roodschimmels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: roodschimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:31

it_is_me schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IPJJFNWU

Is dit dan wel een roodschimmel? De kleur is naar mijn weten roan. In de zomer wordt ze donkerder (bruiner) en in de winter lichter (witter). Het is wel zo dat hoe ouder ze wordt hoe lichter ze blijft.

Bandos schreef:
Hallo it-is-me,dat paardje op de foto is inderdaad een rood schimmel evenals die van Dwertje.Hebben jullie Sherif nog niet gezien?Ik ken hem en hij is ook een roodschimmel,mijn arabier was jaren een rood schimmel maar nu is hij bijna wit.Bij Arabieren is het byzonder als ze zoals Sherif rood schimmel blijven.Wel heel mooi vinden wij.Groetjes Pling .

Wat Bandos schrijft klopt dus niet. De pony van it_is_me is geen roodschimmel, maar zoals it_is_me zelf al zegt een vos-roan. En heeft dus niet dezelfde kleur als het paard van Dwertje, dat is namelijk wél een echte roodschimmel. Het paard van Dwertje is namelijk geen vos+roan, maar vos+schimmel, een compleet ander gen. Het paard van Dwertje zal helemaal wit worden, de pony van it_is_me zal nooit helemaal wit worden, maar zal altijd kleur houden op de benen en het hoofd.
Sherif is dus ook géén roodschimmel, want je zegt het zelf al, hij zal deze kleur houden. Een schimmel zal altijd vroeg of laat helemaal wit worden, een paard wat niet wit wordt, is geen schimmel. Sherif is geen roodschimmel en ook geen vos-roan, maar een vos-sabino. Het sabino-gen geeft hem de extreme stekelharigheid die zijn kleur lichter maakt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:29

Shalimar schreef:
Dit is mijn lievelingspony op de manege en ik heb geen flauw idee wat voor kleur ze heeft...er wordt gezegd roodschimmel en roan maar ik weet het dus niet...ze is ongeveer 15 en ze had als veulen al wit op haar hoofd...dat is nu dus wel wat meer geworden. In de zomer wordt haar lijf bruinig en in de winter is ze bijna zwart....

Hieronder was wel een aantal jaar geleden....4 ofzo...
http://img243.imageshack.us/img243/9097/00502azb1.jpg

Bij deze onderste zit ik er NIET op maar een stalgenootje. Knipoog (dit is recentelijk)

http://img284.imageshack.us/img284/1070/dscn4951kp5.jpg

Edit: ze heeft op haar rug ook allemaal witte haartjes erdoorheen...stekelharig noemen ze dat toch?

Sowieso heeft deze niks met "rood" te maken, haar basiskleur is bruin namelijk en geen vos. Knipoog Verder ziet het er naar uit dat dit een appaloosa is.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:46

Nou Supertje,dan zijn we het niet met elkaar eens.Zeker niet wat Sherif betreft,die wel degelijk een rood-schimmel is.Dat zegt zowel de eigenaar als de fokker.En die zullen het zeker wel weten,maar we mogen toch van menig verschillen?Moet kunnen vindt ik.Ik doe er verder niet moeilijk over.Groetjes Pling

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:06

Bandos schreef:
Nou Supertje,dan zijn we het niet met elkaar eens.Zeker niet wat Sherif betreft,die wel degelijk een rood-schimmel is.Dat zegt zowel de eigenaar als de fokker.En die zullen het zeker wel weten,maar we mogen toch van menig verschillen?Moet kunnen vindt ik.Ik doe er verder niet moeilijk over.Groetjes Pling

Als 't een roodschimmel is zou hij toch lichter moeten worden? Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:13

Inderdaad Jus_dOrange, als het een schimmel was dat zou hij wit worden, punt. Daarover valt niet te discussieren, niet ieder paard met veel witte haren is perdefintie een schimmel, en zijn heel wat meer genen betrokken bij de kleuren van paarden dan waar de meeste mensen vanaf weten. En ik heb me toch echt flink verdiept in kleurengenetica bij paarden, ik roep niet zomaar iets.
Dus de fokker en de eigenaar hebben het fout. Er is wat genetica betreft niet van mening te verschillen, het is namelijk goed of fout, genetica bestaat uit vastgestelde wetenschappelijke feiten.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:54

Nou Supertje als je inderdaad jezelf zo verdiept hebt in de kleur genetica,dan kan ik alleen maar eerlijk zeggen dat ik van je geleerd heb.Het is inderdaad wel zo dat mijn Arabier als jaarling een rood schimmel was,en nu hij 8 jaar is is hij bijna wit.Nooit te oud om te leren,dus bedankt voor je uitleg. Pling .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:39

Dan is jouw arabier nog steeds een roodschimmel Lachen Een roodschimmel is namelijk een vos die schimmel wordt. De toevoeging 'rood' geeft alleen de basiskleur van het paard aan, vos dus, daaroverheen komt schimmel.
Veel mensen denken dat roans ook schimmels zijn, maar dat is dus een compleet ander gen, en geeft ook een ander wit-patroon.
Sherif heeft geen van beide, een roan kan het niet zijn omdat dat niet voorkomt bij arabieren, en bovendien zouden dan ook zijn benen donker moeten zijn. Een schimmel kan het ook niet zijn, want die verkleuren op een andere manier (voor een goed voorbeeld zie het paard van Dwertje, daar zie je dat het hoofd het snelst verkleurt). Dus dan moet het een ander gen zijn wat zorgt voor het vele wit, en dat kunnen er 2 zijn die ook stekelharigheid geven, namelijk sabino en rabicano. Rabicano geeft wit vanuit de flanken, maar geeft ook een zogenaamde 'skunk-tail', een staart die bovenaan wit is. Maar rabicano is vrijwel nooit zo extreem als bij Sherif.
Sabino daarintegen kan wel zo extreem zijn, en kan heel goed dit patroon veroorzaken, vandaar dus vos-sabino, aangezien je alle andere uit kunt sluiten, en sabino precies in het plaatje past Lachen
Maar het is en blijft een aparte kleur, zulke sabino's zie je zeker niet vaak.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:46

Mijn dwert is inderdaad als vos geboren en later schimmel geworden.Wel is me opgevallen dat ze de laatste jaren steeds lichter word dus daar heb je wel gelijk in.Ze is op het moment veel meer schimmel i.p.v vos maar ja ze is dan ook al 21.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:15

21? In dat geval heb ik me toch aardig vergist, ik dacht dat het om een (veel) jonger paard ging. In dat geval is ze géén schimmel! Dan zou ze namelijk al lang verkleurd moeten zijn.
Maar een typische roan is ze ook niet (al kan het vele wit op haar hoofd vertekenen), zijn haar benen helemaal donker? En wat voor papier zit erachter?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:18

Waarom zou ze dan allang verkleurd moeten zijn? De ene schimmel verkleurd sneller dan de andere er zijn er ook die nooit helemaal wit worden voordat ze dood gaan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:58

Inderdaad zijn er wel paarden die nooit helemaal wit worden, maar dit paard heeft nog een hele duidelijke voskleur. En schimmel is eigenlijk helemaal geen kleur genetisch gezien, schimmel is in principe niks anders dan een genetisch 'foutje' waardoor de haren veel sneller dan normaal vergrijzen. Normaal stopt de aanmaak van pigment pas op hoge leeftijd, bij schimmels gebeurt dit vele malen sneller.
Dat houdt dus ook in, dat hoewel schimmels lang donker kunnen blijven, de haren wel zullen vergrijzen, ze zullen dus eerst grijs worden i.p.v. wit, waardoor het paard wel donker kan blijven, maar niet de voskleur houdt.
Een mooi voorbeeld is dit paard (even foto van Amanda gepikt):
Afbeelding
Tyrano is 4 jaar oud op de foto en heel donker, hoewel je wel heel duidelijk kunt zien dat hij schimmel zal worden. Maar zo op het eerste gezicht lijkt hij een donkerbruine of zelfs zwarte die gaat schimmelen. Maar Tyrano is een vos-schimmel Knipoog Hij is donkerder geworden door de vergrijzing.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 06:41

Neonlight schreef:
Shalimar schreef:
Dit is mijn lievelingspony op de manege en ik heb geen flauw idee wat voor kleur ze heeft...er wordt gezegd roodschimmel en roan maar ik weet het dus niet...ze is ongeveer 15 en ze had als veulen al wit op haar hoofd...dat is nu dus wel wat meer geworden. In de zomer wordt haar lijf bruinig en in de winter is ze bijna zwart....

Hieronder was wel een aantal jaar geleden....4 ofzo...
http://img243.imageshack.us/img243/9097/00502azb1.jpg

Bij deze onderste zit ik er NIET op maar een stalgenootje. Knipoog (dit is recentelijk)

http://img284.imageshack.us/img284/1070/dscn4951kp5.jpg

Edit: ze heeft op haar rug ook allemaal witte haartjes erdoorheen...stekelharig noemen ze dat toch?

Sowieso heeft deze niks met "rood" te maken, haar basiskleur is bruin namelijk en geen vos. Knipoog Verder ziet het er naar uit dat dit een appaloosa is.

Appeloosa dacht ik zelf ook maar anderen waren het er niet mee eens....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:39

Een appaloosa? Appaloosa is een ras en geen kleur.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:02

Appaloosa is weldegelijk een kleur en geen ras op zich Haha!
Er zijn namelijk behalve bijvoorbeeld de amerikaanse en de nederlandse appaloosa (wat geen ras-stamboek is maar een register) ook andere rassen waar die kleur voor komt. Knabstruppers en Norikers bijvoorbeeld.
Appaloosa is alleen wel heel complex, het heeft aardig wat verschillende vormen, zoals bijvoorbeeld de bekendsten Leopard (geheel gevlekt) en Blanket (deels gevlekt, beginnend vanaf de achterhand), maar andere patronen zijn snowcap (blanket zonder stippen), snowflake (gekleurd met witte vlekjes), fewspot (bijna wit, enkele vlekjes, homozygote vorm) en dan heb je ook nog de Varnish Roan. Deze laatsten worden meer of minder wit, bij de minste vorm vaak alleen op het hoofd + iets stekelharig op het lijf te zien, de meest uitgebreide vorm wordt bijna wit. Maar er blijft altijd wat kleur, met name op de delen waar de botten dicht onder de huid liggen, zoals de heupen, ellebogen, benen, etc. En dus ook op het hoofd, vooral op de neusbrug, wat varnish roans vaak een heel typisch 'masker' geeft. En wat deze pony op de foto dus ook heeft Knipoog
Heeft ze nog meer appaloosa kenmerken? Zoals vlekken om de mond, ogen en geslachtsdelen (zo te zien alleen om de mond?) 'mensenogen' (gekleurde iris, wit er omheen, die heeft ze zeker), en gestreepte hoeven?

Ik zou dus inderdaad ook zeggen appaloosa, varnish roan om precies te zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:06

Als ik het goed zie op de foto het mensenoog en de gemarmerde mond, laatste kan ik niet goed zien.

En appaloosa is zowel een ras als een kleur. De amerikaanse appaloosa is namelijk weldegelijk een ras, de nederlandse niet, dit is een kleurenstamboek. Beetje verwarrend dat het dezelfde naam heeft. De deense knapstrubers maken heel goed duidelijk dat het een kleur is. Ras is namelijk knabstruber, en heel veel hebben het appaloosa-kleurtje. Knipoog
En de benaming voor deze kleur is marmerbont op zijn nederlands. Knipoog

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:55

wat vinden jullie van mijn pony??

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:01

he supertje de afstamming van dwert is transvaal en dat is toch een echte schimmel.Ik vind echter dat ze hat laatste jaar veel witter aan het worden is maar ja iedereen denkt dan ook dat ze veel jonger is.Maar ik vind wel dat ze witter word.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:06

Citaat:
Wat Bandos schrijft klopt dus niet. De pony van it_is_me is geen roodschimmel, maar zoals it_is_me zelf al zegt een vos-roan. En heeft dus niet dezelfde kleur als het paard van Dwertje, dat is namelijk wél een echte roodschimmel. Het paard van Dwertje is namelijk geen vos+roan, maar vos+schimmel, een compleet ander gen. Het paard van Dwertje zal helemaal wit worden, de pony van it_is_me zal nooit helemaal wit worden, maar zal altijd kleur houden op de benen en het hoofd.
Sherif is dus ook géén roodschimmel, want je zegt het zelf al, hij zal deze kleur houden. Een schimmel zal altijd vroeg of laat helemaal wit worden, een paard wat niet wit wordt, is geen schimmel. Sherif is geen roodschimmel en ook geen vos-roan, maar een vos-sabino. Het sabino-gen geeft hem de extreme stekelharigheid die zijn kleur lichter maakt.

even een vraagje want jij lijkt er heel veel van af te weten.. mijn pony's vader is Eagle, v. El Beauty, hij is bruin, Zijn moeder is de welsh A merrie Helder's Sweet-E, zij is een échte roodschimmel en is nu vrijwel helemaal wit, terwijl ze eerst meer roan was (ze was zomers helemaal vos en 'swinters helemaal wit bhv haar benen en hoofd) maar is nu helemaal wit. wat heeft zij dan voor kleur en hoe heet de kleur van mijn pony dan?
(het zijn maar 2 plaatjes maar lijken meer foto's op andere achtergrond geplakt met photofiltre tot 1 plaatje zegmaar)
Afbeelding
Afbeelding

PowerxVinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:08

heey ikke niet maar hoe zet je dei foto er er op Vingers aflikken

xxx powerxvinny Haha! Haha!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:24

Hey Hey kijk mijn profiel voor foto's. ik weet nu niet meer hoe ik de kleur moet noemen. hij word elk jaar lichter maar is nu al 16 dus geen schimmel, dan is het dus een VosRoan niet?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:29

@Keeyzie, de jouwe is inderdaad een vos roan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:28

dwertje schreef:
he supertje de afstamming van dwert is transvaal en dat is toch een echte schimmel.Ik vind echter dat ze hat laatste jaar veel witter aan het worden is maar ja iedereen denkt dan ook dat ze veel jonger is.Maar ik vind wel dat ze witter word.

Dat haar vader een schimmel is wil niet zeggen dat alle nakomelingen dan ook schimmel zijn.
Ieder gen, ook voor kleuren dus, bestaat uit 2 delen, die allelen genoemd worden. Van deze allelen-paren wordt aan een veulen 1 allel meegegeven, de vader geeft 1 allel, en de moeder geeft 1 allel, deze komen weer samen en vormen zo weer een paar en dus een gen.
Deze allelen kunnen 2 verschillende zijn, of 2 dezelfde. Zijn het 2 verschillende van heet dat heterozygoot (=fokonzuiver), zijn het 2 dezelfde dan heet dat homozygoot (=fokzuiver). Als er 2 verschillende allelen zijn is het ene allel overheersend over het andere, waardoor er maar 1 aan de buitenkant te zien is, dit allel wat aan de buitenkant te zien is heet dominant, het andere wat verborgen is, is recessief.
Als een gen doorgeven wordt aan een nakomeling, krijgt die nakomeling maar 1 van de 2 allelen. Dat kan dan zowel het dominante als het recessieve allel zijn. Bij een paard wat homozygoot is voor een gen is het natuurlijk altijd het allel wat aan de buitenkant toont wat wordt doorgegeven, aangezien er daar 2 van zijn, en welk allel er ook wordt doorgegeven, het heeft altijd dezelfde eigenschap.
Kleurgenen worden altijd aangegeven in letterparen, waarvan de letters staan voor de allelen, hoofdletters staan voor een dominant alle, kleine letters voor een recessief allel.

Schimmel is een dominant gen, en wordt aangegeven met G (van Grey), g is niet-schimmel. Aangezien schimmel dominant is, zal een paard altijd schimmel zijn als het tenminste 1 allel voor schimmel heeft. Een paard wat dus Gg is (1 allel voor schimmel, 1 allel voor niet-schimmel, oftewel heterozygoot schimmel), zal schimmel zijn, aangezien het schimmel allel dominant is over het niet-schimmel allel.
Maar aan nakomelingen wordt maar 1 van deze allelen meegegeven, welke is willekeurig, 50% kans op elk. De kans is dus 50% dat het allel G (schimmel) doorgeven zal worden, en 50% kans dat het allel g (niet-schimmel) wordt doorgegeven.
Een paard wat GG is (homozygoot schimmel), zal altijd G doorgeven en dus altijd schimmel nakomelingen geven.
Maar verreweg de meeste schimmels zijn heterozygoot, en geven dus maar in 50% van de gevallen schimmel-nakomelingen.
Zo kan het dus zijn dat jouw merrie geen schimmel is terwijl haar vader wel schimmel is Lachen

Dat ze nu witter wordt kan ook andere oorzaken hebben. Ze kan witter worden van ouderdom (sommige paarden krijgen de eerste 'grijze' haren al rond hun 15e, zonder schimmel te zijn), of het kan te danken zijn aan het sabino-gen. Sabino draagt ze sowieso, want ze heeft een bles (alle aftekeningen bij paarden worden ook door een gen naast de basiskleur veroorzaakt, ze zijn er nooit 'zomaar'), en sabino kan naarmate een paard ouder wordt meer stekelharigheid en vagere randen aan de aftekeningen gaan geven.

Het is trouwens niet zo dat een paard altijd óf schimmel, óf sabino, óf roan is, alle kleuren-genen kunnen ook naast elkaar bestaan. Net zoals er bijvoorbeeld schimmel-bonten bestaan, zo'n paard heeft niet een gen 'schimmelbont' maar een gen voor schimmel én een gen voor bont.
ArGieVai schreef:
even een vraagje want jij lijkt er heel veel van af te weten.. mijn pony's vader is Eagle, v. El Beauty, hij is bruin, Zijn moeder is de welsh A merrie Helder's Sweet-E, zij is een échte roodschimmel en is nu vrijwel helemaal wit, terwijl ze eerst meer roan was (ze was zomers helemaal vos en 'swinters helemaal wit bhv haar benen en hoofd) maar is nu helemaal wit. wat heeft zij dan voor kleur en hoe heet de kleur van mijn pony dan?
(het zijn maar 2 plaatjes maar lijken meer foto's op andere achtergrond geplakt met photofiltre tot 1 plaatje zegmaar)
http://img214.imageshack.us/img214/5654/1gi6.png
http://img225.imageshack.us/img225/9310/1oy8.png

De moeder van jouw pony heeft dus ook 2 aparte genen die haar wit maken. Ze is zowel roan als schimmel. Als basis is ze dus vos, daaroverheen kwam weer roan, wat haar op het lijf lichter maakte en het hoofd en de benen donker liet. Maar ze was daarbij ook schimmel, wat haar dus uiteindelijk helemaal wit maakte Lachen
Jouw pony heeft van de moeder niet het schimmel-gen meegekregen, maar wel het roan-gen. Jouw pony is dus een vos roan, de moeder een vosroan-schimmel.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:15

oo ok!! dankjewel Haha!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:15

goh jij weet er wel echt veel vanaf.Ik weet alleen dat dwert een roodschimmel is en mijn andere paard een blauwschimmel.Maar ja dat maakt nkiet uit want ze zijn beide lief en dat telt

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:57