Gisteren geopereerd van koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:53

fijn dat ze zo goed gaat. En die schrik dat het weer fout gaat zul je voorlopig nog wel houden...
Maar goed, ze heeft 2 operaties overleefd! wat een geweldig sterk paard.

En ja de wereld is raar. Jullie pony kijkt tot 2x toe de dood in de ogen en is nu weer gezellig bij jullie thuis, en er zijn paarden die vanavond hun laatste beetje kuil krijgen van de eigenaar en die vannacht bezwijken aan koliek. Zo raar is de wereld.

Chivance

Re: Gisteren geopereerd van koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:24

Hallo

Even melden dat het ook vandaag (tot nu toe toch) goed gaat met U2.
Heeft weer genoeg gemest.
We geven haar veel hooi (nat gemaakt) en wortelen.
En beperkt krachtvoer met lijnzaad in (eigen recept ) en poeder pre-en probiotica voor haar darmen.
En ze mag ook gaan grazen.
Alleen heeft ze oedeem aan de wonde, niet heel erg veel, en dit zou komen door twee operaties op één maand tijd.
Vindt het wel prettig voor haar dat het niet zo'n warm weer is, denk dat dit beter is voor de wonde. Anders heb je de vliegen en zo wat daar op af komen.

Blijven duimen hé!

ThX!!!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:32

Goed nieuws !!! En inderdaad het slechtere weer komt net op tijd! Het blijft het weekend nog wisselvallig dus gelukkig voor jullie maar minder voor ons,want we hebben wedstrijden zondag! En we blijven duimen natuurlijk ( alhoewel ze nu erg klein beginnen te worden )

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:40

Chivance schreef:
Hallo

Even melden dat het ook vandaag (tot nu toe toch) goed gaat met U2.
Heeft weer genoeg gemest.
We geven haar veel hooi (nat gemaakt) en wortelen.
En beperkt krachtvoer met lijnzaad in (eigen recept ) en poeder pre-en probiotica voor haar darmen.
En ze mag ook gaan grazen.
Alleen heeft ze oedeem aan de wonde, niet heel erg veel, en dit zou komen door twee operaties op één maand tijd.
Vindt het wel prettig voor haar dat het niet zo'n warm weer is, denk dat dit beter is voor de wonde. Anders heb je de vliegen en zo wat daar op af komen.

Blijven duimen hé!

ThX!!!

mijn paard had ook na 1 operatie grote oedeem, weet je wat helpt het voorzichtig van buiten te beginnen het lichtjes masseren! ik heb dat ook gedaan, en dat hielp heel goed! bij ons was het toen zeker een strook in breedte van meer dan 10 cm. ik heb dit als tip gekregen van iemand, en het helpt heel goed! het paard heeft dat meestal graag ook! staat je paard niet gebonden? de onze moest dat!
ik duim ook verder voor je!!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 21:27

Hallo Charlotvanre

Dat oedeem ga ik morgen mijn man de opdracht eens geven om weg te masseren. Maar bij U2 is het niet zo veel oedeem.

U2 mag gewoon gaan liggen, vorige keer ook. Zij ligt wel op matten en het minste mest wat erop komt doen we weg.

In de kliniek waar zij geopereerd is worden de paarden nooit gebonden na de operatie. Als ze kunnen mogen ze gaan liggen 's nachts.

Groetjes

Cindy

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:23

hey!
ons paard staat ook op matten !
leuk dat je ze gaat masseren, na een paard dagen zal het wel al goed verminderen!
ben echt blij voor je dat het goed gaat met je paard.
daar bij ons toen in de kliniek was er ook een paard met twee operetaties aan zijn buik en die had er niets van last van! hangt van paard tot paard af!
wandel je er veel mee aan de hand? dat helpt ook super goed.
alle ja ik hoor nog wel hoe het verder gaat he

greetz
charlot

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:58

Hallo

We gaan iedere dag met haar wandelen, maar de kliniek had gezegd haar de eerste veertien dagen niet te fel te vermoeien, omdat ze twee operaties achter de rug heeft op korte tijd en dat best zwaar is hé.
Dus nu stapt ze elke dag een kwartiertje. Na die twee weken beginnen we weer met twintig minuten, de week nadien vijfentwintig minuten, ...

Ze is ook nog erg mager, waren jullie paarden dat ook na de koliekoperatie? En hoelang mogen we nog wachten voordat ze wat dikker gaat worden? Ze krijgt veel hooi (nat gemaakt), vers gras, wortelen, en dan tweemaal daags krachtvoer bestaande uit telkens 0,5 kg spelt en 0,5 kg Mijten Diner. Aan het krachtvoer wordt dan haar antibiotica toegevoegd, samen met colonflora (pre en probiotica), vers gekookt lijnzaad en MSM zwavel. Dit alles in samenspraak met de kliniek. Het is heel aantrekkelijk om haar veel meer krachtvoer te geven, maar de kliniek zegt dat we het terug dikker worden van haar niet in een tijdspanne van enkele weken moeten zien, maar eerder op termijn van een drietal maanden.
Ze mest goed, vandaag bijv. zestal keer. Deze morgen had ik wel schrik en eigenlijk de ganse dag, want ze had deze nacht niet zoveel gemest. Nu zei me iemand dat paarden automatisch niet zoveel mesten als het bliksemt en dondert. En deze nacht en morgen heeft het bij ons viermaal geonweerd. Maar dan is het natuurlijk ff schrikken voor mij.
We hebben haar ook een stukje wei afgemaakt, daar heeft ze vandaag even los in mogen lopen. Maar ze had precies geen tijd om te lopen, ze gaat de ganse tijd grazen. Ze heeft een goede eetlust.

We behandelen haar wonde ook elke dag, en als het gaat zelfs tweemaal daags, met een bioptron lichtlamp.
Dit is een speciale lamp die helpt om wonden te helen, bacteriën te doden, oedeem weg te doen, ...
http://www.leonto.nl/images/Bioptron/profesioneel_gebruik.html

Je ziet, we doen alles voor haar wat we kunnen. Hopelijk blijft ze zo goed als ze nu is, dan zijn we heel gelukkig.

Groetjes
Cindy

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:59

Hoi Charlotvanre

Nu zie ik dat je ook van België bent, waar is jou paard geopereerd?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:37

hoi,
men paard is in het universitair dierenziekenhuis geopereerd van gent. en dat ligt nu in merelbeke. (t'is daar super groot en super modern)

ja das wel waar dat het opletten is dat ze niet te vermoeid geraakt. maar zeker wandelen omdat dat vertering bevord, maar zoals je doet is goed
ja bij ons was ze ook goed mager, toen ze terug thuis kwam. Maar van een maand stil te staan en ver niets te mogen doen, verdikt ze goed! heel goed zelfs!
wij haven haar hooi zoveel ze maar wou eten, s'morgens en s'avonds krachtvoer en voor de rest niets. wel kreeg ze bij haar krachtvoer per dag 1 kopje parrafineolie. omdat je dan minder opstropping hebt!
allé ben blij dat het goed gaat met je paard!
en naar welke kliniek ben jij dan wel geweest?
Groeten

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:16

Hallo

Onze U2 is geopereerd bij Tom Mariën in Meldert - Lummen.
Ik moet zeggen, niks dan lof over Tom en zijn team hoor.

En gras, mochten jullie dat niet geven. Wij mogen ook gras geven en wortelen.

Groetjes
Cindy

Freedom1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:30

ja wij mochten ook gras geven, ik dacht daar niet aan maar bij het wandelen mocht ze opbouwend grazen!was het al bijna vergeten, hehe.

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:13

Hallo Ik zou melden wanneer Klair bevallen is van haar veulen. Vanochtend om 06.30 uur is de kleine schoonheid op de wereld gekomen. Voor foto.s kunnen jullie kijken in de Kraamstal. Daar zijn enkele foto's van kort na de geboorte.
Groeten

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:03

Mijn paard is 2 x geopereerd aan koliek.. Reden? Dat was nog zo simpel niet te vinden, het was alleszins van de vorm gaskoliek. En ook een torsie erop, eigenlijk heel kritiek. Na de eerste operatie zag hij er even slecht uit als ervoor wat 'normaal' was maar 's avonds belden ze ons al of ze hem nog eens mochten opereren omdat het waarschijnlijk niet weg was. (in de eerste operatie hebben ze de torsie eraf gehaald) Toen gingen ze de darm echt open doen en de mest eruit halen. En inderdaad 3 maanden is echt lang, nog langer dan je nu zou denken, en na 3 maanden is het eigenlijk nog niet gedaan met de zorgen, geen conditie meer, geen spieren e.d. Wij hebben deze tijd overbrugt door veel te gaan wandelen (ernaast) en grazen, dat vond hij geweldig! Het is wel aan te raden om met een bitje te gaan wandelen want om hen in te tomen ... En niet of geen krachtvoer te geven. Nuja, hoe het afgelopen is met me paard is niet goed. Hij heeft op zen wonde een ontsteking gekregen, niet doordat we hem niet verzorgden integendeel, 2 maal per dag met ontsmetting opgezeten, afgespoeld, met dettol en alles erop en eraan. Dat ging niet zo vlug weg en toen eindelijk de ontsteking eraf was zagen ze dat hij een buikbreuk had. Geen goede vooruitzichten want dat wilde zeggen dat hij echt niet meer mocht rijden ofwel nog eens opereren. Het ging een niet zo zware operatie worden en ook niet zo enorm duur dus gingen we het risico wagen. Operatie was prima verlopen, echt netjes hersteld. Hij at e.d. maar 2 dagen later heeft hij erge koliek gekregen (waarschijnlijk ziekenhuisbacterie) en dit was helaas fataal, 18 november hebben we hem moeten laten inslapen, het was een jaar van miserie maar ook liefde, zo heb ik mijn paard écht goed leren kennen, door er constant mee bezig te zijn. Ik mis hem erg. Ik wil je zeker niet doen wanhopen want wat wij meegemaakt hebben gebeurt echt niet dagelijks, de Da's van de dierenkliniek stonden met open mond te kijken toen ze hoorden wat met Uriel (men paard geweest) is gebeurd.
Ik wens je alleszins veel succes met de pony! De kliniek heeft wel tips enzo meegegeven denk ik? Pb-box staat open
Succes

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:11

Aminatjj schreef:
Mijn paard is 2 x geopereerd aan koliek.. Reden? Dat was nog zo simpel niet te vinden, het was alleszins van de vorm gaskoliek. En ook een torsie erop, eigenlijk heel kritiek. Na de eerste operatie zag hij er even slecht uit als ervoor wat 'normaal' was maar 's avonds belden ze ons al of ze hem nog eens mochten opereren omdat het waarschijnlijk niet weg was. (in de eerste operatie hebben ze de torsie eraf gehaald) Toen gingen ze de darm echt open doen en de mest eruit halen. En inderdaad 3 maanden is echt lang, nog langer dan je nu zou denken, en na 3 maanden is het eigenlijk nog niet gedaan met de zorgen, geen conditie meer, geen spieren e.d. Wij hebben deze tijd overbrugt door veel te gaan wandelen (ernaast) en grazen, dat vond hij geweldig! Het is wel aan te raden om met een bitje te gaan wandelen want om hen in te tomen ... En niet of geen krachtvoer te geven. Nuja, hoe het afgelopen is met me paard is niet goed. Hij heeft op zen wonde een ontsteking gekregen, niet doordat we hem niet verzorgden integendeel, 2 maal per dag met ontsmetting opgezeten, afgespoeld, met dettol en alles erop en eraan. Dat ging niet zo vlug weg en toen eindelijk de ontsteking eraf was zagen ze dat hij een buikbreuk had. Geen goede vooruitzichten want dat wilde zeggen dat hij echt niet meer mocht rijden ofwel nog eens opereren. Het ging een niet zo zware operatie worden en ook niet zo enorm duur dus gingen we het risico wagen. Operatie was prima verlopen, echt netjes hersteld. Hij at e.d. maar 2 dagen later heeft hij erge koliek gekregen (waarschijnlijk ziekenhuisbacterie) en dit was helaas fataal, 18 november hebben we hem moeten laten inslapen, het was een jaar van miserie maar ook liefde, zo heb ik mijn paard écht goed leren kennen, door er constant mee bezig te zijn. Ik mis hem erg. Ik wil je zeker niet doen wanhopen want wat wij meegemaakt hebben gebeurt echt niet dagelijks, de Da's van de dierenkliniek stonden met open mond te kijken toen ze hoorden wat met Uriel (men paard geweest) is gebeurd.
Ik wens je alleszins veel succes met de pony! De kliniek heeft wel tips enzo meegegeven denk ik? Pb-box staat open
Succes

Amai seg, is dat me even schrikken als ik dat allemaal lees.
Hopelijk staat ons dat niet te wachten.
Waar werd jou paard geopereerd?

Groetjes

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:39

Gaat het nog steeds goed ? van mijn duim is nog maar een stompje over...moet binnenkort aan de linkerkant beginnen !

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:59

Hallo

Tot op heden gaat het heel erg goed. Ze mest veel, heeft steeds honger, ...
Ze is wel nog aan de antibiotica, normaal nog tot 30 mei.
Zaterdag mogen de draadjes uit.
Hopelijk blijft ze zo goed gaan!
Kan je ergens voor een nieuwe duim gaan kijken, want ik ben ervan overtuigd dat jullie positieve gedachte en jullie duimen haar echt helpt hoor!

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:24

In Moerbeke, België
Zeer goede kliniek, echt waar.
Service is er toppie, en van Uriel, dat komt in alle klinieken wel voor denk ik.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:25

Ik duim mee, komt vast goed!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 08:09

Inderdaad Aminatjj

Dat komt overal wel voor. Ik denk zelfs zo dat als dat het lot moet zijn van je paard, kan je tot Amerika gaan.
Maar je kan wel voor jezelf beslissen dat er niets is wat je nog meer kon doen om Uriel beter te maken.
Met andere woorden, hij zal wel gevoeld hebben dat je hem voor 200% hebt willen helpen.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:18

Afbeelding

Hallo

Wou jullie even een foto laten zien van de pony waarop ons dochtertje nu mag rijden totdat haar eigen U2 hersteld is.
Morgen mag ze er voor de eerste keer mee rijden in het achttal, duimen jullie mee voor haar?

Greetz

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:48

Ook een leuke pony zo te zien...Alles nog goed ?

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 14:16

Hallo Mist

De pony op de foto is inderdaad leuk, heeft altijd in de hoogste dressuurklasse gereden.

Met onze U2 is nog steeds alles ok, hopelijk blijft dat ook zo!

Nog een prettige zondag!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:55

hey!
fijn dat het verder met je paardje goed gaat!!
men paard heeft gisteren gaskoliek gemaakt. en ik was echt bang dat ik weer zo in dat senario van die operatie geraken.
maar na een paar spuiten was het al wat beter en nu staat ze weer voor een week op een dieet en ze krijgt geen vers gras meer voorlopig. (schrik blijft er altijd maar inzitten dat het een keer fataal kan zijn...)
greetz

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:29

Hallo Charlotvanre

IK weet maar al te goed wat je bedoelt. Gisteren hadden we U2 ook wat laten grazen in een oude wei. En eigenlijk niet goed opgelet, haar een half uurtje nadien haar krachtvoer gegeven. Toen was ze precies wat overeten. Geen kolieksymptomen, maar zo een beetje loom.
We hebben haar toen een uur geborsteld, op die tijd had ze gelukkig driemaal gemest, toen een twintig minuutjes gaan stappen en toen werd ze gelukkig weer de gulzige U2 wat altijd om eten vraagt. Niet dat ze dat gekregen heeft hé, maar ik bedoel dat je dat aan haar merkt dan aan haar manier van doen. Toen hebben we na een half uurtje nog eens twintig minuten met haar gestapt. De voorbije nacht zijn we dan nog regelmatig bij haar gaan kijken.

Dus ik begrijp maar al te goed dat dan alle alarmbellen gaan rinkelen. Ik had gisterenavond de moed in mijn schoenen hangen.
Wat wij wel gaan doen is U2 iets bijgeven voor de darmen optimaal te laten werken. Dit is iets wat Tom Mariën samen met een Amerikaanse dierenarts heeft ontwikkeld en dit zorgt voor een optimale werking van de darmen. Nu U2 heeft tweemaal iets anders gehad, maar in de kliniek zeiden ze toen dat dit een product is waar paarden die gaskoliek maken echt bij gebaat zijn.

Ik wens jou paardje echt het allerbeste toe en hopelijk is het voorbij.

Groetjes
Een collega-koliekeigenaar

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:38

Hallo, zou je willen laten weten wat U2 erbij krijgt om haar darmen optimaal te laten werken. Ik heb een Ruin van 8 jaar die ook met regelmaat last heeft van gaskoliek. Meestal krijgt hij dan een darmontspanner en gaat het weer over. Het zou fijn zijn als hij er minder last van zou krijgen. Afgelopen zondag was het weer raak. Maar na een spuit was hij weer snel opgeknapt.
Het is goed om te horen dat U2 het goed maakt. Gelukkig heeft je dochtertje een leuke pony om op te rijden.