paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:43

horsje15 schreef:
weetje wel hoeveel dingen er op dieren worden getesd
en hoeveel onzinnige dingen ( in mijn ogen )
heb je thuis een van deze merken:
Braun
Gilette
Max Factor
Kimberly Clark
Oral B
Pantene
Parker
Palmolive

al deze merken doen dierproeven
en dit is nog maar een kleine selectie ervan

als je wil kan ik proberen de site op te zoeken waar ik deze informatie vandaan heb
( ik houd mijn profielwerkstuk over proefdieren
als je met al die producten rekening wil houden of ze op dieren zijn getesd of niet, dan blijft er weinig over in je huis

Wil jij even per ommegaand SLUITEND bewijs hiervoor aanvoeren (I-net sites worden NIET geaccepteerd!) Het is sinds jaar-en-dag VERBODEN! dit te doen en je maakt mij niet wijs dat deze bedrijven massaal regels overtreden. Dit riekt naar stemmingmakerij, waar ook de organisaties als dierproef-vrij zich van bedienen! Graag naam, toenaam adres en verblijfplaats van deze dieren, inclusief de namen van de instanties die ze houden!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:49

Dierproef-vrij een stemmingmaker? dat denk ik toch niet...
Ook een beetje vreemd en agressief gesteld trouwens...
Maar anyway, het hoofdstuk make-up hadden we toch al afgesloten? we zijn toch nu met de discussie bezig: dierproeven ten behoeve van de medische wetenschap:

Irisamaire schreef:
Testen voor de medische wetenschap, daar moet men wat beter over nadenken voordat je gaat roepen dat het zó zielig is. Als 1 van je ouders een nieuw orgaan moet hebben omdat hij of zij anders overlijdt, dan is dit eerst ook getest op dieren...denk daar eens over na....

Margreet schreef:
Jij gebruikt (nu of in de toekomst) geen enkele medicatie? Laat eventuele kinderen en dieren niet vaccineren? Niet behandelen met medicamenten als ze wat mankeren?

[/quote]

Maar daar schijnt niemand zijn mening over te durven geven...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:00

Irisamaire schreef:
Dierproef-vrij een stemmingmaker? dat denk ik toch niet...
Ook een beetje vreemd en agressief gesteld trouwens...
Maar anyway, het hoofdstuk make-up hadden we toch al afgesloten? we zijn toch nu met de discussie bezig: dierproeven ten behoeve van de medische wetenschap:

Irisamaire schreef:
Testen voor de medische wetenschap, daar moet men wat beter over nadenken voordat je gaat roepen dat het zó zielig is. Als 1 van je ouders een nieuw orgaan moet hebben omdat hij of zij anders overlijdt, dan is dit eerst ook getest op dieren...denk daar eens over na....

Margreet schreef:
Jij gebruikt (nu of in de toekomst) geen enkele medicatie? Laat eventuele kinderen en dieren niet vaccineren? Niet behandelen met medicamenten als ze wat mankeren?

Maar daar schijnt niemand zijn mening over te durven geven...

Ga je mij nou uit de tent proberen te lokken???
Hahaha, dat gaat je niet lukken. Ik weet vrij goed hoe de regelgeving in elkaar zit. Die pony's op de foto zijn van Wageningen UR en mijn vriendin werkt op de afdeling waar die pony's bijhoren.
Helaas voor jou ben ik geen tegenstander van dierproeven. Niet alleen is het binnen de huidige structuur van wetgeving niet mogelijk om het anders te doen, er IS domweg geen enkele andere methode beschikbaar om het te testen. Mijn schoonbroer heeft een aangenomen dochter met een zeer ernstige nierafwijking. Als dierproeven er niet waren geweest, was dit kind al lang geleden overleden. Daarnaast ben ik enkele familieleden verloren aan kanker, ONDANKS alle dierproeven. Het is mij zelfs wel 10.000 dierproeven waard als dat mensen kan redden van een dergelijke ziekte!
Bovendien, mensen worden wel degelijk als "proefdier" gebruikt. Er zijn in het verleden medicijnen van de markt gehaald, omdat bleek dat er wel veel meer mensen (lees: 10%) overleden door het gebruik ervan, dan normaal was bij de betreffende ziekte! Dit medicijn had nota bene al een voorlopige toelating!
Dus ja, proefdiervij doet aan stemmingmakerij door met achterhaalde en zelfs buitenlandse beelden te komen en de indruk te geven dat dit in Nederland gebeurt.
Dat er in het buitenland dingen gebeuren die in onze ogen niet kunnen, geeft ons niet automatisch het recht dit te veroordelen. Er gebeuren in andere culturen wel meer "rare" dingen. Wie ben jij om dat te veroordelen???
Als het werkelijk allemaal zo rampzalig is, waarom gebruiken grote organisaties als het wereldnatuurfonds deze beelden dan niet?? Simpel, zij hebben dit soort methodes helemaal niet nodig en hebben genoeg middelen om het in stilte op te lossen!

Ik zal het je nog veel erger vertellen:
In de tweede wereldoorlog zijn er door de Nazi's proeven gedaan op gevangenen (lees: Joden, zigeuners en andere "ongewenste" rassen) hoe het menselijk lichaam reageerde op elektriciteit. Veel van de regels die nu gelden voor elektrische installaties (ook die bij jouw thuis!!!) vinden hun oorsprong in de bevindingen die de nazi's in de oorlog hebben opgedaan!!!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:14

Sorry, maar quote je op mij? Je reageert helemaal niet op mijn vraag, jij begint een heel ander verhaal over proeven op mensen, regelgeving en ponys ofzo en weet ik veel wat. Ik heb het daar nooit over gehad. Ik weet niet eens waar je het over hebt!
Ik denk dat je iemand anders moet quoten, maar niet mij.
Ik veroordeel ook helemaal niets, dus ik snap echt niet tegen wie je aanpraat. Vind dit nogal een vreemde en agressieve reactie en die reactie komt echt uit het niets.
Ik probeer je helemaal niet uit de tent te lokken. Hoe kom je daarbij? Ik vind het alleen raar dat je proefdiervrij een stemmingmaker noemt. Die mensen willen ook alleen maar het beste.
En dan nu eindelijk onn-topic:
Ik wil graag meningen horen van mensen wat ze vinden van testen voor de medische wetenschap! (wat Margreet en ik hebben genoemd)

peggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:27

Citaat:
Helaas voor jou ben ik geen tegenstander van dierproeven. Niet alleen is het binnen de huidige structuur van wetgeving niet mogelijk om het anders te doen, er IS domweg geen enkele andere methode beschikbaar om het te testen. Mijn schoonbroer heeft een aangenomen dochter met een zeer ernstige nierafwijking. Als dierproeven er niet waren geweest, was dit kind al lang geleden overleden. Daarnaast ben ik enkele familieleden verloren aan kanker, ONDANKS alle dierproeven. Het is mij zelfs wel 10.000 dierproeven waard als dat mensen kan redden van een dergelijke ziekte!

speciaal voor de mensen die antwoord op hun vraag niet willen zien!

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:42

Ik weet niet wat er allemaal al gezegd is in de afgelopen 4 pagina's (sorry, geen zin om ALLES te lezen )
Zolang de wet is zo als die nu is, mag er niets op de markt komen (en dan heb ik het niet over make-up en tandpasta want das in NL al heeeeeeeeel lang verboden) maar ik heb het nu over chemische stoffen en vooral medicijnen, zonder dat dit getest is op dieren.

De gangbare weg is:
- Testen op cellijnen (dit is een alternatief, vroeger ging deze stap al op dieren!)
* als bij deze stap al gevaarlijke resultaten gevonden worden wordt verder testen afgeschaft
- Nu op dieren (men weet dus al zeker dat de doieren er niet dood aan gaan)
- En als laatste op proefpersonen.

Dan mag het pas op de markt. De wet staat ons niet toe om dierproeven af te schaffen!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:12

peggel schreef:

speciaal voor de mensen die antwoord op hun vraag niet willen zien!

Wil het inderdaad niet zien van mensen die zo agressief reageren op een volslagen ander verhaal dat niet eens van mij afkomstig is.

Lijkt me logisch.

Marjon_

Re: paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:14

ik wist het ook al maar toch vind ik het heeel erg

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:24

Zonder-dier proeven zouden heel veel dinegn niet aanwezig zijn. Zoals bijvoorbeeld de medicijnen die nu je paard weer beter maken...
Alle proeven/onderzoeken met dieren worden eerst gecontroleerd door een organisatie die kijkt of het nuttig is. Ook is het verblijf van de dieren vaak beter dan wat ze zouden krijgen in een 'normaal' gezin (grote ruimte, speelgoed, andere soortgenoten)
Ik denk niet dat er ook maar één persoon is die als hij/zij alle feiten weet over dierproeven en proefdieren er nog steeds tegen is.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:22

Ja, ik wist dat er ook paarden worden gebruikt als proefdieren.
En ja, ik vind het zielig.
Maar je houdt het toch niet tegen.

nieuw2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:34

Nooit geweten dat ze ook hiervoor paarden gebruiken. Dit is inderdaad echt heel erg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:51

Proefdier-paarden hebben over het algemeen niet zo heel veel te klagen. Ze worden goed verzorgt, krijgen meer, vaak liefdevolle, aandacht dan menig paard dat bij de particulier zich staat te vervelen dan wel in de krul getrokken wordt en ze hebben NUT. Dat is heel wat meer dan al die overbodige veulentjes die bij de slager terecht komen omdat een veulentje fokken zo schattig is, maar men niet even kon nadenken over wat het diertje voor toekomst zou kunnen hebben.

Heel veel kennis die er nu is over al dan niet erfelijke beenproblemen, effecten van verschillende soorten voeding, wat de betere trainingsmethoden zijn, behandelingen van allerhande aandoeningen, etc. is beschikbaar voor ONZE paarden omdat er dierproeven (op paarden) gedaan zijn. Ik ben in ieder geval deze proefdieren dankbaar en ook de onderzoekers die het onderzoek hebben gedaan.

En ook de proefdieren voor menselijke medische zaken ben ik dankbaar voor wat ze gegeven hebben. Oke, niet vrijwillig, maar toch. Het heeft ondertussen veel mensenlevens (en ook dierenlevens) gered.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:54

Iedereen zijn eigen mening Punt uit

Hoe erg het ook is ze mogen zelf weten wat ze der van vindt dat is simpel zat"!!!!!!!!!!!!!!!!

@waratje Ja je hebt helemaal gelijk paarden hebben het vaak goed hoor bij sommige gevaalen wel en sommige niet...!!!!!

en sommmmige gaan direcht op elkaaar katten zwaar triest vind k dat!

Graag niet heel Bokt over me heen

Het is mijn mening en daar valt NIET!!!!! mee te twisten

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:00

Misschien dat de TS zich vrijwillig wil aanmelden om in plaats van de genoemde paarden testen te ondergaan, zodat ernstige zieke kindjes toch veilige medicijnen kunnen krijgen.d
En wees even nuchter, het overgrote deel van die paarden houdt niets over aan de proeven, zouden anders vrij zinloze proeven zijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:16

Mrijee schreef:

Hoe erg het ook is ze mogen zelf weten wat ze der van vindt dat is simpel zat"!!!!!!!!!!!!!!!!

@waratje Ja je hebt helemaal gelijk paarden hebben het vaak goed hoor bij sommige gevaalen wel en sommige niet...!!!!!

Beste Mrije, een forum is bedoelt om te discussieren. Iedereen geeft zijn/haar mening, je leest andermans mening, denkt er over na en stelt misschien je eigen mening bij. Een mening hoeft niet een star iets te zijn, maar kan juist een continue beweging zijn door aanvullende informatie die je krijgt van anderen.
Als iedereen altijd bij z'n oorspronkelijke mening zou blijven, hier op Bokt, zou het toch een veel saaier forum zijn

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:37

Dierproeven zijn nu eenmaal nodig. In ieder geval voor medicijnen. Er mag niet zomaar getest worden op proefdieren, daarvoor moet je toestemming hebben. Dan nog worden de dieren goed in de gaten gehouden.

Op een bepaalde Universiteit worden ook dierproeven gedaan, hier heb ik indirect aan meegewerkt. Bij een ander onderzoek op diezelfde Universiteit wordt een kattenziekte (FIV) nagemaakt, onderzocht en getest op kittens. En ja, FIV is een vergelijkbare ziekte als HIV bij mensen, die kittens gaan vroeg of laat dood door dat virus. MAAR doordat er onderzoek gedaan wordt, worden andere katten geholpen.

Zo lopen en nog erg veel onderzoeken, misschien zijn dat soort proefdieren zielig, maar een hoop andere dieren worden wel geholpen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:08

Waratje schreef:
Mrijee schreef:

Beste Mrije, een forum is bedoelt om te discussieren. Iedereen geeft zijn/haar mening, je leest andermans mening, denkt er over na en stelt misschien je eigen mening bij. Een mening hoeft niet een star iets te zijn, maar kan juist een continue beweging zijn door aanvullende informatie die je krijgt van anderen.
Als iedereen altijd bij z'n oorspronkelijke mening zou blijven, hier op Bokt, zou het toch een veel saaier forum zijn

Daar heb je weer helemaal gelijk in
Draaide Erg hard door k denk dan niet naar...!

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:30

Ik heb het hele verhaal gelezen, niet alles even goed maar goed. Ik zit met stomme verbazing te lezen dat sommigen denken dat je alles met een computer kan simuleren. Iemand van diegene enig idee hoeveel variabelen er zijn? (Als je al weet wat een variabele is). En dan hoe komt zo'n simulatie tot stand? juist ja door experimenten mét proefdieren. Zoals al vaker gezegd er zijn hele strenge regels om met proefdieren te werken, zelfs voor bacterien en die hebben geen hersens en geen gevoel... Er wordt echt wel gekeken naar alternatieven maar die zijn niet altijd beschikbaar of betaalbaar. Zo gaat het nou eenmaal in deze wereld. Degenen die vinden dat ze het maar op mensen moeten testen, worden dan toch lekker zelf proefkonijn. Als je echt iets wil bijdragen geef je dan op als proefpersoon voor medicijnen of ga de wetenschap in, dan kom je er vanzelf achter dat het allemaal wat ingewikkelder ligt.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:33

Waratje schreef:

Nou, als iedereen er zo over denkt als jij zouden de discussies op Bokt tenminste echte discussie zijn.
Maar goed, sommigen weten niet eens wat een discussie is volgens mij, want in een discussie veroordeel en scheld je niet.
Maar geef je alleen argumenten waarom jij er anders over denkt.

Maar goed......zucht....we kunnen wel in alle topics gaan herhalen wat een discussie is..... ...sommige mensen begrijpen het nooit....

rivarachella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:37

niet alle dierproeven zijn zielig hoor

wij zijn met school naar een dierproeverij geweest om shampoo te testen op de ogen.

Ze deden eerst wat water in het konijn zijn oog , (knipert 1x)
dan de shampoo druppel(echt weinig) ( als hij meer dan 2x knippert doet het pijn en anders niet) En als hij meer dan 2x knippert word hij meteen onder een oog douche gezet om de shampoo er uit te halen
zoveel geven ze daar om de dieren
Tis niet overal goed , maar de wereld is hard
Ik was blij dat alle mensen die daar werkten om de dieren gaven , er zat zelfs een dierenarts aan het werk

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:56

Ik heb nog even op de site proefdiervrij gekeken en ik vind het een ronduit belachelijke site. De informatie die ze geven is alleen het deel wat zij willen laten zien. Biomedisch onderzoek wordt echt heel vertekend neergezet en ze geven slecht aan welke alternatieven er zijn. Ik las ook nog even het stukje over genetisch manipuleren en Dolly en ik vind het echt waanzin wat ze daar neerzetten. Kom dan met feiten want de genetische manipulatie van dieren is echt al veeeeel verder als dat zij daar weergeven. Er wordt allang met succes gekloond en die dieren hebben echt niet allemaal rare afwijkingen. Ook het stukje over veroudert DNA en cellen slaat nergens op.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:01

Toch rust er nog steeds een taboe op dierproeven en zijn nooit eens documentaires op tv(ik tenminste niet gezien) over hoe dat nou in zijn werk gaat.
Dat vind ik ook raar. Als het allemaal niet zo erg is en als de deiren zo geweldig worden behandeld...waarom mag er binnen zo'n centrum dan nooit gefilmd worden e.d en laten ze nooit eens wat van zich horen of zien...
Iets afsluiten voor de buitenwereld...daar gaat altijd wat schuil achter...ik weet niet of het allemaal wel zo schappelijk gaat...
misschien wel maar ja dat kan ik niet zeggen aangezien ik nog nooit er ook maar iets over gehoord of gezien heb...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:07

Ik ben meerdere keren in een proefdiercentrum geweest en ik kan je verzekeren dat het allemaal heel netjes gaat. De reden dat men de publiciteit niet zoekt is dat er dan continu mensen die tegen dierproeven zijn voor de deur staan om medewerkers te bedreigen etc. Daar zit je als onderzoeksinstituut ook echt niet op te wachten

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:12

Nee dat is ook wel waar.
Maar aan de andere kant, als men zo geweldig met de dieren omgaat...dan kunnen ze dat ook wel laten zien...
want dan zullen er minder mensen juist tegen zijn.
Vandaar dat ik het niet helemaal vertrouw .

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:14

Nee precies. Wanneer ze een cameraploeg binnen zouden laten krijgen ze gelijk heel proefdiervrij nederland over zich heen. Ik heb zelf ook met proefdieren gewerkt en als ik er wat over vertel krijg ik meteen de reactie Oh wat zielug. Daar wordt ik al poepflauw van laat staan dat ze heel NL over zich heen krijgen.