Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:32

Bienotje schreef:
Trouwens, paarden zijn al tijden lang gebruikt als pakbeesten om spullen op/ mee te vervoeren. Ook een getraind mens kan (mits goed ingepakt flink wat gewicht op de rug mee tillen), paarden kunnen dat ook als ze ervoor getraind zijn. Denk dus aan een volwassen en uitgegroeid paard dat langzaam aan is getraind om de juiste spieren op te bouwen om te dragen. Als dan de ruiter een stille last is en zorgt dat deze netjes meegaat met de pony. Dan zie ik echt geen poblemen hoor. Het feit dat mensen het niet mooi vinden als een ruiter zijn voeten nog tientallen cm´s onder de paardenbuik uitsteken bij bv een shet is wat mij betreft een heel ander verhaal.. Maar dat heeft naar mijn idee niets meer te maken met het feit of het paard het wel kan dragen of niet..

Probleem alleen: zo'n mens die zoveel draagt die is eerder versleten. Geld voor het paard ook. En idd er was een reden waarom die paarden toen niet oud werden, omdat ze dus te zwaar werk moesten doen.
En idd die te grote mensen brengen de paarden onbewust toch uit balans, want niemand zit altijd perfect, zeker niet omdat je op een te kleine pony gewoon altijd een baggere houding hebt.

Seraphim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:32

spoekie schreef:
Probleem alleen: zo'n mens die zoveel draagt die is eerder versleten. Geld voor het paard ook. En idd er was een reden waarom die paarden toen niet oud werden, omdat ze dus te zwaar werk moesten doen.
En idd die te grote mensen brengen de paarden onbewust toch uit balans, want niemand zit altijd perfect, zeker niet
omdat je op een te kleine pony gewoon altijd een baggere houding hebt.

Dat is niet waar wat je zegt. Het is niet zo dat je standaard een baggere houding hebt als je op een te klein paard zit, waarom zou je niet gewoon kunnen zitten volgens jou?

LinnieJ_bokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:48

rooz_89 schreef:
als het qua gewicht nog kan, vind ik dat het moet kunnen 1 keer in de zoveel tijd als er niemand anders op kan rijden ofzo...
maar eigenlijk vind ik het best zielig voor de pony als er steeds een te groot kind op gaat zitten, maar aan de andere kant... kan het veel kwaat als het kind nog gewoon heel licht is enzo... het lijkt mij niet lekker rijden maar voor de pony weet ik dan niet of het zo veel uitmaakt... meestal kunnen wat oudere kinderen die op de wat kleinere pony´s rijden wel net wat beter rijden dan de kinderen die er qua lengte goed op passen...

en dan is het voor de pony toch lekker om een ervaren kind op je rug te hebben zo af en toe?

helemaal mee eens!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:56

Omdat als je groot bent je balans niet goed kan houden, je benen neit goed stil kan houden, daardoor word dus jhe hele houding verpest.

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:17

lienow schreef:
spoekie schreef:
En idd die te grote mensen brengen de paarden onbewust toch uit balans, want niemand zit altijd perfect, zeker niet
omdat je op een te kleine pony gewoon altijd een baggere houding hebt.

Dat is niet waar wat je zegt. Het is niet zo dat je standaard een baggere houding hebt als je op een te klein paard zit, waarom zou je niet gewoon kunnen zitten volgens jou?

zie karoliena... Je kunt je benen niet goed aansluiten, waardoor je dus geen stille benen hebt, je kunt je balans niet goed houden, soms ga je dan naar voren zitten. Persoonlijke ervaring want mijn houding was op een c-pony dus niet goed, en op een d-pony had ik ineens geen last meer van uistekende tenen en naar voren zitten, dat kwam ook puur door een te kleine pony, en deze pony was zelfs niet eens zoveel te klein voor mij.

Idioteque

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:18

Ik ben ook wat te lang. Ik ben 1.82 en 65-70 kilo en rij op een welsh NWR van ongeveer 1.55.
Tja ideaal is het niet, maar het kan best wel..
Ik vind het best zolang de pony er maar niet al te veel last van heeft.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:26

ik ben 1.63 en mijn pony is 1.30, we rijden nog steeds met heel veel plezier elke dag, ook springen! en we gaan in januarie ook starte, ik weet wat mijn pony aankan dus dikke mik aan de rest toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:29

ik steek met mijn voeten ook een klein stukje uit. ik heb er geen last van, ik ben 1,63 meter en mijn paard is 1,52 meter. dat kan dus prima, ik ben ook zeker niet te zwaar (rond de 52 kilo).

je kunt wel zeker te groot zijn voor een pony, zie de genoemde voorbeelden. te zwaar is schadelijker, maar te groot kan wel degelijk een plaag zijn voor het beestje. ik weet wel zeker dat een pony dan liever en minder ervaren ruiter heeft die past ipv een ervaren ruiter die te groot en te zwaar is.

op het gedrag van een pony kan je vaak niet afgaan, tenslotte weet een pony zelf niet wat goed voor hem is. als een pony niet beter weet zal hij braaf zijn rondjes lopen met een te grote/ zware ruiter. en vaak worden signalen (bokken, 'vervelend' gedrag met opzadelen/ opstijgen, te hard lopen, slingeren, tot zelfs gericht bjiten en trappen) niet opgepakt door de ruiter. 'het is een shet, die zijn nou eenmaal eigenwijs'. het is aan de ruiter om de verantwoordelijkheden te nemen, grenzen te kennen, en de pony te beschermen. zelf kunnen ze dat immers niet, en de pony's die het wel aangeven worden vaak afgedaan als 'eigenwijs'.

@diesel, voor een pony van 1,30 meter ben je nog niet te groot als je 1,63 meter bent hoor, ik ben even lang dus ik weet het, hihi! alleen het kán nadelige invloed hebben op je houding. het gewicht is wel iets om op te letten. zorg dat je niet meer weegt dan een vijfde van het optimale gewicht van de pony.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:56

ik heb in mijn vorige post gegokt hoe groot ik was en hoe groot mijn gezelschapsshet was en gok eens +) ik heb 2 keer fout gegokt....ik heb het namelijk na gemeten en mij schet is bijna 20cm groter dan ik dacht....hij is namelijk 1,18 in plaats van 90cm en ik blijk geen 1,68 te zijn maar 1,63 haha ik weeg wel 48 kilo maar ik blijf er bij dat mijn shet er geen last van heeft als ik op stal zonder zadel en hoofdstel opstap en er ongeveer 1 minuut over doe om bij de weien te komen....nee ik blijf erbij dat dat niet super slecht voor hem is....

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 04:55

Ik vind dat sommige mensen wat te streng zijn met hun beoordeling hoor. Ik ben het eens dat er situaties zijn die echt niet kunnen, maar sommigen stellen het wel een beetje érg dramatisch voor naar mijn bescheiden mening.
Op een Welshcob/NF kan een volwassen persoon heus nog wel rijden.
Te groot bestaat zeker wel, als je benen tot voorbij de knieën hangen kan je niet serieus dressuur rijden of springen, lijkt me gewoon lastig voor ruiter zelf ook (met je benen de balkjes meenemen is niet zo handig ) maar voor een Welsh Cob of New Forester kan je eigenlijk niet te groot worden (of je moest een énorm kleine NF hebben) en mensen roepen eigenlijk veel te snel dat ze een paard 'moeten' en dat de pony weg moet omdat ze er te groot voor zijn geworden. Te groot voor de mode misschien ja, maar daardoor niet altijd voor het dier zelf. En dat verkopen aan een kleinere ruiter is niet altijd het beste voor het dier in kwestie.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:23

Vind niet dat mensen hard oordelen als je met je voeten op kniehoogte zit of lager is het gewoon niet gezond om door te rijden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:24

wat een volwassene is is ook verschillend. ik ben 21, weeg ong. 52 kilo en ben 1,63 meter. er zijn ook volwassenen van 1,80 meter die 80 kilo wegen....

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:43

karoliena schreef:
Vind niet dat mensen hard oordelen als je met je voeten op kniehoogte zit of lager is het gewoon niet gezond om door te rijden

Als je leest zie je dat ik dat dus ook zei

merrieveulen, ik ben 1.80 (weeg wel bijlange geen 80 kilo) en ik rijd op mijn NF (grote D-pony, géén E helaas)
Wél goed laten uitgroeien tot zijn 5 jaar en herhaaldelijk DA lastig gevallen met de vraag of het échtigentechtig geen kwaad kon tot hij mij zei "Meiske, ik zou nog op die pony kunnen rijden zonder kwaad te doen dus dan kan jij dat zeker".

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:31

Ik vind mensen die heus wel weten dat ze (echt) te groot zijn voor hun pony (zoals in vele shetlander-topics) koppig omdat ze niet toegeven dat het niet meer fijn is voor de pony.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:32

Citaat:
@diesel, voor een pony van 1,30 meter ben je nog niet te groot als je 1,63 meter bent hoor, ik ben even lang dus ik weet het, hihi! alleen het kán nadelige invloed hebben op je houding. het gewicht is wel iets om op te letten. zorg dat je niet meer weegt dan een vijfde van het optimale gewicht van de pony.

Fijn om te horen dankje! Ik weeg in de winter (altijd wat meer dan in de zomer haha) max 50kilo en ik heb helemaal geen aanleg om dik te worden, me moeder weegt ook maar 52kilo en ik ben precies haar dus ik denk dat ik altijd op mijn pony kan blijven rijden

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:33

ik vind het persoonlijk niet zo erg moest iemand van 80kilo een keer op diesel gaan zitten! Maar het ligt eraan wat de pony's gewend zijn!

Is een shetlander gewend elke dag 30kilo rond te zeulen dan is het heus niet VRESELIJK als er 1x iemand van 50kilo op gaat zitten om (ik noem maar wat) iets voor te doen...

Maar dat iemand van 50kilo even een shetlander gaat inrijden... dat beesie is NIETS gewend en dan OPEENS 50kilo dat is dus een heel ander verhaal!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:39

diesel_ schreef:
ik vind het persoonlijk niet zo erg moest iemand van 80kilo een keer op diesel gaan zitten! Maar het ligt eraan wat de pony's gewend zijn!

Is een shetlander gewend elke dag 30kilo rond te zeulen dan is het heus niet VRESELIJK als er 1x iemand van 50kilo op gaat zitten om (ik noem maar wat) iets voor te doen...

Maar dat iemand van 50kilo even een shetlander gaat inrijden... dat beesie is NIETS gewend en dan OPEENS 50kilo dat is dus een heel ander verhaal!

En ook dat vind ik eigenlijk niet kloppen (inderdaad ben het niet met mezelf eens ) Iemand van 50 kilo op een shetlander en die aardig kan rijden, iig aanleg heeft en goed met de bewegingen mee gaat, lijkt mij vele malen fijner voor de shet, dan iemand van maar 30 kg maar die aan alle mogelijke kanten tegen werkt.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:55

Ja natuurlijk is dat fijner maar dan nog kan een te groot gewicht schadelijk zijn ok al is het maar voor een paar keer, net als de lengte

mmmarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:25

inderdaad is het gewicht erg belangrijk, wat vinden jullie van dit:
mijn pony is 1.45, ik ben 1.65, wel redelijk lange benen, ik weeg 52 kilo.. dat kan tog nog wel? helaas moet mijn pony spirit in December weg, omdat ik dus te groot word.. ik ben al bezig een ander in te rijdne..

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:41

diesel_ schreef:

Citaat:
En ook dat vind ik eigenlijk niet kloppen (inderdaad ben het niet met mezelf eens ) Iemand van 50 kilo op een shetlander en die aardig kan rijden, iig aanleg heeft en goed met de bewegingen mee gaat, lijkt mij vele malen fijner voor de shet, dan iemand van maar 30 kg maar die aan alle mogelijke kanten tegen werkt.

Ik had t nergens over onervaren of ervaren ruiter... Het gaat mij erom dat het voor een keertje nooit kwaad kan een wat zwaardere ruiter erop te zetten mits de pony al gewend is aan gewicht te dragen

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:54

Citaat:

Mmmh, ligt wel weer een beetje aan de pony zelf... Ok, aan de ene kant heb je wel weer gelijk mr het kan ook zijn dat je Shet iemand van 50 kilo vervelender vind (omdat ie dus vrij zwaar is) dan iemand van 30 kilo. Ookal is die nogal "bewegelijk" om het zo mr te zeggen. Ik denk dat het in dit geval meer aan de pony zelf ligt. Wel zeg ik hierbij niet dat dat altijd zo is!!!!!!

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:17

Ik weet niet of dat wel helemaal op gaat, omdat je houding toch slechter is/het moeilijker is om goed te zitten, dus die van 50 kilo zal dan ineens ook niet meer zo perfect zitten als die te groot is. Dan werkt die ook tegen en dan zal een pony toch liever die van 30 kilo, die dan net iets meer tegenwerkt dan die van 50 kilo hebben. Maar dat hangt idd van de siuatie af.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:35

Tsja >>>> Ook dr zit wat in.....

Seraphim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:54

karoliena schreef:
Omdat als je groot bent je balans niet goed kan houden, je benen neit goed stil kan houden, daardoor word dus jhe hele houding verpest.

Ik kan mijn benen wel goed stil houden (ik kom denk ik zo'n 8-10 cm onder de buik uit)..Hihi dan ben ik dus toch niet echt veel te groot voor mijn ene pony Maargoed, je hebt gelijk

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:58

Als je net te groot bent kom je ok niet op kniehoogte, en daar praat ik steeds over want dat is te groot naar mijn mening