Zielig???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:07

een hengst kan niet zomaar met alles buiten, een ruin wel. dat zou voor mij dus al reden voldoende zijn.
Heel veel hengsten lijden een leven op stal. Omdat ze door de draden gaan om bij merries te komen, etc

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:15

qtiej_gurl schreef:
Maar ik snap niet dat er zoveel vooroordelen over hengsten zijn, ik heb ruinen gezien waar ik nog niet bij in de buurt zou willen komen als iemand me een milioen zou bieden, en hengsten waar ik zelfts Demi (mijn dochtertje) op zou laten rijden

Dat ben met je eens, er zijn zat ruinen die ook agressief kunnen zijn. En er zijn ook zeker hengsten die niet snel iets of iemand kwaat zouden doen.

Ik vind het verder niet zielig om een hengst te castreren. Vaak heeft het voordelen voor het paard en de eigennaar. Het paard kan dan teminste lekker tussen de merries rond stappen zonder dat er merrie drachtig raakt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:17

Ik ben het totaal niet met je eens, een Hengst kan verschrikkelijk dominant zijn. En heeft weinig mogelijkheid lekker in de wei te staan. En moet zowiezo altijd alleen staan. Dan maak ik ze liever ruin Zodat ik een lekker rij paard heb. Die kan genieten van zijn vriendjes in de wei.

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:49

Ik ben van mening dat alleen de gevorderde ruiters een hengst mogen hebben en de meeste amateurruiters dus niet... Een hengst kan altijd anders reageren, of j ehem nou goed hebt op gevoed of minder goed...

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:53

Karoliefje schreef:
Ik ben het totaal niet met je eens, een Hengst kan verschrikkelijk dominant zijn. En heeft weinig mogelijkheid lekker in de wei te staan. En moet zowiezo altijd alleen staan. Dan maak ik ze liever ruin Zodat ik een lekker rij paard heb. Die kan genieten van zijn vriendjes in de wei.

Tuurlijk kan een hengst verschikkelijk dominant zijn. Ik zeg alleen dat ik het oneens ben met het voor oordeel van sommige mensen dat alle hengsten dominant zijn. Dat is echt niet zo!
Verder geef ik niet de voor keur aan een hengst ik heb liever een ruin. Zelf heb ik een shetlander hengstje. Maar reken er maar op dat daar de ballies er ook vanaf gaan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:54

Een hengst hoeft toch ook neit standaard alleen te staan, ze kunnen prima de wei op met andere hengsten of ruinen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:57

Hangt ook weer een beetje af van de natuurlijke dominantie. Er zijn ook hengsten die niemand meer toelaten bij de kudde of die zo dominant zijn dat ze blijven knokken met de andere mannen

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:00

karoliena schreef:
Een hengst hoeft toch ook neit standaard alleen te staan, ze kunnen prima de wei op met andere hengsten of ruinen

Meestal niet meer als er 1 draadje tussen de merrie's zit en veel stallen laten hengsten niet buiten. Dus dan moeten ze binnen blijven.
Kijk prima dat jouw shetland hengsten samen buiten staan op een stukje land.
Maar dat is niet voor iedereen mogelijk.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:04

Dat zeg ik toch ook helemaal niet maar als mensen de moeite nemen om een paar goede lagen draad te maken kunnen ze dus gewoon wel naar buiten.

Waar ik toen stage liep moesten alle paarden apart ongeacht geslacht maar ook de hengsten konden vanuit hun eigne paddock gewoon met elkaar neuzen en gek doen.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:39

een laag draad wil ook niet veel zeggen.
want als een hengst een hengstige merrie ruikt die lekker met de wind mee staat te piesen dan zal hij er vaak genoeg (als hij een beetje hersens heeft ) alles aan doen om bij haar te komen.
Dat hebben wij al 2 jaar achter elkaar gehad.
merries van de staleigenaar stonden toen in een wei en daar zat goed draad omheen.
Na dat draad kwam nog 2 weides, die elke ook afgescheiden waren met goed draad (en grote weides hoor!) en toen kwam er een wei en daar stonden een aantal hengsten in.
Je zou denken dat gaat niet zo snel fout...
het gaat ook niet zo heeeeeelllll erg snel fout, maar bij ons is het dus al 2 jaar achter elkaar gebeurd dat er een hengst gewoon overal overheen is gegaan om de merries van de staleigenaar te dekken.
Het eerste jaar heeft een hengst 2 merries gedekt en het 2e jaar een andere hengst 1 merrie (waarvan 1 dezelfde was als het jaar ervoor)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:18

Ohh, helemaal geen problemen mee gelukkig.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:20

jij hebt ook geen merries zo dicht in de buurt (alleen als ze komen om gedekt te worden)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:22

Wil net zeggen die staan in de wei ernaast hoor Dus dicht genoeg erop lijkt mij, niks geen problemen met door het hek gaan als de merrie hengstig is

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:25

hihi wacht maar tot die 2 van jou allebei goedgekeurd zijn en mogen dekken.
als er dan eventueel 2 merries tegelijk zouden komen dan zou het nog wel eens kunnen gebeuren dat ze ineens vijandig worden.
Iemand die ik ken die fokt minipaardjes en die zet zijn dekhengsten in de winter wel bij elkaar in de wei, maar in de zomer tijdens het dekseizoen niet.
want die slachten elkaar gewoon af als er een merrie bijstaat.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:27

Geen problemen mee hoor, er komt altijd maar een merrie tegelijk tenzij we gaan verhuizen. Ze weten precies wanneer het gaat gebeuren en wat ze wel en niet mogen, dus wat dat betreft zie ik geen problemen hoor

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:28

dat kan nog komen, ik denk dat de mensen uit dit topic dat bedoelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:30

Ik vind het niet zielig want de meeste hengsten staat vaak de hele dag op stal en komen er alleen maar uit om te rijden en of te dekken. Of ze staan buiten alleen in de wei of paddock. Dus ik vind het voor het paard veel fijner om gecastreerd door het leven te gaan en zo wel lekker buiten te komen en met andere paarden te kunnen spelen.

Maar dat is mijn bescheiden mening natuurlijk...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:31

IvysToeter schreef:
dat kan nog komen, ik denk dat de mensen uit dit topic dat bedoelen.

Als er problemen zouden komen daardoor dan waren die er al, ook Vincent is al op en top hengst en zit vol met hormonen

nikje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:22

ik heb het niet met je eens want als een paard niet hoeft te dekken dan hij heeft hij denk ik een rustiger leven als ruin. maar als het een rustige hengst is dan is het natuurlijk onzin

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:40

Ja inderdaad, de eerste paar keer dat de oudste mocht dekken was de jongste het daar neit mee eens, door positieve afleiding heeft hij nu geleed dat hij netjes moet wachten en na het dekken is er voor hem tijd voor aandacht. Hij kijk nog naar de merrie maar verder laat het hem redelijk koud. Niks zieligs aan in dat geval.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:00

Nannes schreef:
Ik vind het niet zielig hoor. Ik vind het zieliger dat een hengst al die wijven voorbij ziet komen en niks mag. Ruinen kunnen lekker de kudde in, bij een hengst niet echt een slim idee. Tenzij je natuurlijk op een natuurlijke manier wil dekken ermee.

amen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:37

karoliena schreef:
Ik heb dus echt nog nooit een hengst meegemaakt die niet te rijden of niet handelbaar is, daarom snap ik de angst van mensen ook niet. Maar goed blijkbaar gaat het dus ook minder leuk.

Het gaat niet om het niet te rijden of het niet te hanteren, want daar gaan gauw genoeg de ballen vanaf. Het gaat erom dat ze soms zo vreselijk onberekenbaar kunnen zijn, dat je ogen in je voor en achterhoofd moet hebben, dat je altijd op je quivive moet zijn als je in de buurt van een hengst bent, of op een hengst aan het rijden bent. Ze kunnen zo ontzettend snel zijn, zo onverwachts uit de hoek komen! De zoetste hengsten kunnen als een blad aan een boom omslaan als er een merrie in het spel is, of als ze een concurrent vermoeden.

Ik wil toch nog een keer een artikel aanhalen, wat ik in heel veel topics al heb aangekaart, maar waar ik helemaal achtersta:

Pat Parelli: Stallions demand savvy

En om hem nog maar eens te quoten: Good stallions make great geldings!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:58

En nog een link naar een ander topic:

hengst laten of ruinen

En dan even het berichtje van Erleyne lezen aan het eind van de eerste pagina.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:29

Ik vind het ook vreselijk zielig om een paard te castreren. Wat is er mooier dan een stoere hengst die zich groot maakt voor zijn vriendinnen!!! Zo'n operatie is niet nix, en je laat in je gezonde paard snijden met alle gevolgen van dien.

Toch ben ik zo verschrikkelijk blij dan die van mij op 3-jarige leeftijd vorige week is gecastreerd!!! Ik heb mijn eigen stuk land, dus hij liep al dagelijks met zijn vriend in de wei, maar over een maandje kunnen we andere paarden op de wei laten en hij kan er lekker bij, hoeft niet meer op zijn afgezette landje! Na een dag liep hij alweer lekker te draven. Ook ben ik alweer met hem over de weg gaan wandelen, en we kwamen een merrie tegen. Hij hinnikte, en daar bleef het bij! Dat is wel anders geweest de laatste paar maanden. Met poetsen is hij veel liever en rustiger.

Ik had verder helemaal geen last van zijn hengstzijn, alleen in de buurt van andere paarden, maar als we over een tijdje de weg op gaan met mennen, dan weet ik dat ik niet meer tegen zo'n brok hormonen over een drukke weg hoef. Aan een jonge ruin of merrie heb je ook al je handen vol.

Verder was hij al heel braaf en luisterde goed, maar af en toe sloegen de hormonen in en kon ik niets meer met hem. Ik vond het ook erg moeilijk om hem daarvoor te straffen. Voor ongehoorzaamheid: ok, maar al die opgekropte geilheid, daar kan ik verder weinig mee. Ik ben dus heel blij dat ik toch de stap heb genomen, ook al vond ik het heel zielig. Op de lange termijn vind ik het nog veel zieliger om een paard te moeten straffen voor zijn natuurlijke drang.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:12

Ik ben VOOR het houden van een hengst als :

- Je bekwaam genoeg bent om ermee om te gaan . En dat heeft niet persé met het niveau van rijden te maken maar met hoe je met paarden omgaat . Je moet ( zoals bij ruinen/merries) de rol van het dominante paard in de kudde van 2 kunnen overnemen , en niet te vergeten : die ook kunnen behouden . En met een hengst is dit aanzienlijk moeilijker te bereiken als met een merrie of ruin .

- Je je hengst een goede plek kan geven . Veel pesionstallen/manéges etc. nemen geen hengsten aan. jammer , maar helaas . Je moet niet vergeten dat een hengst ook maar een paard is . Weliswaar een paard met last van zijn hormonen , maar een paard. Hij verdient dan ook een paard-waardig bestaan. Hij heeft ook het recht op contact met soortgenoten (ruinen) en weidegang . Een hengst die in een afgesloten stal staat en nooit de wei op mag , word alleen maar meer onhandelbaar .

- Je een GOEDE reden hebt om hem hengst te houden . Hij heeft een goed en handelbaar karakter ( je kan met hem werken aan de hand , onder het zadel zonder dat dit problemen geeft met jou of andere paarden) , hij is niet al te onvoorspelbaar (want elk paard is dat tot op zekere hoogte) en hij is goed in te zetten voor de doelen die jij wil (braaf op concours, op buitenrit etc.) dit komt echter weinig voor! je ziet het nog het meest bij spaanse of portugeese rassen of westernpaarden . Of hij is goedgekerud voor de dekdienst of gaat voor de keuring ( weet wel goed waaraan je begint , een dekhengst houden is NIET niks)

GEEN goede redenen zijn :

- Het is stoerder / hij ziet er mooier uit . Dan ben je alleen maar egoistisch bezig. oké , een hengst heeft van zichzelf een mooiere hals en meer bespiering . Maar als je goed traint met een ruin (of zelfs een merrie) bereik je echt wel hetzelfde resultaat ! Ik heb ruinen gezien waarvan ik dacht dat ze hengst waren . Zelfs enkele merries ! en als je gewoon vind dat het stoerder staat ... dan ben je voor verkeerde redenen in de paardensport bezig.

- De operatie is zo zwaar . Oké , aangenomen. Maar ELKE operatie is zwaar . En dat deze onnodig is ? Als bovenstaande dingen niet gelden voor jou en je paard is dit WEL nodig .

Ik ben overginds wel voor het hengst houden van paarden tot hun 3 . Mits ze in bekwame handen of in een goede opfok staan . Simpelweg om het paard de tijd te geven om uit te groeien ( er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

Ook ben ik van mening dat er inderdaad veel vooroordelen over hengsten bestaan . Een paard is goed hengst te houden , maar zoals hier boven . alleen maar met de juiste middelen en redenen. Verkeerd vind ik het opsluiten/ afzonderen van de hengst . Vanaf dat je dit moet doen of je veiligheid in gevaar komt ben ik radicaal voorstander van ruinen.