Salinero een gedresseerde aap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:59

Gedragsuitingen zijn geen gezichtsuitdrukkingen om maar wat te noemen. En niet alles uit zich ingedrag, sterker nog, paarden laten veel lijdzaam over zich heenkomen. Daarom kunnen veel tot in den treuren mishandeld worden, helaas.
De wetenschap stelt trouwens ook dat paarden geen persoonlijkheid hebben omdat ze allemaal hetzelfde gedrag vertonen...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:01

Jasmijn78, Anky vraagt wel degelijk diep als ze piaffe traint.

Alane, het zou niet apart gezien moeten worden, maar zo is het kennelijk ooit gelopen.

Lusitana

Re: Salinero een gedresseerde aap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:02

jasmijn78 schreef:

Dit was weer een goed onderbouwd argument uit de 'natural' hoek.

Jouw argument, mijn argument? Welke natural hoek?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:13

Lusitana schreef:
De wetenschap stelt trouwens ook dat paarden geen persoonlijkheid hebben omdat ze allemaal hetzelfde gedrag vertonen...

Welke wetenschapper? Welk onderzoek?
Ik heb heel wat artikelen en onderzoeken gelezen maar deze wijsheid die afkomstig moet zijn van een wetenschapper ben ik nog nooit ergens tegengekomen. Maar misschien heb ik wat gemist? Op het proefbedijf De Waiboerhoeve hebben ze onderzoek gedaan naar karakters van paarden en daaruit bleek juist wel dat paarden verschillende karakters/persoonlijkheden hebben.

Lusitana schreef:
Gedragsuitingen zijn geen gezichtsuitdrukkingen om maar wat te noemen. En niet alles uit zich ingedrag, sterker nog,

Denk je niet dat gedragwetenschappers niet op de hoogte zijn van het feit dat paarden veel lijdzaam over zich heen laten komen? Nogmaals: m.i. is een gedragswetenschapper nog altijd geloofwaardiger dan een medium of andere kwakzalver uit de alternatieve hoek welke geen (erkende) opleiding daartoe gevolgd hebben.

Fronton schreef:
Jasmijn78, Anky vraagt wel degelijk diep als ze piaffe traint.

Misschien heb ik dan wat gemist in de artikelen e.d. die ik heb gelezen. Dat zou best kunnen. Neemt niet weg dat ik van mening blijf dat we de beoordeling van de kwaliteit van de piaffe gereden door een meervoudig kampioene aan deskundigen over moeten laten.

Lusitana schreef:
Jouw argument, mijn argument? Welke natural hoek?

Je gaat me toch niet vertellen dat een medium uit de wetenschappelijke hoek komt???

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:34

Ik weet niet waarom je denkt dat een medium niet geloofwaardig zou zijn (in Amerika worden ze veel en succesvol gebruikt bij opsporing van mensen, ook die al dood zijn, om maar wat te noemen) en kwakzalver zou moeten zijn?
En waarom dat dan in een "natural" hoek hoort?
Waarom alles scheiden?

Sorry, we dwalen af van de gedresseerde aap.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:55

Lusitana schreef:
Ik weet niet waarom je denkt dat een medium niet geloofwaardig zou zijn

Als een medium geloofwaardig zou zijn, dan was het paranormale een wetenschap. En dat is het niet.

Ik begrijp gewoon niet dat jij een medium als mogelijke oplossing aanhaald in een discussie waar het welzijn van (dressuur)paarden centraal staat???

Een discussie over de trainingsmethode LDR, waar bewegingsfysiologen, gedragswetenschappers, veterinairen, grand-prix juryleden en -ruiters zich over gebogen hebben. Waar onderzoek naar is verricht door deze deskundigen. Waar een rechtzaak over is geweest. Waar vastgesteld is (door de onderzoekers en de rechter) dat deze trainingsmethode geen dierenmishandeling is mits toegepast door deskundige ruiters.

En dan ga jij vertellen dat een medium er meer verstand van heeft dan al deze deskundigen bij elkaar en in deze materie mogelijk wel kan aantonen dat er sprake is van dierenmishandeling??? Medium: een titel/naam die iedere idioot zichzelf kan toekennen? Zonder enige wetenschappelijke achtergrond gestoeld op FEITEN???

Sorry, maar dat is imo niet geloofwaardig.

Lusitana schreef:

Inderdaad. Laten we niet steeds door deskundigen vastgestelde feiten in twijfel trekken en laten we ons beperken tot de stemmingmakerij omtrent dit onderwerp.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:59

Nee inderdaad want ik vat er niks meer van

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:47

jasmijn78 schreef:
Ik begrijp gewoon niet dat jij een medium als mogelijke oplossing aanhaald blabla
En dan ga jij vertellen dat een medium er meer verstand van heeft dan al deze deskundigen bij elkaar en in deze materie mogelijk wel kan aantonen dat er sprake is van dierenmishandeling??? Medium: een titel/naam die iedere idioot zichzelf kan toekennen? Zonder enige wetenschappelijke achtergrond gestoeld op FEITEN???

Ik zeg nergens dat een medium meer verstand heeft, ik zeg nergens dat er sprake is van dierenmishandeling en ik draag het nergens als oplossing aan. Ik bracht het alleen even naar voren in een kwestie van het geestelijk welzijn van een paard. En geef ook aan dat het belachelijk is om wetenschap en gevoel van elkaar te scheiden.
Het is ook wetenschappelijk bewezen dat doping prestatie verhogend is, dus waarom niet lekker zorgen dat dat wordt goedgekeurd? Span Sjef voor het karretje, dan gaat het vast lukken, want toegeven, een zeer succesvol zakenman is het.
Verder ben ik helemaal niet bezig met LDR of wat dan ook aan te vallen of te verdedigen, ik spreek liever over de dressuursport in het algemeen, waarvan je toch moet toegeven dat die afwijkt van dressuur volgens de FEI regels. En dat komt voornamelijk omdat men dus tegenwoordig paarden dresseert ipv dressuur rijdt (en jury die dat goedkeurt of niet voldoende kan bestraffen). En daar gaat het over, dacht ik. De methodes die daarbij gebruikt worden zijn ondergeschikt.

Je grove beledigingen zal ik maar vergeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:54

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:

Inderdaad. Laten we niet steeds door deskundigen vastgestelde feiten in twijfel trekken en laten we ons beperken tot de stemmingmakerij omtrent dit onderwerp.

Ja, en laat ik dan eens olie op het vuur gooien.
Ik kan me nog wel een rel herrineren over verboden trainingsmethodes van ene Paul Schokkemeule (schrijf ik dat zo goed??) Het punt daar was dat wat hem werd verweten inderdaad niet geoorloofd was, maar de bewijzen DAT hij het deed waren niet zo erg geweldig........

Ik zal niet zeggen dat ik het altijd even geweldig vind wat Anky laat zien, maar datzelfde blik kan ik voor de Duitsers ook wel opentrekken. We hebben er zelfs een woord voor: kadaverdisipline!
Laten we aub niet vergeten dat naast de sport er op de achtergrond een veel groter belang is: financiële belangen en sponsorgeld!!!!!!!!
Het gaat helemaal niet meer over goed lopende paarden, maar paarden die lopen op een manier die de meeste punten (lees: media-aandacht = meer sponsors) oplevert. Hieraan is niet alleen Anky schuldig, maar platweg de hele hippische wereld die zich laten dicteren door sponsors (=geld).

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:57

Citaat:
Ik kan me nog wel een rel herrineren over verboden trainingsmethodes van ene Paul Schokkemeule (schrijf ik dat zo goed??) Het punt daar was dat wat hem werd verweten inderdaad niet geoorloofd was, maar de bewijzen DAT hij het deed waren niet zo erg geweldig........

Het verschil is dat die trainingsmethoden van oa Anky wel zichtbaar zijn en openbaar vwb LDR.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:11

ikke schreef:
Laten we aub niet vergeten dat naast de sport er op de achtergrond een veel groter belang is: financiële belangen en sponsorgeld!!!!!!!!
Het gaat helemaal niet meer over goed lopende paarden, maar paarden die lopen op een manier die de meeste punten (lees: media-aandacht = meer sponsors) oplevert. Hieraan is niet alleen Anky schuldig, maar platweg de hele hippische wereld die zich laten dicteren door sponsors (=geld).

Exact.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:12

Als ze Anky van achter de heg kunnen betrappen op het barreren van haar paarden, of andere ontoelaatbare technieken; dan heeft ze ook een zaak aan haar broek. Het gaat hier om face value, prikkeldraad is duidelijk kweliing, maar LDR zou een verantwoorde trainingsmethode zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:45

ikke schreef:

Lusitana schreef:
Exact.

zonder reclame en sponsoren is oa het rijden van wedstrijden niet meer te betalen.
Denk bijv. is aan de krant, tv, je eigen vereniging.
Dat een sponsor of sponsoren bepaalde eisen stellen vind ik op zich niet zo hel vreemd. En dat media aandacht dan weer meer sponsoren aantrekt is lijkt me logisch.
Zie trouwens niet in wat dit te maken heeft dit topic maar dat is weer een ander verhaal.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:53

Doel heiligt de middelen .

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:27

..we zullen het allemaal wel gaan merken, de nodige onderzoeken zijn gaande die keer op keer met uitslagen komen die bewijzen dat LDR niets slecht is voor een paard mits goed gebruikt(en we zijn erover eens dat dat met alles geld).....Nu heeft de FEI naar wat schijnt veranderingen aangebracht wat betreft strengere controles in het losrijden en dan zullen we het wel merken!

Maar naar mijn idee en wat ik heb gezien op clinics en heb gelezen over A is dat zij het beste voor haar paarden voor heeft en alles er aan doet om deze een happy knol te houden, ik heb haar gezien op een clinic met Salinero en je ziet en voelt aan haar paard dat hij haar helemaal vertrouwd..hij zag er vrolijk en fris en nieuwgierig uit, totaal niet afgestompt..de uitleg die zij geeft omtrent het jonge paard is duidelijk en gaat en staat naar wat het paard geestelijk en lichamelijk aan kan...dit is het beeld wat ik van haar heb...lees genoeg over haar en dan weet je ook dat zij met geduld en liefde Bonfire zover heeft gekregen als die is gekomen

en mensen die alleen al tegensputteren dat het allemaal om geld gaat..kom op zeg!...we leven hier in een consumptiemaatschappij..alles wordt gebruikt met 1 doel, geld er aan verdienen...ook aan jou!..simpel......als je je daar al druk om maakt!...dan moet je toch nachten wakker liggen!..maar wat ik zo vaak denkt ...maak je druk om echt dierenleed!...broodfokkers??..slachttransporten naar Italie????...moet dat niet veel meer aandacht hebben als dit????, dat is op en top consumptiemaatschappij!!!..in de ergste vorm!....zolang het tegendeel niet wordt bewezen is Anky voor mij nog steeds een groots paardenvrouw, die erg goed weet wat goed en slecht is.....en ga ik niet af op iemand die denkt dat ie een paard ziet zielig kijken....

maar hier het artikel bron is dressuurstalvanBaalen

1-3-2006: FEI komt met belangrijk reglement
Losrijden is nu beter omschreven

Het losrijden voor een proef is zeer belangrijk. Hoe bereid ik mijn paard of pony voor op een zo goed mogelijke proef?
Voor een trainer is het ook belangrijk; hoe bereid ik de ruiter voor op de proef?
Coby en Marlies proberen hun leerlingen dit te leren en geven altijd veel tips mee. Bij belangrijke wedstrijden proberen ze
vaak mee te gaan om te helpen en te begeleiden. Ook in het boek ‘De eenvoud van dressuur’ wordt het losrijden beschreven.
Hoe bouw je losrijden logisch op? Winnen wil iedereen, maar het respect voor je paard moet het belangrijkst zijn.
Helaas is het niet altijd aangenaam om op een losrijterrein te kijken. Sommige ruiters krijgen stress en gaan als het ware in
gevecht met hun paard. Andere ruiters zijn te grof aan het rijden met hun benen en/of handen. Sommige paarden en pony's
worden te hard gewerkt en transpireren overmatig, of hun ademhaling is niet meer in orde. Allemaal zaken die bijzonder
onprettig en onvriendelijk overkomen. De internationale hippische organisatie, de FEI, heeft enkele belangrijke reglementen
nu op papier gezet. Erg belangrijk voor alle ruiters om dit eens door te nemen en te weten!

De FEI hecht veel waarde aan de zogenaamde steward langs de inrijbaan. Op iedere officiële wedstrijd wordt geacht tenminste
een steward bij de inrijbaan en de stallen aanwezig te zijn. De steward is er onder andere verantwoordelijk dat er tijdens het
losrijden en bij de omgang respectvol en eerlijk met de paarden omgegaan wordt. Dit alles om het welzijn van het paard te
behouden.
Indien tijdens een evenement de regels van de FEI door een ruiter/trainer/eigenaar/verzorger of enig ander gerelateerd persoon
worden misbruikt zal de steward onmiddellijk ingrijpen. Agressief rijden is verboden en moet ten alle tijden voorkomen worden.

Alle reglementen met betrekking tot de stewards en de algemene Dressuur reglementen van de FEI zijn te vinden op de site van
de betreffende organisatie. www.horsesport.org

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:32

Lekker excuus, we leven in een consumptie maatschappij, dus mag de sport er onder lijden.
Hier is op het moment een enorm schandaal gaande omtrent omgekochte voetbalscheidsrechters. De uitslagen van de wedstrijden zijn daardoor beinvloed. Dat was gunstig voor die er aan verdienden, maar het voetbal op zich is er wel de dupe van.
Dat is ook zo met de paardensport. Rijkunst heeft in de oorsprong natuurlijk niets met geld te maken. In de dressuurring wordt rijkunst verwacht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:53

Dimitri schreef:
zolang het tegendeel niet wordt bewezen is Anky voor mij nog steeds een groots paardenvrouw, die erg goed weet wat goed en slecht is.....en ga ik niet af op iemand die denkt dat ie een paard ziet zielig kijken....

Amen!

Dimitri schreef:
Maar naar mijn idee en wat ik heb gezien op clinics en heb gelezen over A is dat zij het beste voor haar paarden voor heeft en alles er aan doet om deze een happy knol te houden, ik heb haar gezien op een clinic met Salinero en je ziet en voelt aan haar paard dat hij haar helemaal vertrouwd..hij zag er vrolijk en fris en nieuwgierig uit, totaal niet afgestompt..de uitleg die zij geeft omtrent het jonge paard is duidelijk en gaat en staat naar wat het paard geestelijk en lichamelijk aan kan...dit is het beeld wat ik van haar heb...lees genoeg over haar en dan weet je ook dat zij met geduld en liefde Bonfire zover heeft gekregen als die is gekomen

Dat is ook de indruk die ik van haar heb. Sterker nog; ik ben gewoon diep onder de indruk van de wijze waarop zij met haar paarden omgaat! Die kan namelijk niet alleen maar gebaseerd zijn op zakken vullen. Ga eens uitrekenen wat Bonfire zijn hele leven gekost heeft aan vervoer (ja, ook per vliegtuig en de hele wereld over), veearts, startgeld, hoefsmid, trainingen, voer ect, ect, etc. Wat denk je dat die weg naar de top gekost heeft? Zet dat eens af tegen het prijzengeld dat Bonfire heeft binnengesleept (prijzengeld is in de dressuur niet zo denderend hoor, in tegenstelling tot de springsport). Ik denk dat ze daar niet veel aan overgehouden heeft. Bovendien heb ik eens gelezen in Anky haar boek dat zij ooit een blanco cheque aangeboden heeft gekregen. Mocht ze zelf het bedrag invullen voor Bonfire. Maar dat heeft ze afgeslagen. Dus van liefde voor het paard is bij Anky zeker sprake!

Wel is zij door Bonfire (en Prisco die ook nog steeds bij haar van zijn oude dag geniet) groot geworden en kan zij nu haar brood verdienen in de paardensport. En vergeet niet dat een hoop mogelijk wordt gemaakt door haar sponors.

Topsport gaat gemoeid met geld, maar topsport bedrijven met een paard gaat niet zonder liefde en het beste voorhebben met je paard.

Dimitri schreef:
Alle reglementen met betrekking tot de stewards en de algemene Dressuur reglementen van de FEI zijn te vinden op de site van
de betreffende organisatie. www.horsesport.org

En dit is toch een zeer goede ontwikkeling? Bovendien is er nu ook al veel aandacht voor het welzijn van het paard in de wedstrijd sport. OK, het is nooit genoei en ieder incident is er 1 teveel. Maar als in de P&S de uitspraken van het Tuchtcollege leest, denk ik dat we op de goede weg zijn qua welzijn.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:00

Lusitana schreef:
Lekker excuus, we leven in een consumptie maatschappij, dus mag de sport er onder lijden.
Hier is op het moment een enorm schandaal gaande omtrent omgekochte voetbalscheidsrechters. De uitslagen van de wedstrijden zijn daardoor beinvloed. Dat was gunstig voor die er aan verdienden, maar het voetbal op zich is er wel de dupe van.
Dat is ook zo met de paardensport. Rijkunst heeft in de oorsprong natuurlijk niets met geld te maken. In de dressuurring wordt rijkunst verwacht.

Het is geen excuus, het is een feit...alles wat je ziet op de tv draait om geld...zelfs in de dressuurring, want zonder dressuur geen sponsers, geen sponsers, geen geld voor een bak aan te leggen....deze mensen verdienen hun geld aan paardrijden en dat op het hoogste niveau en om dat niveau te halen trainen zij op deze manier!..ik wil graag dressuur kijken, dus is daar geld voor nodig, dit heeft alles met rijkunst te maken, want bijv. NH hoef ik niet te zien op tv..jij gaat dit nu erger maken dan het is!..deze paarden hebben een superleven, als je je verdiept in bovengenoemde vrouw dat weet je dat de paarden niet alleen uit stal komen om te trainen, dat ze als ze geen wedstrijdseizoen hebben dat ze gewoon in een wei staan..kom maar eerst met feiten en dan niet omdat je een paard zielig vind kijken...Als het echt dierenmishandeling zou zijn geweest, had ze allang niet meer paard gereden

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:07

jasmijn78 schreef:

Dat is ook de indruk die ik van haar heb. Sterker nog; ik ben gewoon diep onder de indruk van de wijze waarop zij met haar paarden omgaat! Die kan namelijk niet alleen maar gebaseerd zijn op zakken vullen. Ga eens uitrekenen wat Bonfire zijn hele leven gekost heeft aan vervoer (ja, ook per vliegtuig en de hele wereld over), veearts, startgeld, hoefsmid, trainingen, voer ect, ect, etc. Wat denk je dat die weg naar de top gekost heeft? Zet dat eens af tegen het prijzengeld dat Bonfire heeft binnengesleept (prijzengeld is in de dressuur niet zo denderend hoor, in tegenstelling tot de springsport). Ik denk dat ze daar niet veel aan overgehouden heeft. Bovendien heb ik eens gelezen in Anky haar boek dat zij ooit een blanco cheque aangeboden heeft gekregen. Mocht ze zelf het bedrag invullen voor Bonfire. Maar dat heeft ze afgeslagen. Dus van liefde voor het paard is bij Anky zeker sprake!

Wel is zij door Bonfire (en Prisco die ook nog steeds bij haar van zijn oude dag geniet) groot geworden en kan zij nu haar brood verdienen in de paardensport. En vergeet niet dat een hoop mogelijk wordt gemaakt door haar sponors.

En dit is toch een zeer goede ontwikkeling? Bovendien is er nu ook al veel aandacht voor het welzijn van het paard in de wedstrijd sport. OK, het is nooit genoei en ieder incident is er 1 teveel. Maar als in de P&S de uitspraken van het Tuchtcollege leest, denk ik dat we op de goede weg zijn qua welzijn.

Dat is een superontwikkeling waar alleen iedereen achter kan staan!...en A heeft idd een blanco check gekregen!...waarop ze tegen haar vader had gezegd "je verkoopt toch ook niet een van je zoons??".....zegt veel over iemand...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:13

Doordat het om geld draait, gaan we naar een situatie dat niet persee de beste ruiter wint. (Let op, ik zeg niet dat Anky niet de beste ruiter zou zijn, het een sluit het ander niet uit)
Ik zeg ook niet dat er paarden mishandeld worden, ik heb het over het feit dat dresseren iets anders is dan dressuur rijden en dat we inderdaad veel gedresseerde dieren tegen komen in de ring. Daar gaat dit topic dacht ik over en niet of mevrouw al of niet paarden mishandeld. Dresseren heeft op zich niks met mishandeling te maken. Dat kan ook met koekjes...

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:24

Maar wat is nu je punt in relatie tot het artikel, het aflezen van gezichtsuitdrukkingen, een medium, welzijn van paarden, dressuurrijden en dresseren?

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:44

Lusitana schreef:
Doordat het om geld draait, gaan we naar een situatie dat niet persee de beste ruiter wint. (Let op, ik zeg niet dat Anky niet de beste ruiter zou zijn, het een sluit het ander niet uit)
Ik zeg ook niet dat er paarden mishandeld worden, ik heb het over het feit dat dresseren iets anders is dan dressuur rijden en dat we inderdaad veel gedresseerde dieren tegen komen in de ring. Daar gaat dit topic dacht ik over en niet of mevrouw al of niet paarden mishandeld. Dresseren heeft op zich niks met mishandeling te maken. Dat kan ook met koekjes...

maar dan nog, het zouden gedresseerde apen zijn....hoe doen ze dat dan???...neem niet aan dat iemand naast een paard gaat staan en zeg!..nu piaff en hup koekje erin(koekje erbij??? ..grapje.moet kunnen)..nee, dat is jaren trainen..wat begint bij de basis..en waar sommige mensen die hoog in de top rijden verder gaan op LDR...en als dat uitmunt in een soort van perfectie die je je ziet in de ring..dat is toch alleen machtig mooi...want alles wordt beter in de sport, de 100 meter hardlopen gaat ook steeds sneller, kunstschaatsen word ook steeds mooier en moeilijker om te zien
omdat we ons ontwikkelen en daar gaan de paarden in mee...dus als dat er voor iemand uitziet als een gedresseerde aap, oke!...ik zie het alleen maar meer streven van perfectie...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:26

Wat we in de ring zien is juist geen perfectie! Het klopt van geen kant meer met de regels, die ze nu willen veranderen (en sommige zijn al veranderd), zoals het paard nu in piaffe niet meer de neus voor de loodlijn hoeft te hebben. Of wil je beweren dat wapperende voorbenen en niet meekomende achterbenen, schuifelende piaffes, inregelmatige piaffes en passages perfectie is?Dingen die je dus aan de top tegenkomt. Jaren training? Tegnwoordig zetten ze en drieharige in piaffe "omdat hij het aanbied" Hengstencompetitie betekent zo jong mogelijk zo hoog mogelijk presteren.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:32

Dimitri schreef:
maar dan nog, het zouden gedresseerde apen zijn....hoe doen ze dat dan???...neem niet aan dat iemand naast een paard gaat staan en zeg!..nu piaff en hup koekje erin

Met aan een kant een stok en aan de andere kant een touw komt dat behoorlijk dicht in de buurt ja.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:38

jasmijn78 schreef:
Maar wat is nu je punt in relatie tot het artikel, het aflezen van gezichtsuitdrukkingen, een medium, welzijn van paarden, dressuurrijden en dresseren?

Elk punt wat ik naar voren heb gebracht, waren op zichzelf staande reacties op posten.
Maar je kunt het best achter elkaar plaatsen:Er wordt niet altijd dressuurgereden, sommige paarden worden gedresseerd, dit gaat vaak gepaard met een zekere geestdoding of ander negatief psychisch gevoel, een medium pikt die signalen op die gedragswetenschappers zouden kunnen missen tenzij ze zelf ook medium zijn. De gezichtsuitdrukkingen van paarden kunnen bv laten zien dat ze niet zo blij zijn met bepaald werk wat wordt verlangd in de race naar de glorie van de ruiter in de ban van het geld....

Let op de woorden: niet altijd, sommige, vaak etc, ik wil niet alles over een kam scheren.