Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:02

avanoort wie was jouw "natuurlijk bekapper" mag je ook via pb doen

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:03

@xtostarlight:
Wachteven hoor, een gewone smid die natuurlijk bekapt, of werd ze 'gewoon' bekapt, op de traditionele manier dus? Gewoon voor de duidelijkheid hoor, de HS bij ons op stal vind NB best intressant maar doet er niets mee, vandaar de vraag.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:17

Absoluut niet tegen.

Iedereen heeft een eigen kijk op hoe om te gaan met zijn of haar paard. Er vanuit gaande dat de gezondheid van het dier voorop staat, vindt ik dat iedereen elkaar gewoon ieders weg moet laten bewandelen. Het key-woord is dan dus duidelijk RESPECT !!!!!!

Even ver terug in de tijd voor sommige, maar toen er op pensionstallingen mensen kwamen die western wilde rijden werden daar ook flink opmerkingen over gemaakt, en je moest het ook nog maar eens wagen met een niet- quarter, een KWPN-er, nou dan spoorde je helemaal niet..... Nu is het de normaalste zaak van de wereld en staat er op bijna iedere pension stalling minimaal 1 ruiter die aan western doet.

Als iedereen nu gewoon eens zou doen omdat ze zelf vinden dat ze er het beste aan doen en er achter staan, zonder mee te willen lopen omdat, Anky, of Ludo of Rieky of Klaus het zo doet, maar gewoon het op die manier doet dat het beste bij paard én ruiter aansluit......

Wat zou er dan een andere sfeer in de paarden wereld hangen denk ik zo

randalinpony

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:20

Ik heb altijd een beetje de indruk dat mensen te maken hebben met een mindere smid, en dan de hele hoefsmederij afzweren en natuurlijk bekappen omarmen.
Zal andersom ook wel zo wezen.

Je zweert brood eten toch ook niet af omdat je een keer een beschimmeld brood hebt, neem je toch gewoon een andere bakker?

Trouwens niets tegen mensen die om welke reden dan ook voor NB kiezen, viel me gewoon op.

annehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:48

ik heb topic ff doorgekeken maar kon niks over deze site vinden -> www.paardnatuurlijk.nl
sorry als hij al in dit topic staat

x_moontjuh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:51

de eigenaar van mijn verzorgpaard doet aan natuurlijk bekappen..
t is denk ik wel goedkoper omdat je alles zelf bijhoud...

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:32

avanoort schreef:
Klopt, de bloedomloop stagneerde (liep vast), afvalstoffen werden niet meer afgevoerd, oorzaak, te dunne zool.
Ik rij dan ook echt veel op de harde weg, minimaal 3 drie keer in de week, minimaal een uur.

Je kunt het beter omdraaien, namelijk: gevolg dunne zool.
Na 10 jaar blootvoets kan niet opeens een dunne zool ontstaan en een oorzaak van iets zijn. Er is een andere oorzaak geweest van de stagnerende bloedsomloop en dat de zool vervolgens dun wordt, is een gevolg.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:50

Er zullen vast paarden zijn die door het “natuurlijk” bekappen problemen hebben en waarvan het de eigenaar niet goed bevallen is.
Natuurlijk bekappen is geen toverwoord om ieder paard goed op zijn voeten te krijgen….
Het is nml een heel pakketje ..huisvesting,voldoende op het harde,beweging, weidegang,voer. enz.
(zeg maar wat sommigen Naturals noemen )

Vaak is er een topic "anti natuurlijk bekappen"
ga je dan even verder kijken dan de neus lang is,blijkt dat er maar 1 oorzaak aangewezen word en dat is........
"mijn paard loopt slecht en dat komt door het natuurlijk bekappen"

Ook zoals hier in het bericht van de TS.
· Paard heeft te dunne zool van het teveel op het harde …..Oorzaak natuurlijk bekappen
· Paard loopt schijnbaar 10 jaar zonder ijzers op het harde(=nog steeds onduidelijk of ze nu natuurlijk zijn bekapt of regulier),heeft dikke benen, slechte doorbloeding….Oorzaak natuurlijk bekappen.

TS had in deze ook moeten melden dat……
· Paard op klapijzers staat(gestaan heeft) ivm spat
· Paard hanetred heeft en de ijzers flink te verduren hebben.(toen hij op ijzers stond/staat).
· Last heeft (gehad)van gallen en/of spierproblemen.
· Tel daar nog bij op dat de winterperiode een overwegend stalperiode is.
(Heb ik niet terplekke verzonnen allemaal….heb even je berichten doorgenomen)

Maar nee dit weegt niet mee in het dikke benen verhaal…want het komt door de natuurlijk bekapte hoef….. dat is de dader van alle leed(punt)

Ehhhhhmmm misschien dat ik jou niet serieus genoeg meer neem om een discussie aan te gaan in dit topic

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:24

Haha, iemand zoals jou lach ik alleen maar uit...
Kort lontje hebben sommige "naturals" toch.....

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:29

Toch wel geinig hoe je nou komt op gallen? Alleen omdat ik op een ander topic heb gereageerd?
Dat jij mij duidelijk onderuit wilt halen, zegd meer over jou, dan over mij, ik kom niet meer bij van het lachen....
Moderaters, mag dit topic een slotje?
Het wordt alleen maar persoonlijk aanvallen in plaats van een gezonde discussie over de tegens van Naturals en dat is volgens mij niet de bedoeling van een forum.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:10

Volgens mij is het al eerder gezegt en zéker door mij, met het openen van dit topic, het zoeken naar meer mensen die "tegen" zijn, vraag je om bepaalde reacties. En dan wil je nu een slotje? Hmmm, leuke manier van discuzeuren (BB) heb jij zeg Afbeelding

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:10

Nee geen slotje!
Tis natuurlijk heel logisch dat als je paard kreupel gaat lopen van natuurlijk bekappen je daar alles op afschuift.
En dit bedoel ik niet tegen iemand ofzo, maar het is toch logisch?
Als bvb een hele slechte smid mijn paard ijzers onder zou doen, en de ijzers zitten voor geen meter, ze gaan raar zitten en mijn paard gaat kreupel lopen.(even verzonnen)
Dan is het toch heel logisch als ik zeg dat ijzers ondingen zijn en paarden er kreupel van gaan lopen enz.
Niet waar, maar wel een logische reactie toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:19

Hoezo projectie?!

Jij plaatst dit topic om naturals onderuit te halen, en nu beweer je dat jij onderuit wordt gehaald?

Je verwijt een ander dat zij een kort lontje heeft, terwijl jij - nu je behoorlijk door de mand valt - onmiddellijk het verzoek doet om een slotje?

Ik hoop dat je inmiddels bijgekomen bent van het lachen, dan kun je je nu gaan afvragen wat het nut is van een "gezonde" (??) discussie over de tegens van Naturals en wat je daarmee wilt bereiken.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:38

Ik ben neutraal.
Ieder doet gewoon wat hij/zij et beste lijkt voor het paard, zo ook ik. Ik pik van alles een graantje mee. Ik rijd gewoon klassiek, als je het zo wil noemen, maar 'k lees ook boeken ivm NH en daar staan soms dingen in die ik dan ook weer gebruik in de omgang enzo.

Waar ik wél tegen ben zijn mensen die zo overtuigd zijn dat het bijna een sekte lijkt waarin ze zoveel mogelijk anderen willen betrekken.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:25

Sylleke schreef:

Waar ik wél tegen ben zijn mensen die zo overtuigd zijn dat het bijna een sekte lijkt waarin ze zoveel mogelijk anderen willen betrekken.

Klopt, maar die heb je overal.
Mensen die beweren dat hun favo ras bvb voor iedereen geschikt zou zijn.
Dat is gewoon niet zo, en is ook erg irritant!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:30

Ja inderdaad.
Ik erger me er dan ook aan. Heb respect voor ieders mening, maar niet als die mij opgedrongen wordt alsof alles wat anders is slecht is.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:37

CarS schreef:
...Ehhhhhmmm misschien dat ik jou niet serieus genoeg meer neem om een discussie aan te gaan in dit topic
Helemaal mee eens, alleen de titel(s) van jouw topic(s) al...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:01

TS, waarom heb je nu eigenlijk dit topic gestart? In het vorige topic schrijf je letterlijk dat je 'anti Natural bent'.
In dit topic ben je dan ineens op zoek naar mensen die net zo anti zijn als jij bent?
Ik vraag mij overigens nog steeds af wat je nou onder
avanoort schreef:
de methode van Naturals om paarden te houden.
verstaat, ik ben nog steeds erg benieuwd wat die methode nou is, blijkbaar is dat nogal wat dat je er zo anti van kan worden.
Dus kom, vertel nu eens wat nou precies die methode is, een antwoord als "NH is erg breed" kan ik niets mee, ik wil die methode waar jij het over hebt en die jij blijkbaar erg goed kent ook leren.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:03

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:25

Weet ik Ara maar de TS had het over dé methode en ze is anti natural dus ik ben benieuwd wat zij dan onder dé methode van NH verstaat.

Orchid

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:59

T@nj@ schreef:
Weet ik Ara maar de TS had het over dé methode en ze is anti natural dus ik ben benieuwd wat zij dan onder dé methode van NH verstaat.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:04

Eigenlijk is dit topic een beetje hetzelfde als het topic over negatieve ervaringen met natuurlijk bekappen, toch? Alleen wat botter gezegd....

Dé methode van Natural is dé methode van dé natural. Klinkt gek maar is wel zo. Een aantal naturals vinden hun methode dé methode. Welke methode dat is, is mij ook niet geheel duidelijk...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:30

Wat een titel weer voor een topic: ik ben beslist niet tegen, ik ben beslist niet voor. Als je de mogelijkheid hebt om je paard sober te houden, en je het geschikte paard er voor hebt, dan moet je dat gewoon doen. Helaas is het niet voor ieder paard weggelegd, niet voor iedere ruiter haalbaar qua locatie, tijd en inzet, om het paard ook natuurlijk en sober te houden. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen tijd om dagelijks 5 uur te wachten tot mijn paard droog is na het rijden, daarom wordt ze geschoren en krijgt ze een deken op.

Natuurlijk bekappen of beslaan is weer een heel ander verhaal. Ik heb een smid en doe aan een sport waar blootsvoets lopen erg moeilijk is. Als iemand wel zonder ijzers kan, dan heeft hij mijn zegen, maar NB-ers vallen bijna flauw bij het horen van het woord: ijzer, en dat staat een beetje tegen.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:54

Mij maakt het eigenlijk helemaal niets uit als het paard van een ander ijzers onder zou hebben.
Maar zelf zou ik ze nooit willen, hooguit de kunststof versie, dat is nog wat

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:56

Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik vind dat een ieder het op zijn manier moet doen als het paard/ pony er maar niet onder lijdt.

Waar ik wel tegen ben zijn mensen die jou als dierenbeul beschouwen omdat je paard op ijzers loopt, geschoren is maar wel onder dekens in de wei staat en gewoon geent en ontwormd wordt.

Ik ken een aantal mensen die hun paard volgens de terug naar de natuur methode houden.
Een aantal van deze mensen heeft voor deze manier gekozen omdat het goedkoop is en ze anders geen paard / pony kunnen betalen.
Dat vind ik wel een slechte zaak. Beestje wordt ook niet ontwormd ed.

Ik lees hier toch ook in een aantal posts dat het natuurlijk bekappen lekker goedkoop is. Ik vind dit dus geen argument om natuurlijk te gaan bekappen. Ik heb mijn pony een aantal weken zonder ijzers gehad en hij wist niet hoe die lopen moest. Hij is geen dag de weg op geweest met zijn blote voeten.
Ik kaart dit aan in een discussie en ik krijg als antwoordt dat het zeker 9 maanden duurt eer ie pijnvrij kan lopen. Dat doe ik mijn beestje dus niet aan. Hoewel het wel een stuk goedkoper is