slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:05

Paarden die wij wegbrengen gaan naar een slager in Nijkerk.
Vaak de avond ervoor, overnachten ergens anders ( ocverkant van de weg) in een stal met een pony.
De volgende dag ( vrijdagmorgen) gaan ze als 1e naar het slachthuis wat dan nog schoon is en worden geschoten.
Gaat altijd goed en men is daar erg professioneel en gaat goed met zowel het paard als de mensen om.
Als je zelf je paard brengt mag je het ook binnenbrengen als je wilt. Het schieten ben je niet bij maar je mag wel kijken als hij dood is als je wilt.

Het zijn erg aardge mensen die ook zweker iets met paarden hebben.
Als mijn paard zijn tijd daar is gaat hij er ook heen en ik breng hem zelf.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:08

ik zou mn paard nooit naar de slager brengen, moet er niet aan denken dat later iemand mijn paard zit te eten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:12

ik weet nog niet wat er gaat gebeuren ligt eraan waarom Prince dood moet is het vanwege een blessure tja dan denk ik de slager omdat hij dus een vechtertje is.
Mocht ie niet meer vervoerd worden of sterven bij leven zijn dan kies ik voor een spuitje.
Ik heb mensen die mijn pony naar slachthuis willen brengen want dat wil ik zelf in de hand hebben.
Maar hopelijk leeft ie nog lang en hoop ik maar dat ik hem ooit gewoon dood aantreft
Laatst bijgewerkt door tita op 04-12-06 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:12

Ik zou het zelf ook niet weten eerlijk gezegd, maar ik denk eerlijk de slager, denk dat dat toch het meest fijne is voor een paard!

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:44

het is voor het paard het vriendelijkste om naar de slacht te gaan dat is de snelste manier.
mensen laten ze vaak inslapen omdat ze het zelf een rot idee vinden om je paard naar de slacht te brengen.
meestal kan je een afspraak maken dat je paard als eerste aan de beurt is, het is dan gebeurd voordat het paard weet wat er aan de hand is.
geloof je dit niet bel dan maar eens met de dierenbescherming deze zullen adviseren als het mogelijk is je paard naar de slacht te brengen dat je dat het beste kunt doen.
ik hoop dat je hier wat aan het, het is nooit prettig maar blijf denken wat het beste is voor je paard en niet voor jezelf.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:49

Je hoefsmid heeft best een punt, alleen mijn persoonlijk gevoel is, ik heb mijn paard geboren zien worden, in mijn armen, en zo wil ik em ook (als het moet) laten sterven.

Ik zou voor inslapen kiezen. Ze krijgen eerst een spier ontspanner en dan gaan ze vanzelf liggen, erg rustig. Dan krijgen ze nog een spuitje om nog meer functies uit te schakelen en ten slotte wordt door de laatste spuit het hart stil gelegd. Het gaat ook wel eens fout, jazeker, maar bij de slacht gaat het ook wel eens fout !!

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:23

gewoon in laten slapen niet de kogel

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:38

twister: de kogel Verward
Niets is wat het lijkt Knipoog Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:54

als die van mij moet dan is het gewoon thuis, op zijn eigen plekje, hem te kennen heeft hij meer stress naar het slachthuis dan het gevecht om niet te willen gaan liggen.
En als mijn da te weinig in zijn spuitje heeft omdat hij het wat zuiniger wil doen, kan hij een hele goeie punter krijgen.
Om dit soort dingen word ik nou weer boos, bezuinigen sodemieter op, als je beest dood moet.

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:00

Ik zou hem NOOIT naar het slachthuis laten gaan,
Ik zou die laatste paar uur gewoon zo fijn mogelijk voor hem/haar
maken.
Als hij naar het slachthuis gaat stresst het paard, dus lijd het ook een
beetje.

*Maar als het paard ingeslapen word, slaapt hij tog meteen en slaapt hij dieper en dieper, dus voelt ie niks meer...
Of heb ik het mis..*

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:03

Sannea schreef:
Ik zou hem NOOIT naar het slachthuis laten gaan,
Ik zou die laatste paar uur gewoon zo fijn mogelijk voor hem/haar
maken.
Als hij naar het slachthuis gaat stresst het paard, dus lijd het ook een
beetje.

*Maar als het paard ingeslapen word, slaapt hij tog meteen en slaapt hij dieper en dieper, dus voelt ie niks meer...
Of heb ik het mis..*

Het hangt echt van je paard af. Mijn paard vind trailer rijden geweldig en vreemde omgeving en mensen ook. Zij zal denk ik geen stress hebben.

Je hebt ook paarden die panisch zijn op vreemde bodem, dan zou ik ook spuitje kiezen.
Maar je hebt ook paarden die panisch worden van de veearts.

Je paard zal bij inslapen niet meteen slapen. Dat gaat geleidelijk. Ze worden eerst suf. Op een gegeven moment vallen ze om en raken ze dieper in slaap. Dan krijgen ze het dodelijke spuitje.
Sommige paarden willen niet slapen dus kan het langer duren.
Nu denk ik dat de meeste paarden daar geen last van zullen hebben maar aantal wel dus.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:18

Ik mis bij iedereen(op 1 na) het verhaal NA het spuitje. Dan ligt je paard vredig thuis om vervolgens door een grote vrachtwagen, met grote grijper, opgepakt te worden en te bungelen in de lucht om vervolgens in een container wagen te worden gekwakt.

Kan ik ook niet vrolijk van worden.

Als ik mijn paard op te trailer zou zetten( moet dan nog wel kunnen he), en een eindje gaan rijden om hem vervolgens uit te laden dan zou hij denken, he waar ben ik, wat gaan we doen.

tja en dan zou het niet goed aflopen, maar dit einde lijkt me toch vrediger( In ieder geval voor mezelf)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:25

Ik weer niet, maar ja, ik heb dan ook besloten om mijn paard te laten cremeren... (jaja, ik weet wat de kosten zijn).

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:59

Myfairytale schreef:
Ik weer niet, maar ja, ik heb dan ook besloten om mijn paard te laten cremeren... (jaja, ik weet wat de kosten zijn).

zou ik ook doen denk ik!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 02:10

Hoi,

ik heb zelf 2 jaar met mijn veearts mee gegaan. En heb heel wat paarden zien inslapen zeg maar. Bij de één duurt het wal langer dan bij de ander en ligt ook waarom het paard word ingeslapen. Maar ze krijgen 2 prikken één soort spierverslappers gaan ze liggen en dan pas het spuitje, Is ook niet altijd zo. En idd de één vecht er tegen en de ander niet. Maar je paard word wel opgehaald door een destructiebedrijf. En er word of bankjes, die je soms in het park ziet staan, van gemaakt soms lijm. En dat lijkt mij toch ook niet prettig vooral als je ziet hoe ze sommige paarden ophalen. Ook niet allemaal hoor. En heb ook verschillende paarden weg gebracht van anderen, gelukkig maar niet de mijne, naar de slacht. Ten eerste ruik je niks word super schoongemaakt. En ten tweede ze worden vaak meteen geslacht. En geen een paard heeft tegen gesparteld hoor. Ze lopen zou naar binnen .
en ja sommige worden opgegeten maar in Nederland eet je geen paardenworst van nederlands geslachte paarden. Deze komen vaak uit het Ooosten van Europa. Vaak gaan de onze in de frinkandellen enzo.

Dus het ligt denk ik aan de situatie dat je paard verkeerd. En wat je voor je eigen gevoel humaner vind.

Ik zelf zou het niet weten ligt er aan wat mijn paard hebt, of ie nog vervoerd kan worden en dergelijke. Persoonlijk zou ik liever dan mijn paard laen inslapen en cremeren ipv naar een destructiebedrijf laten gaan. Alleen er is er maar 1 in heel Nderland.Vandaar dat het zo moeilijk is.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:32

Mijn schoonbroertje is slachter, hij heeft al regelmatig paarden geslacht. Dat gaat als volgt.

Het paard loopt een box in, vooraan in de box staat iemand met een apparaatje, uit dat apparaatje wordt een pin geschoten. De persoon voorin stelt het dier even gerust, aai op het hoofd een paar keer, vervolgens met het apparatje tegen het hoofd en pang. De pin gaat het hoofd in. Als de pin meteen goed zit valt het paard direct dood neer. (alle bewegingen daarna zijn stuipen.) Dan wordt het paard aan zijn achterbenen opgehangen en wordt de slagader doorgesneden om leeg te bloeden. Dan wordt het vervoerd naar de uitbeenders, die gaan het dier uitbenen en het vlees selecteren.

Dit gaat allemaal vrij snel, en de slachters zijn, zoals ik het van mijn schoonbroertje hoor, echt heel discreet, vooral met paarden. Geen van zijn collegas vindt het leuk een paard te slachten, het is niet een dagelijkse bezigheid daar. Ze zien schapen en koeien meer als vlees en een paard meer als dier zeg maar.

Ookal is dit een snelle manier, toch ga ik voor het inslapen. En cremeren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:37

Ik heb mijn mening al zo vaak gegeven, dus ik ga het even heel erg kort en bondig houden Haha! .
Slacht en inslapen, geen van de twee is de betere. Bij allebei kan het heel goed gaan, bij allebei kan het mislopen. Loopt het toevallig bij jouw paard mis, dan heb je om het heel cru te zeggen gewoon pech gehad. Voor welk van de twee je kiest, moet je zelf weten, dat is gewoon puur op je gevoel afgaan. Ik zou liefst voor slachten gaan, maar als jij een mooier beeld krijgt bij het paard inslapen, prima. Als jij nu kiest om je paard in frikandellen te draaien, of hem een begravenisritueel geeft en zijn stoffelijk overschot cremeert, prima. Paardje zal er niet minder of meer boos om worden, het gaat er enkel om met welke manier jij je eigen geweten het beste kan geruststellen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:46

paolasunny schreef:
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Paola, eet je zelf vlees? Ik eet wel vlees, maar geen paard, ben ik nou geen freak? Ziek
Dat vind ik echt onzin.

Ik vind het niet belangrijk of het paard geslacht of ingeslapen wordt. Wat ik wel belangrijk vind is dat IK er vrede mee heb en dat IK mijn paarden tot het laatste moment begeleid en gerust stel. Dat zou ik bij de slager niet kunnen dus het wordt een spuitje.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:52

Nou Ludora, als ik jou verhaal lees, gaat mijn paard NOOIT naar de slacht, wat vresselijk naar zeg!!
Ik zou mijn paard zoiezo nooit naar de slacht doen omdat hij dan dood "geschoten" word. Ik snap dat ie dan meteen dood is maar toch, een naar idee.
Ik zou hem rusitg laten inslapen door een spuitje. Ik denk dat hij dan ook geen pijn meer heeft omdat hij gaat slapen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dan een paard dan nog 2 uur moet lijden. Volgens mij is dat met 10 minuten wel gebeurt, maar gelukkig heb ik er nog geen ervaring mee.
Als een paard echt ziek is denk ik ook niet dat je hem nog moet gaan vervoeren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:55

Jullie overdrijven ietwat. Bloos Een slachtpaard KAN voor menselijke consumptie gebruikt worden. Maar wat denken jullie dat er gebeurt met het kadaver van een ingeslapen paard ?? Duivel Dat wordt heus ook niet gecremeerd of begraven, hoor ! Ach gut

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:56

Stellig gezien gaat het, als het goed gaat, bij de slager veel sneller. Met spuiten is het soms nog eens zo dat er niet genoeg gespoten wordt en dat het paard gaat vechten tegen de spierverslappers.

Zoals Katleentjes zegt. Het is maar net waar jij je het beste bij voelt. Ik wil mijn paard (hopelijk pas over een jaar of 20 minimaal) ook in laten slapen. Maar idd meer voor mij als voor hem.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:58

sevke schreef:
Jullie overdrijven ietwat. Bloos Een slachtpaard KAN voor menselijke consumptie gebruikt worden. Maar wat denken jullie dat er gebeurt met het kadaver van een ingeslapen paard ?? Duivel Dat wordt heus ook niet gecremeerd of begraven, hoor ! Ach gut

Dat kan wel, daar heb ik zelf nl wel voor gekozen... Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:59

Ludora schreef:
Mijn schoonbroertje is slachter, hij heeft al regelmatig paarden geslacht. Dat gaat als volgt.

Het paard loopt een box in, vooraan in de box staat iemand met een apparaatje, uit dat apparaatje wordt een pin geschoten. De persoon voorin stelt het dier even gerust, aai op het hoofd een paar keer, vervolgens met het apparatje tegen het hoofd en pang. De pin gaat het hoofd in. Als de pin meteen goed zit valt het paard direct dood neer. (alle bewegingen daarna zijn stuipen.) Dan wordt het paard aan zijn achterbenen opgehangen en wordt de slagader doorgesneden om leeg te bloeden. Dan wordt het vervoerd naar de uitbeenders, die gaan het dier uitbenen en het vlees selecteren.

Dit gaat allemaal vrij snel, en de slachters zijn, zoals ik het van mijn schoonbroertje hoor, echt heel discreet, vooral met paarden. Geen van zijn collegas vindt het leuk een paard te slachten, het is niet een dagelijkse bezigheid daar. Ze zien schapen en koeien meer als vlees en een paard meer als dier zeg maar.

Ookal is dit een snelle manier, toch ga ik voor het inslapen. En cremeren.

Nou daarom heb ik ook voor inslapen gekozen en cremeren... Knipoog

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:02

precies Myfairytale, het is je levenspartner, tenminste dat vind ik. Je bent iedere dag met je paard bezig en hebt daar een sterke band mee. Dan zou het mijn laatste eer zijn om hem netjes in te laten slapen, en dan eventueel cremeren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:05

Myfairytale, heb je hem echt apart laten cremeren?