hadden we al een bittentopic vandaag?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: hadden we al een bittentopic vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:26

ik heb ook een uitgekoerste draver gehad.

en nu ik deze foto`s gezien heb begrijp ik waarom hij ,[helemaal in het begin] ze spastisch deed met bit in doen.
en klontje of snoepje van je hand pakken durfde hij niet,echt trillend en heel voorzichtig pakte hij het na een paar dagen.

hij is eerst 6,5 jr van mijn vriendin geweest en met een gewoon bitje echt niet te rijden!
ze heeft een tijdje een waterfort bit ingehad en nog een paar soorten, veel later zijn we met een K&K bit gaan rijden.

we dachten altijd al dat er wel iets vreemds in gehangen moest hebben maar deze foto`s? ik heb mijn ogen uitgekeken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:32

Oh nee hoor, ik heb een heel realistisch beeld voor ogen van de paardensport en dit hierboven is absoluut niet mijn manier. Ik heb niks tegen renbaansporten om het maar even zo te noemen maar al dat overdreven harnachement hoeft van mij echt niet.

Mijn droom kan niet om zeep geholpen worden door anderen, simpelweg omdat het mijn paard niet is, mijn droom is met mijn paard. Ik vind het alleen pijnlijk om te zien hoe sommige mensen met hun dier omgaan (en nee dan heb ik het niet alleen over de drafsport). Maar goed ieder zijn meug zullen we maar zeggen hè.

Zoals ik al eerder zei, allerlei hulpmiddelen zijn aan mij niet besteed, ik rijd mijn paard zo 'kaal' mogelijk. En dat het in andere takken van de sport ook gebeurt, rechtvaardigt het NOOIT om het zelf ook maar te doen. Persoonlijk weet ik niet wat erger is, een te strakke slof of de tong afgebonden of dat 'tuig' waar Aafje87 het over heeft wat toch echt zeer doet. Ik vind het, en ik zal het blijven herhalen, belachelijk dat je allerlei tuigjes gaat zitten bedenken waardoor je paard nog beter, sneller, hoger etc kan maar die het paard duidelijk 'hinderen' of in ieder geval beperken in zijn bewegingsvrijheid en het 'paard zijn' verminderen. Het gaat om het PLEZIER niet om het WINNEN. En nogmaals, als je geen mest in je gezicht wil (een stom voorbeeld hoor) maar waarom zet je dan zelf niet lekker een masker op?

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:10

Sees schreef:
aafje87 schreef:
...heeft het ding geen werking, zodra het hoofd naar beneden gaat komt de "haak" in werking en zorgt voor
een pijn en daardoor schrik reactie

zodat het paard weer zijn hoofd hoog en gestrekt houd....

Need I say more....?

Nou wil ik niet beweren dat ik een heilige ben hoor helemaal niet maar als je geen mest in je gezicht wil, doe je toch lekker zelf een masker op? Kom op zeg, en die staart en tong vastbinden vind ik echt uit den boze!!! Ik rijd paard met het paard en niet om te winnen maar om ons beider plezier. Als je het winnen moet bewerkstelligen dmv dit soort tuigjes...laat dan maar!

Een staart vastbinden is echt hoognodig!! Gebeurt in de men sport ook, of de paarden hebben de staart kompleet opgevlochten.
Een paard dat de leidsels met de staart grijpt is levensgevaarlijk, koetsier of in dit geval pikeur heeft dan niets meer in handen.
Dat is dezelfde reden waarvoor de staarten van een groot aantal koudbloed paarden werd gecoupeerd.(daardoor is er ook een grote tegenstand ontstaan vanuit de stamboeken en door gebruikers die het niet voor de "show" maar puur uit veiligheids overwegingen deden!)
Heel veel marathon rijdens zetten de staart vast of vlechten de staart compleet op!

Maare het matrelwerktuig waar ik een uitleg over gaf is in nederland verboden!!(zelf als je het thuis in training gebruikt kan je geschorst worden)

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:33

Dan vind ik persoonlijk een opgevlochten staart een vriendelijker beeld geven, het is logisch dat mensen gaan steigeren bij dit soort foto's.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:34

Ondanks de goede uitleg van de dravermensen hier, vind ik al dat tuig toch een beetje over the top.

Ik bedoel, het gaat om het plezier hebben met je paard, niet om het winnen! Je kan je ook afvragen waarom een paard bepaald gedrag vertoont i.p.v. het direct vol te hangen met allemaal tuig.
Maar zo zie je maar weer, waar mensen leiden, lijden dieren!

N.b.: Ik wil hiermee niet zeggen dat het bij alle dravermensen zo gaat. Zeer zeker niet. En sommige 'hulp'middelen zullen zeker ten goede zijn van het paard, daar kom ik ook niet aan. Ik vind alleen sommige dingen behoorlijk over the top (zoals dat tuig wat verhindert dat het paard zijn hoofd naar beneden kan doen bijvoorbeeld) en ten koste gaan van het paard.
Tuurlijk zijn niet alle hulpteugels en bitten die je in de dressuur- en springsport, zeg maar gewoon iedere tak van paardensport, ziet paardvriendelijk. Zeer zeker niet, en als dit ging over zulk soort dingen, dan had hier precies dezelfde reactie van mij gestaan.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:35

begrijp ik het goed dat bepaalde dravers dus lopen met iets waardoor het hoofd niet naar beneden kan EN met iets waardoor het niet naar boven kan ..
\en dus niks anders kan dan die ene houding ..

zou dus net zoiets zijn als je een dressuur paard afbind op een wedstrijd ..of dus met de slof in de krul trekt en dan tevens stoten gebruikt zodat deze niet te hoog kan .. of zit ik er nu helemaal naast ..

als een paard gaat hangen omdat die moe is is het dan niet wijzer te trainen op condititie zodat dat paard wel de energie heeft voor een wedstrijd

onee nu zit ik fout want dat betekend dat lang niet zoveel paarden kunnen racen en dat kost geld ..

sommige optomingen kan ik me echt wel iets bij voorstellen maar sommige word ik echt niet vrolijk van

ik heb ook een nederlandse getrainde draver gehad die met 6 jr vd baan kwam geen idee wat daar ingehangen heeft maar heb nu wel een beter idee waarom ze kopschuw was overal doorheen liep we der een jaar over gedaan hebben om haar normaal een bitje (dubbelgebroken in dit geval) in te doen , hackemortje reageerde ze helaas ook niet op ..

uitzonderingen daar gelaten maar ik denk dat de meeste actieve draver eigenaren die hun paard uit brengen hun eigen paard weinig zien en geld hun grootste motief is presteerd het paard niet gaat die asap weg
en de trainers willen er haast alls aan doen om te zorgen dat de door hun baas gekochte paardje zo snel mogelijk op de baan zo snel mogelijk loopt..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:37

Bedankt voor de uitleg zo zijn we weer heel wat wijzer. In de springsport en dressuursport, ach eigenlijk alle takken wordt veel van dergelijke dingen gebruikt. Vel dingen zijn eigenlijk voor de veiligheid van paard en jockey. verbeterme maar als ik het fout heb.
Ken ook dressuurruiters die de kop van hun paarden tussen de voorbenen vastbinden met de slof. Zeer diep. Om ze maar te leren afbuigen....... Dan weet ik niet wat ik zieliger vindt. Met de uitleg van enkele bokkers erbij valt het op enkele dingen na toch best mee.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:39

Sees schreef:
Dan vind ik persoonlijk een opgevlochten staart een vriendelijker beeld geven, het is logisch dat mensen gaan steigeren bij dit soort foto's.

Dat is erg leuk als je tijd hebt maar als je op een koers dag met zijn 4e op een stal bent en er moeten een paard of 6 lopen heb je niet echt lekker de tijd om de staart op te vlechten!!
Het princiepe is allebei gelijk, en de paarden merken er weinig van!!
Ik vind dat als je weet dat het levensgevaarlijk is als een paard met zijn staart een leidsel grijpt(en dat weet elke pikeur of koetsier maar al te goed) dat je dan iets moet doen om het te verkomen.
Dit is de snelste manier, dus waarvoor niet?
Ik ken iemand die door dat zijn paard de leidsels heeft gegrepen wel met zwaar rugletsel in het ziekenhuis is beland!!(dit was overgens een recreatie menner, geen pikeur)

Maar sees ik denk dat je je nog wel het meest druk maakt over het meest die vriendelijk hulpmiddel van de drafsport!!(zelfde als tong aan de onderkaak vastbinden, gebeurt is alle diciplines en niet alleen in de drafsport, zie genoeg dressuurruiter en springruiters die het doen!) Het is niet best dat zeg ik eerlijk maar er komen nog vele malen hulpmiddeltjes langs!!

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:11

kijk en dat bedoel ik nou, geen tijd, kost teveel geld, gaat ten koste van de winkans etc. Net zo goed als dat iedereen maar gelijk naar de sedasan grijpt als het paard een keer niet stil staat bij de hoefsmid. Dat soort dingen vind ik persoonlijk belachelijk!! Ik ben het met Nickyu en Nerwen eens. Hoe lang ben je in vredesnaam niet bezig om een paard op te tuigen voor een koers op die manier? Een antal tuigen kan ik begrip voor opbrengen maar het vastbinden van de staart aan de sulky, tuigen om het paard zijn hoofd 'opgericht' te laten dragen, tongenbinders, neusstoppers en oordoppen...geen woorden voor. Die paarden die zo met het hoofd in de lucht lopen, lopen die überhaupt wel goed over de rug. Dat is dus ook waarom ik mijn twijfels heb bij paardenraces. Ik heb paarden gezien die met 6 uitgerangeerd waren, is dat normaal? Mijn paard is zes en ik heb het gevoel dat ik net ga pas beginnen aan een heerlijk lang en ongecompliceerd leven. Ieder zijn sport hoor maar dit gaat mij te ver...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:11

Dat dravers van de baan komen niet te rijden zijn op een normaal bit, vind ik klinkklare onzin. Ik heb al heel wat uitgekoerste dravers gereden en ik heb al onze paarden op een enkelgebroken bit gereden, zonder problemen. Alle dravers bij onze trainer lopen met een dubbelgebroken draversbitje. Ik rij drie van onze dravers onder het zadel met hackamore omdat ik dit zelf fijner vind, en ze reageren er allemaal prima op. Beetje jammer dat dat wee zo'n vooroordeel is

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:16

mirgino schreef:

en nu ik deze foto`s gezien heb begrijp ik waarom hij ,[helemaal in het begin] ze spastisch deed met bit in doen.
en klontje of snoepje van je hand pakken durfde hij niet,echt trillend en heel voorzichtig pakte hij het na een paar dagen.

Wie zegt dat alle paarden hier mee lopen? Scheer gerust alles over één kam Een goede draver loopt met een gewoon bitje en waarschijnlijk een opzet. Yellowa, een van de meest winnende Nederlandse dravers, liep op een gewoon bitje, zonder neusriem, zonder opzet. Dat is ideaal, maar sommige paarden hebben ondersteuning nodig. Daarbij worden deze dingen vaak ook niet constant gebruikt maar voor een tijdje. Point liep eerst met twee sintelkappen, daarna 1. Hij heeft ook een tijd oogkleppen gehad omdat hij in de koers omdraaide, wat gewoon levensgevaarlijk is.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:18

zeg niet dat het bij alle dravers zo is maar t is jammer dat ik je toen niet kende had je erg graag uitgenodigd om het even voor te doen bij der ..

ken ook genoeg dravers die staptraining onder het zadel krijgen met een simpel bitje ..

mijn vraag waar ligt de grens als je bepaalde tuigen ziet , natuurlijk veiligheid boven alles heb ook wel begrip voor een staartzak bv
maar er zijn in mijn opini grenzen....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:28

Die zijn er in mijn ogen ook. Daarom heb ik al gezegd dat lang niet alle dingen op die site hier toegestaan zijn. En ik ben het ook met lang niet alle dingen eens die wél toegestaan zijn. Maar dat zijn ook de uitzonderingen, die je dus echt niet bij alle dravers ziet. Maar niet alle dravers hebben evenveel talent, en sommige mensen vinden het nodig om alles te proberen om ze wél te laten lopen.
Ik ben daar niet een van, mn vader gelukkig ook niet Point (zie profiel) is als driejarige begonnen, was vreselijk irritant (tijdens koers omkeren, voor de koers niet willen keren, losgeraakt nadat wiel achter hoek bleef hangen en pikeur eraf wipte) is wel een goede draver, die eigenlijk weinig nodig heeft om goed te lopen, hij springt vrijwel nooit. Tammy (zie ook profiel) was te gestressed, vond het koersen niet leuk en had niet genoeg lucht. Er moest teveel aan gedaan worden om haar aan het koersen te houden. Zij is nu vier jaar en staat drachtig thuis. Mijn eigen, Ofir, heeft vier jaar gekoerst en is na een peesblessure gestopt. We hebben inmiddels een endurancewedstrijd uitgereden. En dan nog Rival, die geen goede draver is (kan wel tolten en telgangen en deed dat helaas in de baan ook. We hadden eraan kunnen knutselen maar we hebben haar naar huis gehaald en willen dr als recreatiepaard kwijt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:30

Sees schreef:
Ik wist niet dat er ook Hannibalpaarden bestonden die allerlei attriuten om moeten hebben om het opeten van andere paarden te voorkomen:D

Whoogy en Whoekoek bedankt voor de uitleg. Sommige dingen zullen best noodzakelijk of bevorderlijk zijn maar een aantal dingen zijn in mijn ogen echt uit den boze of het nou wel of niet ook gebeurt tijdens het dressuren of springen (daar zou ik een dergelijke reactie ook plaatsen). Het blijft een sport met dieren en het welzijn van het dier zou voorop moeten staan NIET het winnen. Je kan me niet vertellen dat oor'proppen', staart en tong vastbinden en al die tuigjes het plezier van het paard vergroten. Sommige van die tuigjes zijn misschien noodzakelijk maar wat ik las over een tuigje wat een hengst moet verijdelen 'op een merrie te springen' om het zo maar even te noemen vind ik echt raar, je beperkt het dier dan enorm in zijn paardzijn. En die tong vastbinden is MAAR voor 20 minuten, hoor je wel wat je zegt. ook die staart vastbinden vind ik belachelijk. Waar is dat in vredesnaam goed voor. En dat verhal over dat paard waarvan het karretje niet doormidden wilde brken en dat hij toen zijn nek brak. Al eens nagedacht over WAAROm dat paard naar beneden ging met zijn hoofd en het karretje beetpakte?

En nee je kan mij niet verwijten hetzelfde te doen want ik rijd bijna alleen zonder zadel en ik heb een mijlerbit als ik al met bit rijd.

sorry ik zei dat het paard zijn voortuig vast pakte...niet de kar en dat hij niet z'n nek brak omdat hij zich liet vallen waarna hij te bevrijden was....maar ja lezen is voor sommige mensen toch heel erg moeilijk

een ballennetje is voor laaghangende ballen...zodat ze niet gaan klapperen maar ja nogmaals LEZEN!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:31

wkoekoek schreef:
mirgino schreef:

en nu ik deze foto`s gezien heb begrijp ik waarom hij ,[helemaal in het begin]
ze spastisch deed met bit in doen.

Wie zegt dat alle paarden hier mee lopen? Scheer gerust alles over één kam Een goede draver loopt met een gewoon bitje en waarschijnlijk een opzet. Yellowa, een van de meest winnende Nederlandse dravers, liep op een gewoon bitje, zonder neusriem, zonder opzet. Dat is ideaal, maar sommige paarden hebben ondersteuning nodig. Daarbij worden deze dingen vaak ook niet constant gebruikt maar voor een tijdje. Point liep eerst met twee sintelkappen, daarna 1. Hij heeft ook een tijd oogkleppen gehad omdat hij in de koers omdraaide, wat gewoon levensgevaarlijk is.

ik zeg niet dat alle dravers daar mee lopen ,maar het zou een goede verklaring kunnen zijn waarom Gino zo kopschuw en angst voor het bit had!
wij hebben zelf het idee gehad dat hij wel een raar bit in gehad zou kunnen hebben ,want echt zijn gedrag was niet normaal.
maar ik heb het dan ook alleen over mijn paard en niet over alle dravers!

en een staart vastknopen vanwege de poep vindt ik geen raar iets ,is toch mooi opgelost zo,en het paard voelt daar echt niets van hoor.
er lopen hier ook paarden voor kar met de staart aan de zijkant vast gemaakt!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:34

wkoekoek schreef:
Dat dravers van de baan komen niet te rijden zijn op een normaal bit, vind ik klinkklare onzin. Ik heb al heel wat uitgekoerste dravers gereden en ik heb al onze paarden op een enkelgebroken bit gereden, zonder problemen. Alle dravers bij onze trainer lopen met een dubbelgebroken draversbitje. Ik rij drie van onze dravers onder het zadel met hackamore omdat ik dit zelf fijner vind, en ze reageren er allemaal prima op. Beetje jammer dat dat wee zo'n vooroordeel is

een vriendin van mij heeft een 18 jarige dravershengst enzo ferrari in alle grote koersen gelopen en gewonnen met god weet hoeveel tuigen en bitjes...en die wordt nu gereden op een simpel watertrensje zonder neusriem met losse teugels....

Mandybrandt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:43

Toen ik dit zag schrok ik er heel erg van, nu na de uitleg wat minder, maar nog vind ik het niet kunnen,maar ik vroeg me nog af wat die riempjes boven de knieen zijn, nr 6 het plaatje..

sorry maar ik ben het hier niet mee eens, als er zoveel hulpmiddelen nodig zijn om normaal een koers uit te rijden, zou je dan niet bij jezelf denken of dit wel kan??zonder die hulpmidellen is het bij de meeste paarden dus niet mogelijk om een koers te rijden begrijp ik hieruit, en je kan wel steeds blijven zeggen dat het in andere sporten ook gebeurt, dit neemt niet weg dat dit het in je eigen sport minder erg zou maken.
als je buurmeisje in de sloot springt doe jij het dan ook? nou ik denk dat we hier met zn alleen eindeloos over kunnen discussieren maar ik denk niet dat we dr uit komen maar goed,..

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:45

Mandybrandt schreef:
Toen ik dit zag schrok ik er heel erg van, nu na de uitleg wat minder, maar nog vind ik het niet kunnen,maar ik vroeg me nog af wat die riempjes boven de knieen zijn, nr 6 het plaatje..

Misschien handig om even de link of de foto te plaatsen? Ik heb geen idee welke je bedoeld...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:48

Woogy je kunt je je ook op je p*k getrapt voelen en meteen boos worden in plaats van begrip op te brengen voor het feit dat mensen soms iets verkeerd verwoorden . Ik ben zo iemand die netjes het HELE topic doorleest (al doe ik daar drie dagen over) en dan kan ik niet altijd alles precies onthouden...excuuuuuuse me hoor. Maar geen van jullie beiden heeft nog antwoord gegeven op een enkele vraag die ik heb gesteld...typisch.

Whoekoek, nogmaals bedankt voor je uitleg en geduld. Als ik jou 'hoor' praten geloof ik ook wel dat jij het beste voor hebt met je paard maar in iedere tak van de sport gebeuren dingen die het daglicht niet verdragen (bij wijze van) en sommige van de optuigingen hierboven vind IK persoonlijk hier een goed voorbeeld van.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:54

Ik krijg het er gewoon koud van!
Geef mij maar een gewoontrensje...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:56

mirgino schreef:
[

en nu ik deze foto`s gezien heb begrijp ik waarom hij ,[helemaal in het begin]
ze spastisch deed met bit in doen.

[/quote]

ik zeg niet dat alle dravers daar mee lopen ,maar het zou een goede verklaring kunnen zijn waarom Gino zo kopschuw en angst voor het bit had!
wij hebben zelf het idee gehad dat hij wel een raar bit in gehad zou kunnen hebben ,want echt zijn gedrag was niet normaal.
maar ik heb het dan ook alleen over mijn paard en niet over alle dravers!

en een staart vastknopen vanwege de poep vindt ik geen raar iets

,is toch mooi opgelost zo,en het paard voelt daar echt niets van hoor.
er lopen hier ook paarden voor kar met de staart aan de zijkant vast gemaakt!
[/quote]

ze binden de staart op zodat deze niet verwart kan raken in tuigage en de lamoenen .. het spat scherm tegen de poep is weer een ander ding

zie persoonlijk liever een staart zak dan gecooperde staarten bv of mega kort afgeknipt
[/quote]

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:11

russel schreef:
Ik heb spijt dat ik heb gekeken, heb ondertussen hartkloppingen. Kennelijk in Finland toegestaan, totale maar dan ook totale dierenmishandeling. Van mij mogen die jockeys spontaan onder de wielen komen

Het heet een pikeur, en ik vind het erg leuk dat je me dit toewenst....

Weetje, ik voel me helemaal niet aangevallen, omdat ik weet dat alles wat wij doen met onze dravers vanuit een goede intentie is. We hebben veel van onze dravers zelf gefokt en ja, wij willen er iets mee bereiken.
Iedereen die iets met zijn paard wil bereiken zal soms tot het uiterste moeten gaan. ( ik heb het over topsport)

Een paard een opzet opdoen zodat het zijn hoofd niet omhoog kan doen gebeurd 5 minuten alleen met de koers( niet in de training) dit is om het paard balans te geven. Alle dravers worden in het begin met zo min mogelijk tuigage gereden, maar je wil dat ze hard gaan. Wat moet je dan doen? Dan moet je ze helpen door bijvoorbeeld steun te bieden in het opzet of door ze gesloten te rijden zodat ze meer met hun werk bezig zijn en harder gaan.

Ik vind zeker niet alles wat hier neergezet word vriendelijk, ook IK gruwel bij het aanzien van sommige 'hulpmiddelen' . Maar ik kan ook gruwelen van iemand die zijn paard de hele winter binnen houd, om maar iets te noemen. Wil nog niet zeggen dat ik die eigenaar meteen dood wens, omdat ik er van uit ga dat de eigenaar handeld vanuit liefde voor het paard.

edit: wil ook niet zeggen dat ik hierdoor bepaalde dingen goed wil praten, maar ik wil laten zien dat iedereen wel voorbeelden kent waar hij/zij het niet mee eens is

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:16

Mandybrandt schreef:

sorry maar ik ben het hier niet mee eens, als er zoveel hulpmiddelen nodig zijn om normaal een koers uit te rijden, zou je dan niet bij jezelf denken of dit wel kan??zonder die hulpmidellen is het bij de meeste paarden dus niet mogelijk om een koers te rijden begrijp ik hieruit, en je kan wel steeds blijven zeggen dat het in andere sporten ook gebeurt, dit neemt niet weg dat dit het in je eigen sport minder erg zou maken.
als je buurmeisje in de sloot springt doe jij het dan ook? nou ik denk dat we hier met zn alleen eindeloos over kunnen discussieren maar ik denk niet dat we dr uit komen maar goed,..

Zonder hulp middelen is het wel mogelijk om een koers te rijden, maar dan is het voor het paard moeilijker om hetzelfde tempo te lopen. Sommige dingen op de foto zijn echt 'hulpmiddelen' , andere middelen zijn gewoon ronduit bedoeld om ROTZAKKEN aan te pakken, dus niet iets wat standaard gebruikt wordt.

Als jij je paard de hele week traint om een goede oefening erin te krijgen( dresuurmatig) en met de les zet je voor de extra finesse even een slof eraan, dan hoef je toch ook niet meteen te stoppen met dressuren?

In dat geval moet iedereen stoppen met rijden want iedereen gebruikt onnatuurlijke hulpmiddelen, dat een zadel voor ons natuur is geworden wil niet zeggen dat het ook natuurlijk is voor een paard

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:50

He draffie-meiden goede duidelijke uitleg !

Citaat:
Wie zegt dat alle paarden hier mee lopen? Scheer gerust alles over één kam Een goede draver loopt met een gewoon bitje en waarschijnlijk een opzet. Yellowa, een van de meest winnende Nederlandse dravers, liep op een gewoon bitje, zonder neusriem, zonder opzet. Dat is ideaal, maar sommige paarden hebben ondersteuning nodig. Daarbij worden deze dingen vaak ook niet constant gebruikt maar voor een tijdje.

Het bovengenoemde wilde ik dus ook zeggen. Ik krijg uit een aantal reacties het gevoel dat mensen denken dat iedere paard van het begin maar wordt volgehangen met een hele santekraam. Dat is natuurlijk niet zo. Je begin met zo min mogelijk en pas de hulpmiddelen aan aan het paard.

Probeer je ook eens te verdiepen in de werking van een aantal dingen voordat je allerlei dingen gaat schreeuwen. Veel leer en metaal zien er "eng" uit, maar is de werking wel zo heftig als het lijkt?

Ga eens kijken op een drafbaan hoe het er aan toe gaat, wat er gebruikt wordt aan tuig etc en vorm je eigen mening.

Verder had iemand het er over dat het vooral ging om geld te verdienen en die paarden waren verder niet belangrijk. Laat me je even uit de droom helpen. Echt veel geld valt er niet te verdienen in de drafsport. Verder denk ik dat je in iedere tak van de paardensport mensen tegen kan komen die hun paard als materiaal zien.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:28

Ik heb nog even een kleine toevoeging:
Veel mensen zeggen dat het allemaal maar om winnen en geld gaat, maar volgens mij is er weinig te verdienen in de drafsport. ik ben op duindigt een keer meegeweest (zou eigenlijk ook mee mogen op de sulky, maar het regende te hard), en daar heb ik er met een van die mensen daar over zitten praten. (was overigens geen koersdag).
Ik heb geen paarden met wonden, schuurplekken of andere enge dingen gezien, dus het zal allemaal best meevallen!