Met zweep rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Re: Met zweep rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:08

In de bak rij ik met zweep, soms om hem even weer wakker te schudden. Meestal gebruik ik hem op het moment dat hij niet meteen op mijn beenhulp reageert dan krijgt hij een tikje net naast mijn been. Dit hoef ik maar 1 of 2 keer te doen en dan is hij de rest van het uur prima aan het been. Soms heeft ie een dag dat ie me echt in de zeik neemt en dan krijgt hij ook een tik ja . Ik denk dat ik mijn zweep 3 keer in het uur gebruik als we in de bak rijden. Als ik een buiten rit maak neem ik alleen een zweep mee als ik alleen rij. En niet voor Kane hoor die zweep dat is echt niet nodig , maar voor de enge mannen die in de polder rond lopen en de los lopende honden die opeens je paard aan vliegen. ( wat ik helaas al meerdere malen meegemaakt heb )

Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:09

Ik rijd nooit met een zweep, ik rijd recreatief dus heb hem niet nodig vind ik zelf.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:38

Deesiej schreef:
Mijn mening blijft toch dat ik vind dat je hem niet nodig heb als je gewoon gaat "rijden" en dan bedoel ik niet dressuur rijden in de bak of springen maar het rijden alleen ( het op je paard zitten, sturen en lopen )

ok dan verstond ik er iets anders onder inderdaad, maar dat is dan wel een vreemde definitie want wanneer 'rij je dan alleen maar' of bedoel je buitenrijden?

daar heb ik inderdaad geen zweep voor nodig, maar kan op zich wel handig zijn mocht mijn paardje onverhoops niet meewerken Clown , gebeurt weleens ja.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 06:24

M_hOrse schreef:
Deesiej schreef:
Nja hoe ik er over denk is als je kan (goed) kan rijden heb je geen zweep nodig (en al helemaal geen sporen) ongeacht hoe het paard reageert op je been of hulpen Knipoog

Hier ben ik het niet helemaal mee eens..!
Ik rijd op een manege, en hier zijn niet alle paarden meer even actief aan het been (aangezien er veel verschillende mensen op rijden) en ook al zou je dan goed kunnen rijden, dan kan een spoortje of een zweepje (ter verduidelijking van je hulpen) veel helpen.

Fijn dat je het er niet mee eens ben, er staat ook boven: Zoals ik erover denk Verward

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:43

Ik rij met zweep, om hem af en toe wakker te houden.

Bjamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:10

Ik rijd altijd met zweep, ik gebruik hem niet altijd, maar altijd handig om bij je te hebbe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:12

Ik rijd alleen met zweep als ik alleen of misschien met één iemand anders rijd. Want dat vindt meneer saai en dan heeft 'ie nogal eens de neiging om even in te dutten. Wanneer er 3 paarden of meer tegelijk in de bak zijn, is dat niet zo nodig, want dat vindt meneertje toch allemaal erg gezellig.

En in het bos neem ik altijd een klein zweepje mee voor het geval dat meneer plotseling weer eens iets engs blijkt te zien, op 100 meter afstand. Doet 'ie geregeld, helemaal aan het eind van het pad staat wat engs? Boem, zo vanuit de draf of de galop vol op de rem... Lachen

Grappenmaker, ja.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:36

Deesiej schreef:
Nja hoe ik er over denk is als je kan (goed) kan rijden heb je geen zweep nodig (en al helemaal geen sporen) ongeacht hoe het paard reageert op je been of hulpen Knipoog

Ieder zijn eigen mening Vork

Ik rij soms wel met zweep om hem met wijken zijn achterhand mee te laten komen. Dus om beter de oefeningen aan te geven met wat extra hulp.
Het is maar net ook hoe je met een zweepje omgaat Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:37

Ik rijd momenteel met zweep, zonder sporen. Lachen
Soms doe ik m'n zweep even weg, omdat ik vind dat het zonder ook moet kunnen. Ja

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:06

Tuurlijk moet het ook zonder kunnen Knipoog
Maar soms is het net even een hulpje net iets extra`s:Y)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:05

M_hOrse schreef:
Ik rijd op een manege, en hier zijn niet alle paarden meer even actief aan het been (aangezien er veel verschillende mensen op rijden) en ook al zou je dan goed kunnen rijden, dan kan een spoortje of een zweepje (ter verduidelijking van je hulpen) veel helpen.

Slechte instructie kan ik dan maar zeggen.
Manege´s waar paarden al zo erg afgestompt zijn kun je al op je rode lijst zetten.
Langdurig les geven zonder dat je afgestompte paarden krijgt is mogelijk.
En zelfs als ze ´niet willen luisteren´ is dit met goede instructie op te lossen zonder zweep of sporen.
Heb ook voor enige tijd op een manege gewerkt en ook les gegeven en bij mij liepen ze allemaal super netjes zonder zweep en sporen omdat ik (anders dan de ´normale´ lessen) op de ruiter ook echt inga en aparte instructie geef.
Wil je kwaliteit dan moet de groep ongeveer uit 3 á 4 personen bestaan zodat je geen caroussel krijgt.
We hebben het hier immers met levende wezens te maken en niet met machines.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:18

hns schreef:
[ \\

Manege´s waar paarden al zo erg afgestompt zijn kun je al op je rode lijst zetten.
En zelfs als ze ´niet willen luisteren´ is dit met goede instructie op te lossen zonder zweep of sporen.
Heb ook voor enige tijd op een manege gewerkt en ook les gegeven en bij mij liepen ze allemaal super netjes zonder zweep en sporen omdat ik (anders dan de ´normale´ lessen) op de ruiter ook echt inga en aparte instructie geef.
Wil je kwaliteit dan moet de groep ongeveer uit 3 á 4 personen bestaan zodat je geen caroussel krijgt.

Precies hns!!! Helemaal met je eens!!!

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:27

Wij hebben geen bak, maar rij buiten wel met zweepje, alleen is dit niet voor het paard, maar voor sommige honden die loslopen en wel is leuk vinden om in de benen van het paard te gaan hangen (ik sla de honden niet hoor ik wapper met de zweep en dan lopen ze vaak al weg), dus voor het paard heb ik hem niet nodig en rijd ook niet met sporen

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:40

Ik gebruik alleen een zweep bij springen en das voor zn passen ruimer te maken en meer kracht te hebben bij de afzet. Voor dressuur is het ook een handig HULPMIDDEL voor je paard aanwijzingen te geven. Ik vind het verkeerd gebruik voor je aard sneller te doen gaan.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:20

hns schreef:
M_hOrse schreef:

Ook mee eens.. Vingers aflikken

Rosalynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:15

Ik rijd op een manege, en rijd altijd zonder zweep. Gewoon, omdat het niet nodig is.
Op mijn verzorgpaard rijd ik wel met zweep, maar heb hem in principe nog nooit gebruikt..

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:27

Ja ik rij met zweep, als ik dressuuroefen af en toe om haar aandacht te trekken, van 'let op'.
Met buitenritten een springzweepje omdat ze nogal een angsthaas is, en soms een aanmoedigings-tikje te geven bij enge dingen doet wonderen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:58

Ik rij op een manege en rijdt bijna altijd met een zweepje.

Ze zijn namelijk niet allemaal even voorwaarts... En dan geef ik liever eens een tikje als een hele les extreem te moeten zitten drijven.