even een sfeerplaatje van trekpaarden...je ziet, het meerendeel is zonder!
Maar even tussendoor, wat vinden jullie dan van het scheren van het behang?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
izzy1985 schreef:weet niet of jullie de nieuwe bit van juli al hebben gelezen? staat nl een stukje over trekpaarden in en daar ben ik het volkomen mee eens dat de trekpaarden lichter gefokt moeten worden. (voor de gezondheid van het paard)
ik geloof best dat sommigen dat meenemen in het fokprogramma maar dan moeten die paarden wel goedgekeurd worden op de keuringen en dat gebeurt lang niet altijd!
izzy1985 schreef:er zijn genoeg eigenaren die er een ritje naar frankrijk er voor over hebben. En hoewel het eigenlijk verboden is op keuringen worden ze nog net zo goed gekeurd...volgens mij...
Mok wordt niet veroorzaakt door lange staart...en mest wat er evt. op valt! als je es wist hoeveel trekpaarden er kampen met dit probleem, ook trekpaarden met gecoupeerde staart! Dit is er in gefokt! Mok is in dit geval een erfelijk probleem en wat je er ook aan doet, vaak komt het terug en gaat het niet meer weg!
izzy1985 schreef:Het heeft er zeker invloed op maar daar wordt het niet door veroorzaakt. Ik ben het er zeker mee eens dat wanneer ze het krijgen dat je het bij moet houden. Dat is bij onze paarden niet gebeurt, ik heb ze net een jaar..en ik maak me daar soms zo kwaad om! Het is een grote ellende wat meerdere trekpaarden heeft getroffen en nog steeds treft!
liesje_waal schreef:izzy1985 schreef:Het heeft er zeker invloed op maar daar wordt het niet door veroorzaakt. Ik ben het er zeker mee eens dat wanneer ze het krijgen dat je het bij moet houden. Dat is bij onze paarden niet gebeurt, ik heb ze net een jaar..en ik maak me daar soms zo kwaad om! Het is een grote ellende wat meerdere trekpaarden heeft getroffen en nog steeds treft!
maar het word er wel door verergert en dat vergeten veel mensen
en dat is een stomme fout want als je te laat ben dan kan je er je paard mee kwijt raken
liesje_waal schreef:maar als jullie zeggen dat een paard met zijn staart de vliegen weg kan halen waarom zie ik dan vaak vliegen dekens ?ze hebben tog een staart!!!!!!
liesje_waal schreef:ga maar naar een groote fokker die kan je vertellen hoe het zit zoals ik heb gedaan bij de heer sjaak van olmen word gezecht grootste fokken nederland en bels en die heeft mij dit allemaal geleert over de mest en sokken en hij heeft er meer dan 50 lopen dus hij zal het wel weten
Evelike schreef:Charos schreef:Nou die staarten werden niet gecoupeerd voor de hygiene maar zodat ze hun menner niet van de bok af sloegen met die staarten.
Vliegen van het hoofd kunnen ze prima verjagen en iets couperen omdat je het 'mooier' vindt is puur egoïsme.
Jij laat je oren toch ook niet couperen omdat ik dat mooier vind staan.
Ook dat klopt niet om de menner van de bok te slaan.
De staart kwam dan over de leidsels, waardoor het paard onbestuurbaar werd. En dat was voor de menner en het paard niet veilig.
Vliegen van het hoofd kunnen ze idd goed verjagen, maar daar komt de staart niet. Van geen enkel paard, of het nu een belg is, een KWPN'er, arabier, shet of haflinger dat maakt niks uit.
Cassidy schreef:liesje_waal schreef:ga maar naar een groote fokker die kan je vertellen hoe het zit zoals ik heb gedaan bij de heer sjaak van olmen word gezecht grootste fokken nederland en bels en die heeft mij dit allemaal geleert over de mest en sokken en hij heeft er meer dan 50 lopen dus hij zal het wel weten
Tja, als je er 50 hebt lopen heb je idd een dagtaak aan het verzorgen van de staartendus hup het mes erin.
Ook sokken kunnen eventueel geschoren als het paard zulke last krijgt van mok dat ze ingeslapen moet worden. Erfelijke voorbelasting voor mok? Kan het me niet voorstellen.