Waarom zonder cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:16

Wij moeten een cap op met rijden...
Ik vind het ook niet erg en daarom heb ik hem ook altijd op Lachen

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:45

als ik een buitenrit maak doe ik altijd mijn cap op. verder hangt het er vanaf in wat voor bui ik ben en in wat voor bui mijn paard is natuurlijk.

WeirdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:41

Ik rij altijd met cap.

Een uitzondering: als het snikheet is en ik in de piste les heb rij is zonder... want dan wordt ik onwel van de warmte (en het zweten)!
Buiten ALTIJD cap op (als het snikheet is ga ik gewoon niet buiten!).

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:48

Ik draag altijd een cap. Want al ken je je paard door en door, heft blijft een levend wezen waar je mee aan het werk bent en die kunnen altijd overwachts reageren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:48

ik rij regelmatig zonder cap. de reden(redenatie eigenlijk) die ik daarvoor heb ik de volgende:
in een bak heb je altijd randen( ijzeren stangen, houten wand, houten planken en palen etc) wanneer je op de hoefslag rijdt en je kukelt eraf is er dus een zéér grote kans dat je met je hoofd op/tegen die omheining ligt en dus denk ik dat een cap daarbij best bescherming biedt.
ik rijdt altijd buiten of in de ruime wei... als ik er daar vanaf val, is dat dus opzij waar niets is..... hooguit wat struikjes. tevens is mijn paard niet het type paard wat ervandoor schiet, op hol slaat, snel schrikt. als zij schrikt ( en het besef dat zij dat ook kan heb ik best, blijft een beestje natuurlijk) springt ze naar voren en staat dan weer stil, soms heeft ze best een lollig bui waarin ze een keer bokt of met dr voorbeen slaat, als ik dan val, is het een kwestie van eraf glijden....
het risico dat ik ergens met mn hoofd tegenaan knal is dus heel klein, het risico dat ik met mijn lijf ergens tegenaan knal is veel groter, maar daar beschermd een cap ook niet tegen

verder vind ik het akelig benauwde en warme dingen, die alleen bij -10 lekker zitten

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:08

Ik heb eens gezien bij ER op Discovery dat er een meisje binnenkwam, in coma, reed ook op haar paard zonder cap door de wei. Meisje is eraf gevallen en heeft 3 maanden in coma gelegen..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:09

Lepeltje21 schreef:
Ik heb eens gezien bij ER op Discovery dat er een meisje binnenkwam, in coma, reed ook op haar paard zonder cap door de wei. Meisje is eraf gevallen en heeft 3 maanden in coma gelegen..

tjsa.... zo heb ik weleens een meisje mét cap gezien wat eraf kletterde en een dwarsleasie heeft over gehouden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:13

eerst reed ik altijd zonder cap, vertrouwde mijn beestje wel, toen kwam een nieuw groen beestje, dus cap weer op en nu vertrouw ik deze ook zo goed dat cap afblijft..

dat ding zit voor geen meter en ik vergeet hem eigenlijk altijd, zonder zadel zet ik nog wel eens een cap op, net als met dameszadel..

maar ik heb het geluk dat ik een vrij vaste zit heb en dus nog nooi ben gevallen *afkloppen*

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:17

roossie22 schreef:
Lepeltje21 schreef:

tjsa.... zo heb ik weleens een meisje mét cap gezien wat eraf kletterde en een dwarsleasie heeft over gehouden...

Een dwarslaesie hoeft niet van hoofdletsel te komen, een dwarslaesie zit in het ruggenmerg en kan je dus krijgen wanneer je verkeerd op je rug valt o.i.d, vandaar de bodyprotector.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:02

Altijd met cap.

Er zit altijd een risico aan paardrijden maar ik wil die risico's zo veel mogelijk beperken, zolang het comfortabel is. Ik voel me ook niet veilig zonder cap, heb eens een val gemaakt van een paard waarbij mijn cap doormidden was gebroken, moet er niet aan denken wat er was gebeurt als dat mijn hoofd was.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:10

Alleen met buitenritten gaat tegenwoordig de cap op, omdat ze zich dan nog wel eens aanstellerig kan gedragen. Nu vind ik het veel te warm voor zo'n ding. In de winter zet ik 'm nog wel eens op tegen regen ofzo. Vork

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:29

Altijd met cap. Ik denk dat 99% van de mensen die zegt dat een cap hoofdpijn veroorzaakt gewoon niet goed genoeg gezocht heeft naar een goede, goed passende helm.

En de andere redenen? Eh, ik heb eigenlijk naar mijn bescheiden mening nog geen andere valide argumenten gehoord om zonder cap te rijden Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:01

Lepeltje21 schreef:
roossie22 schreef:

Een dwarslaesie hoeft niet van hoofdletsel te komen, een dwarslaesie zit in het ruggenmerg en kan je dus krijgen wanneer je verkeerd op je rug valt o.i.d, vandaar de bodyprotector.

hóeft niet, maar was is dit geval wel...
coma hoeft ook niet te komen door het feit dat ze geen cap droeg.. zo blijf je aan de gang

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:14

Ik draag altijd mijn cap, aangezien mijn hersens mij behoorlijk dierbaar zijn Vork Haha!
Daarnaast staat mijn GPA gewoon stoer Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:24

Omdat ik die dingen dramatisch vind zitten. En zolang ik alleen maar rondjes rij in de bak, vind ik het wel kunnen zonder. Maar als ik buiten rij, of spring doe ik wel een cap op. Ik vind vooral met dit weer dat een cap ontzettend zweet.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:28

Ik rijd egt altijd met cap. Ik durf niet eens zonder!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:31

nou.... (schaamschaam) ik had altijd grote verhalen, nooit zonder cap enz..
maar nu heb ik zo'n brave fjord, en ik 'vergeet' de cap dus gewoon, het zit gewoon niet lekker en het lijkt zo overdreven weet je wel, als je in het weiland rondjes rijd.
mijn kids moeten wel altijd perse een cap op van mij.
en als ik naar buiten ga dan doe ik wel een cap op.
moet van mezelf, het liefst deed ik het, met mijn eigen pony, niet.
op een vreemd paard doe ik m altijd op, zeker weten!

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:33

wat een smoesjes allemaal!!
mijn haar gaat door de war, het is leleijk, ik krijg er hoordpijn van enz enz.
Als je hoofdpijn krijgt van een cap zal k maar eens een goede en vooral passensde cap gaan kopen.

Ook al denk je dat je pony/ paard betrouwbaar is, het zijn en blijven vluchtdieren. In de bak kan er net zoveel gebeuren als buiten of met springen.

ik heb met rijden altijd mijn cap en dat is maar goed ook anders had ik hier waarschijnlijk niet meer gezeten....

Soms vraag ik me weleens af waar het vestand van sommige zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:34

orrieborrie, je hebt ook echt gelijk, ik heb bijvoorbeeld wel altijd klompen aan ter bescherming van mn voeten (hoeven zijn hard), het is dus ook dom om zonder cap te rijden, een hoef tegen je hoofd, en dat kán, is ook hard..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:46

Met buitenritten meestal de cap op, in de bak eigenlijk nooit, heb er een hekel aan.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:51

Altijd de cap op, bij ons is het verplicht om een cap te dragen, hoe oud je ook bent, en of je een eigen pony hebt, of er eentje huurt maakt ook niks uit. Zonder cap kom je niet op het paard. Goede regel vind ik...

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:00

Ik draag geen cap, want ik vind dat ik er dan zo raar uit zie, en dat is natuurlijk geen goede reden om geen cap te dragen. Maar ik heb dan altijd het gevoel dat iedereen me dan uitlacht. Geld, geld! Echt heel dom eigenlijk, want veilig is het wel een cap. Meestal dan.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:33

thuis nooit een cap op. jeukt en zweet, doet pijn. als ik val ligt mijn cap toch eerder op de grond dan mij of klapt hij in m'n nek. en als je een gekke val maakt en komt op je rug terecht is net zo gevaarlijk. maar velen dragen geen bp.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:42

Ik droeg eigelijk nooit een cap.
Maar sinds me paardje is afgemaakt en ik jong nieuw paardje heb eigelijk bijna altijd buiten in ieder geval zo ie zo.
Een oud klasgenootje van mij is ooit is op een buitenrit eraf gevallen zonder cap en die kreeg in het zh te horen dat ze waarschijnlijk mazzel had dat ze geen cap ophad.
zij is op der voorhoofd gevallen en zou met cap der nek achterover geslagen zijn Scheve mond ofzo.
Zij heb dus wel mazzel gehad maar ik ben in ieder geval erg voor de cap!

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:46

hoi,
er is nu een nieuwe regel;
dit gaat over de verzekering van jou!
waneer jij valt, zonder cap, en jij hebt blijvende schade, word er (bijna) niets uitgekeerd.
omdat je dit risico makkelijk had kunnen verkleinen.
ik weet niet hoe het allemaal precies zit, maar vraag het even na bij interpolis enz.