discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:53

Appie schreef:
Karl66 schreef:
Onze paarden zien al bakkabouters in de volslagen rust van een binnenmanege maar we vinden het belachelijk als een GP paard in alle hectiek van een grote wedstrijd kijkerig is

Nee hoor, ik vind het niet vreemd dat een (GP)paard kijkerig kan zijn op wedstrijden.
Maar wel dat LDR kennelijk de enige manier is om het paard onder controle te kunnen houden.

Je bedoelt de meest effectieve manier.

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:04

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:20

Het breken of ontwrichten van een kaak gebeurt niet zomaar. Laurens traint bij Anky en rijdt dus af en toe ook zoals zij dat doet, evenals Edward. Bij deze 3 topruiters wordt allemaal gekeken naar het paard. Denk je dat Laurens mijn paard in de krul zou trekken? Alleen maar om hem daar te hebben lopen waar die 'hoort' te lopen. Ik denk het niet! Mijn paard kan dat namelijk niet aan en iedere goede ruiter kan dat voelen. Deze ruiters trekken niet zonder meer een paard met de kin op de borst, alhoewel hier wel vanuit word gegaan door verschillende mensen binnen dit topic.
Zoals ook al binnen het topic is gezegd; het is een eindeloze discussie; er lopen er al vele van en ze eindigen allemaal in strijd. Je blijft voor en tegenstanders houden...

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:21

Karl66 schreef:
Appie schreef:
Nee hoor, ik vind het niet vreemd dat een (GP)paard kijkerig kan zijn op wedstrijden.
Maar wel dat LDR kennelijk de enige manier is om het paard onder controle te kunnen houden.

Je bedoelt de meest effectieve manier.

De meest effectieve manier om een paard onder controle te houden???
Waarschijnlijk meer de enige manier die nog lukt...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:25

Denk dat dat wel meevalt hoor Appie

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:50

youngster schreef:

O ja? Ik heb het over de opmerking van Laurens van Lieren 1 of 2 bladzijden terug. En daar wordt duidelijk omschreven dat hij anders door de bak wordt 'gesleurd' en het gevaarlijk wordt. Dan maar even LDR en hij is hem weer de baas...Dus het enige controle-middel wat ze op dat moment hebben is LDR.
Vreemd dat dat dan de enige manier is. En ik dacht dat LDR vooral bedoeld was om bepaalde spieren te trainen (wat ik overigens ook niet zie)?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:54

Wat doe jij als je paard de kolder in de kop krijgt?? Ik zie namelijk heeeel veel ruiters hun paard of omtrekken of even lekker zagen.
geloof dat ik dan liever deze manier zie.
Als het paard ontspannen is laat de hand namelijk ook gelijk los.

Vind je een beetje kort door de bocht. Jij vind dus dan hun paarden geen bespiering hebben??

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:14

Appie heeft het over bepalde spieren. Elke vorm van dressuur bouwt spieren op, maar LDR zou bepaalde spieren opbouwen, maar daar is geen bewijs voor. Of laat ik het zo zeggen, die zijn dan ook op andere manieren wel op te bouwen, en hoeft niet persee zo. Verder bouwt het dan misschien spieren op die een paard nodig heeft om zijn hoofd onderste boven te houden, maar welk nut zouden die spieren dan verder nog hebben? Verder is het een enorme belasting op bepaalde pezen.
Maar dan komt men met tegen argument dat andere paarden die nekblessure ook oplopen en zo is er voor elk argument een tegenargument, net als in een rokers discussie, maar echt nut is er niet aangetoond, behalve de controle, die je zou moeten bereiken op basis van vertouwen. Daar draait de hele dressuur om, die opleiding tot controle. Nu begint men met controle afdwingen en gaat punten halen, dat heeft nog weinig met dressuur te maken, maar het is wat men wil, want wedstrijden, glorie en geld is voor sommige mensen belangrijker dan het wezen paard waar je zo´n band mee op kunt bouwen dat het voor je wil werken en op je vertrouwd zodat het niet zal schrikken....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-12-05 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:16

Appie schreef:
youngster schreef:

O ja? Ik heb het over de opmerking van Laurens van Lieren 1 of 2 bladzijden terug. En daar wordt duidelijk omschreven dat hij anders door de bak wordt 'gesleurd' en het gevaarlijk wordt. Dan maar even LDR en hij is hem weer de baas...Dus het enige controle-middel wat ze op dat moment hebben is LDR.
Vreemd dat dat dan de enige manier is. En ik dacht dat LDR vooral bedoeld was om bepaalde spieren te trainen (wat ik overigens ook niet zie)?

er wordt hier gedoeld op mijn post. Ik zeg niet dat LDR het enige controlemiddel is. Maar als hij een clinic aan het geven is, tussen allerlei gillende pennymeisjes, wapperende vlaggen, grote bloembakken en keiharde muziek, kan ik me voorstellen dat dit het enige reddingsmiddel is. Trekken jullie je paard dan nooit naar beneden of hard in de mond wanneer deze constant op springen staat? Ik durf volmondig toe te geven dat ik dit wel doe bij Noby. Wanneer hij namelijk de kans krijgt om maar even onder mijn hand uit te komen, is hij gelijk onder mijn zit uit en ben ik hem dus kwijt met alle (grote) risico;s van dien. Dan zaag ik liever even en ben ik hard met mijn hand, dan dat ik gelanceerd wordt of een van mijn mede-bakgebruikers overhoop rijd.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:17

Tjoh, en hoe krijgen dan politie paarden zo ver om op te treden onder dat soort omstandgheden?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:18

[quote="Lusitana"]Appie heeft het over bepalde spieren. Elke vorm van dressuur bouwt spieren op, maar LDR zou bepaalde spieren opbouwen, maar daar is geen bewijs voor. Of laat ik het zo zeggen, die zijn dan ook op andere manieren wel op te bouwen, en hoeft niet persee zo. Verder bouwt het dan misschien spieren op die een paard nodig heeft om zijn hoofd onderste boven te houden, maar welk nut zouden die spieren dan verder nog hebben? Verder is het een enorme belasting op bepaalde pezen.
Maar dan komt men met tegen argument dat andere paarden die nekblessure ook oplopen en zo is er voor elk argument een tegenargument, net als in een rokers discussie, maar echt nu is er niet aangetoond, behalve de controle, die je zou moeten bereiken op basis van vertouwen. Daar draait de hele dressuur om, die opleiding tot controle. nu begint men met controle afdwingen en gaat punten halen, dat heeft nog weinig met dressuur te maken, maar het is wat men wil, want wedstrijden, glorie en geld is voor sommige mensen belangrijker dan het wezen paard waar je zo´n band mee op kunt bouwen dat het voor je wil werken en op je vertrouwd zodat het niet zal schrikken....[/quote]

Pardon? Ik heb een hele goede band met mijn paard en hij gaat werkelijk voor me door het vuur, maar wanneer er op vreemd terrein een hoop hectiek is, ben je wel heel knap als jouw paard hier niet op reageert. Tuurlijk, ook ik krijg mijn paard wel weer rustig door zelf kalm te blijven en hem het vertrouwen te geven dat het allemaal niets voorstelt, maar dan nog! Op sommige momenten moet je gewoon hard optreden, voor zowel de veiligheid van jezelf, als je paard, als paarden en ruiters die verder nog in de bak rijden.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:19

De hele tegendiscussie LDR is niet weteschappelijk onderbouwt, dus om er nu zo'n felle discussie van te maken slaat in wezen nergens op, want het is niet onderbouwt met feiten. Ja sommige mensen zeggen dat het feiten zijn.
Ik denk dat zolang Anky nog steeds aan de top staat samen met Edward, Imke en Laurens ( allemaal LDR) er weinig tegenspraak mag zijn.. Eerst moet er maar eens iemand opstaan of met deugelijke feiten of iemand die het beter kan. En dat laatste zie ik echt niet snel gebeuren

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:20

Lusitana schreef:
Tjoh, en hoe krijgen dan politie paarden zo ver om op te treden onder dat soort omstandgheden?

dat is echt dus NIET te vergelijken met de dressuursport op GP Niveau.

Urielle

Re:

Yep, binnenstelling en kop omlaag. Liever dat dan heel het terrein over
Kun je leuke foto's van nemen

Politiepaarden ontploffen ook wel eens, de politieagenten kiezen een favoriet paard voor patrouille, de echt linke laten ze zoveel mogelijk staan. En die zijn al gescreend op karakter
(info van een kennis die bij de bereden politie is)

benangelique

Re:

Lusitana schreef:

Misschien is het je opgevallen dat politiepaarden nooit alleen zijn? Deze paarden bouwen op elkaar en reageren daarom anders dan wanneer een paard alleen is. bovendien zijn deze paarden volledig op elkaar ingespeeld en gaat een zeer ervaren paard altijd met een minder ervaren dier mee. Ook gebeurt het nog regelmatig dat politiepaarden schrikken van het een of ander. In amsterdam ging er dit weekend ook eentje in galop achteruit door de Kalverstraat. Gewoon, omdat het een dier is en schrok...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:30

Je weet best wat ik bedoel. Een paard is een vluchtdier en kan altijd schrikken. Okee, anders gezegd dan:Er zijn duizenden ruiters die hun paarden zonder dwang onder controle kunnen houden in dat soort omstandigheden.
En de dressuur op zich blijft gemaakt om een vertrouwensband te creëren, maar dat lukt natuurlijk niet als je binnen een paar jaar aan de top wilt meedraaien. Het doel van sommige dressuurruiter is wat anders. En ze doen alles om succes te bereiken en geloven daarom ook in de middelen die ze daar bij helpt.

Overigens moeten politie paarden een heleboel proeven in hun eentje afleggen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:32

De internationale jury's staan ook achter die rijstijl blijkbaar, anders presteren ze niet zo goed. Dus blijkbaar wordt er met dat LDR toch iets gecreeerd dat scoort.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:36

Lusitana schreef:
Je weet best wat ik bedoel. Een paard is een vluchtdier en kan altijd schrikken. Okee, anders gezegd dan:Er zijn duizenden ruiters die hun paarden zonder dwang onder controle kunnen houden in dat soort omstandigheden.
En de dressuur op zich blijft gemaakt om een vertrouwensband te creëren, maar dat lukt natuurlijk niet als je binnen een paar jaar aan de top wilt meedraaien. Het doel van sommige dressuurruiter is wat anders. En ze doen alles om succes te bereiken en geloven daarom ook in de middelen die ze daar bij helpt.
Overigens moeten politie paarden een heleboel proeven in hun eentje afleggen.

Precies, maar ze werken ook. Anders was Anky geen 2 keer Olympisch kampioene geweest denk ik zo

Je doet nu net alsof ze de paarden afmatten en mishandelen om zo snel mogelijk aan de top te komen. Helaas werkt dat niet zo. Het blijven dieren en geen machines.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:13

Het grootste probleem wat ik zie bij het LDR rijden is dat Anky, edward en dergelijke ruiters een voorbeeld zijn voor mindere ruites.
Thuis bij de training van zo'n mindere ruiter zal het LDR een belangerijk trainingsonderdeel zijn want Anky wint er immers ook een olympische spelen mee!!

Het kopieer gedrag is groot in nederland, als een ruiter die op hoog niveau presteerd een bepaalde trainingsmethode gebruikt wordt deze klakkeloos overgenomen.
Dat is het zelfde als een aantal jaren gelden met de slof en het elastiek, iedereen reed er ineens mee, niemand wist eigenlijk waar het voor diende maar iemand gebruikte het en dat ging ZO goed, dat ruiters promt het paard insnoerde met een slof of elastiek.

Nu is de methode LDR rijden ineens hot, dat komt ook omdat zo waanzinnig veel ruiters die niet weten waar ze mee bezig zijn het en maar overnemen en merken dat het paard zo makkelijk reageerd.
Tja tot ze er later achterkomen dat een paard zo niet een uur moet lopen, maar af en toe het als hulpmiddel wordt gebruikt om het paard rustiger te krijgen in stress volle omstandigheden.

Ik praat het LDR niet goed, maar het is wel zo dat Anky, edward etc hun paarden niet de gehele training door met de kin op de borst laten lopen.
Iets wat een normale ruiter niet weet of simpel weg vergeet omdat het zo lekker en goed gaat.
Daar zit mijn grootste struikelblok in.
Ruiters weten niet hoe de methode gebruikt wordt in dagelijkse training en doen maar wat!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:57

Urielle schreef:
Politiepaarden ontploffen ook wel eens, de politieagenten kiezen een favoriet paard voor patrouille, de echt linke laten ze zoveel mogelijk staan. En die zijn al gescreend op karakter
(info van een kennis die bij de bereden politie is)

De meeste politiepaarden zijn o.a. Groningers en Gelderse paarden die geselecteerd worden op betrouwbaarheid en koelbloedigheid.
De paarden waar o.a. Anky, Edward en Laurens op rijden zijn niet te vergelijken met de politiepaarden qua temperament.

A10

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:17

Precies!

Onzebuurman reed bij de bereden politie en die brengt nog wel eens een oudje mee dat bij ons op stal z'n laatste dagen (jaren) slijt.
En die zijn ook niet altijd even braaf hoor
We hadden er een die kon je met een hand door de stad rijden,langs bouwplaatsen etc etc. Maar waagde het toch niet om met hem in de de wijdste polder te gaan rijden hij was niet meer te houden.
(moet ik nog vertellen wat we met onze handjes deden om hem weer op te vangen )

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:15

Klassiek of LDR,van allebei gaan de paarden kapot als het achterbeen er niet bij is.En dat is wel een groot verschil met de prof's en de na-apars.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:12

youngster schreef:
Idd heel erg apart verhaal. Edward mocht willen dat hij zo sterk was denk ik
Een paardenkaak breek of ontwricht je echt niet zomaar hoor

Zo moeilijk is dat niet als je er een stang en trens in hangt.

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:14

youngster schreef:
Wat doe jij als je paard de kolder in de kop krijgt?? Ik zie namelijk heeeel veel ruiters hun paard of omtrekken of even lekker zagen.
geloof dat ik dan liever deze manier zie.
Als het paard ontspannen is laat de hand namelijk ook gelijk los.

Vind je een beetje kort door de bocht. Jij vind dus dan hun paarden geen bespiering hebben??

benangelique schreef:
Trekken jullie je paard dan nooit naar beneden of hard in de mond wanneer deze constant op springen staat? Ik durf volmondig toe te geven dat ik dit wel doe bij Noby. Wanneer hij namelijk de kans krijgt om maar even onder mijn hand uit te komen, is hij gelijk onder mijn zit uit en ben ik hem dus kwijt met alle (grote) risico;s van dien. Dan zaag ik liever even en ben ik hard met mijn hand, dan dat ik gelanceerd wordt of een van mijn mede-bakgebruikers overhoop rijd

Nee, ik zal nooit een paard naar beneden trekken of hard in de mond zijn (of zagen, omtrekken, LDR...etc.). Wanneer een paard de neiging heeft om er vandoor te gaan, op springen staat of met andere ongewenste bewegingen komt, dan wordt dit bijna altijd veroorzaakt door spanning. Juist dan moet je dit niet met spanning oplossen. Natuurlijk maak je dan over het algemeen wel gebruik van een ophouding, maar dit is kort (en zeker niet hard) en laat meteen weer los.

Wbt de bespiering, ik bedoel niet geen bespiering alleen vaak de verkeerde bespiering.

Elisa2, ook in de top zit de achterhand er lang niet altijd bij (bij LDR of zogenaamd 'klassiek').

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:17

KarinvdM schreef:
youngster schreef:
Idd heel erg apart verhaal. Edward mocht willen dat hij zo sterk was denk ik
Een paardenkaak breek of ontwricht je echt niet zomaar hoor

Zo moeilijk is dat niet als je er een stang en trens in hangt.

Dan vind ik het nog knap om een kaak te breken