Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:03

Zo ie zo is het met een pony tussen de paarden al niet makkelijk (stom mss maar waar)

Ik ben het er wel mee eens dat er soms in het B te demotiverend gepunt wordt.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:07

Coco, volgens mij heb jij de principes van de wedstrijdsport niet helemaal goed begrepen

Ik ga helemaal met Sonja mee.
Ik als jurylid beoordeel alleen wat ik die 6 minuten in de ring zie. En dus een paard dat beter loopt en meer kwaliteit heeft staat normaal gesproken als de oefeningen verder goed uitgevoerd worden hoger dan het mindere paard.
Lijkt me echt niets meer dan logisch. Als jij je daar niet in kunt vinden kun je beter thuisblijven en daar tot GP-niveau verder trainen als je daar meer voldoening uit haalt.

En anders: gewoon lol hebben in wat je doet en je neerleggen bij de consequenties van de dressuursport.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:10

Als jij een pony hebt die net zo netjes strekt als die grote kwpn-er heb je ook je 8 voor de middendraf, om maar een punt te noemen.

Maar heb je zo'n pony achtig loopje, dan kun je wel een wp scoren, maar de eerste plek word vaak wat anders.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:11

Ik zei al: het is vaak niet makkelijk. Ik ken er toch een aantal die het heel erg verdienstelijk doen tussen de paarden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:15

runningkawa schreef:
Als jij een pony hebt die net zo netjes strekt als die grote kwpn-er heb je ook je 8 voor de middendraf, om maar een punt te noemen.

Maar heb je zo'n pony achtig loopje, dan kun je wel een wp scoren, maar de eerste plek word vaak wat anders.

Juist.
Al moet ik zeggen dat ik een pony had die een beschijten drafje had.
maar z'n mooie uitstraling dat ik regelmatig alle Kwpners ver achter mij liet.
ben dus ook echt wel eens 1ste geweest tussen 30 KWPNpaarden

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:18

Ludora schreef:

Idd, in de B word veel te laag gejureerd.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:21

Ook dat vind ik wel meevallen.
Ik kan je vertellen: ik rijd niet spectaculaire.
Ik heb geen spectucalaire paard (dat moet het nog worden) en toch rij ik vaak onterecht bovenin mee.
Echt hoevaak ik mijn punten niet verdiend heb maar ze toch krijg.
Dan denk ik: hoe hebben in godsnaam die andere ruiters gereden??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:23

Die ervaring heb ik ook daantjuh

Met een gewoon paard, en ik ben ook maar een gewone ruiter zonder rijke ouders, lekker mee kunnen draaien.

Maar ik ben wel erg kritisch naar mezelf en probeer altijd te leren en daarin te verbeteren.
Niet jammeren, maar rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:25

topsylover schreef:
Ludora schreef:

Welnee, er wordt te matig gereden voor winstpunten! Wat heb je d'r aan om snel L te zijn als je daar vast gaat lopen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:27

Wat er nu al veel doen....

(in de L vastlopen bedoel ik dan)

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 17:28

Daar ben ik het mee eens , sonja en runningkawa
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 28-02-06 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dionnee

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:28

nou, mijn ouders zaten helemaal neit in de paardenwereld! Maar nu gaat het wel heel goed met mij en mijn paardje. En tuurlijk heb je wel wat nodig om goed in de dressuur te worden, en ook sommige mensen worden helemaal geboren op een manege enzo, tja dat vind ik dan ook wellis oneerlijk. Maar het had toch allemaal veel slechter gekunt, en mijn ouders doen al heel veel voor me! En idd, met andere sporten heb je ook goede spullen nodig enz.

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:29

jaa !
je hebt helemaal gelijk!
maar dat is eingelijk ook zo bij springen,,
want als je geen goed paard hebt kom je ook niet over de hindernis zo hoog,,
maar het is wel vervelend ja

maar vergeet je Eigen talent niet en wat je Nu al hebt bereikt !:P

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:30

als ik kijk wat ik soms in het B of L1 mee zie rijden vind ik het ook echt niet vreemd dat er laag gejureerd wordt soms.

overigens heb ik in het B altijd 150+ gereden met mijn simpele dier, soms zelfs met proeven die volgens mij echt 140 waard waren. Of dat ik dacht 2x net winst te hebben en dan bovenaan met dik 170.

en ja, soms zit het ook wel eens tegen, maar ach.

verder: het is wel zo dat je als je een goede proef met een simpel naar neerzet altijd achter degene met diezelfde proef en een goed paard komt. Dat is natuurlijk logisch, want het totaalbeeld is dan gewoon mooier, maar soms best 'frustrerend'. Goed, daar leg ik me dan verder bij neer en ga gewoon weer door hoor, want uiteindelijk is het rijden, trainen en verbeteren van mn paard toch waarvoor ik het allemaal doe, daar haal ik mn voldoening uit. En natuurlijk is het mooi als dat op concours bevestigd wordt met een winstpunt en/of prijs.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:52

runningkawa schreef:
Die ervaring heb ik ook daantjuh

Met een gewoon paard, en ik ben ook maar een gewone ruiter zonder rijke ouders, lekker mee kunnen draaien.

Maar ik ben wel erg kritisch naar mezelf en probeer altijd te leren en daarin te verbeteren.
Niet jammeren, maar rijden

Ja indeerdaad.
Ik heb echt werkelijk weleens gedacht van pfff. wat een oliebol proef dat was nog geen 140 punten waard.
Snel startcoupon halen en er vandoor.
Wil je je coupon ophalen blijk je 2de te staan met 168???
Ik heb ook gewoon een simpel paard, geen rijke paps en mams.
ik probeer altijd uit mijn eigen conclusie te leren.
Wat ik er zelf van vond en niet wat de punten zijn.

lisa_zadinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:54

ik krijg steeds meer een helkel aan dressuur.. ik heb een hele mooie pony (vind ik ) maar de vorige eigenaar van mijn paard is heel bijdehand en die heeft heel veel ruziegehad met veel mensen dien u mijn jury zijn echt gek wordt ik dr van.. ik bedoel kijk gewoon naar hoe ik rij en hoe me pony loopt geef me daar punten voor niet zo moeilijk togh

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:55

Lisa
Zou je wat hoofdletters, komma's en punten willen gebruiken.
Want om eerlijk te zijn is het bijna niet te ontcijferen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:59

Sorry Lisa maar ik geloof echt niet dat de jury's hun cijfers aan gaan passen vanwege de VORIGE eigenaar van je paard. Als je zelf het gevoel hebt dat je goed gereden hebt en je rijdt toch slechte punten, charter dan iemand met een videocamera, zet die op dezelfde lijn als de jury en kijk achteraf je proef na. Kan confronterend zijn maar wel heel verhelderend. Wat goed voelt hoeft er niet goed uit te zien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:05

Citaat:
@Lowara: Als een iede die op concours komt in de B al winst moet kunnen rijden dan kunnen ze de B ook wel afschaffen en de L-M winstpunten minimum verhogen....
Een winstpunt is MI niets anders dan laten zien dat je klaar bent om een klasse hoger te kunnen starten en dat moet je een X-aantal keer laten zien.....

op zich heb je gelijk, je hoeft natuurlijk niet elke wedstrijd perfect te rijden en alle winstpunten binnen te slepen. B staat immers niet voor vergevorderd
maar ik zag toen in januari al combinaties in de ring dat ik dacht.. tjah... hoeveel lessen heeft die gehad? 10? dan vind ik het niet realistisch om wedstrijden te starten en eigenlijk zonde van de tijd van de jury.
er is een verschil tussen af en toe een winstpunt rijden maar wel op niveau zitten maar bv de zenuwen die het door wat fouten verpesten, of ruiters die veel te vroeg starten, hun pony niet voor elkaar hebben (en dan vervolgens op de jury gaan vitten) en jaren in dezelfde klasse blijven hangen hierdoor.
Het is maar net wat je zelf denkt en achter staat, dat is de reden dat ik geen officiele concoursen start omdat ik weet dat ik weinig winstpunten zal rijden en ik van concoursen vind dat hoewel plezier op nummer 1 staat, je toch wel af en toe winst moet kunnen rijden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:01

dressuur rijden is geen potje dammen... Je bent afhankelijk van veel factoren... hoe reageerd het paard voor de eerste keer op een of dat vreemde terrein, de ruiter, de omgeving tijdens de proef. Als je nooit start doe je ook geen ervaring op en je paard ook niet...

Als je jaren lang lest en lest en nooit naar een wedstrijd zou gaan dan weet je ook je nivo niet en zie ik schouder binnenwaarts meer als een aangeleerd trucje dan het kunnen rijden op weet ik welk nivo...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:04

topsylover schreef:
Ludora schreef:

Nee, het nivo in de B is vaak bedroevend slecht...

Het hele leven is oneerlijk.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:40

Nee, Karin, dat zie je verkeerd. Die juryleden bakken er helemaal niets van
Aan de ruiter ligt het nooit

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:50

Fitzroy schreef:
Nee, Karin, dat zie je verkeerd. Die juryleden bakken er helemaal niets van
Aan de ruiter ligt het nooit

tuurlijk ligt het niet aan de uiter, komt door 't peerd en de jury en het merk van het dekje, en de trailer, en de knotjes, en de rijbroek en aan de voorlezer en aan iedereen en alles... das toch logisch?

Ik bedoel Anky werd vroeger toch ook 2e omdat de jury niet goed jureerde en niet omdat de no 1 beter was.... en met die instelling kun je niet vroeg genoeg beginnen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:04

Ik rijd ook dressuur met een koudbloed.
Er zijn idd jury's die er niet van houden als er zo'n bolletje wol de ring in verschijnt.. Dat zie je ook weleens aan mn punten ja.. Dan heb ik het gevoel dat we een súper proef achter de rug hebben, heb je 140 punten. Maarr.. Dat heb ik liever dan wat ik ook weleens heb: zijn ze niet scháááátig samen. 2 proeven, beide precies 156 punten. Dan wéét ik dat ik geen winst verdiend heb, maar omdat de jury gewoon soepel is of het leuk vind om weer es een koudbloed te zien, me 156 pt. geeft.
Natuurlijk, heel aardig enzo, maar dan weet je ook niet echt waar je aan toe bent. Leuk dat je die wp hebt, maar je weet niet of je echt goed genoeg bent voor deze klasse en mss voor een klasse hoger.

Maar er zijn ook nadelen aan warmbloeden hoor. Iedereen roept zo makkelijk: Jahaa, maar dát is een warmbloed, die kunnen dat. Tsja, ze kunnen het wss makkelijker. Minder moeite met strekken e.d. Maar ik zie zoo vaak dat warmbloeden helemaal knetter in de ring worden. Hoe mooi ze ook zijn, hoe mooi ze ook lopen, als de ruiter zn paard niet onder controle heeft, heb je weinig kans op winst.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:05

Alane schreef:
tuurlijk ligt het niet aan de uiter, komt door 't peerd en de jury en het merk van het dekje

O ja, het lag aan het Rabobank logo * ligt weer in een deuk *