jurys kijken naar afstamming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:58

ben het zowaar eens met amondi eens Haha!

ik heb nog nooit meegemaakt dat er op afstamming werd gejureerd en het intereseerd me eigenlijk weinig. heb met willem wel eens van paarden met dressuurknallers als vader gewonnen..

naar willem kijk je echt niet om hoor alstie in de ring loopt.. maar voor zijn verleden, leeftijd en wat zijn mogelijkheden(lichamelijk) zijn looptie goed en daar rij ik voor. en datbetekend dus dat ik nooit knalpunten ga krijgen.

je kiest er zelf voor om te starten en als je een paard hebt, met super papier en wat niet loopt, dan kan je nog zo'n leuke afstamming hebben, maar dan haal je het niet.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:28

Remember schreef:
Djuukiej schreef:
Ik denk zeker dat Jury's even kijken welke afstamming in de ring komt. En dat ze daardoor sneller de 8 weggegeven dan paarden met een mindere afstamming, die moeten er veel harder voor werken, moeten 'meer' overtuigen.

Hoezo dan??? Een goed paard is een goed paard, een fijn gereden paard is een fijn gereden paard, een goede ruiter is een goede ruiter en een combi als een natte krant is een combi als een natte krant... Denk je dan ECHT dat het uitmaakt wat er voor naam bij de 'vader' op de coupon staat? Dan hou je alleen jezelf voor de gek hoor!

Oke Remember, ik had het niet beter kunnen zeggen!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:29

sjorsie schreef:
dat klopt niet helemaal, in de B van Basis gaan ze uit van een jong paard in ontwikkeling en is de aanleuning en nagefelijkheid geen vereiste, wel dat het paard lekker voorwaarts loopt en netjes te sturen is. Nagevelijk is mooier natuurlijk maar geen eis.

Ik weet niet waar je deze wijsheid weghaalt, maar dit klopt toch echt niet!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 05:25

We rijden al 10 jaar wedstrijden en al 10 jaar hoor ik dit om me heen van B ruiters die ook nooit verder zullen komen....

Maar zich ontertussen wel opwinden om het feit dat een behoorlijk in de aanleuning gaand jong paard, met wat fouten in de proef, boven hun staan.... Hoe kan dat nou want hij sprong toch verkeerd aan???.....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:12

ja Precies Amondi..
alleen vergeten ze even dat die 3 of 4 (of 2 desnoods) met een paar keer 7 en 8 allang weer gecompenseerd is.... En dat is niet omdat die paarden een mooier papier hebben, maar omdat ze gewoon beter lopen/gereden worden Lachen

En zolang mijn springvos met voor kwpn afgekeurde papa een 8 kan krijgen voor de stap, denk ik dat het reuze meevalt met al dat papier gedoe..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:22

je moet toch ergens een oorzaak voor vinden als je niet kan scoren?
want daar begint het toch een beetje op te lijken.

als iedereen zich daar nou eens minder druk om ging maken en daadwerkelijk moeite ging stoppen in het beter gaan rijden, dan loont het misschien nog.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:33

haha, diezelfde opmerking maakte ik idd op pagina 2 ook al ergens Haha!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:38

Je hoort het wel eens ... persoonlijk denk ik dat je gewoon een goeie proef moet rijden en je punten dan gewoon verdient!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:36

Ik rij wedstrijden met een Fries en ik sta regelmatig bovenaan en heb ook wel vaak 2 winstpunten. Het maakt geen fluit uit met wat voor paard je de ring in komt, als je hem maar goed voor elkaar hebt. Ik voel me in ieder geval niet gediscrimineerd met een Fries. Ik rij zelfs vaker een winstpunt met de Fries dan met mijn zwarte KWPN-er welke ik dus niet zo fijn voor elkaar heb. Mensen zullen toch vaker de hand in eigen boezem moeten steken en wat minder op de jury moeten zeuren. Als je je paard goed voor elkaar hebt kunnen ze gewoonweg niet om je heen.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:05

Ik moest laatst ook schrijven, en dan ging dat zoiets van; Aah, die loopt als 'n Flemmingh, is dat z'n vader? Maar geen hogere cijfers omdat de vader toevallig flemmingh heet ofzo hoor.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:38

nee precies
ik was laatst ook op concours, zag een paard, moest wel een bepaalde vader hebben (of iig dat bloed)
ging dat dier in de proef rennen...bevestigde mijn idee
ik naar die mensen toe "is het een ferro?"
ja dus Clown
keek ik dus (als mede ruiter in de rubriek overigens) ook naar afstamming, maar niet om daar nou punten oid op te baseren, maar omdat paard zich toonde en gedroeg als die afstamming en ik dat bevestigd wilde hebben...

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:41

Kan mij dit (jammer genoeg) beeldig voorstellen... vind het niet kunnen !!

daarmee dat ze tegenwoordig ook veulenkeuringen als 'blinde veulenkeuringen' laten doorgaan, zodat ze niet weten wie de fokker is, en wat de bloedlijn/afstamming is van het dier...

veel eerlijker vind ik !! Haha!

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:17

ik vind het wel mee vallen hoe ze beoordelen op afstammingen . ze kijken mee hoe het loopt hup aan de teugel enzo .

ik ken iemand met een gribaldi en die haalt echt niet elke wedstrijd winstpunten hoor Knipoog dus met de afstamming heft dat niet te maken .

Janiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:30

volgens mij val het ook wel mee hoor. als je je pony/paard gewoon goed hebt lopen krijg je echt wel punten.
ik heb ook wel eens op wedstrijd gezien dat een paard met een goede afstamming wel hele lage punten had.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:29

merel heeft ook een goeie afstamming.. welliswaar springbloed(beaujolais x nimmerdor) maar na 3 keer starten hield mijn vriend het voor gezien Haha! 130ers waren normaal. merel heeft een super uitgestrekte draf, daar staan mensen regelmatig met de mond van open, maar in haar hoofd wil ze gewoon niet aan de dressuur. dus krijgen we haar ook niet zo voormekaar dat je een rustig en ontspannen beeld creeert, er zit altijd spanning.

dus huppelt ze in uitgestrekte draf en al haar swung lekker over het strand en de ruiterpaden.. om te gaan knallen in de endurance sport... want daar is ze super in. en daar zijn de kwpners juist in de minderheid Haha!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:42

__KELLY schreef:
maar ACSM jij heb ook een luxere vorm van een haflinger.
Als je nou een 'boeren' haflinger neem. die er wat minder lux uitziet. en een goeie proef neerzet. zjn veel jury's minder anthosiast erover omdat het minder hun smaak is...

Zo luxe is hij niet.... hij is heel breed, echt een ouderwets type. Maar hij kan erg goed bewegen...... Het is zeker geen luxe sporthaflinger als je kijkt naar wat er tegenwoordig gefokt wordt! (gelukkig)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:55

In het begin kon ik me daar wel eens enorm druk om maken. Dan won er weer een Jazz of Krack C, terwijl het meisje/jongen wat erop zat, simpelweg niet zitten kon, of het paard helemaal niet kon houden en veel fouten maakte in de proef, maar wel een super uitgestrekte draf had. Ik reed dan een foutloos braaf proefje en had weer geen winstpunt, ik had immers maar een Jumbo Jet. Maar ben er inmiddels wel achter dat het maar een paar juryleden zijn die hiernaar kijken. De goede juryleden kijken naar de combinatie en niet naar het papiertje. Ik heb al regelmatig gewonnen van de Jazzen en Krack C's en ben supertrots.

Jashemdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:13

Als jury kijk je niet altijd naar de afstammeling, je hoor ook niet de scoren naar afstammeling.

Voor mij persoonlijk kijk ik bijna altijd naar afstammelingen, omdat ik de fokkerij leuk vind! En daarbij komt nog eens dat ik juist alleen geinteresseerd ben ik springbloed.

En ook de Jazz moet bijvoorbeeld ontspannen en in balans lopen, doet ie dat niet, dan wordt die daar net zo goed op gekort als alle andere paarden.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 06:32

Heb nog wel een leuk voorbeeld:

Ik heb gister wedstrijd gehad in Leusden (gewoon tussen de paarden) in de M2. Er waren 8 combinaties in de M2, waaronder 2 pony's. Een vospony en ik met mijn haf, beide even groot (of klein eigenlijk Tong uitsteken ) De rest paarden. Zij was 1e in de eerste proef en ik 2e, we waren de enige met winst en in de tweede proef waren we allebei 1e en waren er 3 winstpunten. Dus....nee, ze kijken niet alleen naar afstamming.......

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:34

ik stem ervoor dat er geen afstamming vermeld wordt op de coupons. Dit is natuurlijk mijn mening anderen kunnen hier heel anders over denken natuurlijk. Ik zeg niet dat alle jurys naar afstamming kijken, ik wil alleen zeggen dat ik dit al een paar keer heb meegemaakt en het me soms aardig irriteerd.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:34

Als dit werkelijk zo zou zijn zou ik dat absurd vinden..... ik bedoel een paard zonder afstamming kan net zo goed lopen als een met een bekende (hoeft natuurlijk niet, maar die zitten er vast wel tussen)
maar aan sommige reacties hier te lezen is dat niet zo en gelukkig maar ook. Dat zou toch ook helemaal niet eerlijk zijn?

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:36

Ze moeten punten geven hoe je rijd, niet wat de afstammeling is.
Nu maar hopen dat ze daar bij mij niet op letten, want ja de mijne is merkloos Cool

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:52

love_bichke schreef:
ik geloof wel dat er zo een jury's zijn maar zeker niet allemaal, want mijn paardje heeft geen afstamming(ja tuurlyk heeft hij een moeder en vader maar zijn niet bekend) en ik behaal toch wel goede scores vind ik Knipoog
maar ik vind dat jury's die dat doen niet zouden mogen jureren maar ja

greetz

benik het mee eens.. mijn paardje heeft ook onbekende pappie en mammie! en ik rij tog altijd wel redelijk winst..(meestal Vork )

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:30

waar ik het over heb is de wat minder luxe paarden die evengoed een mooi B proefje neerzetten
die worden soms erg laag gepunt
dat is gewoon zonde.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:45

moi89 schreef:
ik stem ervoor dat er geen afstamming vermeld wordt op de coupons. Dit is natuurlijk mijn mening anderen kunnen hier heel anders over denken natuurlijk. Ik zeg niet dat alle jurys naar afstamming kijken, ik wil alleen zeggen dat ik dit al een paar keer heb meegemaakt en het me soms aardig irriteerd.

Ik niet.
Ik vind best dat je mag weten welke afstamming het goed doet in de ring.
Het is toch belangrijk dat je weet hoe het nageslacht het doet in de ring?

Het blijft een jury-sport, dus straks is het weer "iets" anders wat "niet eerlijk" is.

Als je er niet tegen kan, moet je óf geen wedstrijden dressuur gaan rijden óf een dressuur-crack kopen, maar denk niet dat het laatste je kan helpen ivm mijn eerdere zin hierboven - jury-sport!