Bienotje schreef:Trouwens, paarden zijn al tijden lang gebruikt als pakbeesten om spullen op/ mee te vervoeren. Ook een getraind mens kan (mits goed ingepakt flink wat gewicht op de rug mee tillen), paarden kunnen dat ook als ze ervoor getraind zijn. Denk dus aan een volwassen en uitgegroeid paard dat langzaam aan is getraind om de juiste spieren op te bouwen om te dragen. Als dan de ruiter een stille last is en zorgt dat deze netjes meegaat met de pony. Dan zie ik echt geen poblemen hoor. Het feit dat mensen het niet mooi vinden als een ruiter zijn voeten nog tientallen cm´s onder de paardenbuik uitsteken bij bv een shet is wat mij betreft een heel ander verhaal.. Maar dat heeft naar mijn idee niets meer te maken met het feit of het paard het wel kan dragen of niet..
Probleem alleen: zo'n mens die zoveel draagt die is eerder versleten. Geld voor het paard ook. En idd er was een reden waarom die paarden toen niet oud werden, omdat ze dus te zwaar werk moesten doen.
En idd die te grote mensen brengen de paarden onbewust toch uit balans, want niemand zit altijd perfect, zeker niet omdat je op een te kleine pony gewoon altijd een baggere houding hebt.
want mijn houding was op een c-pony dus niet goed, en op een d-pony had ik ineens geen last meer van uistekende tenen en naar voren zitten, dat kwam ook puur door een te kleine pony, en deze pony was zelfs niet eens zoveel te klein voor mij.

) maar voor een Welsh Cob of New Forester kan je eigenlijk niet te groot worden (of je moest een énorm kleine NF hebben) en mensen roepen eigenlijk veel te snel dat ze een paard 'moeten' en dat de pony weg moet omdat ze er te groot voor zijn geworden. Te groot voor de mode misschien ja, maar daardoor niet altijd voor het dier zelf. En dat verkopen aan een kleinere ruiter is niet altijd het beste voor het dier in kwestie. 
dankje! Ik weeg in de winter (altijd wat meer dan in de zomer haha) max 50kilo en ik heb helemaal geen aanleg om dik te worden, me moeder weegt ook maar 52kilo en ik ben precies haar dus ik denk dat ik altijd op mijn pony kan blijven rijden