it_is_me schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto=IPJJFNWU
Is dit dan wel een roodschimmel? De kleur is naar mijn weten roan. In de zomer wordt ze donkerder (bruiner) en in de winter lichter (witter). Het is wel zo dat hoe ouder ze wordt hoe lichter ze blijft.
Bandos schreef:Hallo it-is-me,dat paardje op de foto is inderdaad een rood schimmel evenals die van Dwertje.Hebben jullie Sherif nog niet gezien?Ik ken hem en hij is ook een roodschimmel,mijn arabier was jaren een rood schimmel maar nu is hij bijna wit.Bij Arabieren is het byzonder als ze zoals Sherif rood schimmel blijven.Wel heel mooi vinden wij.Groetjes.
Wat Bandos schrijft klopt dus niet. De pony van it_is_me is geen roodschimmel, maar zoals it_is_me zelf al zegt een vos-roan. En heeft dus niet dezelfde kleur als het paard van Dwertje, dat is namelijk wél een echte roodschimmel. Het paard van Dwertje is namelijk geen vos+roan, maar vos+schimmel, een compleet ander gen. Het paard van Dwertje zal helemaal wit worden, de pony van it_is_me zal nooit helemaal wit worden, maar zal altijd kleur houden op de benen en het hoofd.
Sherif is dus ook géén roodschimmel, want je zegt het zelf al, hij zal deze kleur houden. Een schimmel zal altijd vroeg of laat helemaal wit worden, een paard wat niet wit wordt, is geen schimmel. Sherif is geen roodschimmel en ook geen vos-roan, maar een vos-sabino. Het sabino-gen geeft hem de extreme stekelharigheid die zijn kleur lichter maakt.
.
(dit is recentelijk)
Een roodschimmel is namelijk een vos die schimmel wordt. De toevoeging 'rood' geeft alleen de basiskleur van het paard aan, vos dus, daaroverheen komt schimmel.