Gezocht: redders van slachtpaarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:10

@ amanda2: bedankt voor je reactie, maar zoals je zelf al aangeeft is dit een beetje off-topic. Ik wil geen discussie starten over inslapen of slacht, daar heeft ieder zijn idee over. Ik vind het interessant om te zien dat er meer mensen zijn die paarden een tweede kans geven (mits natuurlijk met reele kans van slagen).

floorlayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:00

ik heb layka indirect van de slacht gered.
Ze was nog maar 4,5 jaar en dik en vies. Bovendien kreupelde ze ook.
Haar eigenaar had haar al 8 maanden tekoop staan en wou haar als ze niet binnen 1 week een huis kreeg naar de slager brengen.
Ik als 13 jarige paardenliefhebster heb haar gekocht.
Heb er Dubbel L meegereden, ze is perfect voor een buitenrit, mijn 5 jarige dochter leert nu op haar rijden, en mijn nichtje roos maakt soms een sprongetje op haar..

Ik heb dit nog nooit iemand verteld, waarom weet ik eigelijk niet..

GMVD

Re: Gezocht: redders van slachtpaarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:02

Ik heb ook een paard gekocht, letterlijk bij de slager. Het paard was nog helemaal goed. Ik heb hem 5 jaar gehad, vorig jaar is hij ingeslapen wegens zware vorm van artrose .

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:12

Wij hebben een aantal paardjes gered van de slacht, pony's die vast zaten in prikkeldraad daardoor niet meer bereden konden worden, half blinde pony's enz. enz.. Sneu dat deze beesten afgemaakt worden omdat er 1 ding verkeerd aan is.. Deze pony's hebben gewoon nog een heeeel leven te gaan..
Zonde vind ik dit..

Farada_Arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:31

Hoi,

Ten eerste vind het echt wel heel goed dat iedereens paard zo opgeknapt is.
Maar ik heb in oktober mijn 24 jarige draver ruin naar de slacht gebracht. Dit vanwege peesklap drie jaar ervoor. Ik had hem toen bij een instelling op het land gezet. Bleek dat hij in een maand tijd naar archeon, paardenmarkt en handelaar is door verkocht. Toen heb ik MIJN eigen paard voor 1000 euro weer terug moeten kopen.......Toen heb ik besloten om hem te laten slachten. Ik heb hierbij gebleven juist om zeker te weten dat hij niet door verkocht zou worden;)

Dit paard had genoeg meegemaakt voor dat hij bij mij kwam al mishandelingen ed toen dat gedoe terwijl ik dacht hem een paar rustige laatste jaren te geven.........

dus denk er gewoon om er zijn ook paarden die beter geslacht kunnen worden dan gered;) Dit paard had veel pijn dus kon niet anders maar niemand die aan de buitenkant kon zien dat hij pijn had...en wat hij allemaal mankeerde. Kijk dus uit wat je meeneemt;)

Al begrijp ik jullie wel goed hoor want op de dag dat ik mijn ruin weg bracht stond er iemand achter me met een draver jaarling die geslacht ging worden vanwege dat hij niet goed genoeg was voor draverij toen brak mijn hart ook. maar ja eigenaar bleef er ook bij dus ik kon hem helaas niet overkopen eigenaar wilde dat niet.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:41

Serada schreef:
svennie schreef:
Ik heb mijn veulentje gered van de slacht.
Hij stond eerst op Ameland en de eigenaar wou hem naar de slacht doen omdat, hij een ramshoofd had en geen papieren .
Toen heeft iemand hem uit Damwoude gekocht, want hij vond hem daar nog te goed voor, maar hij stond dus altijd in een container met nog 2 andere veulentjes (hengste en merrie), wat nooit uitgemest werd, het was nou wel 70/80 cm hoog aan t worden alleen maar mest en urine (als het niet hoger was.) Want het moest zo weinig mogelijk kosten andres had die man er geen winst aan. Hij moest ook snel genoeg weer verkocht worden, anders werd het hem natuurlijk ook weer te duur.
M'n moeder vond het een lelijk ding, hij was niet de knapste , maar hij werd daar even losgelaten en hij hinnekte zo lief!!!, toen moest ik hem gewoon hebben ik werd dus vlieft op z'n hinnekje . tOen werd hij er weer uitgehaald en het veulentje wou niet mee door de deuropening, en ik wou er natuurlijk ook even mee lopen, en met mij liep die wel mee , dus ik nog stukje verder lopen, en hij schrok ergens van(weet niet waarvan), maar hij rende niet weg, maar kwam echt zo naast mij lopen .

Afbeelding
Hier zag die er best goed uit(zo stond die ook op internet), maar toen wij gingen kijken, zat die echt onder de mest en pis dus allemaal klitten(stonk ook heel erg), toen ik hem had gekocht, heb ik weken moeten borstelen om het er uit te krijgen.

Afbeelding
De rechter

Afbeelding
Dit is hij nu, wat een kanjer he..? )

Wat is dit paard veranderd zeg voor zover ik het kan zien op de foto. Hij ziet er nu heel erg goed uit, goed werk meid

Bedankt , hij is ook best wel veranderd qua uiterlijk voorla z'n hoofd

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:07

Goh, en dan heeft iemand mij wijsgemaakt dat er alleen maar slechte paarden met gebreken rondlopen. Misschien hebben sommigen het niet lang uitgehouden, maar hebben nog een paar fijne jaartjes gehad! Jammer dat er toch paarden onterecht naar de slacht worden gebracht.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:39

het paardje dat ik rij komt van de slachttrein af dr oog hebben ze er gewoon uitgeslagen en dr kaak was geloof ik in de trein gebeurd wwet alleen niet precies meer van welk land ze af kwam heel ver dat wel ze was verder kerngezond ze hebben ze hier in nederland van de trein gehaald ze is nog de enige die nog leeft ( zie eerdere post )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:39

GMVD schreef:
Ik heb ook een paard gekocht, letterlijk bij de slager. Het paard was nog helemaal goed. Ik heb hem 5 jaar gehad, vorig jaar is hij ingeslapen wegens zware vorm van artrose .

Grote kans dat ie al bij de slager stond vanwege die artrose..

Ik zou zelf echt niet snel een paard van de 'slager' redden. Of je moet echt zeker weten dat het en jong dier is gefokt voor het vlees. Bijv in belgie staan op die markten soms wel goede dieren voor een mooie prijs, maar ik zou ze meteen na aankoop compleet op de fotos e.d. zetten en als ze dan alsnog iets mankeren (iets waar ze niet van genezen, waarvan ze altijd last van zullen hebben) kan je ze teminste uit hun leiden verlossen.

Wat hier al vaak genoeg gezegt is, het gebeurt zovaak dat paarden die niets voor niets bij de slacht stonden 'gered' worden (onder het mom van, niets mis mee) en na een paar maanden/jaar komen ze er spontaan achter waarom het dier bij de slager stond...

Vriendin van mij ook, dacht ook een goed mens te zijn als ze een paard zou 'redden'. Goed bedoelt uiteraard, maar uiteindelijk heeft deze alleen maar geleden. HKO, artrose, en weet ik het, altijd hoefzweren. Ze heeft in die 2 jaar bijna alleen maar kreupel gestaan (behalve de eerste weken, zenuw snede en verschrikkelijk beslag zorgde daar waarschijnlijk voor). Dier was beter af geweest op de eeuwige weides; waar ze nu dan alsnog is. Om die reden zou ik mijn eigen paard ook in haar eigen stal willen laten inslapen, dan weet ik 100% zeker dat ze niet door word verkocht.

Ik zelf heb een kreupele oude merrie opgelapt (bekapt en getraind). Geen idee of ze ooit naar de slacht was gestuurd, maar ik zou het niet raar vinden. Eigenaar had haar iig wel voor een (veel te) lage prijs gekocht.
Uiteindelijk was ze wel aardig opgelapt, liep aardig zuiver (alhoewel ik sterk betwijfel of ze echt goed was) en is verkocht.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:23

even offtopic.

Misschien voor "toekomstige" redders een tip

Mijn eerste "red"pony heb ik gekocht na overleg met een handelaar die ik kende. Mijn eerste keuze, daarvan zei hij laat staan.
Muppet daartegen kon ik kopen.

Op de meeste plaatsen waar paarden verkocht worden (markten) is ook een dierenarts ergens op het terrein. Vraag bij twijfel even aan hem/haar.
Blijf anders eens een tijd in de buurt van het dier, je hoort snel genoeg wat er wel aan mankeert.
Of spreek gewoonweg een handelaar aan bied hem een biertje en vraag of hij voor je wil kijken.

Er zijn idd genoeg redbare dieren maar helaas ook dieren die beter af kunnen zijn in de eeuwige groene weilanden.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 09:47

@ bluestar: bedankt voor de tip voor de mensen die van plan zijn om een paard een tweede kans te geven.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:54

Nicky83 schreef:
Hoi,

Ten eerste vind het echt wel heel goed dat iedereens paard zo opgeknapt is.
Maar ik heb in oktober mijn 24 jarige draver ruin naar de slacht gebracht. Dit vanwege peesklap drie jaar ervoor. Ik had hem toen bij een instelling op het land gezet. Bleek dat hij in een maand tijd naar archeon, paardenmarkt en handelaar is door verkocht. Toen heb ik MIJN eigen paard voor 1000 euro weer terug moeten kopen.......Toen heb ik besloten om hem te laten slachten. Ik heb hierbij gebleven juist om zeker te weten dat hij niet door verkocht zou worden;)

Dit paard had genoeg meegemaakt voor dat hij bij mij kwam al mishandelingen ed toen dat gedoe terwijl ik dacht hem een paar rustige laatste jaren te geven.........

dus denk er gewoon om er zijn ook paarden die beter geslacht kunnen worden dan gered;) Dit paard had veel pijn dus kon niet anders maar niemand die aan de buitenkant kon zien dat hij pijn had...en wat hij allemaal mankeerde. Kijk dus uit wat je meeneemt;)

Al begrijp ik jullie wel goed hoor want op de dag dat ik mijn ruin weg bracht stond er iemand achter me met een draver jaarling die geslacht ging worden vanwege dat hij niet goed genoeg was voor draverij toen brak mijn hart ook. maar ja eigenaar bleef er ook bij dus ik kon hem helaas niet overkopen eigenaar wilde dat niet.

Zelf heb ik 2paarden van de slacht gered, maar ik moet erniet aan denken om mijn beesten naar de slacht te brengen, iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen keuze.
Zelf zit ik nu met het dilemma dat ik mijn pony kwijtraak omdat het ontzettend slecht gaat, maar dan geef ik hem gewoon een spuitje

waar het bij sommige mensen dan welom draait is dat ze geld krijgen voor de slacht. Zelf hoef jij dat natuurlijk niet gedaan te hebben, maar bij veel mensen draait het daar wel om.
Ik moet er niet aan denken dat die beesten nog is een extra drama moeten meemaken als ze al zoveel meegemaakt hebben.

Maar vondje dat niet moeilijk dan waarom heb je keuze niet gedaan om een spuitje te geven dan?
En hoe voelde je erna ik zou me rot gevoeld hebben.

DIT IS NIET OM AF TE KRAKEN HOOR! MAAR IK VIND HET WEL KNAP DAT JE DIT BERICHT HEBT DURVEN TE ZETTEN!

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:48

even als reactie; het slachtgeld is een lachertje!
ik denk niet dat het veel mensen daar om te doen is.
ik heb zelf ook meerderemalen vor deze beslissing gestaan en mijn voorkeur is ook de spuit!
waarom? omdat dat thuis kan gebeuren en IK het een prettiger idee vind.
echter moet ik er wel bij vermelden dat het bij mijn eerste paard niet goed ging tot de dag van vandaag staat dat beeld nog in mijn netvlies gegrift.
ze kreeg de spuit en dat duurde te lang,paard in paniek,ik in paniek en je kunt niets doen.
wat dat betreft oordeel dus niet te snel als een ander wel voor de slacht kiest.
bovendien gaat hier het topic niet over.
dit topic is bedoeld voor paarden die een 2e kans kregen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:55

Mijn paard was ook op weg naar een enkeltje slachthuis.
Na veel problemen was hij op een manege gekomen waar ze ook niets met hem konden. Uiteindelijk zou er een paard weggaan en hij dan ook meteen..... heb hem gekocht (nou, gekregen van paps en mams) en zou hem rijden en weer doorverkopen. ik wilde nl een echte quarter kopen uiteindelijk....

We zijn nu 11 jaar en veel ellende verder maar hij blijft mijn topper !!!

Nog hoor ik mensen die vragen of het nog steeds dezelfde is als toen.... en bij een bevestigend antwoord rollen de oogjes uit de kasjes, HAHAHAHA

kijk voor foto's in mijn profieltje

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:59

Elcamino: jou knollie ziet er goed uit!
Mariska32: dank je voor de reactie om on- topic te blijven

minishet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:20

Het is inderdaad vreemd hoeveel mensen een paard kopen zonder er over na te denken. Het is geen probleem als je je paard wil verkopen maar om dan te dreigen dat als jij hem niet koopt dat hij dan naar de slacht gaat vind ik heel erg zielig.
Voor het slachtgeld hoeft iemand het niet te doen. Hij kan dan beter het paard gewoon weg geven aan iemand dan kan hij ook nog iemand anders er blij mee maken.

Mini Shet

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:25

ik heb in 1999 2 zwaar mishandelde shetlandpony's opgevangen samen met een kennis die is dierenarts. de dierenarts wist dat ik gek was van paarden en vroeg of ik hem wou helpen met verzorgen... er waren heel veel pony's verwaarloosd sommige werden geslacht en sommige werden geveild.. deze 2 waren toch iets te goed voor de slacht maar konden niet naar de veiling.. de dierenarts heeft de kleinste pony toen geholpen aan z,n achterbenen die stonden helemaal scheef hij liep niet op z,n hoeven maar op het been zelf toen ze helemaal beter waren hebben we ze naar een blind meisje van 3 en een ponymeisje van 6 gebracht.... ze waren weer helemaal beter!!

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:39

Iedereen zonder slacht paard kan wel vertellen dat ze het zo vreselijk vinden voor dit soort paarden maar als ze het geld ervoor hebben kopen ze toch een goed paard om mee te sporten. Aan de ene kant hebben ze wel gelijk maar dan moet je ook geen banketstaaf verhaal ophangen dat je het zo verschrikkelijk zielig vind, wees dan een held en koop zo'n paard.

Heb het zelf meegemaakt met zulke meiden, vertellen de mooiste verhalen over het kopen van dravers maar als pappie op een dag geld schuift kopen ze meteen een goedgekeurd paard, hou dan lekker je ...!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:16

imhotep schreef:
Iedereen zonder slacht paard kan wel vertellen dat ze het zo vreselijk vinden voor dit soort paarden maar als ze het geld ervoor hebben kopen ze toch een goed paard om mee te sporten. Aan de ene kant hebben ze wel gelijk maar dan moet je ook geen banketstaaf verhaal ophangen dat je het zo verschrikkelijk zielig vind, wees dan een held en koop zo'n paard.

Heb het zelf meegemaakt met zulke meiden, vertellen de mooiste verhalen over het kopen van dravers maar als pappie op een dag geld schuift kopen ze meteen een goedgekeurd paard, hou dan lekker je ...!

Ik vind dat je hier wel een heel goed punt hebt. Jammer dat veel mensen veel zeggen en niet doen. Maar aan de andere kant laat ik ieder maar de keus. Er zijn mensen die denken alleen status te verkrijgen door een duur dressuurknol te kopen waar ze niet eens fatsoenlijk mee naar buiten kunnen (ik wil hier overigens niemand mee beledigen, dit is mijn reactie op bovenstaande situatie!!!), terwijl ik tevreden ben met mijn opgeknapte slachtpaard. Ik haal hier veel meer voldoening uit. Ik noem hem wel eens 'mijn project'.

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:15

ik ben zelf geen redder, maar bewonder de mensen die ervoor hebben gezorgd dat de paarden weer veilig terecht kwamen.
mijn complimenten voor deze mensen.
ik vind het heel bijzonder.
ik denk dat als je zo iemand bent dat je dan echt een hart voor paarden hebt.

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:47

Nou, als nog iemand een shethengst van 2 jaar wil redden, mijn topic staat bij commercieel..

edit: moet deze week, anders gaat hij weg.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 20:59

BasiNami schreef:
Nou, als nog iemand een shethengst van 2 jaar wil redden, mijn topic staat bij commercieel..

edit: moet deze week, anders gaat hij weg.

Heb net bericht gelezen, had in eerste instantie het idee dat het om je eigen shet ging. Eigenlijk is het topic hier niet voor bedoeld, maar ik vind het wel moedig van je om het voor het beestje op te nemen!

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:07

Hmja, nu ik het nog eens lees lijkt het inderdaad wel een beetje daarop.. Was niet de bedoeling! Dit topic had ik net gelezen voor ik het bericht op marktplaats zag, kon het niet laten het hier even te plaatsen!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:18

Als ik een stuk weide zou hebben en een paardje zou goed genoeg zijn om zonder pijn als weidemaatje te dienen...dan zijn ze welkom.

Tegenwoordig is trouwens niet alles wat bij de slacht terecht komt ziek, zwak of misselijk.

Er wordt maar gefokt...shetjes, kwpnertjes...vanalles

en als er dan een keer een tussen zit die niet mooi is...of een lichte afwijking heeft (iets wat overkomelijk is) ... sja helaas pindakaas als het beestje bij de verkeerde handelaar staat.

Ik heb al wel regelmatig bemiddeld om ervoor te zorgen dat paardjes nog een 2e leve kunnen krijgen. Deze waren wel allemaal zo gezond dat hun conditie dit ook toeliet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:09

Mijn pony komt bij de Dierenbescherming vandaan. Bij aankoop was ik niet eens zeker van het ras. Ik dacht iets met welsh en ijslander maar hij bleek dus een shetlander te zijn
Afbeelding
Hero was hier net geruint en 5 jaar oud. Normaal had hij dus veel forser moeten zijn. Hier was hij al een maand of 2 goed gevoert. Hero heeft een losse knie (is op de foto ook te zien) Door training is dit grotendeel verholpen. Ook staat hij scheef op beide achterhoeven maar daar heeft hij weinig last van tot nu toe. Zijn vacht was heel slecht.
Hij is nu 8 jaar bij mij en echt de beste pony die je maar kan hebben.
Afbeelding