Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:22

ElCamino: waarom post je je lastige paarden methode niet in het topic? Dan kunnen andere mensen die problemen hebben (en die zijn er genoeg) er ook hun voordeel mee doen.

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:48

Het enige is wat jij nodig hebt is een bezem, parkeer je paard voor de klep en laat een ander een bezem omhoog steken, met de haren om hoog zeg maar, bij geen reactie kan je ook altijd nog voorzichtig de bezem laten landen op zijn kont maar vaak is dat niet nodig. Het is een voorzwerp dat je paard niet kent en je alleen kan gebruiken in uiterste noodzaak, elke stal heeft er een en je mag hem meestal wel van iedereen ff lenen. Je paard zal dit zien en ervaren als iets heel groots achter hem, niet wetende wat het is, kiest eieren voor zijn geld en springt in de trailer. Daar belonen en herhalen, maar werk aan het vertrouwen. Niet slaan, dwingen en schoppen dat gaat niet werken en zeker niet bij een bloederig en bang paard. Bij de bezem gaat het om het verrassings element van iets dat ze niet kennen vlak achter zich, dat moet je ook zo houden. Succes en blijf rustig, jammer dat je ook niet wat meer tijd wil uittrekken voor je eigen dier, geef hem alle tijd van de wereld.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:50

Hihi nou van een bezem is mijn paardje niet onder de indruk hoor.

Ik zou inderdaad gewoon iemand zoeken die er het geduld en de ervaring voor heeft.

Dimple

Re: Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:02

Poehee (Tommie) ik denk dat ik ook niet zo snel zal kiezen voor jouw methode.

Bang voor een bezem? Niet kennen? Ik weet niet hoor, maar waar wordt de boel bij jullie op stal mee geveegd?

Zowiezo ben ik geen voorstander van het grove werk, gewoon geduld, geduld en geduld.
Luister naar je paard!

En anders prof. hulp er bij halen en zelf niet het karakter van je paard verder verpesten.

Wij hebben op stal een 3 jarige Grib staan. Braaf ding, maar zeker de laatste 2 weken wat springerig.
Wij kwamen thuis met de trailer en stonden waren de mest eruit aan het scheppen.
Baasje komt met Gribje langs en hij kijkt geinteresseerd naar de trailer. En ik zeg.....loop er eens op, kijken wat hij doet........
En zonder problemen erop, snoepje gegeven, uitgebreid beloond, er weer af en verder waar ze mee bezig waren.
Dat zijn nog eens de goede manieren! Zo krijgt een paard vertrouwen in de trailer EN zijn baas!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:06

Volgens mij is dit paard niet hardleers maar heeft het gewoon een gebrek aan vertrouwen bij zn eigenaar.

Als een paard je 100% vertrouwt moet ie gewoon achter je aan de trailer op kunnen lopen (traumatische ervaringen hierbij uitgesloten)

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:14

Mii_Suzy schreef:
Huh? Waarom doe je in vredesnaam een das om zijn ogen,, ik hoor
dit voor het eerst in mijn leven, maar hoe kun je dat doen?
Sorry, maar ik vind dit echt erg!! Wil je de benen van dat paardd breken
ofzo!! Ik kan me ook goed voorstellen dat dat paard in verzet ging!
Wanneer jij een blindoek om zou krijgen, zou je toch ook niet zomaar
meelopen, dan zou je toch ook bang zijn om ergens over heen te
struikelen? Dat paard kan zijn benen wel breken wanneer hij niet door
zou hebben dat hij de trailerklep op zou moeten lopen.
En ik vind dit ook niet meer met vertrouwen te maken hebben.

Ik vind dat Shadowflower groot gelijk heeft, deze manier van
doen is meer dan slecht! Sorry, maar dit is mijn mening!
Misschien doe ik ook wel wat te overdreven, maar toch blijf ik bij
mijn standpunt!

Doe niet zo dom zeg! Omdat JIJ het nog nooit gehoord hebt bestaat het niet?

Het is een algemeen bekende en oude truc. Ik heb er heel veel van gehoord. Nooit kunnen toepassen echter want mijn paarden laten het niet toe (behalve iones als ik zijn bezweete hoofd afveeg met een handdoek).

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:50

Dimple schreef:
En waar ik nu benieuwd naar ben...........waarom moet hij de trailer op? Moet hij ergens heen?
Waarom niet eerst beginnen met zadelmak maken?

We willen hem het liefst in de kliniek laten castreren. En daarvoor moet hij de trailer op.
Als we hem zadelmak laten maken gaat hij voor ruim een maand naar een andere stal waar ze hem inrijden. Dan zal hij ook de trailer in moeten.
Waarom hij nog hengst is? Ipc hebben we niet zo veel last van hem.
Zeker de laatste tijd is zijn gedrag erg vooruit gegaan. Hij is rustiger geworden. Ja hij bijt veel. en steigeren doet hij ook wel eens maar ook dat is een stuk minder geworden.
En we hadden hem idd voor de hengstenkeuring ingeschreven. Maar op advies van Joop v. Uytert hebben we hem ook weer uitgeschreven.
Wedge had een super karakter volgens Joop maar hij is zo'n 5 cm te kort en klein om goedgekeurt te worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:53

Dat is jammer zeg!

Maar goed, zijn er mensen die je kunnen helpen? Voordat het helemaal uit de hand loopt?
(is goed bedoeld hoor!)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:55

Poehee schreef:
Het enige is wat jij nodig hebt is een bezem, parkeer je paard voor de klep en laat een ander een bezem omhoog steken, met de haren om hoog zeg maar, bij geen reactie kan je ook altijd nog voorzichtig de bezem laten landen op zijn kont maar vaak is dat niet nodig. Het is een voorzwerp dat je paard niet kent en je alleen kan gebruiken in uiterste noodzaak, elke stal heeft er een en je mag hem meestal wel van iedereen ff lenen. Je paard zal dit zien en ervaren als iets heel groots achter hem, niet wetende wat het is, kiest eieren voor zijn geld en springt in de trailer. Daar belonen en herhalen, maar werk aan het vertrouwen. Niet slaan, dwingen en schoppen dat gaat niet werken en zeker niet bij een bloederig en bang paard. Bij de bezem gaat het om het verrassings element van iets dat ze niet kennen vlak achter zich, dat moet je ook zo houden. Succes en blijf rustig, jammer dat je ook niet wat meer tijd wil uittrekken voor je eigen dier, geef hem alle tijd van de wereld.

Ik denk dat hij dan eerder langs de trailer rent dan erin. En gaat dat niet dan komt hij of omhoog of hij geeft een schop naar achter.
Nee we gaan het nou gewoon proberen met de trailer in de wei terug te zetten en voortaan kan hij in de trailer zijn eten vinden. Niet meer in stal maar in de trailer.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:05

Dimple schreef:
Dat is jammer zeg!

Maar goed, zijn er mensen die je kunnen helpen? Voordat het helemaal uit de hand loopt?
(is goed bedoeld hoor!)

Ik neem aan dat alle adviesen hier goed bedoelt zijn
Zoals ik al een paar keer heb gezegt:
We gaan vrijdag of zaterdag de trailer in de wei zetten en dan geven wij hem zijn voer voortaan in de trailer.
Schijnt een methode te zijn die veel gebruikt word bij paarden die met geen mogenlijkheid de trailer op willen.
Als dit niet werkt dan kijken we weer verder.
Maar we hopen toch echt dat hij dan wel de trailer op wil.
Want zoals ik al zei. Hij schiet alleen in de stress als hij voor de klep staat! Aan de zijkant van de klep maakt hem helemaal niks uit...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:55

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:57

Weet je trouwens zeker dat je zelf alles goed doet? Dat je er niet zelf verkeerd voor staat? Als jij bijvoorbeeld met je rug naar de trailer gedraait staat zal hij niet eens het idee hebben dat hij er in moet. En heb je gewoon een miscommunicatie.

Kan hij wel gewoon rustig voor de trailer staan? Er eerst een rondje omheen lopen, zonder steigeren, snuiven of wat dan ook? Probeer dan gewoon om hem rustig voor de klep stil te laten staan. Van een paard dat in de stres schiet en zijn spieren spant win je het namelijk toch nooit op een fatsoenlijke manier. Zou dus eerst zorgen dat hij kan ontspannen (hoofd omlaag vragen!) en dan pas weer verder gaan met laden.

Overigens is voer niet een van de beste methodes, paarden zijn geen jagers en dus niet gewend om te werken voor hun eten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:58

Dat laatste klopt
Maar blijkbaar toch tegenwoordig zover van de natuur, dat lekkere brokjes wel een grote verleiding zijn bij vele

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:00

Citaat:
Hij vertrouwt mij in alles

Kennelijk niet. Anders had hij allang in de trailer gestaan.

Met geduld en vriendelijkere methodes bereik je een stuk meer

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:10

nou ik vind het niet normaal als je paard even niet oplet en ook even niet reageerd dan gelijk maar slaan als jij in de les op school even in slaap valt en je reageerd even nergens op krijg je toch ook niet gelijk een klap tegen je hoofd aan en zal het eens met dat halster touw proberen dat is echt een hele goede maneer gebruik ik ook wel ens als mij verzorg paard heel druk buiten is

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:13

Tomaatje schreef:
Overigens is voer niet een van de beste methodes, paarden zijn geen jagers en dus niet gewend om te werken voor hun eten!

Probeer dat de doorsnee Poooony maar eens uit te leggen. Sommigen doen letterlijk alles voor een paar bixjes.

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:17

shadow0 schreef:
Tomaatje schreef:

Probeer dat de doorsnee Poooony maar eens uit te leggen. Sommigen doen letterlijk alles voor een paar bixjes.

Helaas gaat 't hier om een heethoofdige hengst die dusdanig in de stres schiet dat hij niet eens wil eten...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:18

idd trailer in de wei zetten en de brokjes eerst bovenaan de laadklep in het begin vd trailer neerzetten en dan steeds iets verder in de trailer
zelf zou ik denk ik het water wel in de wei neerzetten

hoop dat het gaat lukken!

die van mij doet trouwens wel echt alles voor eten, hebben er 4 thuis staan 1 die geeft helemaal niets om eten sterke rnog bij een beetje stress wil hij niet meer eten! 1 een beetje en de 2 anderen plegen bijna een moord voor 5 brokjes haha
gelukkig rent mn 2 jarige achter een handje brok/boterhammetje zo de trailer in
nadeel is wel dat ik dus met het voetjes-geven-probleem niet kan belonen met eten, ze wordt er nml drammerig van en gaat juist omdat ze dan brokjes wil nog meer staan klieren met dr benen
die moet het dus doen met klopjes op de hals en lieve woordjes haha

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:19

Er is al genoeg komentaar gegeven over je methode dus dat ga ik niet nog eens doen.

Doe je paard eens aan de longeerlijn en ga zelf met een vriendin of vriend achter in de trailer zitten met brokjes.
Verder niets doen niet op het paard letten maar gewoon met zijn tweeen praten. Zodat het paard niets moet bij de trailer, blijf er een uur in zitten zet hem dan weer op stal zo ga je door tot hij niet meer bang is in de buurt van de trailer.

Als hij niet meer bang is dan begint hij jou ineresant te vinden, van wat doe jij daar en hou je de brokjes voor zijn neus, hij hoeft er nog niet in maar elke keer ga je een stukje verder.
Het belangrijkste is dat hij eerst rustig wordt in de buurt van de trailer. Het zal wel een poosje duren maar uiteindelijk zal hij steeds een stapje verder gaan.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:53

Tomaatje schreef:
Weet je trouwens zeker dat je zelf alles goed doet? Dat je er niet zelf verkeerd voor staat? Als jij bijvoorbeeld met je rug naar de trailer gedraait staat zal hij niet eens het idee hebben dat hij er in moet. En heb je gewoon een miscommunicatie.

Kan hij wel gewoon rustig voor de trailer staan? Er eerst een rondje omheen lopen, zonder steigeren, snuiven of wat dan ook? Probeer dan gewoon om hem rustig voor de klep stil te laten staan. Van een paard dat in de stres schiet en zijn spieren spant win je het namelijk toch nooit op een fatsoenlijke manier. Zou dus eerst zorgen dat hij kan ontspannen (hoofd omlaag vragen!) en dan pas weer verder gaan met laden.

Ik loop gewoon langs zijn hoofd als ik op de trailer afloop als hij stopt wil ik verder lopen en dat laat ik hem weten met een rukje aan het halstertouw.
Dat rustig voor de klep staan is het grooste probleem.
Om de trailer heen vind hij goed ik kan ook gewoon in het deurtje aan de voorkant gaan zitten en dan steekt hij zijn hoofd naar binnen om eens even te kijken. Maar zodra hij voor de klep staat schiet hij in de stress, raakt in paniek. En dat heeft hij vanaf de eerste keer gedaan!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:00

lovejerry schreef:
nou ik vind het niet normaal als je paard even niet oplet en ook even niet reageerd dan gelijk maar slaan als jij in de les op school even in slaap valt en je reageerd even nergens op krijg je toch ook niet gelijk een klap tegen je hoofd aan en zal het eens met dat halster touw proberen dat is echt een hele goede maneer gebruik ik ook wel ens als mij verzorg paard heel druk buiten is

Als Wedge niet op lette gaf ik een rukje aan het halstertouw en zei zijn naam. Reageerde hij daar niet op dan kreeg hij een tikje met de zweep.
Hij heeft flink wat klappen gevangen omdat hij steigerde! Niet 1 keer, maar ik weet niet hoe vaak. En nee dat was geen reactie op de klap daarvoor.
Dat halstertouw heb ik allang geprobeerd!
En daarmee krijgen wij hem de trailer niet op. Dat doet hij gewoon niet!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:05

pammy schreef:
Er is al genoeg komentaar gegeven over je methode dus dat ga ik niet nog eens doen.

Doe je paard eens aan de longeerlijn en ga zelf met een vriendin of vriend achter in de trailer zitten met brokjes.
Verder niets doen niet op het paard letten maar gewoon met zijn tweeen praten. Zodat het paard niets moet bij de trailer, blijf er een uur in zitten zet hem dan weer op stal zo ga je door tot hij niet meer bang is in de buurt van de trailer.

Als hij niet meer bang is dan begint hij jou ineresant te vinden, van wat doe jij daar en hou je de brokjes voor zijn neus, hij hoeft er nog niet in maar elke keer ga je een stukje verder.
Het belangrijkste is dat hij eerst rustig wordt in de buurt van de trailer. Het zal wel een poosje duren maar uiteindelijk zal hij steeds een stapje verder gaan.

Nee met een longeer ga ik niet doen.
Wedge loopt niet braaf mee aan touwtje.
Het is een 2,5 jarige hengst met flink wat hormonen in zich.
500 kg hou ik niet tegen aan alleen een longeerlijn.
Hij loopt altijd mee aan een hengstenketting. Dan loopt hij netjes mee.
Met een halstertouwtje loopt hij niet gewoon mee dan springt hij alle kanten op.
En wat heeft het voor zin om een uur in de trailer te zitten wachten terwijl Wedge toch aan de zijkant van de trailer gaat staan.
En als hij dan schrikt? Wat gebeurt er dan? Zit ik daar een beetje op de grond in de trailer en schiet hij er vandoor.
Nee dit is niet iets wat ik ga doen.
En brokjes geeft hij niks om. Hij raakt te gestresst van de trailer om nog maar aan eten te denken...
Maar alsnog bedankt voor je reactie!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:05

Lukt het ook niet met een tweepaards trailer waar al een ervaren ruin of niet hengstige merrie in staat?

Ook denk ik dat het idd een idee kan zijn om je paard als het ware voor de gek te houden: hij zet 1 voet op de klep, jij beloont hem en laat hem vervolgens achteruit lopen en zet hem eventueel op stal en probeert het op een later tijdstip nog een keer en proberen elke keer een voet erbij te krijgen. Let wel op dat het achteruit lopen op jouw commando gebeurt, anders loopt hij meteen terug als hij er eindelijk wel in staat zonder dat je de stang dicht hebt kunnen doen. het voordeurtje open zetten tijdens het laden wordt door de meeste paarden ook gewaardeerd.
Als hij er eindelijk op staat, probeer de verleiding te weerstaan om de klep meteen dicht te gooien, want dan voelt hij zich waarschijnlijk pas echt genaaid.

Als wij jonge paarden laden doen we het meestal of tesamen met een ervaren paard of we zetten de trailer langs de muur of nog liever tussen twee grote deuren zodat beide kanten van de trailer zijn afgesloten. Meestal komen de jonge beesten in de 1,5 paards trailer. Wij leren ook liever eerst dat ze zonder ander paard de trailer in lopen, dan wanneer je altijd aan 2 paarden vast zit

Wij moesten ook even geduld hebben met onze inmiddels 5 jarige, maar hij loopt nu zelfs de klep op.

rubber op de klep en bodem kan ook heel veel schelen. en natuurlijk een lichte binnenkant van de trailer.

Succes.

Paarden die wel gewend zijn om de trailer op te lopen maar af en toe geen zin hebben duwen we erin; twee personen vlak achter het paard, elkaar een hand geven, achter de kont van het paard langs, 9 van de 10 keer werkt het.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:13

tienus63 schreef:
Lukt het ook niet met een tweepaards trailer waar al een ervaren ruin of niet hengstige merrie in staat. Ik denk dat het idd een idee kan zijn om je paard als het ware voor de gek te houden: hij zet 1 voet op de klep, jij beloont hem en laat hem vervolgens achteruit lopen en zet hem eventueel op stal en probeert het op een later tijdstip nog een keer. Let wel op dat het achteruit lopen op jouw commando gebeurt, anders loopt hij meteen terug als hij er eindelijk wel in staat zonder dat je de stang dicht hebt kunnen doen. het voordeurtje open zetten tijdens het laden wordt door de meeste paarden ook gewaardeerd.
Als hij er eindelijk op staat, probeer de verleiding te weerstaan om de klep meteen dicht te gooien, want dan voelt hij zich waarschijnlijk pas echt genaaid.

Als wij jonge paarden laden doen we het meestal of tesamen met een ervaren paard of we zetten de trailer langs de muur of nog liever tussen twee grote deuren zodat beide kanten van de trailer zijn afgesloten.

Wij moesten ook even geduld hebben met onze inmiddels 5 jarige, maar hij loopt nu zelfs de klep op.

rubber op de klep en bodem kan ook heel veel schelen. en natuurlijk een lichte binnenkant van de trailer.

Succes.

Paarden die wel gewend zijn om de trailer op te lopen maar af en toe geen zin hebben duwen we erin; twee personen vlak achter het paard, elkaar een hand geven, achter de kont van het paard langs, 9 van de 10 keer werkt het.

We hebben alleen een anderhalfpaards trailer.
En de rest van de paarden zijn merrie's en dat zijn "zijn" merrie's.
Het enige wat hij daarbij wil is er achterop springen.
De trailer is van de binnenkant erg licht
We hebben het "voor"deurtje ook altijd open staan met het laden.
Nouja poging doen tot laden...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:28

De methode van brokjes op de klep of achterin zitten met brokjes werkte bij mijn paarden nooit, die stonden zich vol te vreten met brokjes op de klep en vonden het zo voor de trailer wel prima

Maar wie weet...