Is dit een echte pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannert

Re: Is dit een echte pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:51

rooslovertje schreef:
is het geen falabella x barbie/ken ?

blader topic door, dan zie je dat dit echt is..

die beestjes worden ook niet ouder dan 1 jaar. Vind het best wel zielig.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:58

Jeetje zeg!
Er zitten schokkende foto's tussen.
Ik wist niet dat dit eigenlijk best 'vaak' voorkomt

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:59

rivarachella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:59

ik vind hem er maar raar uit zien

maar hijs wel mooi grijs

Stinkmodder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:01

Ik heb ook een 'misvormd' paardje verzorgd, zal even een foto uploaden, eerst eten.
Laatst bijgewerkt door Stinkmodder op 24-02-06 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:06

Dat ziet er echt naar uit!
Zielig voor die beestjes dat ze zo geboren worden.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:14

ah bah.. wat zielig man voor die paardjes, ze leven maar kort en in dat leven hebben ze heel veel pijn:(

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:20

Cassidy schreef:
Supertje schreef:
De levensduur op zich wordt er niet door beïnvloed, ze zijn net zo 'gezond' als een ander paard. Probleem is alleen dat de benen vaak zo slecht zijn dat ze daar op een gegeven moment veel problemen mee krijgen. Maar ze gaan niet dood aan de aandoening op zich.

Het ligt aan de aandoening op zich of ze er echt last van krijgen.

Uitleg van de verschillende vormen van dwarfism...

http://www.mini-horse.org/dwarf_horse_types.html

Op het moment dat er chirurgisch moet worden ingegrepen om de neus vrij te maken teneinde het ademen van een dergelijk dwergveulen mogelijk te maken, zou ik toch wel willen zeggen dat ze aan de aandoening dood kunnen gaan. Ook als een dergelijk paard verkouden raakt, of er tanden en kiezen doorkomen en de verdikkingen in de bovenkaak het ademen moeilijk maken, noem ik dat toch echt levensbedreigend.

Wat foto's van dwerg- mini's, die helaas niet meer onder ons zijn.

http://www.minibreeders.com/horsieheaven/index.html
http://www.minibreeders.com/horsieheaven/index2.html
http://www.minibreeders.com/horsieheaven/index3.html

Die problemen die jij beschrijft als gevolg van misvormingen aan het hoofd en gebits/mondproblemen komen voor bij de vorm Brachiocephalie, die inderdaad heel vaak snel dodelijk is.
En dat is dus niet de vorm die bij friezen voorkomt, dat is Achondroplasie. Daarbij zijn het dus met name de benen die afwijkend zijn. Door de afwijkingen aan de benen kunnen de paarden wel vreselijke problemen krijgen die heel veel pijn en ongemak kunnen veroorzaken. Maar daaraan gaat een paard niet dood. Net zomin als bijvoorbeeld HKO dodelijk is. De mens kan er wel voor kiezen om het dier in te laten slapen, maar het paard zelf zal er niet snel aan sterven.
Bij Achondroplasie kunnen sommige problemen trouwens ook voorkomen of verbeterd worden d.m.v. correctie door operaties en spalken.

De shet waarvan ik trouwens foto's heb geplaatst op de vorige pagina, dat was Lars, zo'n beetje onze stalmascotte. Hij is met zijn aandoening nog vrij oud geworden, 5 jaar.... Uiteindelijk ook gestikt. De stalhouder werd midden in de nacht wakker van gerommel bij de deur, toen hij ging kijken stond Lars daar. Was door de draden van de wei heen gegaan in paniek, en stond daar happend naar lucht.
Hij heeft hem direct midden in de nacht naar de kliniek gebracht, waar ze alles geprobeerd hebben. Intuberen wilde al niet meer lukken, daarvoor was alles te vernauwd. Ze wilden nog als uiterste redmiddel een luchtpijpsnede poberen, maar voor ze zover kwamen was hij helaas al gestikt. Arme dier heeft echt een vreselijke dood gehad.
Oorzaak was waarschijnlijk ook een simpele verkoudheid.....

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:21

Als ik naar sommige foto's kijk, dan valt mijn mond open van ontsteltenis dat de eigenaren ze nog zolang hebben laten doorleven, het kan niet anders of veel van die vergroeingen moeten ontzettend pijnlijk zijn voor die beestjes.

Ik snap sommige mensen niet

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:31

Mijn lieve Angel.

Afbeelding

Angel was 'gehandicapt'. Er was er geen sprake van inteelt. Bij de geboorte lag ze verkeerd in het kanaal, haar hoofd lag tussen haar voetjes zeg maar ipv er op. Na de geboorte heeft ze nog verschillende ziektes gehad, oa longontsteking. De dierenarts had verwacht dat ze het niet zou overleven. Dankzij haar sterke willetje is ze toch nog 4 jaar geworden. Op 20 juni 2002 is ze ingeslapen, ik heb haar 3 jaar verzorgd.

Angel was altijd vrolijk en knuffelig. Ze had geen pijn. Ik deed zowat alles met haar: (lange) wandelingen, springen (aan de hand), etc. Maar toen ze wat ouder werd, ging het steeds slechter met haar. Haar hoofdje kwam steeds dichter bij de grond. Toen kreeg ze goede en slechte dagen. De ene dag wou ze amper van haar stalletje komen, de andere dag bokte ze vrolijk door de wei. Ze hebben besloten haar in te laten slapen toen er meer slechte dan goede dagen waren.

Veel zeiden toen ze haar zagen; 'wat een mislukt beest!'. Qua bouw was ze niet helemaal goed, maar haar karakter was súper. Het was een gouden paardje. Het geweldigste paardje wat ik tot nu toe heb gekend...

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:39

hahahaha ik zag dat dat paardje van de 1e foto uit fort worth, texas komt??
mijn zus woont daar en ik ga er over 4 weken naar toe, wie weet kom ik em wel tegen???al is die kans natuurlijk vrij klein aangezien het daar erg groot is maar dan maak ik zeker foto's

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:49

aah miran..

hmm ik vind het echt niet leuk om naar te kijken
arme beestjes.. dat er bij mensen geen lichtje gaat branden dat ze gewoon niet kleiner kunnen

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:57

alleen bij die horsieheaven.
daar zie je veel fotos dat die ponys bandage achtige dingen om de benen hebben.

waarom is dat?

doerakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:00

moet je dit zien dan .. achosie wat zielig he... is het nou zo dat ze worden gefokt zodat ze zo klein zijn en het ze niets uit maakt of ze dan ook gehandicapt zijn, of vinden ze deze beestjes nodig om kleine (wel gezonde) beestjes te maken? ik snap er vrij weinig van en maar wel heel sneu
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de rechter pony is geen dwerg.. de linker woont in huis bij de mensen en loopt in de achter tuin rond
Afbeelding
hier is little bit zoals ze m noemen 2 jaar oud.. je ziet dat hij steeds gekker er uit ziet
Afbeelding
zijn derde verjaardag
Afbeelding
little bit na een KOLIEK operatie toen was ie ook 3
Afbeelding
inmiddels ligt hij in de achter tuin begraven.. met grafsteen en al..tja best sneu.. maar de vrouw noemde zich zelf ook zijn mama etc en had het over zijn opa als er een man op de foto er bij stond.. beetje doorgedraaid wel.. zoon beestje t ziet er niet uit dat ie gelukkig is..
Afbeelding
hm een dwerg paint horse...
Afbeelding
en deze hoeven dan!!!!!!!!! ook een dwergje
Afbeelding
Afbeelding
naja ik ben verbaasd...

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:08

Cloverdale schreef:
alleen bij die horsieheaven.
daar zie je veel fotos dat die ponys bandage achtige dingen om de benen hebben.

waarom is dat?

Ik neem aan omdat ze met kromme beentjes geboren worden en ze zo de beenstand proberen te corrigeren (als je er vroeg bij bent kunnen ze nog relatief recht laten groeien).

malije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:19

Nina_Chicka schreef:

benne rechtzetten

ja lijkt me ook niet echt gezond,als mijn merrie zon veulen kreeg met die rare misvormde beentje's en rug dan zou ik hem denk ik af laten maken.
wat een leven voor zon beestje,zu niet eens normaal met soortgenoten kunne stoeien enzv

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:29

malije schreef:
benne rechtzetten

ja lijkt me ook niet echt gezond,als mijn merrie zon veulen kreeg met die rare misvormde beentje's en rug dan zou ik hem denk ik af laten maken.
wat een leven voor zon beestje,zu niet eens normaal met soortgenoten kunne stoeien enzv

Ligt eraan, zo één als Angel kan het nog wel. Zij stoeide met de veulentjes en met het hengstje wat haar bestje vriendje was. Ze had alleen na een klein tijdje er wel weer genoeg van, en dan bokte ze ze weg.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:52

Sommige mensen in dit topic kunnen niet lezen! Supertje heeft een geweldige uitleg gegeven. En ik zal het nog eenmaal herhalen: dit komt niet voort uit het doorfokken om dieren zo klein mogelijk te krijgen, dit is een genetische afwijking: oftewel een afwijking van moeder natuur!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:01

Toch heb ik het idee van bepaalde sites dat sommige Amerikaanse fokkers deze afwijking wel degelijk (een tijd) expres infokten. Dus wisten dat het een afwijkende dwergpony (en niet alleen een minipony) was maar die dan toch in hun fokkerij gebruikten. Hoe heette die ene zwartbonte hengst nou ook alweer? Las er een tijd terug nog over.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:48

Nouska, klopt helemaal. Er zijn inderdaad 'expres' dwergen gebruikt. Vaak wisten ze overigens niet dat het een genetische afwijking was, of ze wisten niet dat de gevolgen zo extreem konden zijn. De hengst die je bedoelt is Bond Tiny Tim
Afbeelding
Heel veel gebruikt, en dat was ook een dwerg. Heel minimaal qua kenmerken, maar hij gaf het gen wel door. Hij was maar 48 cm hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:04

Die is wel echt ja, maar ernstig doorgefokt ofzo
Die rug loopt recht, rare verhoudingen, grote bolle ogen en een eng hoofd.. Aahh

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:46

awww...had eerst het topic door moeten lezen. best wel zielig eigenlijk

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:47

het, paardje ziet er inderdaad een beetje raar uit..
maar ach, zolang het maar lol heeft

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:34

Ik vind het zielig, ik vind het ook niet echt nodig om zulke "dingen" te gaan fokken, alsof zo'n beest er wat aan heeft dat ie 't kleinste gevalletje van de wereld is dat op een paard lijkt. Heb ze nog nooit gezien, maar toen ik dit topic doorlas...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:45

Nu ik erover nadenk, wij hebben ook een shet op stal die een beetje misvormt is. Misschien heeft hij dan wel dat wat bij die friezen vaak voorkomt?
Zijn lichaam en hooft zijn gewoon normaal, maar hij heeft hele korte pootjes. Hij is echt zo'n 20cm kleiner dan de andere (mini)shets.
Maar hij dekt wel en zijn veulens zijn gewoon normaal.