Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten gaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:44

Alacairion schreef:
Huh window is dat met paardenhouderij?? dan ga ik dat dus ook krijgen? maar in welk jaar is dat........?

leerjaar 4

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:44

ooow dan ben ik allang weg :p

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:56

Het is geen pretje , en ik kan me heel erg goed voorstellen dat mensen hier heel erg tegenop zien.

Maar de dood is voor iedereen verbonden aan het leven. Iedereen en elk paard gaat een keer dood en dat blijft heel erg vervelens maar je ontkomt er niet aan.

Misschien dus wel heel waardevol om ook hiermee te leren omgaan en je paard na een heel paardenleven ook een waardgie dood kan gunnen en weet waar je over praat,

Ik begrijp hel goed dat niet iedereen het wil weten ..
Maar het is wel realiteit en de dood hoort er echt bij. Niet gaan en er voorkiezen het onderwerp te vermijden is ook niet altijd goed denk ik. Afscheid komt er een keer voor iedereen toch ?

Paarden worden nu een keer geslacht om langer lijden te voorkomen of welke reden dan ook. Als je de kans krijgt om hiermee te leren omgaan is dat nog niet zo gek hoor.
Het is zeker niet leuk maar wel leerzaam.

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:52

Quellian schreef:
Ik ook niet... Maar als het mijn eigen paard was, dan zou ik wel willen zien dat ie echt dood is

Ik dus juist niet he, nou ja eigen paard.. Mijn lievelingetje is naar de slager gebracht maar ik zou eht echt niet willen zien hoe ze daar worst van gaan maken... bah nee hoor...

Irisamaire

Re: Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:02

Gadverdamme!!
Je doet paardenhouderij, het lijkt me toch dat iedereen daar dan paardenliefhebber is? Beetje vreemd om daar dan geen moeite mee te hebben. Bah, ik vind 'dood' iets vreselijks. Ik kan er ook niet tegen om op tv te zien dat er iemand wordt neergeschoten, en dus ook niet van een paard. Sowieso, als het je passie is, dan wil je toch niet zien hoe zo'n paard uit zijn leven ontrokken wordt? Vind het persoonlijk erg verbitterd als je daar GEEN moeite mee hebt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:12

Ik zou ook niet denken JIPPIEEE we gaan naar de slacht van een paar d kijken. Het lijkt me absoluut niet leuk om te zien, maar ik denk dat de school het ook niet voor de fun doet maar om er iets van te leren. En dat doen ze niet voor niks.
Ik vind het goed dat je school je de keuze geeft om te kijken hoe het er aan toe gaat of dat het alleen maar uitgelegd wordt (toch?daar had je toch de keuze tussen ??). Als ik paardenhouderij deed zou ik ervoor kiezen om er toch over te praten, ik denk dat als je die studie doet, dat het wel belangrijk is om te weten hoe alles er aan toe gaat bij de slacht. Ik zou het liever niet willen zien, maar ik heb van heel veel mensen om mij heen gehoord dat het snel en pijnloos gaat en zolang het paard niet bang is maar gewoon rustig staat en dan opeens dood is.. Het lijkt me niet prettig om te zien, maar idd... Het paard staat vast niet voor niks bij de slacht. Ik zou ervoor kiezen om er toch over te praten als ik jou was!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:25

Irisamaire schreef:
Gadverdamme!!
Je doet paardenhouderij, het lijkt me toch dat iedereen daar dan paardenliefhebber is? Beetje vreemd om daar dan geen moeite mee te hebben. Bah, ik vind 'dood' iets vreselijks. Ik kan er ook niet tegen om op tv te zien dat er iemand wordt neergeschoten, en dus ook niet van een paard. Sowieso, als het je passie is, dan wil je toch niet zien hoe zo'n paard uit zijn leven ontrokken wordt? Vind het persoonlijk erg verbitterd als je daar GEEN moeite mee hebt!!

Leg mij nou eens uit waarom je dat niet zou willen zien als paardenliefhebber?
JIJ vindt het vreselijk om een dood 'iets' te zien, en omdat jij dat vindt hoeft niet iedereen dat te vinden. Dood hoort net zo goed bij het leven, hoor. Ik vind het juist goed dat een school zo'n soort excursie organiseert. Stel: jij werkt over een aantal jaar op een manege (ik noem maar wat). Toevallig is daar een paard wat al erg oud is en eigenlijk niet meer kan werken. Naar een rusthuis is niet mogelijk, inslapen ziet de DA niet zitten (don't ask me why ), verkopen lukt ook niet, het paard houden is te duur. Dan blijft er 1 optie over, en dat is naar de slacht.
Ga je er dan ook heel moeilijk over doen (wetende dat er bij de slacht binnen een seconde een eind aan het leven van het paard is gemaakt, geen lijdensweg, niks) of blijf je realistisch en realiseer je je dat dit de enige manier was? Een manege is geen vetpot en zulke dingen zijn, hoe hard en oneerlijk ook, nu eenmaal soms noodzakelijk.
Ik snap heel goed dat het niet fijn is om een paard dood te zien gaan, maar het hoort wel bij het leven, het is de realiteit. Wil je je dan aan de realiteit onttrekken en in een soort van droomwereldje blijven leven waarin alle paarden van de slacht gered worden? Of wil je realistisch blijven en gewoon weten hoe het er bij zo'n slacht aan toe gaat, zodat je weet dat als je ooit een paard naar de slacht moet brengen, dat er dan respectvol met zo'n dier wordt omgegaan?
Met andere woorden: wat maakt iemand minder paardenliefhebber als hij/zij er wel voor kiest om te zien hoe het er bij een slachterij aan toe gaat?

(Sorry voor het lange verhaal )

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:51

bowena_84 schreef:
Hm.... meningen zijn verdeeld zie ik. Het is ook dubbel. Ik heb ook een excursie ine en slachthuis gehad, die man legde uit hoe het gaat, klonk eigenlijk neit echt gruwelijk, en hebben toene en rondleiding gehad door eht slachthuis. heb neit gezien hoez e slachten, wel een keer op tv, en heb gewoon gekeken. Wel gehuild, omdat k t zielig vond voor de iegenaar, maar de paardne die daar kwamen waren ook echt ziek. Ik eet al mijn hele leven vlees, en ik vind het erg lekker, dus k stope r ook niet mee. Ik heb op een gegeven moment mijn verstand op nul gezet. En ja ike et ook paardenvlees, want ik eet ook koeienvlees en ik he ook om 2 koeien heel veel gegeven en die zijn ook geslacht. En als mijn pony geen natuurlijke dood gestorven was, was ze ook naar de slacht gegaan... gewoon omdat ik nare ervaringenmet inslapen had. Ik vind dat iedereen eht recht heeft om te weigeren om een slachthuis in te gaan, maar als iemand erover verteld, vind ik eht overdreven om zo te reageren. Het hoort erbij, en je wilt neit wetetn wat met sommige dierne gebeurt als ze ingeslapen zijn geloof me, de verhalen die k heb gehoord. En als ike erlijk mag zijn vond k de paardenmakrt waar k ben geweest 10x erger als het slachthuis, das pas echt zielig.

Ik ben er iig wel mee eens dat je de mogelijkheid moet hebben om te kunnen weigeren om binnen een slachthuis te gaan lopen!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:07

Daar heb ik het toch helemaal niet over? beetje beter lezen alsjeblieft. Er gaan zoveel paarden naar de slacht, helemaal manegepaarden! Ik ben niet onnozel en ook totaal geen dromer. En naar de slacht is ook helemaal niet zielig voor een paard, wat een onzin.
Ik heb niet gezegd dat je minder paardenliefhebber bent, ik vind het nogal verbitterd en koeltjes als je als paardenliefhebber daar zo naar kunt kijken.
Ik vind dat je een koele persoonlijkheid hebt als je daar naar kúnt kijken zonder geen steek in je hart te krijgen. Dát was mijn punt.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:17

@ window, ik ben barbara.
Ik heb het schieten half gezien, stond net ver genoeg om alleen het paard in een flits om te zien vallen. Het kwam echt als een klap aan voor mij. Eerst zie je het paard uit de trailer komen en het volgende moment ligt hij op de grond te stuipen. Veel stonden toen wel even met tranen in de ogen. Ik heb het afhalen van het hoofd niet gezien. De benen en het villen wel. Tevens het doorhakken van de bekken en romp ook. Maar de ingewanden eruit enz. heb ik niet gezien. Er was wel mogelijkheid tot, tevens zoals het bekijken van alle ingewanden apart van elkaar. Wanneer de benen, het hoofd en de huid eraf is, is het niet zo eng meer. En valt het ook niet zo op dat het om het paard ging wat je 5 min geleden nog van de wagen af heb zien komen. Mijn grote vrees dat er een paard stond wat ik kende, was helaas voor een ander dus wel het geval. Ik vond het heel knap van haar, dat ze het paard toch nog heeft geaaid enz. voordat zijn einde kwam. Dat zal ik niet kunnen, denk ik. Als mijn paard ooit naar de slacht gaat, zal ik alleen de knal van de pin willen horen. verder niets zien, omdat ze nog stuipen hebben. Hoop dat ik niemand misselijk heb gemaakt. Maar het is indd een kwestie van een sec.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:21

Aahw Daar zou ik dus echt niet tegen kunnen, zelfs een verhaal over 'hoe' ze dat nou precies doen.. nee dat hoef ik echt niet te horen!! dat hoort toch niet bij een excursie!!!!!!!!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:24

Zal ik het hele verhaal vertellen Nee, kijk het verhaal is natuurlijk heel simpel en kan je als bruut opvatten. Het klinkt erger dan het is. Kijk het beestje is dood. Als het "gestript" is dan is het eigenlijk alleen maar interessant wat ze nou gaan doen. Je moet niet gaan denken van nou, daar hangt mijn paard, want ja, dat is natuurlijk verschrikkelijk.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:11

Rare excursie hebben jullie,, maar het hoort allemaal bij je opleiding.
Ik zou dat ook niet kunnen zien hoor, was denk ik dan ook thuis gebleven, de gedachten alleen al van het slachthuis en dan ook nog een paard geslacht zien worden maken we al misselijk.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:45

Bah, je weet dat het gebeurd.

Ben zelf een keer in een slachthuis geweest, ik kreeg een rondleiding samen met mijn vriendin. Ze waren klaar voor die dag dus heb (gelukkig ) niks geen gekke dingen gezien. Ja huiden die lagen te drogen dat was voor mij al genoeg... en meer hoef ik ook echt niet te zien.

Maar ja wat eerder ook al gezegt is het hoort bij het leven en het is wel de realiteit.

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:58

Irisamaire schreef:
Daar heb ik het toch helemaal niet over? beetje beter lezen alsjeblieft. Er gaan zoveel paarden naar de slacht, helemaal manegepaarden! Ik ben niet onnozel en ook totaal geen dromer. En naar de slacht is ook helemaal niet zielig voor een paard, wat een onzin.
Ik heb niet gezegd dat je minder paardenliefhebber bent, ik vind het nogal verbitterd en koeltjes als je als paardenliefhebber daar zo naar kunt kijken.
Ik vind dat je een koele persoonlijkheid hebt als je daar naar kúnt kijken zonder geen steek in je hart te krijgen. Dát was mijn punt.

Punt uit.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:09

kben een echte dierenvriend 16 jaar en daarvan 12 jaar vegetarisch
ik zou z'n slachting nooit in het echt willen zien
een dier dat veel pijn heeft moet van zijn pijn verlost worden
maar dit kan toch ook met een spuitje ?
ik vindt dat je voor je dier een verantwoordelijkheid moet nemen
en dus ook weten dat het veel kan kosten
me moeder heeft kanker en dat kost verschrikkelijk veel geld en die heeft ook pijn
moet ik haar dan laten slachten zodat ik toch nog 200 euries heb ?
(Nuja mischien rare opmerking maar ik vergelijk het daarmee)

maar ik zou z'n slachting wel eens op een filmpje ofzo willen zien om een gedacht te hebben weet iemand hier een site voor ?

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:10

ik ben het met irisamaire eens!
ik zou best kunnen gaan kijken (zoiezo het verhaal aan horen)
en als ik me bij het verhaal nog goed zou voelen zou ik echt wel gaan kijken, en haffie_lover tuurlijk (spreek voor me zelf ) zou ik wel bij mijn eigen paard gaan kijken als ze naar de slacht gaat, of in iedergeval zeker weten dat die geslacht is, straks wordt die door verkocht en heeft die nog meer pijn, dan zou ik liever kunnen kijken hoe mijn lieve paard ( met de hele goeide reden dat die mischien zou geslacht worden) geslacht wordt dan met het idee lopen zometeen is die doorverkocht en loopt die met zo veel pijn.

voor de topicschrijfster: je moet het zelf kiezen of je gaat, ik denk dat je er veel van kan leren ( niet dat je het zelf gaat doen ) maar je ziet wel hoe het in werking gaat en ik denk dat het reuzen mee valt. ik denk ook dat je moet onthouden dat al die paarden die naar de slacht gaan niet zonder reden gaan er is echt heus niemand die zegt aah laat ik ff me paard voor de lol naar de slager brengen. de meesten mankeren wat of hebbene en draadje los en is niets meer mee te beginnen. ik zou gaan kijken maar die keuze is aan jouw

edit: SjilliejJj
ik heb het idee bij een spuitje valt die eerst nog neer en dat kan hard gebeuren, kans dat die iets breekt zit er wat in. het paard gaat er tegen vechten en weer proberen op te staan waardoor die weer avlt. heb ik tog liever (mijn mening) dat mijn paard ineens neervalt en dat het klaar is zonder dat die er tegen vecht en zonder dat die het echt verwacht. ( maar dat is mijn mening en een spuitje is jouw mening en die gaat ik niet afkraken)

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:14

Citaat:
Ik dus juist niet he, nou ja eigen paard.. Mijn lievelingetje is naar de slager gebracht maar ik zou eht echt niet willen zien hoe ze daar worst van gaan maken... bah nee hoor...

denk je sirieus dat als een paard geslacht wordt...dat ze zeggen zo die is dood hup we slepen hem naar het worstjes apparaat en we stoppen hem gelijk in een blikje...dat zie je echt niet hoor je ziet alleen maar dat die neer valt (ofzoiets )

chocoshake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:42

u_c_lover schreef:
ik ben het met irisamaire eens!
ik zou best kunnen gaan kijken (zoiezo het verhaal aan horen)
en als ik me bij het verhaal nog goed zou voelen zou ik echt wel gaan kijken, en haffie_lover tuurlijk (spreek voor me zelf ) zou ik wel bij mijn eigen paard gaan kijken als ze naar de slacht gaat, of in iedergeval zeker weten dat die geslacht is, straks wordt die door verkocht en heeft die nog meer pijn, dan zou ik liever kunnen kijken hoe mijn lieve paard ( met de hele goeide reden dat die mischien zou geslacht worden) geslacht wordt dan met het idee lopen zometeen is die doorverkocht en loopt die met zo veel pijn.

voor de topicschrijfster: je moet het zelf kiezen of je gaat, ik denk dat je er veel van kan leren ( niet dat je het zelf gaat doen ) maar je ziet wel hoe het in werking gaat en ik denk dat het reuzen mee valt. ik denk ook dat je moet onthouden dat al die paarden die naar de slacht gaan niet zonder reden gaan er is echt heus niemand die zegt aah laat ik ff me paard voor de lol naar de slager brengen. de meesten mankeren wat of hebbene en draadje los en is niets meer mee te beginnen. ik zou gaan kijken maar die keuze is aan jouw

edit: SjilliejJj
ik heb het idee bij een spuitje valt die eerst nog neer en dat kan hard gebeuren, kans dat die iets breekt zit er wat in. het paard gaat er tegen vechten en weer proberen op te staan waardoor die weer avlt. heb ik tog liever (mijn mening) dat mijn paard ineens neervalt en dat het klaar is zonder dat die er tegen vecht en zonder dat die het echt verwacht. ( maar dat is mijn mening en een spuitje is jouw mening en die gaat ik niet afkraken)

amen!

vindt dit goed geschreven en sluit me er volledig bij aan!
alleen is mijn paard toen wel ingeslapen omdat ik het wel zielig vondt om hem dan ook nog is daar heen laten te rijden en de diernarts was er al en die zei dat het beter was om hem nu uit zijn leiden te verlossen, maar als ik een paard heb die kreupel al heel lang is ( of een andere reden) en ik mag zelf kiezen zou ik voor het slachthuis gaan. ( mijn mening)

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:54

Misschien is het ook wel een beetje verhelderen om te zien dat het paard inderdaadn bijna binnen een minuut dat het van de wagen is ook meteen dood op de grond ligt, geen centje pijn en zo min mogelijk stress.

Als je daarna het verwerken en asl moet zien daat zou ik ook zekr geen pretje vinden hoor maar als paarden eigenaar hoef je dat gelukkig niet.

Ieder mag zijn iegen menig hebben over hoe ene paard het best aan zijn einde kan komen. Ik ben zelf van mening dat dat echt bij de eigenaar ligt. Zowel slachten als een spuitje gaat op humane wijze en wordt het paard pijn bespaard.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:38

MissVicky schreef:
Ik snap dat het gebeurt, ben er niet op tegen maar wil absoluut NIETS weten erover

wauw.. ik ben er dus echt wel op tegen, maar waarom jij niet dan?

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:40

Irisamaire schreef:

Zullen we even aardig blijven? Dank u.

Ik kan behoorlijk goed begrijpend lezen, dus ik snap heus jou punt wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Misschien dat jij iets beter mijn berichten moet lezen of zelf duidelijker moet worden? Denk dat dat al een hoop scheelt.

Terug ontopic. Ik denk dat wij van mening verschillen. Ik vind niet dat iemand verbitterd/koel/enzovoort is als hij/zij daar gewoon naar kan kijken. Het is de realiteit. Ik ben daar misschien iets (te) nuchter in, maar dat maakt mij nog geen verbitterde/koele persoonlijkheid...

Maar laten we het hier maar bij houden

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:01

Ik ben er niet op tegen omdat het voor een paard vaak beter is dan inslapen, bij inslapen vechten ze er vaak nog tegen vandaar dat ik er zo over denk.

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:35

Ik heb er voor school eens een video over moeten kijken.
Het was niet echt smakelijk, je zag echt in stukjes hoe een varken werd geslacht.
Als het het absoluut niet wou zien of je kon niet tegen bloed ofzo mocht je iets anders doen.
Ze wouden het wel laten zien want het hoort het ook gewoon bij en het is niet altijd maar vrolijk enzo.

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:01

Ik vind het ook neit erg als ene paard naar de slacht gaat, maa rik hoef het niet te zien...