Mijn Arabiertje plots heel erg ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:36

Heel veel succes, ik hoop dat het sonderen goed helpt!

Tieneke

Re: Mijn Arabiertje plots heel erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:38

Het is gebeurd. Na veel duwen en trekken is de slang in z'n neus geraakt. Toen kreeg hij een verdoving en na 3 minuten was kei compleet murw, suf en duf.
Toen de paraffine-olie erin. Na een paar keer pompen, schoot de slang er weer uit, dus moest die opnieuw er in gezet worden. Opnieuw veel geduw en getrek, Jamal gaf zich niet zomaar gewonnen, maar door die verdoving moest hij toch het onderspit delven.
Dus al die olie er in en nu staat hij gewoon stil tot de verdoving is uitgewerkt.
Volgens de DA zal dat nog een anderhalf uurtje duren en dan komt hij bij. Hij mag eten, maar waarschijnlijk zal zijn eetlust wel weg zijn, wat ik wel kan begrijpen. Hij moet dan beteren. In sommige gevallen, zei de DA, moet die sondering 2 keer gebeuren, maar normaal gezien niet, nu dus weer afwachten, al heb ik er deze keer meer vertrouwen in!

Adri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:56

Tieneke, als de ezeltjes goed ontwormd zijn, kan het geen kwaad ezeltjes bij en paard. Ons Roosje (overleden ezeltje) heeft 15 jaar bij de paardjes gelopen, nooit één bloedworm of andere wormen, je moet alleen op tijd ontwormen en zoals ik lees gebeurt dit ook bij jullie. Er is nog een direnkliniek in Overpelt/Neepelt, een da met ervaring en heel goed. Nu boven Merelbeke gaat er niets, ook heb jij nog een dierenkiniek in de Limburg, ik heb zo een vermoeden dat hij iets opgegeten heeft dat niet zo goed was voor hem, aangezien je spreekt over plastiek. Die DA van Neerpelt/Overpelt heeft ook bij een ponie met koliek alles gedaan en gezegd indien ik in het bloed iets zie, dan kom ik hem direkt halen, een half uurtje later belde hij, dat hij in het bloed zag dat de koliek aan het verdwijnen was. Het is alleen het probleem van Hasselt tot Merelbeke, is een lange weg, en voor onze Meadow-Pie (koliek) van Mol tot Merelbeke was de weg te lang, hij ging liggen bij aankomst en stierf. Nochtans lag er op dat moment een paardje dat wegens een koliekaanval geopereerd werd en dat heeft het wel gehaald. Ik duim voor jullie.

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:04

balen zeg!! nouw veel sterkte
ermee en met je paard ook

Ninah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:52

Hoe gaat het nu met hem? Ik hoop goed.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:14

O, o, wat moet dat diertje toch allemaal meemaken. En jij ook. Sterkte! Houd ons op de hoogte.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:32

Tot nu toe gaat het goed. Hij heeft vandaag al gemest en geplast en de olie gaat er goed door. Z'n staart en achterwerk zijn heel vettig en glinsteren, net zoals de mest... Hij eet goed, drinkt goed en is een klein beetje uitgerust. Hopelijk blijft het zo.

Ninah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:36

Nou ik hoop het ook. Sterkte ermee.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:48

Tjonge jonge.... wat een gedoe allemaal! Hopelijk komt het nu helemaal goed!!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:52

gelukkig dat het nu al beter gaat!!! maar nu heb ik nog even een vraagje je zei dat jamal samen stond met ezeltjes terwijl ik op mijn opleiding leer dat ezels altijd lonworm hebben en wanneer ze samen geweid worden het paard deze ook krijgt weet iemand hier meer van

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:57

Gelukkig maar. Geef Jamal a big hug...

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:14

Meid wat ontzettend kl*te !

Vorig jaar het zelfde meegemaakt met mijn paard, steeds koliek en ze bleek ook bloedwormen te hebben.
ze heeft twee weken op de faculteit gestaan en is er langzaam weer bovenop gekomen, vandaag de dag geef ik s'ochtends en s'avonds door de bix lijnzaadolie dat moet ze d'r hele leven krijgen ook krijgt zij er muesli doorheen .
Ze blijft altijd een darmpatient omdat de darmen een erge opdonder hebben gekregen ik moet dus altijd oppasen met wat we haar geven.

Sterkte en ik hoop dat het nu wat beter gaat met je paardje !

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:53

gelukkig. Nog rare dingen in de mest gevonden? Fijn dat hij wat tot rust komt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:27

Jublover schreef:
gelukkig dat het nu al beter gaat!!! maar nu heb ik nog even een vraagje je zei dat jamal samen stond met ezeltjes terwijl ik op mijn opleiding leer dat ezels altijd lonworm hebben en wanneer ze samen geweid worden het paard deze ook krijgt weet iemand hier meer van

Lees vorige reacties

Hij eet dus heel goed. Hij plast en mest veel en je ziet de olie er dik inzitten. Verder niets meer speciaal gevonden. Als hij zo blijft verderdoen, komt hij er wel bovenop.
Hij krijgt nu ook dus zemelen bij z'n mengeling en ik ga die blijven geven. Het kan hem alleen maar goed doen, dus ja...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:11

Ik denk dat hij al een stuk beter is: daarstraks gingen die 3 musketiers huppelend in galop door de weide, het was leuk om hem nog eens zo vrolijk te zien.
Toen rolde hij wel een keer, maar ik denk dat het een 'gewone rol' was, geen 'ik-heb-pijn-rol': hij stond dadelijk recht en crosste verder...

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:32

Super! Kan je eindelijk eens rustig slapen vannacht! (en hij ook)

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:25

Wat fijn! Wat moet het heerlijk zijn weer zo'n vrolijk paardje te zien!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:48

Vandaag komt de DA nog eens langs. Hij is beter, maar ik heb een raar gevoel. Het lijkt naar mijn mening wel al beter, maar volgens mij heeft hij toch nog ergens pijn, al is het al in veel mindere mate...
Zojuist heb ik het andere deel van de weide een keertje opengezet zodat hij zijn energie zou kunnen uitlopen. Dat deed hij, hij crosste van de ene naar de andere kant en weer terug. Na 5 minuten stond hij weer stil met een hangende lip. Ik vind dat, telkens als hij even stil staat, hij weer zo 'opgetrokken' lijkt, niet gezond... We zullen het dus straks weten...

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:53

Wat een verhaal zeg! Ik kan verder niet meer doen dan vanachter de PC hier meeleven en sterkte wensen. Hopelijk is 'ie snel weer helemaal fit/beter/de oude. Ben benieuwd wat de DA nog te melden had.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:17

Zojuist is de DA dus nog een keer geweest.
De olie had wel gewerkt, maar toch niet voldoende, de mest was nog te droog. Ook had Jamal volgens hem geen echte pijn meer, maar voelde hij zich eerder ongemakkelijk en voelde zijn buik eerder vervelend aan.
Daarom krijgt hij vanavond een pot van Vital Equine dat nog een extra spoeling zou moeten geven en waardoor de darmen nog een keer gezuiverd wordene. Ik heb het zonet al mogen klaarmaken. Wel gek: er moest anderhalve liter water bij, zo gezegd zo gedaan. Na 5 minuten waren die "biks" al zo opgezwollen tot bijna een halve emmer
Verder moet ik hem dus ook altijd zemelen blijven geven, dus dan doen we dat maar

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:51

Mijn paardje heeft 3 weken geleden precies hetzelfde gehad!
Zoooo erg en die moest ook die slang naar binnen, brr..

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:24

Hoe gaat het nu met Jamal? Heeft de pot van Vital Equine al gewerkt of gaat dat niet zo snel?

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 09:57

Ik denk dat hij toch beter en beter wordt. Nu knabbelt hij op z'n hooi en z'n mengeling met zemelen heeft hij ook op. Die pot van gisteren ging er ook gemakkelijk in.
Wel wil ik nog even zeggen wat de DA gisteren zei: aangezien wij nooit problemen hebben gehad met onze ezels, die wij nu al meer dan 6 jaar hebben, heeft Jamal de wormen hoogstwaarschijnlijk meegebracht van de vorige eigenaar, dus van de persoon waar wij hem van gekocht hebben. Als de ezels die al gehad hadden, waren zij daar zeer zeker al ziek van geweest, aangezien bloedwormen heel gevaarlijk zijn en 1 van de ergste soorten is...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:46

Heb het hele verhaal gelezen. Eng hoor dat je paardje ineens zo ziek is. Ik leef echt met je mee! Heel veel beterschap. Ik hoop dat hij snel opknapt!

Theake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:04

ik heb net alles gelezen! Gelukkig voelt hij zich al wat beter
nog veel beterschap, dat hij snel weer de oude is!!