Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

en er overlijden ook jaarlijks hengsten die door de draag gaan om toch naar een merrie te gaan.
Er gebeuren jaarlijks ongelukken met mensen die niet met een hengst om kunnen gaan.

En ik heb wel degelijk hengsten gezien die continue willen dekken enz, zelfs op niet hengstige merries

nou hou, kom er niet tussen

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

karoliena schreef:
Ja oke, maar daarom is het voor een hengst dus niet zielig? Door casteratie overlijden elk jaar ook meerdere paarden door complicaties en dan zijn ze geholpen door goede dierenartsen.

Daarnaast heb ik nog nooit een hengst gezien die neit tussen de merrie sfunctioneert, alleen maar merries die neit tussen de hengsten functioneren.

Nou dan moet je een keer bij mij komen kijken, heb een superbraaf beestje die alles doet wat ik vraag, behalve als er een merrie in de buurt is, dan is 'ie gewoon heel ergens anders met zijn hoofd. Kan zich niet meer concentreren.

Natuurlijk is een castratie zielig. Ik vind vooral de verdoving heel eng. Heel veel soorten recreatieve drugs zijn begonnen als paardenverdovingsmiddel, ik wil echt niet weten wat ze die paarden dan geven bij de DA. Pas was er bij Spuiten & Slikken iets over Ketamine, ook een paardenverdovingsmiddel, dat schijnt een super-enge ervaring te zijn. Lekker als je dat aan je paard geeft.

Maar ja, ik vind korte pijn altijd nog beter dan dat ik dadelijk met paard en wagen onder een vrachtwagen lig omdat mijn hengst zo nodig naar de merries wilde!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:47

Maar ik wil paarden in de groep hebben karoliena, daarom ben ik voor castreren zou gauw het geen dekhengst is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:48

Als ik mijn ruin met de rest zie spelen, vind ik met elkaar neuzen geen goed alternatief, maar dat is persoonlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:49

Dat heb ik dus ook
Lekker kroelen bij elkaar, spelen met elkaar.
Dat vind ik dus heerlijk om te zien

LADPR

Re:

Op zich vind is castereren niet 'zielig' het is een operatie en een operatie doe je alleen het noodzaak is en niet voor de lol natuurlijk

Dat is ook precies het probleem runningkawa, er zijn teveel mensen met een hengst die er niet me om kunnen gaan, ik moet 20 min met de trailer op pad voor een binnenbak omdat we hier nergens welkom zijn met een hengst op de mamege's.

Hengsten kunnen toch ook gewoon in een groep, dat vind ik juist belangirjk dat paarden altijd sociaal contact met elkaar hebben

Billy

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Ik vind het wel grappig dat mensen met mini-en shethengstjes zich in dezelfde rij scharen als mensen met een hengst van 1.65.
Lijkt me dat je zo'n hummel toch wat makkelijker in de hand houdt dan een grote
Odin wordt volgend jaar gecastreerd. Eigenlijk zou hij dit jaar al, maar hij zou de enige in de groep van 10 hengstjes zijn, en dat wil ik liever niet. Nu staat hij in de opfok, dus het is nog geen probleem. Maar volgend jaar is hij onherroepelijk aan de beurt
Odin wordt gecastreerd omdat ik een fijn rij-en tuigpaard wil, die zonder problemen met andere paarden in de wei kan. Daarbij heb ik niks aan hengstenstreken

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:51

Gaan we weer op die toer zeg, ongelooflijk he.

Ik heb met hengsten van 180 cm gewerkt dus begin niet erover dat het een wereld van verschil is aub. ik weet dus waar ik over praat.

Jammer dat als je zelf kleine paardjes hebt er altijd gelijk op je neer gekeken word.

EDIT: Daarbij als een shethengst achter de merries aan gaat met een kind van 8 jaar erop hou je daar als eigenaar misschien nog wel minder aan als dat je zelf op een grote hengst zit!
Laatst bijgewerkt door LADPR op 06-04-06 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

ja, alleen bij andere hengsten.
En een paar dominate bij elkaar, nee liever niet.

En ja, veel mensen kunnen er niet mee omgaan.
En zeker niet bij een grote.
Maar is dat een schande?
Waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan?
En daar heeft ook het dier profijt van.

Want als ik kijk want een knuffels Kawa en Zanda zijn, ik zou ze toch anders benaderen als ze hengst waren.

EvaSuzanne

Re:

Wendy schreef:
Anoniem schreef:
Dus gewoon castreren zou ik zeggen, voornamelijk ook voor de veiligheid van jezelf en andere rondom je!
Heb het vaak genoeg mis zien gaan!

Volgens mij gaat het vooral mis als je een paard niet voor elkaar hebt, ongeacht het geslacht van het dier

.

Dat dacht ik dus ook, maar ik ben niet opgewassen tegen al die hormonen. Het gaat nooit mis, maar alleen omdat ik de nodige maatregelen neem. Pas heb ik die van mij keihard met de zweep tegen zijn borst moeten slaan omdat hij bijna het schrikdraad overkwam! Was een noodoplossing, en hij schrok heel erg, maar dat wil ik niet steeds hoeven doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:53

Toch vind ik het ook verschil
250 kg hormoon of 650 kg hormoon.
Zo'n kleintje pak je bij wijze van onder je arm en neem je mee

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:53

runningkawa schreef:
Toch vind ik het ook verschil
250 kg hormoon of 650 kg hormoon.
Zo'n kleintje pak je bij wijze van onder je arm en neem je mee

Figuurlijk bedoeld he

Edit: ik weet het ik ben melig

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:54

Dat heeft niks met op neer kijken te maken, maar 150 kilo hormonen is toch net iets makkelijker te hanteren dan 650 kilo.
Daarbij vraag ik me dan af of het verantwoord is om een meisje van 8 op een hengst te zetten en tussen de merries laten rijden.
Dat doe je ook niet met een matige volwassen ruiter denk ik.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:56

in de natuur worden jonge hengsten uit de kudde verstoten. Wanneer een regerende hengst oud word dan zal zo een jonge hengst die cappabel is proberen die oudere hengst van zijn plek te verstoten.
Dus wat krijg je in gevangen schap als zo een dier zijn instinct gaat volgen. Je moet zo een dier appart houden anders zit je met een stel ongewenste bastaards. Vervolgens zal hij je altijd testen om te zien ofdat hij jou plaats in kan nemen als leider.
Tenzij je hier allemaal geen probleem mee hebt en je de gelegenheid hebt om zo een hengst ruimte genoeg te geven om zijn benen te strekken, dan ja, tegen de natuur in.
Maar wil jij gewoon dat jou hengstje een lieve ruin wordt die lekker met de rest van de kudde mee kan sjokken en zich geen zorgen hoeft te maken over zijn rangorde in de kudde. Dan hakkie takkie weg z*kkie. Probleem opgelost en meest diervriendelijke voor de langere duur. ( ik ben een hengsten liefhebber. Heb veel liever hengsten lopen dan merries. Maar wanneer ik merk dat een hengst problemen met zichzelf begint te krijgen, dan laat ik ook wat onderdelen verwijderen door de dierenarts)
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 06-04-06 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:57

Natuurlijk zit er verschil in maar op een andere manier dan je zou verwachten. Ik heb meer problemen met de mini's gehad dan met de reuzen. Wie ehtneit gelooft is uitgenodigd

Maar daar gaat het toch ook helemaal niet om? Als ik niet serieus genomen word omdat ik zelf n kleintjes heb mag eimand dat gwoon zeggen dan heeft het ook geen zin om mee te kletsen meer lijkt mij.

Maar ik durf bijna voro 80 % te zeggen dat kleine hengstjes moeilijker zijn dan grote hengsten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:58

Billy schreef:
Dat heeft niks met op neer kijken te maken, maar 150 kilo hormonen is toch net iets makkelijker te hanteren dan 650 kilo.
Daarbij vraag ik me dan af of het verantwoord is om een meisje van 8 op een hengst te zetten en tussen de merries laten rijden.
Dat doe je ook niet met een matige volwassen ruiter denk ik.

Met een matige ruiter niet nee met een gevorderde rutier wel En lees mijn boevnstaande post maar de meeste kleine hengsten zijn moeilijker dan de grootte

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:01

Wel grappig dat het nu in het voorjaar zo stikt van de hengsten- en castratie-topics, zouden ze een beetje vervelender zijn nu de vogeltjes beginnen te fluiten ???

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:02

Dnek het niet, wel wat vrolijker maar dat zijn vele merries en ruinen ook altijd in het voorjaar, merk er weinig va in ieder geval

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:02

Je blijft het over niet serieus nemen hebben, dat is helemaal niet aan de orde hier.
Maar ik liep vorig jaar met een grote hengst aan de longeerlijn, daar had ik echt toch meer moeite mee dan dat het een shet geweest zou zijn.
Maar als jij vindt dat je het moeilijker hebt met mini's, is dat jouw goed recht

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:03

Dit topic heb ik gemaakt omdat iemand zei dat ze castreren tegen de natuur vond. En hoe zei er weer bij kwam geen idee

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:04

Ja aan een longeerlijn kan ik me inkomen, aan de hand is het vaak andersom, maar goed dat is mijn ervaring hoef je niet zo te doen. Laat maar zitten trouwens

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:04

Ondanks dat mijn hengstje nog niet eens de 150 kg haalt wil ik me er toch even mee bemoeien.
Hij loopt bij de shetjes van mijn schoonvader, allebei merrie. Zodra het kan wordt hij gewoon gecastreerd. Dan kan hij lekker bij de merries blijven lopen en komen er toch geen veulentjes. Anders moet hij apart in een weitje en dat vind ik pas zielig!
Waarom ik dan toch een hengstje heb gekocht? Omdat hij als maatje voor mijn paard gekocht is, dat is een ruin. Daar ga ik dus geen merrie bij zetten omdat hij soms ook nog denkt dat hij hengstige merries moet dekken....
Dat de situatie verandert is en Mega geen weidemaatje meer nodig heeft wil niet zeggen dat ik mijn Spetter dan ook gelijk maar weer ga verkopen. Is toevallig wel mijn pennypretpony!
En ja het is tegennatuurlijk, maar dat is het meeste wat we met onze paarden doen!

p.s. hij wordt niet gecastreerd omdat hij lastig is, is juist erg braaf (ben ook druk geweest met opvoeden )
Laatst bijgewerkt door Esther op 06-04-06 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:06

Ik heb ook een shet-hengstje trouwens, die is veel drukker en bijdehanter dan mijn haflingerhengst (ok is ook niet zo groot). Maar aan de haflinger heb ik toch echt meer mijn handen vol àls hij eenmaal op de merries afgaat!!! Die shet geef je een por, die duw je zo opzij. Ik zou het niet aandurven met één van 1.80 waar sommigen het hier over hadden

edit: whow wat gaat dit topic hard
Laatst bijgewerkt door EvaSuzanne op 06-04-06 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:07

karoliena schreef:
Ja aan een longeerlijn kan ik me inkomen, aan de hand is het vaak andersom, maar goed dat is mijn ervaring hoef je niet zo te doen. Laat maar zitten trouwens

Gut, ik liep met het dier aan de korte longeerlijn naast me door een gang met merries en ruinen. Daar was hij vervelend. Eenmaal in de bak was er niks aan het handje, was het dier doodbraaf.
verder was het midden in het dekseizoen, dus ik had wat dat betreft liever gehad dat piet met mini's fokte

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:13

Goed wat jij wil iedereen ervaart het anders, hoef je toch niet zo te doen steeds of wel?