koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:35

@jasmijn tuurlijk rijden er mee kwpnrs in de hoge sport.
komt ook omdat de stokmaat van haflingers etc niet worden toegelaten.
Er zijn er wel degenlik wat die het wel zouden kunnen rijden.
En ja je hebt ook gelijk dat ze nu eenmaal daar meer voor geschikt zijn dat lijkt me duidenlijk.
Het gaat er ook om of deze paarden het wel of niet kunnen.
Ik denk van wel maar idd lang niet allemaal.

SuMii

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:35

My 2 cts: Warmbloedpaarden zijn gefokt voor de sport, en daar dus beter geschikt voor, koudbloeden kunnen ook best leuk meedoen, en ook op redelijk hoog niveau. Toch blijft het feit dat ze in bouw en beweging gewoon minder capaciteit ervoor hebben. Dus: wil je wedstrijden rijden met je koudbloed: Leuk! Maar kijk er niet raar van op als je er toch wat meer moeite voor moet doen. Wil je dressuurrijden en écht hogerop komen: Koop dan gewoon een paard wat ervoor gefokt is.

Hierbij geldt: Uitzonderingen bevestigen de regel. Er zíjn koudbloeden die goed mee zouden kunnen komen. Dat betekend niet dat élke koudbloed dat kan, terwijl dat wat mij betreft voor het grootste gedeelte wel van de warmbloeden gezegd kan worden.

INDERDAAD!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:38

jasmijn78 schreef:
Nee, ik zeg dat een goede ruiter een paard uitzoekt dat ook geschikt is voor dressuur. En dat de meeste zwaar gebouwde paarden niet geschikt zijn voor dressuur. Lezen is ook een kunst!

Dus als je dat omgaat draaien is iedere ruiter die een paard heeft gekocht die geschikt is voor de dressuur per defenitie een goede ruiter.

Een goede ruiter is in mijn ogen nog altijd een ruiter die netjes, vriendelijk en correct rijdt, ongeacht watvoor paard hij onder zijn gat heeft.

jasmijn78 schreef:
Precies. Dus daarom zal een echt goede ruiter niet van een Belg gaan vragen als een lichtvoetige happy athlete door de baan te gaan huppelen, omdat de kans dat hij daarbij dikke sporen en een lange zweep regelmatig over zijn bast moet laten gaan zeer groot is om enigzins bij dat beeld in de buurt te komen.

Met andere woorden: Een belg kan niet goed aan je hulpen staan?
Elk paard kan je zo licht aan je hulpen krijgen zoals jij ze wilt

jasmijn78 schreef:
Zolang ik geen tinkers in een M-parcours foutloos rond zie komen, geloof ik niet dat ze dat kunnen. Ik zie ook geen friezen in het springen, evenals belgen of andersoortige koudbloeden. Dat heeft niets met mijn mening over koudbloeden te maken. Het is gewoon een feit.

Een feit? Nee, dit heet nou: Jouw mening

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:49

jasmijn78 schreef:
De intentie om met een tinker Z te willen rijden maakt een tinker nog geen sportpaard of dressuurpaard. Eerst Z rijden!

Tervergelijking met het ras tinker is Jordy een sporttinker Maar dat geeft verder niet.

Ik heb wel door dat jij het type-je bent: Eerst zien, dan geloven!

Dit is zoals ik het zie: Elk gezond, correct gebouwd paard moet het Z kunnen halen.
Er moeten alleen wel mensen zijn die die uitdaging aan willen gaan en die hiervoor genoeg doorzettingsvoormogen hebben. De meeste mensen zullen toch altijd voor de makkelijke weg kiezen en een KWPN-er kopen. Niets tegen die mensen, want ik ben er zelf ook zo-een

jasmijn78 schreef:
Je hebt ze anders ook van boven de 1.60 hoor. Maar op het EK voor pony's zie ik ze ook niet. Ik zie ze zelfs niet op het NK.

Ik denk dat dat komt, omdat je voor het NK e.d. toch wel heel wat talent moet hebben. Voor een koudbloed kost het natuurlijk meer moeite en die zullen ook nooit hoogvliegers zijn qua punten. (uitzonderingen daargelaten)
En daarbij zijn haflingers/tinkers boven de 1.60 vrij "zeldzaam".

Daarbij zie je meer volwassen serieus met koudbloeden starten, als kinderen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:05

Liesjuh schreef:

Pak een willekeurige startlijst van een springwedstrijd. Tel nu het aantal friezen, tinkers en belgen. Conclusie?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:11

jasmijn78 schreef:
Pak een willekeurige startlijst van een springwedstrijd. Tel nu het aantal friezen, tinkers en belgen. Conclusie?

Een willekeurige startlijst nog wel?
Nee dan is de kans klein dat je ze tegen komt idd.
Maar dat jij het nog nooit hebt gezien of gehoord, wil niet zeggen dat ze er niet zijn
Je kan niet ruiken of ze wel of niet bestaan, maar daarom maakt het van jouw mening nog niet gelijk een feit

Ik ga het proberen met Jordy
Heb je een jaartje of 2, miss 3??

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:06

nog even de reden waarom ik niet op die manier zzgp ga rijden, ten eerste doe ik het paard dat ik rijd er geen plezier mee, en bovendien heb ik de ambitie niet om zzgp te gaan rijden, vind het niet interessant. ik rijd 2 paarden en de ene heeft niets met springen en de ander heeft niet met dressuur, dus degene die niet graag springt, daar ga ik dus ook niet mee springen.

Verder denk ik dat we het nooit met elkaar eens gaan worden, gelukkig heeft dan ook iedereen recht op z'n mening, we moeten alleen onthouden dat een mening geen feit is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:23

Liesjuh schreef:
Een willekeurige startlijst nog wel?
Nee dan is de kans klein dat je ze tegen komt idd.

Een feit dus, geen mening.

Even voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen koudbloeden hoor. Ik vind dat ieder paard/ras zijn kwaliteiten en zijn minpunten heeft. En ik vind dat je een paard het beste tot zijn recht laat komen als je hem ergens voor inzet waat zijn talenten liggen, en niet zijn minpunten.

Liesjuh schreef:
Ik heb wel door dat jij het type-je bent: Eerst zien, dan geloven!

Ik hoef het niet in levende lijve te zien, combinatiestanden/klasseringen zijn ook goed Maar gezien het feit dat ik de afgelopen 15 jaar gemiddeld twee keer per maand op wedstrijd ga en mijn ogen niet in mijn zak heb zitten, heb ik wel een aardig beeld van hetgeen bovenin meerijdt en/of goed presteert. En tot op heden heb ik nog geen tinkers in het M-springen gezien

.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:38

@jasmij.
Een vraagje, heb jij wel eens 1 miljoen euro bij elkaar gezien?
Waarschijlijk niet.
Dat wil dus niet zeggen dat het niet bestaat.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:41

Moniek schreef:
@jasmij.
Een vraagje, heb jij wel eens 1 miljoen euro bij elkaar gezien?
Waarschijlijk niet.
Dat wil dus niet zeggen dat het niet bestaat.

Zal je net zien dat ze eens de staatsloterij heeft gewonnen

Maar Jasmijn, als jij een parcours kan regelen.. Dan mag jij mijn Tinker lenen en er eens mee springen.

Ze springt 1.30 vrij..
En ik heb tot nu toe 1 meter met dr gesprongen onder de man..

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:43

oja zal je net hebben.
hahahaha
Sta ik dan met mijn uitspraken pffffff

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:49

Niet alle koudbloeden zijn geschikt voor de dressuursport, maar dit geldt ook (misschien in mindere maten) voor KWPNers....

Zolang je er zelf plezier in hebt en je paard ook.... Lekker wedstrijden rijden en niks van anderen aantrekken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:05

Elk paard kun je naar de Z rijden, dus als dat je doel is en je rijdt graag met een koudbloed, dan go ahead. Ieder zijn ding. Met een beetje volhouden kan een Tink ook naar de Z.

Maar ik erger me dood aan al die mensen die zeuren over een tekort aan punten 'want de jury ziet niet graag koudbloeds' en eerlijk gezegd ook aan de roddelende toon van TS in haar openingspost waar de jaloezie van afdruipt.

Als je een paard voor de sport koopt (ja, dan bedoel ik de ZZGP en nee, op dat niveau rij ik niet) ga je gewoon niet kijken voor een Tinker. Dan zoek je een langbenig, slank, heethoofdig stukje elastiek. En dat vind je niet in de koudbloed- en aanverwanten-sector.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:09

Maarre wat vinden de kwpn-mensen dan van andalusiers, lusitano's, lippizaners want dat zijn de oorspronkelijk dressuurpaarden die voor hoge school dressuur gebruikt worden. Lopen er ook bar weinig van mee in de topsport, terwijl ze het wél kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:10

jasmijn78 schreef:
Liesjuh schreef:

Jij zegt dat het er weinig zijn maar ik kan toch ook zeggen dat er heel veel KWPN'ers mee rijden Dat kan ook nog.

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:07

god mijn handen jeuken al een tijdje tijdens het lezen van dit topic, heb zoveel te melden dat ik het niet eens meer weet, en wil ook niet beginnen over dingen van vorige bladzijdes, maar ik vind, dat als je paard het kan je ook de gelegenheid moet krijgen om het te doen.
plus dat we het nou hebben over warmbloed paarden, maar volgens mij zijn kwpners niet het enige warmbloed ras, en zijn er een heeele hoop rassen die het ook niet ver schoppen in de topsport, kwpn is nog altijd een mengelmoesje van 10 talen andere andere warmbloed rassen. dus nee denk niet dat topsport ras gebonden is.
verder is een sportpony toch een pony die het goed doet in zijn of haar sport? ongeacht het nivoau? zat 'sportponys' te koop die net l lopen.

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:12

ow enne een heel duur paard kopen met mega veel talent wat z heeft gelopen, zegt niks over jou eigen talent, zonder echt talent van de ruiter is het paard ook niks waard. kijk naar de oude eigenaresse van weile poetin, duur paard met veel potentie en nog kwam mevrouw niet in de topsport.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:32

Ik ben dus degene met de 'sporttinker'. Een topsportpaard is het inderdaad niet, maar hij kan toch heel leuk meekomen. Ook qua gangen trouwens, hij krabbelt niet zomaar wat aan. Ik kan absoluut kritisch naar mijn eigen paard kijken, en nee, een bewegingsmonster is het niet, maar er zijn ook zat warmbloeden die rotter bewegen en ook in de wedstrijden lopen.
Een tijdje terug heb ik met hem nog voorgereden op de jurycursus, en daar wordt toch behoorlijk kritisch gekeken. Voor zijn stap kreeg hij een 8, voor zijn draf en galop een 7. Lijkt mij toch zeker acceptabel.
Ik heb mijn tinker niet gekocht als sportpaard, dan had ik inderdaad wel een ander ras gekozen.
Ik ben in het verleden zelf wel een fanatieke wedstrijdruiter geweest, maar wilde dat niet meer. Ik kocht een tinker, die overigens zo gek als een deur was. Ik koos niet specifiek voor het ras, maar hij sprak me gewoon erg aan.

jasmijn78 schreef:
Even voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen koudbloeden hoor. Ik vind dat ieder paard/ras zijn kwaliteiten en zijn minpunten heeft. En ik vind dat je een paard het beste tot zijn recht laat komen als je hem ergens voor inzet waat zijn talenten liggen, en niet zijn minpunten.

De talenten van mijn tinker liggen niet bij het brave recreatief rijden, daar is hij veel te heet voor. Hij is gelukkig als hij flink in het werk staat, nieuwe dingen leert, etc. Hij bleek een stuk beter dressuurmatig te kunnen lopen dan ik zelf verwacht had, maar zijn grote talent is toch wel springen, en hij vind het nog geweldig om te doen ook.
Urielle schreef:
Maar ik erger me dood aan al die mensen die zeuren over een tekort aan punten 'want de jury ziet niet graag koudbloeds'

Ik kan me daar ook aan ergeren, en ik heb dus ook een tinker. Hij zal nou eenmaal een stuk minder scoren op bijvoorbeeld een midden- of uitgestrekte draf, hoewel hij zijn uiterste best doet. En dat kan dan voor hem het allerbeste zijn wat hij kan, maar het voldoet niet aan het ideale beeld van een midden- of uitgestrekte draf, en dus minder punten. Dat is IMO fair.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:44

Citaat:
Mijn menig.. Het moet kunnen!
Helaas denken de meeste jury's er anders over..

Dat denkt de jury ook al als ik met mijn springgefokte paard de ring inrijd

Citaat:
kijk er niet raar van op als je er toch wat meer moeite voor moet doen.

En ook dat kom ik tegen met een springgefokt paard, het kost toch allemaal net wat meer moeite dan een echt dressuurgefokt paard.

Ik vind dat het kan! als iedereen maar lol heeft toch? En er zijn inderdaad zat mensen die een koudbloed rijden wat er in totaal beter eruit zit dan een gefrustreerde dressuurruiter met een paard van 12.000 onder haar kont! Daar erger ik me aan, zet al die ruiters met hun kapitaalpaarden een keer op een koudbloed en dan kijken of ze nog zo goed en netjes rijden! Ik denk dat de helft daarvan hogerop komen door de kwaliteiten van het paard en niet zo zeer die van de ruiter.

Ik vind dat er gewoon geoordeeld moet worden op de combinatie en op de manier van het rijden. Niet alleen op de kwaliteiten van een paard.

Citaat:
zo ik heb mijn zegje ook gedaan

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:54

Urielle schreef:
Als je een paard voor de sport koopt (ja, dan bedoel ik de ZZGP en nee, op dat niveau rij ik niet) ga je gewoon niet kijken voor een Tinker. Dan zoek je een langbenig, slank, heethoofdig stukje elastiek. En dat vind je niet in de koudbloed- en aanverwanten-sector.

Mijn tinker is misschien niet langbenig en het elastiek rekt misschien niet zo ver als bij een warmbloed..
Maar ik kan je wel zeggen een heethoofd is ze wel..

Ik wil ook nog een ding toevoegen..
Iedereen heeft het over een ras, Tinker, Belg, en dan vooral mag de KWPN die het zo goed doet in de sport niet ontbreken.
Maar het KWPN is géén ras, het is nog altijd en stamboek van allerlei rassen en gekruiste rassen bij elkaar..
Een KWPN is oorspronkelijk een kruising tussen een Groninger en een Gelderlander.. En zo is er door gefokt met nog meer rassen er door..

Laatst bijgewerkt door Sita_ op 27-04-06 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:58

wat ******* (zal me inhouden )

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:19

amen sjietaah! dat wilde ik ook zeggen.
ben het er trouwens ook niet mee eens dat het over "warmbloeden gaat" die beter zijn in de sport. er zijn ook warmbloed rassen die in de sport ook niet uitblinken. bv zweeds warmbloed om er maar 1 te noemen. zo kan je niet warmbloed tegen koudbloed zetten vind ik. arabieren kunnen super mee komen in de dresuur en vind ze super! maar okal zijn sommige groot genoeg kwa stokmaat komen ze niet mee met het echt hoge niveau.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:57

goed ik kom mij ook weer melden, heb zelf geen internet dus moet altijd naar mijn moeder. dit topic is uit de hand gelopen. en het gaat bijna niet over waar ik een discussie over wou starten. ik heb op een aantal mensen wat te zeggen. zowel mensen naar mijn hart als mensen die ik verafschuw. ik ga niet over iedereen wat zeggen. maar een paar:

Destinietje: jij bent 1 van de redenen waarom je mij zelden op een dressuurwedstrijd ziet. jij bent waarschijnlijker nog erger omhoog gevallen dan het meisje in mijn verhaal. mijn moeder heeft echt gelijk, ze heeft zovaak gezegt dat de paardenwereld niks voor mij is. en dat heeft niets met mijn liefde voor paarden te maken.
ik zie liever een meisje/vrouw veel plezier hebben met haar tinker/haflinger/fries enz en een leuke/mooie proef neer te zien zetten.dan een omhoog gevallen doos als jij op een lelijke peperdure standaart kwpner rond te zien hobbelen. ook jou zullen we nooit aan de top zien.

en ja die tinker springt dressuurcorrecte wissels, misschien wel net zo goed als die van jou.

o ja, denk jij dat anky lief aan salinero heeft gevraagd of hij alsjeblieft zo mooi wil gaan lopen. nee. doe je oogkleppen af en kijk eens rond.

jasmijn78: jij bent rede 2.god wat weet jij alles beter.

blijkbaar zijn jullie erg bang te verliezen van een koudbloed. misschien omdat ze wat dikker en steviger gebouwd zijn dan die knollen van jullie?

een oudklasgenootje van mij reed met een shire( witte genaamd roy) zij heeft met hem l2 gelopen, maar verder gaan was niet echt een optie omdat de bak te klein is.

ik zie onze anky nog niet een l2 proef doen op een tinker of shire. dan ben je een goede ruiter. geef mij een paard van 15000 euro dat goed beleerd is en zo genetisch is doorgefokt en noem het maar op, dan kan ik het ook wel.

hyppolyte: jij bent iemand naar mijn hard.

ik kan niet alles doorlezen, nog vaker reageren want moet voor het donker word nog de herten voeren.

morgen ben ik er weer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:34

Een koudbloed is ook veel mooier om te zien vindt ik, ze stralen echt wat uit!

En stel je wilt een paard kopen en als je een koudbloed leuk vindt en je wilt hem kopen, moet je dan zeggen:'Nee want ze zijn vaak niet genoeg in de wedstrijd'?

En koudbloeden, zijn vindt ik een stuk relaxter dan zo'n warmbloed. En als je echt een niveau kan rijden, bijvoorbeeld M, dan moet je het ook op een tinker of haflinger kunnen. Anders zit jij niet in de M maar je paard.

Als ik kwpn'ers enzovoort zo géweldig vond, had ik alleen dat soort paarden. Maar nee, we hebben gewoon 3 koudbloeden (shet, haf en tinker, we hebben ook een ezel maar hoort er niet bij ) We hebben 1 paintjaarling, omdat ik toch wel verder wil in de westernsport en dat kan mijn tinker niet zo ver.

Maar toch zou ik mijn tinker houden als ik eenmaal zou gaan rijden op die paint. Ik rij wekelijks op een paint bij de manege bij mijn ma, en ik moet zeggen dat ik mijn tinker lekkerder vindt rijden dan zo'n paint.

Nou ja nogal lang vehaal maar ik kan zo de pest hebben in zulke omhooggevallen mensen.

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:40

Uuuuwhl ken zeker wel meer van die zie-mij-met-mijn-dure-paard mensen..
Ik was een tijdje terug met een stalgenootje mee op wedstrijd, ze is zelf niet zo groot (1m60 denk ik)en ze heeft een tinker.
Dus ik wil zo voor gaan lezen, hoor ik ineens naast me: Wat doet die dwerg hier dan op dat schillenpaard, die horen hier niet thuis op het wedstrijdterrein,, najaaa! ik stond met open mond te kijken waar ze dat vandaan haalden!
En het mooiste was nog, dat 'die dwerg' wel even dat kind van die mensen had 'verslagen'!