Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:41

Ja, je ziet af en toe van die taferelen.

100 x over dezelfde hindernis jagen als de pony 1 x heeft gestopt. Dit heeft naar mijn weten een averechts effect. De pony is er dan zat van en zal helemaal niet meer springen.

Pony's helemaal in elkaar slaan als ze 1 x stoppen. Wat een ramp dat je pony 1 x stopt. Rij opnieuw aan en probeer het gewoon nog een keer.

Het hout wordt nog even flink opgetrokken als de pony al niet goed springt of zelfs in de stop zit. Vooral doen, dan springt hij in de ring helemaal niet meer.

Oke, er zijn ook wel momenten dat de pony wel aangepakt moet worden. Dat ze dan de zweep pakken, daar heb ik weinig problemen mee.

Gelukkig zijn er ook ruiters die wel respect hebben voor hun pony.
Vandaag op wedstrijd nog. Meisje reed wat verkeerd aan, pony stopt, hangt half in hindernis en is wat bang geworden. Meisje begint niet te slaan en te schoppen maar praat tegen haar pony en beloont hem. Pony springt uiteindelijk weer goed.
Dus zo kan het gelukkig ook.

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:47

ik voel me pittig aangesproken als ponyhouder

sorry hoor, maar dat meisje kan dr toch niks aan doen dat dr vader zo triest is
Sja, je hebt van die verwende koters, maar die komen zichzelf ooit nog wel is tegen.
Als je er zoveel last van heb, loop dan naar die mensen toe, en vraag of het wat minder kan..

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:49

monster er zijn mensen zo ja ik ken der zat die niet zo zijn en als dat tegen die mensen zegt krijg je een grote mond terug en schreeuwen ze harder dus heeft gene zin

Megamutsj

Re: Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:38

ik heb zelf een pony.. en ik ben niet een geef de pony er van langs mens. Als die iets doet wat niet mag, gewoon corrigeren, en zorgen dat die het goed doet, hoe lang ik ook probeer
En op de manege rij ik op paarden.. tja.. wat maakt mij dat..

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:34

ik rijd zelf wekelijks tussen de pony's. En ik verbaasde me er over hoeveel mensen me kwamen zeggen dat ik met zon zachte hand mijn pony rijd. Het viel me vanaf toen ook op hoe hard sommige kinderen eigenlijk voor hun pony's zijn. Het is zelfs zo erg dat ik me een paar keer heel erg heb moeten in houden, een meisje van 11 jaar met een D-pony komt uit de proef, meid rijd altijd 1ste, pa vond de proef niet goed genoeg. Gevolg? pony werd in haar buik getrapt en het meisje kreeg ook de nodige klappen. Als 'kind' heb je daar net veel over te zeggen. En ik verbaasde me er nog meer over dat al die volwassenen het zo maar lieten gebeuren... Als je van daaruit verder denkt...Gespannen ruiter, gespannen pony, alles loopt verkeerd, beide zijn opgefokt omdat het verkeerd gaat en de eerste klap is alweer uitgedeeld... Jammer dat kinderen zo onder druk gezet worden om de dromen van hun ouders te halen.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:03

pfff kinderen zijn egt te hart.. er was mij een meisje aan het vertellen dat als haar pony niet deed wat zij zij ( bij voor hij wilde niet over een hindernis) dan sloegg ze tot hij er wel over heen ging ... nou ik stond wel even met een mond vol tanden, ik had er egt even op er plaats willen zetten.
oke zomige ponys halen egt het bloed onder je nagels vandaan.. maar ja stap daar dan niet op ?
ben ook blij dat ik niet meer op de manege rij, al die kinderen en ze bemoeien zich met alles.

Peetjuh_Amir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:14

Op mijn aller eerste manege reed 1 pony,, 1 (bijna paard) en 3 schetlanders. Ik reed meestal op dat bijna paard en keek mijn ogen uit hoe hard die kinderen die shetlanders aanpakten (bij shets is dat natuurlijk ook wel een beetje nodig) maar echt slaan joh! niet normaal meer! en als het was gelukt nog ff een tik om echt te laten merken dat hij fout was... verder zie ik het op de manege waar ik nu rij niet zo veel... soms een enkeling,, maar niet veel.

roosw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:38

ik geloof niet dat dit alleen voor ponys geldt, maar zeker ook voor paarden & paardeneigenaren!!

Marikootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:51

Nooit gemerkt eigenlijk

Maar ik vind het wel erg zielig voor de pony's

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:27

Ik ben gelukkig al lang niet meer op ponywedstrijden geweest, maar het staat me wel nog levendig bij van de tijd toen ik zelf nog tussen de pony's reed.
Moet nog denken aan de keer dat ik in het D-M een van mijn clubgenootjes eruit reed in de barrage. Hoor haar vader nog tieren bij de trailer, hoe het in godsnaam mogelijk was dat ik met mn "kromme slacht pony" (ja dat waren de letterlijke woorden) van haar won, en zij en pony vervolgens een knal kregen. (waar mijn vader dan weer van uit zn slof schoot, geen kinderen en vrouwen slaan is zn motto).
Mijn vader ging met mij mee op wedstrijd, met mijn lease pony, hielp me overal bij en zei wel altijd: rijden om te winnen, maar dat was als aanmoediging bedoeld. Als het een keer niet mee zat was het gewoon van: volgende keer beter en kreeg wat dingen mee wat beter kon. En daarmee was de kous af. Ik heb ook nooit mijn plezier in het wedstrijd rijden verloren en ga nog steeds voor mijn plezier. Pa is natuurlijk wel zo trots als een pauw als ik won

Ik vind de praktijken bij de kids altijd erg jammer, pony en kind verliezen zo hun plezier in het wedstrijd rijden. Vaak is toch de druk van de ouders die dit soort 'wangedrag' tot gevolg heeft.

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:47

tja.. de ruiters nemen het over vaak. Ik ben zelf ook net eigenlijk uit de ponyperiode.. Heb ook heel wta meegemaakt. Zaterdag heb ik mijn laatste ponywedstrijd eigenlijk.. en er doen gewoon meiden van 4 en 5 jaar mee.
Op die leeftijd heb je gewoon toch niet het besef van of je echt wilt rijden etc.

Je krijgt ook wel mee hoe je met je paard ommoet gaan. Die van mij kreeg er ook wle eens langs hoor, dat geef ik toe. Maar niet omdat ze/hij weigerde. Alleen als ze/hij gemeen was, of iets deed wat echt niet door de beugel kon.
Soms zitten er wel ene svan die kleine meisjes op, die een pony hebben die al zohoofdsschuw is. Nou dan wete je al genoeg

simson

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:59

Urielle schreef:
Kinderen zijn nu eenmaal nog minder ervaren en als er dan fanatieke ouders aan de kant staan die zeggen dat ze gewoon eens een klap op zijn donder moeten geven....

Het omgekeerde zie je trouwens ook, profiterende pony's en een ruitertje erop die gewoon maar meelift zodat je denkt DOE dan toch wat!

de ponyruiters nemen ook wel is de reactie van hun ouders ook heel vaak met zich mee. en dan worden de ouders nog weer bozer en dan gaan de ponyruiters nog meer doen

NineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:00

Ja ik ben het er mee eens.
Op wedstrijden zie je ook van die kinderen van 8 ofzo, die op een c welshje worden gezet, trekken m in de krul en rijden maar.
Er is ook zo'n meisje met zo'n pony, best een leuk beestje, maar die is zo vervelend tegen die pony, dat die pony gewoon wel MOET gaan bokken en steigeren. En na de wedstrijd altijd huilen dat ze geen winstpunt heeft, en tegen haar vader schelden!!
Zelf ben ik ook een ponyruiter (12) alleen doe DAT toch liever niet. Tuurlijk pak ik ponys wel eens aan en er zullen zeker keren zijn dat ik wat te hard was maar niet zo TOCH?

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:14

Vind ik inderdaad waar.
Kan genoeg mensen opnoemen die gemeen zijn tegen hun pony's, maar ga ik hier niet doen.
Voorbeeld is wel dat ze hun pony met latjes met haakjes er aan over de hindernis heen sloegen....
SCHANDALIG!! Echt boos dat ik toen was....
Wil niet zeggen dat elke ponyruiter zo is, want ik ben zelf ook ponyruiter (weliswaar al 21 jaar, maar toch) en doe dit zelf niet en zo zijn er vele met mij.

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:08

het is bij mij 1 keer gebeurd dat ik echt ontzettend boos was op Sun ze weigerde een simpele hindernis, terwijl ze goed was warmgelopen, ingesprongen en het het 5e sprongetje was. En ze sprong gewoon niet. Als ik er aan terug denk schaam ik me dood, ik heb echt wel een paar keer geroepen dat ze er over heen MOEST, en ze heeft ook een paar flinke meppen gehad. Gadver, echt vreselijk... dat was de 1e en de laatste keer in me leven.

Als ik het nu zou doen, zeker tijdens een wedstrijd, zou mn moeder persoonlijk van Sun af trekken en MIJ een paar harde knallen voor mn kop verkopen. Al is het op het wedstrijdterrein de volgende dag zou ze nog op het internet staan. Zo behandel je paarden gewoon niet!

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:57

Volgens mij zijn het niet zozeer ponyruiters die hun pony's zou toetakelen hoor. Menig volwassenen die dit veel erger kunnen. Dan misschien niet zozeer tijdens de wedstrijden maar tijdens het trainen.

Heb inderdaad wel eens gezien dat pony's toegetakeld worden maar deze fout ligt dan wel bij de ouders/instructie. Deze mensen horen verantwoording over de kinderen te hebben. Zolang er niks over gezegt wordt, of in de ergste gevallen het zelfs aanbevolen wordt (je hebt van die zieke ouders rondlopen die hun kinderen zo hard pushen), zal het ook niet minderen.

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:35

Grootste fout ligt inderdaad bij de ouders, maar sommige kinderen kunnen gewoon echt gemeen zijn.
Ben dan in staat om dat kind zo van de pony af te sleuren!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:10

Ja ik heb het ook gemerkt.
Ook dat veel kinderen al sporen dragen terwijl ze niet mee om kunnen gaan.(Ook veel oudere hoor )
Ze leggen de benen tot in de lies van het dier even prikken met de sporen.
Trekken en zagen aan de teugels om nageefelijk te laten lopen of bijzet er aan met rijden.
Omdat ze het de grotere mensen ook zien doen en als je zo een pony kan laten lopen kan je goed rijden In hun ogen daarbij met sporen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:06

Ik vind het hier wel meevallen, maar begin er af en toe ook van te twijfelen.
Zie bij het springen vooral oneerlijke dingen gebeuren, maar krijg zelf ook vaak te horen dat ik "te lief" ben voor mijn pony. Dan vraag ik me af of hun te streng zijn, of ik te braaf..
Maar het zijn echt niet alleen de pony's. Wij hebben er eentje op stal die nogal moeilijk in karakter... Echt, heeft een geschiedenis, maar is niet echt gemakkelijk.
Toen wij een gastles kregen, vroeg hij of hij haar even mocht rijden, toen hij er op zat, was het eerst wat hij zei "dit is geen gemakkelijke volgens mij"
Maar toen is ze ook even goed aangepakt, en heeft ze rond gevlogen. Daarna was het probleem wel opgelost en was ze ineens braaf en luisterde, en dat was echt niet uit angst (lees: nieuwsgierig rondkijken, oortjes naar voren, enz. enz.)
Terwijl deze man normaal echt een broertje dood aan grof geweld heeft, als je zijn dochter ziet rijden, dat gaat allemaal zo braaf en lief, pony heeft echt geboft.
Af en toe is het dus ook nodig, maar af en toe.. En dan zijn het vaak de ouders...

EDIT: Bedankt me juist een mooi voorbeeld van hoe het WEL moet als ouder zijnde.
Dat meisje was aan het rijden, vader leest, en kind rijd fout. Paard wordt uitgefoeterd, en vervolgens vader ook nog es. Vader pakt boekje, duwt dat in zijn zak, en loopt weg, kind schreeuwen dat hij door moest lezen natuurlijk, maar hij liep gewoon weg.

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:13

Zo moeten ouders dat dus doen.
Het ergste is dat er veel ouders zijn die dat niet doen.

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:45

Misschien dat 'gemene' volwassen ruiters zichzelf op wedstrijdterrein beter in bedwang kunnen houden en zich tijdens de training nog wel eens laten gaan. Kinderen overzien nog niet wat voor indruk een dergelijke aanpak maakt op omstanders. Misschien dat het daarom lijkt dat ponyruiters harder zijn?

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:51

Nou mag ik dan ook even mijn verhaal kwijt..

Ik was samen met mijn tante op een groter paardensport evenement...waar van die shets reden met sulky's erachter.

Er was een meisje bij wat haar pony letterlijk en figuurlijk aan het lopen trapte..Ik wordt er nog boos van als ik eraan denk.

Het arme shetje was wat slomer dan de rest...nou nou nou je had dat kind moeten zien!! En schoppen terwijl ze half op dat sulky wagentje hing om haar pony flink te trappen. Vervolgens trok ze de teugels flink naar achteren waardoor de pony een rotruk in zijn mond kreeg.

Nou sorry hoor...maar als dat mijn dochter zou zijn geweest dan had ze een flinke rotschop gekregen en nooit meer 1 poot uitgehaald naar dat beestje.

Ik vind dat sport leuk moet blijven vor zowel mens als dier...Je kunt ouders wel de schuld geven maar het is ook de aard van het beestje om zo te reageren op zo'n ponytje hoor.

Whhaa dat moest ik even kwijt...ik moet er soms nog aan denken dat schrijnend beeld.

(beestje was zichtbaar uitgeput en NIET getraind op lang en hard rennen)

xx elle

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:33

Michelletje schreef:
Grootste fout ligt inderdaad bij de ouders, maar sommige kinderen kunnen gewoon echt gemeen zijn.

Gewoon doen
Laat maar weten dat zoiets dan niet normaal is en leg uit hoe ze het beter op kan lossen. Wie weet helpt het...

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:56

Kyralovertje schreef:
Michelletje schreef:

Gewoon doen
Laat maar weten dat zoiets dan niet normaal is en leg uit hoe ze het beter op kan lossen. Wie weet helpt het...

Ja zal ik doen! Als ik dan op mijn donder krijg van de ouders geef ik jou de schuld

Dit is niet een voorbeeld met paarden.
De baas van mijn moeder was in de supermarkt. Loopt daar een jochie van een jaar of 5 rond die die baas van moeder allemaal loopt te schoppen tegen zijn been aan.
Wel 5,6 keer achter elkaar.
Hans (zo heet de baas van mijn moeder) kijkt die moeder van dat kleine jochie aan en zij zegt "hij krijgt een vrije opvoeding, hij moet zelf maar beslissen wat goed of fout is".
Na ongeveer nog 3 keer getrapt te zijn pakt Hans een pak vla uit de schappen en giet dat zo over dat jochie heen. Moeder helemaal over de zeik en super boos en Hans zegt "ik mag zelf ook beslissen wat goed en fout is".
Aanpakken die handel!!!!

F3mke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:34

Michelletje schreef:
Dit is niet een voorbeeld met paarden.
De baas van mijn moeder was in de supermarkt. Loopt daar een jochie van een jaar of 5 rond die die baas van moeder allemaal loopt te schoppen tegen zijn been aan.
Wel 5,6 keer achter elkaar.
Hans (zo heet de baas van mijn moeder) kijkt die moeder van dat kleine jochie aan en zij zegt "hij krijgt een vrije opvoeding, hij moet zelf maar beslissen wat goed of fout is".

Na ongeveer nog 3 keer getrapt te zijn pakt Hans een pak vla uit de schappen en giet dat zo over dat jochie heen.

Moeder helemaal over de zeik en super boos en Hans zegt "ik mag zelf ook beslissen wat goed en fout is".
Aanpakken die handel!!!!

hihi
[/quote]