Centrale onverantwoordelijke paardenacties en herinneringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:45

oei, die voeder foto is ook echt heeellll fout!!!!

smurf1988

Re: slechte/foute foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:50

Ik was eerder ook best wel eens link bezig

achterstevoren zonder zadel gaan springen, en dan ook nog verbaasd als ik er over viel

Maar wel altijd met cap

Mickey

Re: Centrale onverantwoordelijke paardenacties en herinnerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:20

Ik heb dit topic even een andere titel gegeven en het verplaatst naar PP.

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:35

Afbeelding hier dan nog even een (niet zo'n hele foute) foto zonder zadel en zonder cap maar wat jullie niet weten is dat rebel een keihoge bok gaf en ik dus voorover in het water viel!! waar overgens ook nog eens een filmpje van is gemaakt!!....oeps!!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:42

Ik vertel mijn kinderen vaak over vroeger.
Hoe mega gevaarlijk wij altijd bezig waren

Zo gingen we vaak met drie of vier kinderen buiten ritten maken.
We konden over de viaduct naar het bos, maar ook via een andere weg.
En natuurlijk kozen we die 'andere' weg.

We gingen sprongen over een dwarsbalk aan het einde van de weg, belandden midden op een drukke snelweg, sprongen aan de andere kant weer over een balk, en hop we waren in het bos
Levens gevaarlijk!!

Dan gingen we vaak over slootjes springen met onze pony's wie het langst durfde door te gaan.

Ohoh zo gevaarlijk, maar wat hebben we altijd een plezier gehad.
Gelukkig is er nooit iets ergs gebeurt.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:13

ik weet er ook nog wel een paar :p

wij gingen elke zaterdag op de manege helpen en als dank mochten we dan allemaal een pony uitkiezen en daarmee in het bos wandelen.
nou ja zodra we uit zicht waren klommen wij erop, zonder cap, zonder zadel en alleen met een halster en een halstertouw en dan maar op naar het zandpad want daar konden we galloperen .

we hebbe ook heel vaak met z'n 2en op een pony gezeten, ook zonder cap en ook naar het zandpad om maar te galloperen .

we hadden een hele grote buitenspringbak en als we op de manege gingen vrijrijden en er waren geen volwassenen in de buurt dan gingen we met z'n alleen aan die ene kant van de springbak staan en dan doen wie het hardst aan de andere kant was met als gevolg dat die paarden daar op de noodrem moesten er er heel vaak meisjes over de omheining vlogen .

ook vaak met losse handen en zonder beugels gesprongen of soms zonder zadel en dan met losse handen.

in het bos over boomstammen en vaste paaltjes springen vonden we ook heel normaal.

we hebben ook wel eens op onze pony's gestaan om te kijken of dat leuk was

ben ook een keer over een meisje heengesprongen maar dat kwam per ongeluk zij reed voor mij en viel eraf en we waren in gallop dus mijn pony kon niet meer stoppen en sprong er gewoon overheen.

ook gingen we vaak van die in-uitjes maken maar dan niet met twee hindernissen maar gewoon met een stuk of 6 achter elkaar.

onze verzorgpony's waren nog niet ingereden maar wel al 3jaar dus we zochten gewoon een rustig grasveldje op en dan klommen we er op zonder zadel gewoon aan halstertouw want als ze dan wat deden konden we er snel weer afspringen .

XJuul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:17

Met een shetlandertje in een speeltuintje crossen, over de speeltoestellen heen springen zonder zadel met een halstertje en een touwtje....

Maar het leukste... Duitse kindertjes de stuipen op het lijf jagen door met de shet er keihard op af te crossen

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:37

Dees wat heb je toch een mooi topic geopend! Alle stoute verhalen van de ooow zooo brave bokkers komen te voorschijn! Echt prachtig, heb me kapot gelachen om de verhalen!
En natuurlijk heb ik zelf ook zo'n "pennytijd" gehad. Zonder iets (dus geen zadel, hoofdstel of halster ofzo) crossen en springen in de wei over bij mekaar geraapte takken en struikjes. Samen met een vriendin haar pony mee t huis in nemen, trappetje op, pony in de hal zetten, aanbellen en dan dat gezicht van die moeder! Dat zal ik echt nooit meer vergeten! Haha! Met je pony naar de andere kant van de wei lopen, er op gaan zitten en dan kei hard richting stal crossen en dan zelf in de mesthoop belanden! Wat kan ik me die dingen nog goed herinneren en wat zou ik graag nog even terug gaan naar die tijd.....
Ik zal eens kijken of ik ergens een foto kan vinden.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:55

Ik doe nu ook dingen die mensen als gevaarlijk ben, maarja ik ben 15 dus wie weet hoe ik er over 20 jaar over denk.
Op mijn vorige pony stond ik heel vaak, en op mijn huidige pony ook nog wel eens:

Afbeelding
(2004)

En ik rij altijd met touwhalster (dat vind ik echt absoluut niet gevaarlijk, want als je met touwhalster je paard niet kan houden kan je dat ook niet met bit), ik rij vaak zonder zadel en eigenlijk altijd zonder cap. En dan lekker door het land crossen. We hebben hier geen bos in de buurt ofzo en van mijn moeder mag ik de weg niet over. Al heb ik dat wel eens gedaan toen er toch maïs voor stond. Maar we hebben 70ha land dus daar kan ik ook wel rijden.

Afbeelding
Beetje vaag maar hier komen we dus aangalloperen.

Afbeelding

Ik rij trouwens ook nooit met echte paardrijkleren. En ik ga wat losser met de paarden om dan de meeste mensen, waardoor mijn zus vaak boos op me is omdat ik 'zo gevaarlijk bezig ben'...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:23

wat dacht je van de kortste weg naar het bos via het spoor?? Nee niet via de slagbomen, dat is 15min om gewoon langs het spoor en dan kijken als er niks aan komt en hup over het spoor heen!! Of op het pad langs het spoor proberen mee te galoperen?? ohhhhhh erg als ik er nu aan denk!! Eigenlijk merk je nu pas nou je ouder bent wat een ontzettend brave pony we hadden, wel erg pittig en een mond van staal.. maar alles kon je met haar doen... Zoiets met mijn paard??? No way, dat word mijn dood!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:24

ik heb de afgelopen 7 dingen gedaan waar ik nu van griezel, als ik toen geweten had wat ik nu weet.....

* kortste weg naar het bos: een weggetje langs de A1 (bij Naarden voor de kenners) waar geen vangrail was en je zo de snelweg op kon schieten, dat nam ik dan maar in rengalop, want dat ging sneller....

* cap????? no way, in de slipjacht zette je een bolhoedje op want dat stond leuker

* je paard goed rightbraind maken, hoe gekker hoe leuker

* op onbekende paarden stappen (van een handelaar) om te checken wat ze konden

* 20 paarden naar de wei moeten brengen, op 1 gaan zitten (zonder iets natuurlijk en er zoveel mogelijk tegelijk meenemen

* Norikers zadelmak maken: je gooit er een willekeurig zadel op (past het??? tuurlijk..) een hoofdstel in en je gaat het bos in..... zadelmak!

en zo kan ik nog wel even doorgaan......

Nu ben ik met Parelli bezig en ik hoop over een half jaar weer op mijn 7 jarige paard te stappen met deskundige begeleiding tijdens een cursus.
Ik heb met dit paard de afgelopen 4 jaar "gewoon" buiten gereden, maar dat was dus een hachelijke onderneming.......

Ik zal nooit meer zo maar op een paard stappen, ik zal het paard eeerst door en door willen leren kennen, hem kunnen "lezen" en er uigebreid grondwerk mee willen hebben gedaan.........

Mijn lijf is het levende bewijs van 37 jaar zeer onverantwoord met paarden omgaan..... er mankeert van alles aan

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:19

we (zusje en ik) hadden wel een verzorgpony, van een boertje, en daar zaten we wel op maar of ze beleerd is en hoe oud ze was...
geen idee van toen.. (snap je, ik bedoel zou ze al wel drie zijn geweest? waarsch wel maar ja niet zeker, daar denk je dan later pas echt aan)

en ik huurde met een vriendin elke week een pony bij een boer die pony's verhuurde voor 5 gulden per uur, en daar was een heel lang zandpad, daar wouden ze niet op maar met het nodige gejaag/ gedoorzet kreeg je ze er dan op, dan helemaal tot het eind rijden en dan tegelijk omdraaien en vasthouden, dan ging het in denderende galop terug naar de bak.

moet mn zusje ff op dit topic wijzen die heeft vast nog wel wat mooie verhalen

oja wat ook zo raar is ik had er vroeger gewoon nooit aan gedacht dat een paard wel eens moe kon worden als je nog penny bent, dus echt jong hoor, dan denk je dat je met een eigen droompony uren kan galoperen haha.

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:08

stalnijmegen schreef:
wat dacht je van de kortste weg naar het bos via het spoor??

Haha dat weet ik nog wel ja, alleen dan me Fem en Go!!

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:36

Of onderweg wat gaan drinken, ponys buiten vast binden aan een boom.. oh halster vergeten, ach dan maar de teugels om de boom heen draaien... ohohoh het was toch wat, die goede oude tijd

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:44

het is een wonder dat het altijd relatief goed is afglopen...

ik zie nog steeds wel eens kids èn volwassenen met een pony/paad vertrekken waarvan ik denk dat het totaal onverantwoord is.
Soms komt zo'n beest dan alleen thuis, maar meestal loopt het toch nog redelijk af.
Paarden zijn erg verdraagzame en tolerante dieren......

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:30

smurf schreef:
het is een wonder dat het altijd relatief goed is afglopen...

ik zie nog steeds wel eens kids èn volwassenen met een pony/paad vertrekken waarvan ik denk dat het totaal onverantwoord is.
Soms komt zo'n beest dan alleen thuis, maar meestal loopt het toch nog redelijk af.
Paarden zijn erg verdraagzame en tolerante dieren......

Hhmmm, daar ken ik ook wel een aardig voorbeeld van. In de buurt van de stal waar ik stond verhuurde iemand ook paarden. Met enige regelmaat kwamen we een bepaald paard tegen, alleen op weg naar huis. De ruiter kwamen we vaak wat later, lopend, tegen.......
Mijn paarden staan altijd los op de wagen, dat moet je hier eens in een topic melden; je wordt nog net niet afgeschoten..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:49

Ik sprong vroeger met mijn pony altijd over de hekjes voor het bos. Het bos in was nog niet zo gevaarlijk, maar ik sprong ze ook doodleuk het bos uit, om vervolgens mijn pony om te trekken zodat ik niet op de 80 km weg belandde

Als ik op de hei geen zin had om door het hekje te gaan sprong ik ook vrolijk over die grote afsluithekken heen. En dat zonder ooit springles te hebben gehad. Maar MIJN pony was een ECHTE springpony (zonder enige concourservaring of ooit een fatsoenlijke springcursus gevolgd te hebben)

Die pony was overigens hartstikke maf en bijna niet te houden. Tegenwoordig heb ik een zeer braaf paard dat 1000% verkeersmak is en ik ben er nog niet eens mee naar buiten geweest, erg he?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:54

brandweerpaden galopperen op de Lage Vuursche, alle afsluitbomen springen, illegale paden en de boswachter misleiden..... zonder boskaart natuurlijk..... dat was vroegah..... toen je kat nog met een u schreef....

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 01:17

mn eerste pony( gotthard zie profiel) was knetter gek, stonden we langs de 80km weg te wachten madam begon te dribbelen en zijwaards gaan.. duurde het te lang, draaide ze zich om en gingen we achterste voren de weg over!! dat beestje kon alles, behalve stil staan hahaha
maar op zo een beest leer je rijden!!! Ze was knoepie sterk, en al helemaal voor een meisje van 12, zonder martingaal was er niks mee te beginnen..
Dus wat is er dan zo stoer om toch zonder martingaal te gaan rijden, en alle bomen in het bos van dichtbij te bewonderen met je knieen?? en thuis gekomen gewoon stug vol blijven houden dat het super ging en ze heel braaf was , alleen de blaren op mn handen verraade me

Poeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:14

KiWiKo schreef:
jahoor zat stoute onverantwoorde dingen gedaan........... bijvoorbeeld met mijn pony een portiek ingaan, trap op bovenaan aanbellen iemand die zich de klere schrok, omdraaien en zo de trap weer af.........

*Ligt in een deuk*

Ik kan me zo even geen dingen bedenken.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:10

stalnijmegen schreef:
Of onderweg wat gaan drinken, ponys buiten vast binden aan een boom.. oh halster vergeten, ach dan maar de teugels om de boom heen draaien... ohohoh het was toch wat, die goede oude tijd

Hu, vastzetten??? Wij gingen gewoon met ons paard naar binnen als we een ijsje gingen halen! Dat was in Renesse, zo'n IJssalon met zo'n giga-schuifpui. Kon je gewoon binnenstappen, het was niet helemaal duidelijk waar de stoep ophield en de winkel begon........
Of deze:
Afbeelding
Een NVVR-weekend. We moesten ONMIDDELLIJK binnen komen. Iemand was net klaar met rijden, maar paard moest eigenlijk nog op stal. Maar ja, ONMIDDELLIJK hé, dus dan kom je gewoon met je paard naar binnen...........

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:09

Met mijn verzorgshetlander.. Ze was de winter nog niet buiten geweest, ging ze voor het eerst naar buiten, nog nooit bereden. Hoofdstel in en rodeo`e maar

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:51

Springen met mijn verzorgpony's: We hadden in het begin alleen maar balken en geen staanders. Dus de balk aan 1 kant op het prikkeldraad gelegd en mijn zusje de andere kant laten vasthouden . Een van de pony's wou niet al te hoog springen, dan weigerde ze. Voor de oplossing waren twee personen nodig: allebei 1 kant van de balk vasthouden. Erst laag, ik met een noodgang op de hindernis af, en dan op het allerlaatste moment die balk de lucht in Het vereiste wel enige timing moet ik zeggen
Toen de eigenaar van de pony's achter onze professionele trainingsmethoden kwam hadden we trouwens wel binnen een dag staanders tot onze beschikking. Hij wist niet dat we zo graag wouden springen

Oja, nog eentje: Ik reed vroeger de gestoorde maar o zo geweldig springende knol van mijn instructrice. Daar hebben we (bij een andere instructeur in de les) de balken wel eens flink bij opgehesen om te kijken hoe hoog ie nou kon. Balken op een geven moment op de staanders gelegd, toen kon het niet hoger, nouja dan maar de oxer steeds breder. Klein detail was dat ik er een dressuurzadel op had, maar ach, wie let daar nou op

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:02

ikke wat een geweldige foto..
ik heb daar nooit foto's van gemaakt.. volgens mij de buren van mn ouders wel!!! die wouden het als bewijs voor mn ouders zodat ik er niet onderuit kon komen haha

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:31

Hehe, ik ben best braaf geloof ik. Ik heb nooit een pony gehad en had op mijn 12jaar een heel groen, 3 jarig paard gekregen Dat telt ook neem ik aan? Ik had wel begeleiding hoor...nooit de kans gehad om echt gevaarlijk te doen. Er was altijd een verantwoordelijk iemand bij of op zijn minst in de buurt en zonder cap was dag paard...dus dan doe je die steevast op.

Wel vaak zonder tuig gereden en nu nog. Maar dat is altijd binnen omheining dus dat is dan weer niet zo gevaarlijk.

Overigens was/is dat paard echt een schat. Mijn alles . Er zijn zoveel dingen die ik met hem wel doet maar uit mijn hoofd laat bij een ander paard. Even iets aan het hoofdstel veranderen terwijl je er nog opzit.