hoe belangrijk vinden jullie een goed passend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:09

Ik zelf ben begonnen met mijn paard toen ik nog niet veel van zadels afwist,
Als ik kon rijden was het goed..

Toen kreeg ik er steeds meer verstand van en kwam de zadelmaker,
Ik heb een haflinger en heb al verschillende zadels gehad en zadels zijn ook al verschillende keren aangepast,

Heb zelfs een keer gehad dat mijn paard heel kort ging lopen,soms zelfs mankte,
Bleek dat het zadel WEER te klein was...
Ik heb er zoveel mee afgezien,dat is echt niet leuk,

2 weken terug is mijn huidige zadel weer op maat gemaakt,
Er zit nu een brede boom in,en de kussens zijn volledig opnieuw ingebracht,

Ondertussen spaar ik verder voor een echt op maat gemaakt zadel,
Ik zie nu echt wel de voordelen van een passend zadel!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:11

een goed passend zadel............. is van werelds belang. Hoe kan je nou iets van een paard vragen als het zadel het dier belemmert.........

Heleen_B

Re: hoe belangrijk vinden jullie een goed passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:15

heeel belangrijk... je moet er zelf lekker in kunnen zitten...
en natuurlijk moet die heeeel goed op je paard passen..
als k zelf niet in een zadel kan zitten dan kan ik ook niet lekker rijden...
heel belangrijk dus een goed passernd zadel

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:20

ik vind het toch belangrijker dat het zadel het paard goed past......... ik pas me wel aan, aan het zadel

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:32

heel belangrijk, als het niet goed past kan je die hele rug wel verkloten..

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:53

KiWiKo schreef:
ik vind het toch belangrijker dat het zadel het paard goed past......... ik pas me wel aan, aan het zadel

Zo is het Kim:

Pasvorm draagvlak op de paardenrug = must
Pasvorm zitvlak ruiter = want

Twee van onze zadels hebben een zit uit een enkel stuk leer over de boom.
Heb gisterenavond trouwens een zadel gekocht en vanmorgen voor het benodigde budget een andere verkocht. Beiden van het leer-over-boom

@Alane: wat jij wil.
Bit is off-topic, dus ga ik niet op in; kijk maar in mijn profiel.

Wat betreft de drukbelasting betreft; dat is geen vraagstuk meer hoor. Ik kan je zelfs uitleggen waaróm; ligt aan het verstoren van het capillaire systeem. Het drukverschil tussen aan- en afvoer, slagader- en ader-kant is vrij klein en druk van buitenaf belemmert vrij snel de doorstroming.
Op dik spierweefsel is de situatie anders dan bij weefsel op bv. bot. De rug van het paard is heel speciaal omdat daar de rugspier wel-niet over bot, de ribben, ligt. De druk op het onderstende spierweefsel is door de tussenliggende ruimtes gróter dan wanneer het een gelijkmatig ondersteund oppervlak zou betreffen.
Het is alleen aan het vrij kort rijden en dan weer lang herstellen te danken dat de meest paarden geen drukplekken krijgen; onder de grote meerderheid van zadels is de belasting in feite te hoog.
Bedenk hierbij dat de huidige modale NL-ruiter een fíks stuk zwaarder is dan die van zelfs 50 jaar terug en het NL-cavaleriezadel van 50 jaar terug >50% meer dragend oppervlak had dan een gemiddeld dressuurzadel.

Er wordt nog veel onderzoek naar drukschade gedaan omdat bij mensen door de toenemende vergrijzing doorliggen een ENÓRM probleem is. De medische wetenschap investeert érg veel hulpmiddelen in het doorgronden van de mechanismes die een rol spelen. Omdat met mensen geen proeven genomen kunnen worden doet men dat op dieren. Dat de paardenwereld zich zowat in gelukzalige onwetendheid wentelt op dit punt is geen criterium: de info ís beschikbaar.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:06

Ga je nu doorliggen vergelijken met de druk van een zadel???
en een cavaleriezadel vergelijken met een zadel van nu, qua drukverdeling? geweldig... [klimt weer op de stoel] en geen proeven met mensen mogen doen??? doorliggen??? schitterend...

en dan vooral de "de paardenwereld zich zowat in gelukzalige onwetendheid wentelt.... " We zitten met z'n allen al jaren op iemand als jij te wachten die de gelukzalige alwetendheid heeft om ons domme paardeneigenaren, zadelmakers, fabrikanten en anderen die zich enigzins met paarden wat van doen hebben te onderwijzen en te laten zien wat jij ziet...

sorry voor de off-topic reactie ...

@Kiwiko: en ik neem dus geen genoegen met een zadel die alleen het paard maar past... ik zoek voor beiden.
Zit je zelf niet goed, heeft het paard mischien nog wel meer hinder dan met een zadel dat het paard niet past maar de ruiter wel (uitzonderingen daargelaten)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:10

uiteraard, dat is de ideale situati........... alleen als ik moet kiezen tussen een zadel die MIJ goed past en het paard niet een zadel die het PAARD goed past en mij niet........ dan kies ik voor de tweede :D

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:13

Alane schreef:
@Kiwiko: en ik neem dus geen genoegen met een zadel die alleen het paard maar past... ik zoek voor beiden.
Zit je zelf niet goed, heeft het paard mischien nog wel meer hinder dan met een zadel dat het paard niet past maar de ruiter wel (uitzonderingen daargelaten)

indderdaad, ik neem ook alleen genoegen met een perfect zadel voor BEIDE. Je moet er samen plezier van hebben en je moet er samen mee kunnen werken, en als hier dat belemmert wordt omdat je er niet goed in zit dan zal dat ook gevolgen hebben voor de rest van het rijden. Iedereen weet toch dat deels van de problemen komen door een verkeerde houding. Dus ik vindt eigenlijk net zo belangrijk.
(ik moet er niet aandenken...om iedere keer weer last van mijn rug te hebben na het rijden doordat ik niet goed op mijn zadel kan zitten)

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:13

KiWiKo schreef:
uiteraard, dat is de ideale situati........... alleen als ik moet kiezen tussen een zadel die MIJ goed past en het paard niet een zadel die het PAARD goed past en mij niet........ dan kies ik voor de tweede :D

of je kiest niet en gaat door tot je een goed zadel vindt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:16

Ik persoonlijk heb weinig met zadels, Ik zit in principe wel overal redelijk goed op

Ik heb dus ook van de week een zadel gekocht die ik alleen op het paard gelegd heb...... heb er zelf niet op gezeten.

Voor mij maakt dat ook niet zo heel veel uit, maargoed ik zit op zo een 10 verschillende zadels per week.......... van zadelmarktspul tot hele dure merkzadels........ qua zitten of rijden maakt het voor mij niet veel uit

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:27

ben je dan niet bang dat je omdat je die concessie doet, niet merkt dat het zadel niet meer zo goed ligt?
Daar was en ben ik altijd huiverig voor...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:32

een goed passend zadel is net zo belangrijk voor de paardenrug als voor jouw eigen rug!!!!Veel ongelukken gebeuren door slecht passende zadels, doordat ze verschuiven, opwippen of verzakken links of rechts, het paard rugpijn krijgt ,gaat bokken, steigeren, omvallen!!!!
Wees je er van bewust dat een paardenrug kan veranderen, als het paard in trainig is (jong paard)en als het zadel opzij glijdt,dat je dan heel moeilijk kunt blijven zitten!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:39

nee als je het zadel op het paard ligt kan je al heel veel zien, en daarnaast kan een paard heel goed duidelijk maken of een zadel wel of niet goed ligt :D

Een zadel hoeft voor mij niet persee comfortabel te zijn, zolang het maar voor het paard comfortabel is

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:36

KiWiKo schreef:
nee als je het zadel op het paard ligt kan je al heel veel zien, en daarnaast kan een paard heel goed duidelijk maken of een zadel wel of niet goed ligt :D

Roep dat niet te hard...
een zadel dat ogenschijnlijk goed ligt kan toch bijv. gaan klapperen als je er op rijdt... Je hoeft hetzelfs met longeren niet te zien.
Praat uit ervaring.

KiWiKo schreef:
Een zadel hoeft voor mij niet persee comfortabel te zijn, zolang het maar voor het paard comfortabel is

comfortabel voor de ruiter hoeft niet gelijk passend te zijn voor de ruiter.

Een te klein zadel qua inch. kan het paard bijv. wel passen, maar zit voor de ruiter niet zo prettig..
terwijl een te ruim zadel de houding ook niet ten goede hoeft te komen en toch het paard goed past.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:51

Persoonlijk zit ik ook goed,
Maar dat het bij me paard goed zit lijkt mij belangrijker,

Als het zadel past,Kan mijn rijkunst het paard belemmeren,
Maar als het zadel al niet past,kan mijn rijkunst nog zo geweldig zijn,Paard loopt er dan toch niet beter op!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:45

Alane schreef:
Ga je nu doorliggen vergelijken met de druk van een zadel???

De onderzoeksresultaten zijn zonder meer bruikbaar ja. Lees eens een paar onderzoeken zou ik zeggen.

Citaat:
en een cavaleriezadel vergelijken met een zadel van nu, qua drukverdeling?

Tuurlijk, een zadel is een zadel, een paard een paard Denk je dat er in engels type zadels raketwetenschap verwerkt zit?? Bepááld niet zelfs; is zo'n beetje het minst intelligente en minst paardvriendelijke ontwerp wat er is. Bijna zonder uitzondering waren/zijn cavaleriezadels een knap stuk beter.

Mbt dat proeven doen op dieren: dát maakt de gegevens nu net vaak zo bruikbaar Dat het doél een menselijke toepassing is, is irrelevant; de info zelf is vaak zonder meer bruikbaar.

Ook mbt het koelingsprobleem van paarden is aardig wat bekend, inclusief het waarom en de oplossingen en welke rol een zadel daarbij kan spelen omdat vooral de rugskeletspieren inwendig veel warmte opwekken en dit in combinatie met verminderde capillaire werking een punt is.
Er staat veel op MedNet en het JAP; specifíek over paarden ook ja.
Veel leerzame info ook over het hoe en wat van wel/niet afkoelen met water en dergelijk; vooral het waaróm is interessant.
Maar daar gebruik van, of niet.... Als je het écht belangrijk vindt is er veel te vinden.

Via koeling even terug naar de cavalerie: het oude tartarenzadel dat het voorbeeld was voor een pruisisch zadel dat weer het voorbeeld was voor het US-cavalry zadel van McClellan geeft invulling aan het koelingsprobleem van de rug.
Wij hebben nu twee zadels van dit type, een derde met flexibele draagvlakken en ik ben nú in het proces op dit type zadel moderne ontwerptechiek los te laten.

Op de site van Len Brown, www.the corrector.net , staat voor de goede lezer trouwens ook nuttige info. Hij legt bijvoorbeeld helder uit wat de valkuilen van zachte vulling. luchtkussen, gesloten rubber e.d. zijn. Lees je het eens van een ander
Zijn corrector zelf bevat een briljante vondst en het is opvallend dat hij dát element niet noemt op zijn site Slimme jongen, want het is niet patenteerbaar Ik ben het aan het testen en het líjkt te werken.
Geen gek idee trouwens, zo'n corrector, om de druk onder het zadel te verminderen. Je kan het onder je dekje wegwerken dus juíst de dressuur-puristen kunnen het gerust gebruiken.

Hoe dan ook: een zadel is in verschillende opzichten belangrijker dan voor het zitvlak van de ruiter alleen
Bit, teugels, sporen, wat ook laat ik weg, maar het zadel houdt me nu al járen intensief bezig; een cruciaal en rázend interessant onderwerp dat ook nog eens gewoon móóí kan zijn. Los van mijn persoonlijke smaak zou ik het soms toegepaste, functionele kunst willen noemen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 07:15

Ik vind het ook echt heel belangrijk.
Je kunt je hele paard, jezelf en jouw/zijn rug ermee verpesten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 07:59

Alane schreef:
Roep dat niet te hard...
een zadel dat ogenschijnlijk goed ligt kan toch bijv. gaan klapperen als je er op rijdt... Je hoeft hetzelfs met longeren niet te zien.
Praat uit ervaring.

hihi dat voel ik gelijk, das zooooo'n onwijs raar gevoel

Alane schreef:
comfortabel voor de ruiter hoeft niet gelijk passend te zijn voor de ruiter.

Klopt

Alane schreef:
Een te klein zadel qua inch. kan het paard bijv. wel passen, maar zit voor de ruiter niet zo prettig..
terwijl een te ruim zadel de houding ook niet ten goede hoeft te komen en toch het paard goed past.

klopt ook, nou heb ik het grote voordeel dat mijn houding toch al bagger is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:02

Mega belangrijk, voor zowel je eigen houding als de gezondheid van je paard.

Als je weet hoe een zadel moet passen en je voelt dat het goed zit, kun je best van marktplaats kopen. Of de boom gebroken is kun je voelen. Ik heb nl gezien dat het ruiterhuis het zadel gewoon rond bolt om te kijken of de boom nog heel was.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:14

@HC: geweldig..... je propt er een ding onder zodat je zadel beter past?????
Geen wolgevuldige met leer overtrokken kussens onder een zadel maar polyester, desnoods overtrokken met fleece moet helpen om oververhitting tegen te gaan?

Het welzijn van mijn pony's houdt mij ook al jaren tegen, daarom komt hier regelmatig een zadelmaker op het errf om te kijken of alles nog past... ik laat bevalhe het bijleggen/vullen niet sleutelen aan de pasvorm van een zadel... en probeer ervoor te zorgen dat het zadel zowel paard als ruiter past, waarbij de pasvorm voor het paard het belangrijkste is voor mij.
ook qua bit en hoofdstel blijf ik alert en zoekende om het rijden voor het paard zo comfortabel mogelijk te maken en te houden...
en qua warmteafvoer/ventilatie... als mijn pony na een rit van 25 km in een leuk tempo onder het zadel net zo warm is als de rest van haar lijf zonder te zweten... dan doe ik het mi goed

@Kiwiko: zal nog wel meevallen met je houding...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:51

Alane schreef:
@HC: geweldig..... je propt er een ding onder zodat je zadel beter past?????
Geen wolgevuldige met leer overtrokken kussens onder een zadel maar polyester, desnoods overtrokken met fleece moet helpen om oververhitting tegen te gaan?

Nee, en nee. Hint: zacht verdeelt geen gewicht. Marreh, je vraagt dus eigenlijk of ik stenen in drijfzand wil gooien? Kijk als jij niet wíl weten houdt het op.

Voor de rest: een hartslagmeter met interface naar de pc is een geweldig hulpmiddel. Deze hartslagmeter geeft een héél goed inzicht in het niveau van stress van het paard.
Als je met het oude zadel en de basisroutine een basiswaarde voor de hartslag hebt vastgelegd, kun je daarna álles daarmee toetsen. Zadels, andere trainingmethode etc.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:00

@HC: Ik vraag helemaal niet of je met stenen wilt gooien...
en
Je springt van de hak op de tak..

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:11

Dat het zadel goed ligt vind ik echt punt 1 van het rijden.
Ik heb dan een bontje omdat ik het mooi vind..

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:58

[quote="Huertecilla"]In het licht van dit laatste: hier op Bokt loopt een zadeltopic waarin twee importeurs/verkopers prominent aanwezig zijn. Één van die twee is van fabrikant veranderd en een aantal posters inmiddels ook
Niets ten nadele van het huidige noch vorige product overigens; het is alleen een fraai voorbeeld van 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt.'
Ook dáár is niet mis meer doch koper let wel op uw eígen zaak.

En dat was mijn punt idd mbt mensen die achter iemand aan lopen die ze in alles vertrouwen (in mijn voorbeeld intructeurs). En er verder niet mee bezig hoeveel kennis zo'n persoon eigenlijk heeft. Maar gewoon mee hobbelen omdat ze diegene vertrouwen in andere dingen, dus dan zal dát ook wel goed zijn.
Idd zal een instructeur (of ieder ander in een soort gelijke situatie, maar ik vind dit even een makkelijk voorbeeld) zonder winstoogmerk werken met betrekking tot het zadel, maar met andere dingen.
Als een paard niet lekker loopt onder een zadel, kan een instructeur misschien wel langer les blijven geven aan iemand, omdat diegene problemen blijft houden. Natuurlijk zullen sommige dingen wel wat beter gaan, maar je zal vaak een stap terug moeten doen (omdat het zadel dus niet past). Al lijkt het dan of je vooruitgang boekt stapje bij beetje.
Kon je erachter dat het zadel toch niet past, heeft de instructeur altijd het excuus dat ze geen expert zijn.

Als je instructeur je een nieuw zadel adviseerd en het daarom een stuk beter gaat met je paard stop je misschien wel met lessen omdat het zo goed gaat, niet door de instructeur maar door het zadel (zou niet mijn beredenatie zijn, maar misschien die van de instructeur). Dan kan je (misschien) wel verder omdat je je paard weer onder controle hebt en er weer mee kan wat je wilde (uitgezondert mensen met echte wedstrijdambities, dan is les écht onontbeerlijk).

Ik geef nu maar een voorbeeld, maar ik denk dat je altijd moet kijken naar, wat voor baat heeft iemand er bij dat er iets geadviseerd word, ook als het niet direct betrekking heeft op het product.
Dat heeft dan ook weer te maken met hoeveel een goed pasend zadel je scheelt, of je het gewoon maar aanneemt van iemand, of echt 'onderzoekt' hoeveel verstand diegene er werkelijk van heeft.
Denk ik