Geen bontonderlegger? Dan hoor jij er niet bij!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Re: Geen bontonderlegger? Dan hoor jij er niet bij!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:49

Ik heb er wel 1 (wel een neppe, ben niet zo rijk ) en niet allen omdat ik het mooi vind maar ook voor mijn paard, ze heeft namelijk een hoge schoft en nu ze ouder wordt begint haar rug ook wat te zakken, dus met dat bontje vul ik het "gat" op.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:57

Ik zal even een stukje van sustainabledressage.com kopieëren:

Citaat:

Padding...
...and Other Ways of Separating Yourself from Your Horse

[...]

A saddle of resonable quality will be soft on a horse's back. If it's hard, you should really investigate in some re-stuffing or a new saddle.

A saddle pad of even thickness raises the saddle more
infront.
If a saddle fitter has fitted your saddle, he has most likely done so without the extra pads, because that's how a saddle is supposed to sit. To add extra pads would be like a human shoe-fitter were to fit you shoes, and then you would add 2 pairs of extra socks to make them "softer". The shoes would be too small. It is the same thing with saddlefit, only that it is the area at the head of the tree, the gullet width that is crucial. If you put a 1 inch thick pad under the whole of the saddle, the front would lift more than the back, because the area for the withers would be too narrow for the saddle.

A saddle pad makes the saddle tighter infront, and it tilts back.The thickness lifts the saddle more because the pad is at an angle to the body of the horse. Lifting more infront would mean that the saddle tilts back. This is usually the opposite to what one would want, since most riders seem to be sitting too far backwards anyway, pressing the back of the saddle down. With a thick pad underneath, this is even more exaggerated.

As the saddle is pressed down behind
the panels flatten and narrow the channel.In older and cheap saddles, you would usually try to counteract the fact that they have been sat down at the back. The back of the panels have been pressed together and to some extent they have become flat and spread to the sides and into the channel. In saddles like that, you can't simply re-stuff, because the shape of the expanded leather is set. It has the boated out form and it's permanent. In a saddle like that, you need to change the entire panels (if you like the seat that much) or buy a new one. And it's not even probable that you would like the seat if the panels had been changed - at least not if it's you who have sat it down at the back, anyway. That means you WANT to sit at the back of the saddle and press it down. New pandels would lift the back and skid you forward. You might not like that at all. Get a new saddle.

The real reason for the numnah, is for the horse not to put sweat on the saddle so that the water and salt will ruin it. It is supposed to wick the moisture off the horse and stop it from coming in touch with the leather. It would be perfectly possible to use the saddle without any pad at all. In fact, for horses who get rubbed bare from the saddle pad, the solution would be to use the saddle without the pad. The woven fabric of the pad catches the hair as it rubs back and forth with the movements. Plain leather is very slippery so it doesn't rub as easily.

DIT STUKJE GAAT OVER SCHAPENVELLTJES

A sheep-skin half numnah.If the horse gets awfully sweaty the sweat can ruin your saddle. In that case, a sheepskin numnah is ideal, but try to find one that is relatively thin, and only has sheep skin under the panels! The sheep skin adds volume between the saddle and the horse's back. The curly hairs stay with the hairs on the horse and the skin part can move with the saddle, and it is ventilated enough to let the sweat evaporate. But you don't need that on the sides. Adding an inch or half-inch of thickness between your leg and the horse unnecessarily complicates your communication and feel.

Wat ze dus zeggen, is dat als je er 1 gebruikt, gebruik dan sowiezo een dunne, echt lamswollen, die warmte en vocht doorbrengt en opneemt, maar niet zorgt dat je zadel verhoogd wordt, omdat anders je kamer de smal wordt (staat in het begin). Het hele stukje staat dus op http://www.sustainabledressage.net/tack/saddle.php

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:24

MISTRAL94 schreef:

Ben ik het dus niet helemaal mee eens, mijn paard heeft dus een gevoelige rug en nee hier hoef je geen expert voor te wezen om dit te zien, bij die van mij. Ik heb een op maat gemaakt zadel maar ondanks dat, heeft de zadelmaker mij geadviseerd om wel met een bontje te rijden of met een pad. Ik heb dus geen slecht passend zadel maar rij nog wel met een bontje Mijn paard is jaren met een slecht passend zadel gereden (zoals de meeste paarden) en heeft sinds die tijd dus een gevoelige rug, daarnaast heeft zij een zeer rechte rug en heeft snel de ruggengraad erop liggen.
Voor mij dus alle reden, om wel een bontje onder het zadel te hebben

Heb je er een VA bij gehad dan, zijn er foto's gemaakt? En een zadelmaker die een bontje adviseert....daar zit wat mij betreft een luchtje aan. De beste zadelmakers hebben het er al moeilijk mee dat je er een dekje onder legt. Wat betreft het opvangen van schokken en het beschermen van de ruggengraat (wat door een GOED zadel zonder problemen wordt gedaan, de ruggengraad hoort immers ten alle tijden vrij te liggen), zou ik liever een gelpad zien omdat deze ontwikkelt is voor die taak.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:44

Kootstra in Groningen een zeer goede zadelmaker, die dus een gelpad absoluut niet adviseerd. Die man past al jaren zadels aan, toen waren wij allemaal nog niet eens geboren Nee er zijn geen foto's gemaakt wel is er een veearts bij geweest, hij ging er in mee wat ik hem vertelde wat de zadelmaker tegen mij gezegd heeft

Maar moet ik een veearts erbij halen om erachter te komen dat het paard jaren lang met een slecht passend zadel gereden is? Dat feit ligt er gewoon, als ik alleen al kijk wat voor zadel ik bij het paard kreeg toen ik haar kocht. Ik heb nu een goed passend zadel maar ondanks dat is het paard nog steeds gevoelig in de rug. Wat ook meer dan logisch is als het al jaren met slecht passend tuig gereden is. Ik heb gezien wat het met een paard doet, helaas snappen de meeste mensen niet dat een paard dan niet wil lopen, zoals wij dat zouden willen.
Ik wil er nog wel even bij vertellen dat mijn paard een extreem rechte rug heeft wat iets naar een karperrug toe gaat. Haar ruggengraad ligt er dan ook vaak bovenop. Het zadel ligt wel helemaal vrij en knelt dus niet op de ruggengraad

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:24

Dus voor de ruggengraat heb je geen bontje nodig, terwijl je dat eerder wel beweerde. Wat ik vreemd vind dat jij het gevoelig zijn van de rug als feit aanneemt, maar daar verder niets mee doet. Blijkbaar is er dus schade in de rug ontstaan, ik zou me er persoonlijk niet aan wagen om dat met een bontje te 'verhelpen'. Wat betreft jouw zadelmaker, ik kijk liever naar de meerderheid en niet naar de grillen van een geval apart, hoe lang hij dan ook al zadelmaker mag zijn. Mijn ervaring is dat je beter mensen met een frisse blik kunt hebben, dan mensen die door jarenlange 'ervaring' in hun eigen zienswijze zijn vastgeroest.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:32

Ik heb laatst iemand gezien die had overal waar je wat op/onder/omheen kan doen iets van bont gedaan, zag er heel vreemd uit. Ik vind die neusriembontjes trouwens ook heel lelijk.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:36

Neusriem vind ik ook lelijk. Op een bedrijf waar ik stage heb gelopen hadden ze zo'n halsters voor op concours helemaal met bontjes rondom (lelijk) Alleen onder het zadel en bij de singel vind ik mooi. In de peesbeschermers enz hou ik ook niet van.
Laatst bijgewerkt door Flore op 08-01-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 14:37

Mijn bontje, overigens een vestan van kavalkade met een 'vestanvrij stuk' op de plaats van de ruggengraat heb ik enkel en alleen gekocht omdat paard bijna een half jaar heeft stilgestaan vanwege een peesblessure. Nu is het zadel dus niet meer super passend en deze verdeeld de druk van de kussen van het zadel beter dan dat ik alleen met shabrak rijd. De onderlegger is overigens niet zo dik als een lamswollen. En ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel goed verschil kan merken met en zonder bontje... Maar als het zadel weer goed ligt, bespiering weer een beetje gekomen is, dan is een shabrak voor mij weer genoeg.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:39

ik heb een neopreen onderlegger omdat dat lekker is voor d'r rug en niet omdat ik het tof vind of wat ook

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:07

Patos waar haal jij vandaan dat ik heb gezegd dat de ruggengraad niet vrij ligt? Ik heb alleen gezegd dat de ruggengraad snel OP de rug ligt bij mijn paard maar niet dat het zadel knelt. Doordat de ruggengraad dus snel erop ligt is het ook gevoeliger.
Geen aanval naar jou hoor maar ik neem meer aan van een zadelmaker die jarenlang ervaring heeft, dan iemand die net om de hoek komt kijken Hoe kun je trouwens over mij, mijn paard en zadel oordelen als jij het niet gezien hebt?

Ik hou me verder maar stil want dit heeft blijkbaar toch geen zin. Jij hebt jou idee hierover ik de mijne. Ik weet wat ik doe en weet hoe mijn paard opgeknapt is door een zadel van deze "oude" zadelmaker
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 08-01-06 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:10

Waar oordeel ik over jou, je paard en je zadel? Als de ruggengraat erop komt te liggen, waarvoor is hij dan gevoelig, je zadel ligt er immers niet op zeg je net. Ik heb het over iemand met een frisse kijk, je hoort mij niet zeggen dat dat iemand is die nét zijn opleiding heeft afgerond. Ervaring zegt mij overigens niet zoveel, ik ken zadelmakers die tientallen jaren lang zadels op een foute manier aanpassen, toch hebben ze nog steeds (onwetende) klanten.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:12

Heb mijn bericht aangepast lees het nog maar even

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:16

Heb het gelezen, ik wil toch nog graag even weten waarom jij vind dat ik over jou, je paard en je zadel oordeel.
Je hebt gelijk dat iedereen er een verschillende zienswijze erop na houdt. Toch vind ik jouw argumenten niet sluitend, zeker niet waar het over de ruggengraat vind. Discussie vind ik leerzaam, ik ben bereid om iemand zijn standpunt in overweging te nemen, maar dan moeten er wel juiste argumenten aangedragen worden.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:49

hmm, ik heb twee zadels, zijn beide nagekeken en liggen goed op mijn paard. Onder mijn veelzijdigheidszadel ligt een BartL bontje, omdat ik met dat zadel spring en buitenritten maak. In mijn opzicht belast ik mijn paard dus meer (lange ritten) met dat zadel en heb ik daarom een bontje eronder liggen. Ik moet zeggen dat ik er steeds meer aan twijfel zeker na het lezen van de meningen hier en die link naar die website (erg interessant)... Mssn ben ik ook wel gewoon gevallen voor het chique of omdat zoveel mensen )en ook de ´bekende' er mee rijden.

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:55

bij ons op de manege rijden er ook een aantal met een bontonderlegger, ik moet zeggen vind het wel erg mooi, maar ze zijn zo duur, ach zolang ik geen eigen paard heb begin ik er dus ook maar niet aan!

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:08

Ik heb net een nieuw zadel ( eindelijk na maanden zoeken) kon nooit een goed passend zadel vinden. Maar heb nu ainsley, maar dit zadel heeft hardere kussens dan normaal, rijd nu al een aantal weken met het zadel, en mijn paard heeft zo als het nu lijkt helemaal geen last van de kussens zadel past ook goed. Maar is verstandig met bontje te gaan rijden voor de bescherming van de rug tegen de harde kussens?

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:12

Jah ik heb er ook 1!

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:13

Thirza schreef:
verootjoo schreef:
Als je een goed passend zadel hebt, heb je zulke dingen niet nodig . Dingen als; mijn paard krijgt drukplekjes zonder bontje, of heeft zo'n gevoelige rug. Dat krijg je allemaal als je zadel niet goed past!

ook niet mee eens, mijn zadel is door de fysio en DA goed bekeken en hij lag goed op mijn paard maar als nog had ze rug problemen dat kwam o.a. door de verzuring van haar spieren, dit lag dus niet aan mijn zadel. En met het bontje ging het een stuk beter!

Verzuring van spieren komt door een verkeerde trainingsmethode. Dan train je je paard zodanig dat er melkzuur vrij komt, en dat is niet de bedoeling. Ik blijf erbij dat bontjes slecht zijn, en je gewoon een passend zadel/ goede trainingsmethode moet hebben. Van een bontje onder je zadel verzuren de spieren toch niet minder?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:16

Haha, net of er dan meer aerobe verbranding plaats zal vinden. Echt wonderdingen, die bontjes

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:17

ja dat bedoel ik patos Lijkt me wel ideaal eigenlijk, je kunt zo rijden als je wil, en je paard verzuurt toch niet

Thirza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:21

verootjoo schreef:
Verzuring van spieren komt door een verkeerde trainingsmethode. Dan train je je paard zodanig dat er melkzuur vrij komt, en dat is niet de bedoeling. Ik blijf erbij dat bontjes slecht zijn, en je gewoon een passend zadel/ goede trainingsmethode moet hebben. Van een bontje onder je zadel verzuren de spieren toch niet minder?

de verzuring van haar spieren bleek te komen doordat ze last had van haar HKO en daardoor anders ging lopen, dus dat het door de training kwam durf ik niet te zeggen anders had ze daar al veel eerder last van moeten hebben gehad.
Van een bontje onder het zadel wordt de verzuring niet minder maar doordat ik onder begleiding van de Fysio en Da anders te werk moest om een poging te doen om haar HKO te ontlasten, moest ik rijden en dat wou ik zo prettig mogelijk maken voor haar rug om de druk beter te verdelen.

uiteindelijk had ze geen last meer van haar spieren en ik denk dat het mede dankzij het bontje een stuk beter ging.
Laatst bijgewerkt door Thirza op 08-01-06 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:24

Ik heb ook een bontonderlegger
en k hoor er vast nu helemaal by
hiehie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:01

verootjoo schreef:
ja dat bedoel ik patos Lijkt me wel ideaal eigenlijk, je kunt zo rijden als je wil, en je paard verzuurt toch niet

Sorry, ben even weg, aandelen kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:04

Ik heb er onlangs één besteld van Kavalkade, ik wou gewoon een goede drukverdeler en ik moet toegeven dat ik ze ook erg sjiek vindt staan

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:39

Herilda schreef:
Ik heb net een nieuw zadel ( eindelijk na maanden zoeken) kon nooit een goed passend zadel vinden. Maar heb nu ainsley, maar dit zadel heeft hardere kussens dan normaal, rijd nu al een aantal weken met het zadel, en mijn paard heeft zo als het nu lijkt helemaal geen last van de kussens zadel past ook goed. Maar is verstandig met bontje te gaan rijden voor de bescherming van de rug tegen de harde kussens?

Als je een nieuw zadel koopt is het aan te raden om m na een half jaar gebruikt te hebben, het na te laten kijken door een zadelmaker, de kussens zijn dan wat ingezakt en de zadelmaker kan je dan vertellen of er wat aan gedaan moet worden.
Persoonlijk zou ik er geen bontje onder leggen, de verkopers hebben oh zo mooie praatjes over drukverdeling, maar 9 v/d 10 keer is dit bullshit.