Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Re: Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:50

Hmm deze was 1! en die van twee hoefde niet eens meer een join-up gewoon aan een touwtje,gaat ook sneller

Ach dat ze die beestejes met veel dingen bekend laat worden, heeft ze grot gelijk in,maar dat drafje van die jaarling gaat me een beetje ver

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:09

Ik ben het helemaal met het artikel eens. Het is alleen jammer dat ze niet ingaan op wat je wel met je paard kan doen zonder hem te zwaar te belasten op jonge leeftijd.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:16

Ja inderdaad, dat is wel weer jammer.
Maar ik vond het ook een mooi stukje.

Mocht ook wel weer in die "verbeterde" Bit..zoals zij hem noemen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:21

Super dat hier inderdaad eens een keer echt aandacht aan wordt besteed. Ik rij zelf een aantal jonge paarden die vier keer in de week werken. Dan mogen ze eerst hun ei even kwijt aan de longe (maar dit doe ik met oudere paarden ook) zodat je in ieder geval met een ontspannen paard begint en niet eerst een kwartier bezig bent met natuurlijke reacties (willen rennen als ze van stal komen) tegenhouden maar ontspannen kunt beginnen. Dan ga ik er rustig op en rij ze hooguit een kwartiertje. Heel licht, rechte lijnen, paar voltes en ontspannen hoofd/hals houding. Zo bouw je ten eerste het plezier van het paard in zn werk op, daarnaast vertrouwen dat rijden ontspanning betekent, en verder mogen alle spieren zich rustig ontwikkelen. Als ik merk dat een paard wat spierpijn begint te krijgen longeer ik een paar dagen(per keer niet langer dan kwartier), soms met een lang slofteugeltje zodat het paard zn rug lekker oprekt en zn spieren ontspant. Zo bouw ik ze op tot ze zelf aangeven meer aan te kunnen.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:16

Ik vind dat je moet kijken naar het gedrag van het paard. Als een paard op 3 jarige leeftijd nog zo speels is zou ik hem nog lekker twee jaar laten staan en hem inrijden als ie vijf is ofzo. Net als ze bij IJslanders doen. Een Shet hier had op 3 jarige leeftijd haar eerste veulen gekregen, veels te vroeg maar het is goed gegaan.
Ze is nu heel speels, samen met haar dochter

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:45

vond het een goed stuk...geduld is vaak ver te zoeken, terwijl de paardjes toch ff lekker moeten groeien en jong gelaten moeten worden,vaak zie je toch paarden die echt op zijn gereden! maar ik het stuk leek het ook wel een gifpijl naar de hengstencompitities, dat kwam toch erg vaak terug en oke!..het wordt als voorbeeld genoemd....toch is het niet alleen de trent in paarden, kijk eens naar jongere kinderen, ook deze moeten/worden steeds sneller volwassen...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:42

Er wordt een paar keer genoemd dat het jammer is dat ze niet aangeven wat je wel kunt doen. Misschien omdat elk paard verschillend is, en het maakt veel uit of ze op het land of op stal gehouden worden, en het is niet de bedoeling om een standaard trainingsschema mee te geven in een artikel wat gaat over de nadelen van te jong laten werken. Het zou weer een ander artikel moeten worden "wat te doen met jonge paarden".