Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:40

Afbeelding

even een sfeerplaatje van trekpaarden...je ziet, het meerendeel is zonder!

Maar even tussendoor, wat vinden jullie dan van het scheren van het behang?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:55

Niet alleen een sierraad...
- Noodzakelijk als insektenmepper
- Belangrijk bij de communicatie met soortgenoten
- Balanceerstok (verlengde van de ruggegraad) bij beweging.
- Bescherming van de geslachtsorganen bij de merrie en de anus.
Dus couperen is een afschuwelijke verminking van het paard.

Ik heb de Quadekker en daarin schrijft deze kapitein-paardenarts (rond 1900) die z'n tijd ver vooruit was het volgende over couperen:

Jammer genoeg is het reeds gedurende eenige jaren mode om de paardenstaarten kort te hebben, en zooals het gewoonlijk met modezaken gaat, is het ook hier, men gaat ten slotte overdrijven.

Aanvankelijk werd de staart ingekort tot aan de hakken, daarna nog wat korter. Ook hiermede was men niet tevreden, het aantal wervels moest kleiner gemaakt worden, dan zou de staart tegelijkertijd veel sierlijker gedragen worden, en zoo ziet men dan op den huidigen dag menig paard gemutuleerd, doordat de staart is gereduceerd tot een stompje met enkele stijve haren erop.

Hoe is het mogelijk is, dat men zoo iets mooi kan noemen, begrijp ik niet, daar men geheel en al over het hoofd ziet, dat een mooie, lange staart een sieraad van het paard is. Maar de staart is niet enkel een sieraad, hij is ook een nuttig deel van het lichaam. Vooreerst toch dient hij tot afwering van vliegen, die in den zomer het paard op vreeselijke wijze kunnen plagen, en ten anderen houdt de staart de aarsopening warm.

Lijkt me duidelijk rond 1900 al niet geaccepteerd door een vooraanstaand paardeman.
Anno 2006 middeleeuws en barbaars!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:04

Mooi stukje Manie!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:07

Vinden jullie dat het inkorten van de staartharen ipv staartwortel wel mag dan? Ik vind het zelf meer hebben dan een gecoupeerde staart...

Emma net getoileteerd:
Afbeelding
Emma een jaar later:
Afbeelding

Ik bedoel, als ze zonodig korte staarten willen zien is dit een mooie optie toch?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:10

@manie, helemaal mee eens, die oude Quadekker was ook niet gek.
Stukje geeft wel te denken over die ouderdom van de coupeer traditie.
Die valt dus kennelijk nogal mee.

izzy1985 schreef:
weet niet of jullie de nieuwe bit van juli al hebben gelezen? staat nl een stukje over trekpaarden in en daar ben ik het volkomen mee eens dat de trekpaarden lichter gefokt moeten worden. (voor de gezondheid van het paard)
ik geloof best dat sommigen dat meenemen in het fokprogramma maar dan moeten die paarden wel goedgekeurd worden op de keuringen en dat gebeurt lang niet altijd!

Wel een beetje off-topic, maar goed.
En als men het dan over gezondheid heeft, dan mag het begrip keuringsconditie (wat nogal eens voor moddervet staat), ook wel eens op de helling.
Want met een paard met een gezond gewicht, hoe mooi en rastypisch ook, bereik je zelden een kopplaats.
Dit geldt trouwens niet alleen voor koudbloeds hoor, daar hebben meer stamboeken last van.
Maar ook hier zegeviert de traditie nog steeds boven het gezond verstand.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:17

niet helemaal offtopic, als er beweert wordt dat staarten te dik en zwaar zijn om te bewegen hoeft dat niet aan de conditie te liggen. Dat er gefokt wordt op grote maat belgen, dus hoe groter, hoe breder, hoe steviger hoe beter...wil niet zeggen dat ze die belgen maar overvoeren om er voller uit te zien. Heeft niks te maken met vetmesten maar met de bouw van het paard. En juist met dat soort gebouwde paarden komen de problemen het vaakst voor. En daar hoort het staarten probleem ook bij!(wat hier wordt beweert...)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:17

Ik vind het onzin om de staarten te couperen. Een paard heeft deze niet voor niets van de natuur meegekregen. Ik snap de bezwaren van de fokkers, nu ik het eerste bericht las, maar ik ben er fel op tegen. Argumenten staan terug in dit topic al vermeld, hoef ik niets meer aan toe te voegen! Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:18

Zeker als het zonder verdoving gedaan wordt... Boos!

Maar zoals ik het begreep wordt niet meer gedaan? (hoop ik?)

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:20

ik hbe zelf ook 3 trekpaarden
1 met lange staart omdat we vonden dat hij te oud was om het eraf te halen
1 merrie gekocht met korte staart en van dit jaar een veulen (hengst)
sind 4 weken ook met korte staat

mijn mening ik vind het mooier er uit zien
ze hebben er geen pijn aan als het gedaan word op hele jonge leefttijd
onze hengst word erg vuil van die lange staart omdat deze paarden vaak en snel aan de schijt komen
we wassen zijn staart 2 keer per week en er komt een zwarte emmer uit
omdat als ze klaar zijn met mesten vaak nog wat vocht uit komt heeft onze hengst achter ook erg mok
hij moet hiervoor 1 keer per week in de soda en word behandelt met spul voor de mok
hij heeft wondjes op zijn hak zitten van het snachts scheuren tegen zijn boxs aan
die merrie daar in tegen heeft achter juist geen mok en geen plekjes en is helemaal draag op haar benen
ook ik ben van mening dat dit door de staart kan komen

maar als jullie zeggen dat een paard met zijn staart de vliegen weg kan halen waarom zie ik dan vaak vliegen dekens ?ze hebben tog een staart!!!!!!
wij verzorgen onze paarden goed met korte staart en er zit nooit geen vlieg rond de ogen of op het lijf
onde paarden worden proper gehouden van top tot teen en spuiten ze in met vliegenspul
ik ben niet tegen op korte staarten vin het niet zielig zolang het op jonge leeftijd gedaan word en zolang het netjes gedaan word
maar een lang staat vin ik ook mooi maar wij hebben liever zonder

dit is mijn mening over de kort staart Lachen

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:24

er zijn genoeg eigenaren die er een ritje naar frankrijk er voor over hebben. En hoewel het eigenlijk verboden is op keuringen worden ze nog net zo goed gekeurd...volgens mij...

Mok wordt niet veroorzaakt door lange staart...en mest wat er evt. op valt! als je es wist hoeveel trekpaarden er kampen met dit probleem, ook trekpaarden met gecoupeerde staart! Dit is er in gefokt! Mok is in dit geval een erfelijk probleem en wat je er ook aan doet, vaak komt het terug en gaat het niet meer weg!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:32

izzy1985 schreef:
er zijn genoeg eigenaren die er een ritje naar frankrijk er voor over hebben. En hoewel het eigenlijk verboden is op keuringen worden ze nog net zo goed gekeurd...volgens mij...

Mok wordt niet veroorzaakt door lange staart...en mest wat er evt. op valt! als je es wist hoeveel trekpaarden er kampen met dit probleem, ook trekpaarden met gecoupeerde staart! Dit is er in gefokt! Mok is in dit geval een erfelijk probleem en wat je er ook aan doet, vaak komt het terug en gaat het niet meer weg!

als je in nederland naar de keuring gaat word je met lange staart vaak afgewezen (niet altijd maar wel heel vaak) wij zijn ook geweest met onze hengst en mog niet door
in bels zijn ze streng met hun regel en worden vaak alleen lang staarten doorgelaten
Mok wordt niet veroorzaakt door lange staart...en mest wat er evt. op valt! als je es wist hoeveel trekpaarden er kampen met dit probleem, ook trekpaarden met gecoupeerde staart! Dit is er in gefokt! Mok is in dit geval een erfelijk probleem en wat je er ook aan doet, vaak komt het terug en gaat het niet meer weg
ik weet dat het erfelijk is maar mok is zeker te verhelpen
want als je een paard heb wat goed hart mest of een paard aan de schijt is een groot verschil met de mok
want schonen sokken blijven langer mok vrij dan sokken die onder de mest zitten
en als je een paard heb wat mok heeft en je doet het optijd bedandelen krijg je dit verrrr weg
het komt ook zeker terug maar word versnelt door de urine en mest van het paard
ga maar naar een groote fokker die kan je vertellen hoe het zit zoals ik heb gedaan bij de heer sjaak van olmen word gezecht grootste fokken nederland en bels en die heeft mij dit allemaal geleert over de mest en sokken en hij heeft er meer dan 50 lopen dus hij zal het wel weten

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:35

Het heeft er zeker invloed op maar daar wordt het niet door veroorzaakt. Ik ben het er zeker mee eens dat wanneer ze het krijgen dat je het bij moet houden. Dat is bij onze paarden niet gebeurt, ik heb ze net een jaar..en ik maak me daar soms zo kwaad om! Het is een grote ellende wat meerdere trekpaarden heeft getroffen en nog steeds treft!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:39

izzy1985 schreef:
Het heeft er zeker invloed op maar daar wordt het niet door veroorzaakt. Ik ben het er zeker mee eens dat wanneer ze het krijgen dat je het bij moet houden. Dat is bij onze paarden niet gebeurt, ik heb ze net een jaar..en ik maak me daar soms zo kwaad om! Het is een grote ellende wat meerdere trekpaarden heeft getroffen en nog steeds treft!

maar het word er wel door verergert en dat vergeten veel mensen
en dat is een stomme fout want als je te laat ben dan kan je er je paard mee kwijt raken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:40

Als het werkelijk waar is dat de staart te zwaar wordt voor een paard om hem op te kunnen tillen als het dier moet mesten of tijdens dekken, dan is er iets mis met dat paard en dan moet je er zeker niet mee fokken! Dan is het fokbeleid verkeerd.
Een paard heeft een staart en die heeft hij niet voor niks gekregen.
Als een trekpaard vaak natte mest zou hebben, dan is er misschien iets mis met de kwaliteit van het voer of met zijn darmflora, moet daar eens naar gekeken worden. En anders moet je inderdaad maar gewoon vaker wassen.
Overigens komt geen enkel paard met zijn staart bij het hoofd, maar daarvoor staan paarden ook vaak met hun hoofden bij elkaars staart, zodat de vliegen bij het hoofd door de buurman/buurvrouw verjaagd worden.

En als je nu echt perse wat van die staart af wilt hebben, kun je ook de haren van de staart inkorten tot bijvoorbeeld hakhoogte. Kunnen ze hem wel goed optillen (als ze het dan nog steeds niet kunnen, is er echt iets niet goed met de aanleg van het paard) en rond de achterhand de vliegen verjagen, maar zijn wel vagina en anus beschermd tegen weersinvloeden.
Ik zal later echt mijn handtekening niet zetten voor een gezond veulen dat dan zgn medische redenen heeft om de staart te couperen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:46

liesje_waal schreef:
izzy1985 schreef:

maar het word er wel door verergert en dat vergeten veel mensen
en dat is een stomme fout want als je te laat ben dan kan je er je paard mee kwijt raken

vertel mij wat! tis een grote ellende! Maar wat je denk ik ook vergeet, is dat als paarden dag en nacht op het weiland staan, de sokken ook nat worden door de dauw...door de dikte van het haar droogt het vaak heel langzaam en voila.. weer een probleem erbij.... Ik sluit niet uit dat er verschillende factoren zijn...maar ook dit heeft weer met het fokken te maken!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo maar even een paar voorbeelden van hoe het ook kan...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:23

ja toch? vind ik ook hoor..maarre die laatste...kwijl....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:38

liesje_waal schreef:
maar als jullie zeggen dat een paard met zijn staart de vliegen weg kan halen waarom zie ik dan vaak vliegen dekens ?ze hebben tog een staart!!!!!!

Praat je nu niet tegen beter weten in.....
Er is gewoon simpel weg niet 1 reden om het couperen van paarden te accepteren.

Het esthetische aspect telt niet. (punt)
Het hygiene aspect is direct onderuit te halen er zijn vele manieren om een paard met staart schoon te houden (wassen, vlechten, bijscheren etc)

Het doet me denken aan de discussie die fokkers van Boxers voerden over het coupeerverbod.
Alle Boxers zouden in no-time bij de dierenarts staan, omdat ze hun staart kapot zouden slaan. Dan zou de staart alsnog gecoupeerd moeten worden....
En de praktijk: Vrijwel alle Boxers hebben een prachtige staart waar ze prima mee overweg kunnen. En tja het is misschien wennen, het uiterlijk van de hond veranderd, maar dat telt toch totaal niet???

Ik amputeer jou hand toch ook niet omdat ik dat mooier vind staan???

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:42

haha, ben net naar de wei gelopen en heb gefilmt dat ze met dr staart vliegen aan het verjagen was..want hoewel ze beperkt is met dr staart, kan ze dat wel degelijk..ook heeft ze geen vieze staart met ontlasting erin...dus die argumenten voor het couperen vind ik niet correct! (krijg dat filmpje helaas niet geplaatst...)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:50

Ik ben tegen het couperen.
Alle argumenten zijn eigenlijk al genoemd.

En ik vind het ook gewoon mooier staan, een paard met staart.
Je hebt op verschillende foto's kunnen zien hoe je een ongecoupeerde staart kort kunt houden.
Een staart is een sieraad voor het paard.

*erg mooie foto van de schimmel Wow! *

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:43

ja zo kort houden is natuurlijk ook een optie ziet er ook nog niet eens zo slecht uit!! in tegendeel juist. nou probleem opgelost geen gecoupeerde staarten meer paard kan zijn staart optillen (wat volgens sommige niet zou kunnen als die lang is) wat zitten we hier nu nog te zeuren. Knip die staart gewoon!!en NIET couperen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:48

liesje_waal schreef:
ga maar naar een groote fokker die kan je vertellen hoe het zit zoals ik heb gedaan bij de heer sjaak van olmen word gezecht grootste fokken nederland en bels en die heeft mij dit allemaal geleert over de mest en sokken en hij heeft er meer dan 50 lopen dus hij zal het wel weten

Tja, als je er 50 hebt lopen heb je idd een dagtaak aan het verzorgen van de staarten Lips are sealed dus hup het mes erin.
Ook sokken kunnen eventueel geschoren als het paard zulke last krijgt van mok dat ze ingeslapen moet worden. Erfelijke voorbelasting voor mok? Kan het me niet voorstellen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:58

Idd liesje_waal, als iemand verstand heeft van trekpaarden dan is het Sjaak van Olmen wel OK dan!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:06

Evelike schreef:
Charos schreef:
Nou die staarten werden niet gecoupeerd voor de hygiene maar zodat ze hun menner niet van de bok af sloegen met die staarten.
Vliegen van het hoofd kunnen ze prima verjagen en iets couperen omdat je het 'mooier' vindt is puur egoïsme.

Jij laat je oren toch ook niet couperen omdat ik dat mooier vind staan.

Ook dat klopt niet om de menner van de bok te slaan.
De staart kwam dan over de leidsels, waardoor het paard onbestuurbaar werd. En dat was voor de menner en het paard niet veilig.

Vliegen van het hoofd kunnen ze idd goed verjagen, maar daar komt de staart niet. Van geen enkel paard, of het nu een belg is, een KWPN'er, arabier, shet of haflinger dat maakt niks uit.

Ik heb nog niet het hele topic gelezen dus misschien val ik in herhaling.

Als je last van die staart hebt, op het gebied van hygiene of omdat anders de staart over de leidsels komt, dan knip je hem toch heel kort af? Zo vlak onder de staartwortel. Daar heb ik ook ergens een artikel over gelezen. (ik geloof in de laatste Bit.) Daar hoef je toch niet een stuk van dat arme dier voor af te snijden? Heel veel trekpaardenrassen in frankrijk worden niet gecoupeerd en die hebben ook een hele zware staart. En het friese paard? Die hebben ook super veel haar.

En nee een paard kan gelukkig niet met zijn eigen staart in zijn gezicht meppen....daarom gaan ze ook kop aan kont staan.
De mest trekt vliegen aan??? Daar heeft mijn paard (heeft ook een prachtige dikke staart) ook wel eens last van. Dan poets ik hem gewoon en als het heel erg is, dan was ik hem...zoals gezegt, die van mij heeft ook een zware staart en het is een klusje van niks.

De staarten bij koudbloeden worden eraf gehaald vanwege de traditie en het feit dat de ronde billen nog beter uitkomen. Alle andere reden zijn allemaal prima te weerleggen en dus onzin.

Ik hoop echt dat er een Europees verbot komt.

Boos! Boos! Boos!

Pffff dat ben ik kwijt Knipoog

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:08

Cassidy schreef:
liesje_waal schreef:

Tja, als je er 50 hebt lopen heb je idd een dagtaak aan het verzorgen van de staarten Lips are sealed dus hup het mes erin.
Ook sokken kunnen eventueel geschoren als het paard zulke last krijgt van mok dat ze ingeslapen moet worden. Erfelijke voorbelasting voor mok? Kan het me niet voorstellen.

En daarom heeft 80% van de trekpaarden mok...