Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:38

ze doen het wel voor keuringen, maar dat zou ik nu zelf niet doen
door het longeren worden de benen al extra belast, kleine cirkel, ongelijke belasting
op het harde krijge nze naast die ongelijke belasting, nog hardere schokken door, => dus meer slijtage

ik kies dus ofwel voor ongelijke belasting, of voor hardere schokken, aar ik zou het nou niet samengooien als het niet nodig is.
ik zeg niet ,als je geen piste hebt, en enkel een modderstukje, en je wil het paard even extra beweging geven, danzou het eventueel wel kunnen, maar ik zou het toch prefereren om hem mee te nemen aan de hand, onder het zadel, aan de fiets, oid.
als je paard aan de fiets goed loopt, kun je hem ook bijzetten he, zo werkt hij ook, maar wél op rechte stukken!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:44

dutske schreef:
ze doen het wel voor keuringen, maar dat zou ik nu zelf niet doen
door het longeren worden de benen al extra belast, kleine cirkel, ongelijke belasting
op het harde krijge nze naast die ongelijke belasting, nog hardere schokken door, => dus meer slijtage

ik kies dus ofwel voor ongelijke belasting, of voor hardere schokken, aar ik zou het nou niet samengooien als het niet nodig is.
ik zeg niet ,als je geen piste hebt, en enkel een modderstukje, en je wil het paard even extra beweging geven, danzou het eventueel wel kunnen, maar ik zou het toch prefereren om hem mee te nemen aan de hand, onder het zadel, aan de fiets, oid.
als je paard aan de fiets goed loopt, kun je hem ook bijzetten he, zo werkt hij ook, maar wél op rechte stukken!

dank je wel. dan zal ik het maar niet doen.

edit:spel foutje

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:45

Flippertje schreef:
Hij zegt dat een rustige en gecontroleerde draf van 5/10 minuten voor een normaal rijpaard prima is.

.....euh... ik draaf regelmatig twee keer níet in 2 of 2½ uur. Ondergrond onbelangrijk.
Een andere keer doe ik de helft in galop, de helft in draf en alleen bv. door een tunnel of een drukke kruising over een stukje in stap.
Maakt niet uit welk paard of welke ondergrond; geen van allen op ijzers en allemaal van schokbeton.

Het is maar waar je paard mee opgegroeid is als veulen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:32

galoppeer je ook op het verharde, of let je daar meer op de ondergrond?
ik was altijd van principe, om niet op het verharde te galoperen
ik galopeer ook wel niet op beton, maar wel op de oude spoorweg (erg hard aangestampt zand en kiezel)
zijn mooie stukken rechtdoor, en ideaal om wat conditie in galop te kweken, anders is het 20 meter galoperen, terug naar draf, bochtje om, weer 20 meter, etc, dat is wel op gras, maar konijnenholen zijn dan niet echt goed te zien helaas...

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:05

Mijn DA zei, dat hoe meer je over de weg rijd hoe harde de hoeven worden. Ze slijten wel af maar langzamer. Rijd daarom ook regelmatig over straat.

roosw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:01

ja, over verharde weg lopen (zonder ijzers) is goed voor de hoeven, slijten ze ook een beetje af das juist goed dan blijven ze idd harder, en minder scherutjes enzo...