.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:00

Maartje1990 schreef:
ik vind het niet je eigen keuze, hoeveel mensen kunnen er de dupe van worden als jij valt zonder cap? wie weet wat er allemaal gebeurt? je valt ja paard gaat op je hoofd staan en wie weet overleef je het niet? en dan heb je al je vrienden en familie aan het huilen. lijkt me niet dat je dat wil? de kans dat het gebeurt is natuurlijk heel klein, maar ik vind het dus niet je eigen keus. en ook al ga je er niet dood aan je kunt wel zo vallen dat je een tijd in het ziekenhuis of weet ik veel wat moet liggen, en hier bij hebben dus ook andere mensen er last van.

ik rijd dus altijd mét cap. er kan altijd wat gebeuren.

Met cap kun je nog je rug breken oid. Ik heb zoiets van als er iets moet gebeuren gebeurt het toch. Lotsbestemming zullen we maar zeggen. Vind wel dat iedereen dat voor zichzelf uit moet maken. We worden al genoeg betutteld in dit land.
Je moet geen dingen doen die anderen in gevaar brengen, maar voor mijn eigen leven ben ik altijd nog zelf verantwoordelijk. Als ik bang moest zijn om dingen te doen omdat er iets zou kunnen gebeuren en mijn familie daardoor dan verdriet zou hebben, zou ik me beter op kunnen sluiten in een kast.Ik laat mijn leven niet leiden/lijden door anderen hoezeer ik ook van hen houd. Als zij van mij houden respecteren ze mijn wijze van leven en ik dat van hen. Mijn dochter van 19 rijdt ook meestal zonder cap, alleen niet tijdens wedstrijden en tijdens het zadelamk maken van paarden. Toen ze nog kleiner was, stond ik er ook op dat ze een cap droeg omdat je daar als ouder verantwoordelijk voor ent. Maar ik weet ook dat ze hem niet droeg als ik er niet bij was. Nu is ze 19 en volwassen genoeg om keuzes voor zichzelf te maken. Ik zou het ook verschrikkelijk vinden als haar wat gebeurd, maar ik kan haar niet voor alle ongeluk van de wereld beschermen.[quote]

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 06:59

Ik rijd altijd met cap. Je kan jezelf niet volledig beschermen te paard, maar zo veel mogelijk wel. Het is gewoon veiliger. Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 07:31

Ik rij altijd zonder cap.
Ik ben wel op zoiek naar een mooie,lekker zittende cap.
Ik wil graag een bruine,maar die vind ik niet zo makkelijk hier in de buurt.
Zodra ik er een heb ga ik hem ook dragen.

_erika_ schreef:
ik rijd als ik bij de wei in de buurt dan zijn de weien wat eromheen liggen zonder cap als het erg koud is net geenid wrom :S
Bloos! Wat staat daar nu??
Ik kan het niet lezen..(ik snap het niet)