Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:27

Zal ik dan nog maar een keer aan halen dat er verrekte weinig te verdienen valt? Wij hebben een vierjarige draver die in twee jaar tijd (als drie en vierjarige) nu bijna 10.000 euro heeft verdiend, en dat is dan een vrij goede. Maar als je dan bedenkt dat we per maand toch wel zo'n 500 euro aan trainingsgeld kwijt zijn... Hij is wel een paar maanden op rust geweest, maar hij kan net zijn trainingsgeld terug verdienen. Maar het gros van de paarden doet dit bij lange na niet. En we maken dus niet eens winst Puur liefhebberij

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:57

wkoekoek schreef:
Zal ik dan nog maar een keer aan halen dat er verrekte weinig te verdienen valt? Wij hebben een vierjarige draver die in twee jaar tijd (als drie en vierjarige) nu bijna 10.000 euro heeft verdiend, en dat is dan een vrij goede. Maar als je dan bedenkt dat we per maand toch wel zo'n 500 euro aan trainingsgeld kwijt zijn... Hij is wel een paar maanden op rust geweest, maar hij kan net zijn trainingsgeld terug verdienen. Maar het gros van de paarden doet dit bij lange na niet. En we maken dus niet eens winst Puur liefhebberij

Er valt verrekte weinig te verdienen, maar stel nou dat je ze al in kunt gaan rijden terwijl ze nog in de baarmoeder zitten? Is dat geen idee? En dan rijden ze hun eerste race... 1 dag na de geboorte! Dan brengen ze veel meer op!
De reden dat ze zo vroeg ingereden worden is puur en alleen maar omdat ze anders dus te verliesgevend zijn. Je kunt toch niet gaan verwachten dat we gaan geloven dat jullie dat alleen maar doen omdat dat zo enorm goed is voor die paarden?
Puur liefhebberij zeg je, ik geloof dat je je hobby bedoelt en niet het paard. Als je het paard puur uit liefhebberij zou houden, zou je best nog 2 jaartjes kunnen wachten met inrijden. Of niet soms?

Deze mening is trouwens ter informatie voor degenen die benieuwd zijn naar mijn mening.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:00

oke een daar gaan we weer ,
Vooral in Nederland word er vaak genoeg besloten om een paard nog een jaartje te laten staan, want verlies leiden ze toch. Maar er zijn gevallen waarvan een 2 jarige makkelijker rend dan als hij drie is (over ontwikkeling hebben we het al uitgebreid over gehad dus daar ga ik niet op terug komen).
De enige reden dat het slecht zou zijn is dat ze lichamelijke klachten later zouden krijgen, vind het alleen wel heel raar dat dat bijna nooit voorkomt als het toch zo slecht is. Natuurlijk komen er pees blessures voor etc, maar dat komt gewoon omdat de pesen vrij zwaar worden belast. Dat ze er trauma's etc aan zouden overhouden is echt gelul, een trainer/eigenaar/jockey kijkt wel uit, een getraumatiseerd paard verkrampt en verspild daardoor te veel energie waardoor zijn snelheid er onder zou leiden, en helemaal zulke gevoelige paarden laten het echt wel merken als ze ergens niet mee eens zijn.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:07

Mijn engels volbloed heeft dus ook met twee en een half op de baan gelopen.
Gezien ze de starboxen al in elkaar trimde, was ze tijdens de course niet snel genoeg meer.
Ze heeft een paar 2e plaatsen behaalt op Duindigt en in Wolvega.
Helaas heb ik nu wel een paardje met een rug aandoening en gelukkig voor haar hou ik vreselijk veel van d'r, want een doorsnee iemand had haar nooit gehouden gezien de kosten die ik gemaakt heb.
Moet er wel bij zeggen dat ze na de baan in de military is terecht gekomen en daar een keer een ongeluk heeft gehad waarbij ze over de kop geslagen is.
Helaas hoor je zulk soort verhalen pas later en via via.
Dus waar de trigger ligt precies, kan ik niet zeggen.
Maar persoonlijk zou ik zelf nooit geen ex course paard meer kopen waar je gewoon lekker mee wilt rijden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:14

Onassa schreef:
Ze heeft een paar 2e plaatsen behaalt op Duindigt en in Wolvega.

Wolvega heeft alleen draverijen, geen rennen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:53

Zoek het maar op in google onder haar naam.
Of er moet nog een paard Onassa heten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:57

Ik zie Onassa alleen bij Duindigt staan

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:59

Ik heb haar ook een keer onder Wolvega gezien, vond het op zich best vreemd, want naar mijn weten is Marg daar nooit geweest met haar.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:07

Correctie:heb de fout gezien.
Bovenaan staat eerst op 3 april Wolvega en gelijk daaronder staat 4 april duindigt en daar staat Onassa dus bij

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:43

ik hou hiermee op, mensen beginnen nu echt zinloze stomme dingen te zeggen. Er is een eeuwen lange reden waarom er vroeg wordt beleerd. Als je begint met leeftijd drie heb je een paard wat nog een jaar lang aan het kwakkelen is. Het gaat niet alleen maar om geld, als het in de rensport zo makkelijk verdienen is zouden wel meer mensen een renpaard hebben.
De meesten die ze hebben zijn van de oude garde en het is nou eenmaal hoe het gedaan wordt.
Dat ze het geestelijk ana kunnen of niet zie je zo, als ze helemaal de kluts kwijt raken laat je ze nog een poos met rust pikken ze alles snel op en gaan ze ervoor niks aan de hand.

Maar ja ik schei ermee uit aangezien er steeds vagere dingen komen en dezelfde vragen het schiet zo dus niet op.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:55

Ben het met de ts eens, draf en rensport word echt vaak zwartgemaakt.
Net of die paarden de baan rond worden geslagen.
Geloof me, als ik Orchid (draver) onterecht sla of mijn zin doordrijf, kan ik er echt niets mee.
Het enige wat ik kan doen is stoppen met werken, zadel eraf, bit eraf en zo nog even uitstappen.
Zo zijn er ook mensen die beweren dat dravers zielig zouden zijn, want 'laatst kwam er iemand voorbij die een draver trainde, en hij hijgde en was helemaal nat van de zweet'.
Tsja als ik ga harlopen moet ik ook zwaarder ademhalen en ga ik ook zweten..
Ik bedoel, dat doet toch elk paard na een vergelijkbare prestatie?
Ik weet wel dat mijn draver absoluut geen slechte ervaringen aan het tuig heeft overgehouden.
Die vind het hartstikke leuk als ik er eens achter loop ipv erop zit of naast loop.
Ze is perfect afgericht, en heeft er enorme lol in.
Ik bedoel, als je een oordeel wil maken over de drafsport (ook rensport) ga dan even niet uit van alles wat je vertelt is of wat je zag op internet oid.
Ga eens kijken bij een ren, vraag of lees dingen van mensen die er zelf ook inzitten.
En trek dan je conclusie.
Want dat galop bij dravers afgeleerd word met de zweep is ook niets anders dan onzin.
Laatst bijgewerkt door Orchid op 09-11-05 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:01

afstraffen van ene snellere gang door te slaan werkt sowieso niet gaan ze alleen maar harder van
Als ik met m'n rarabiertje door de duinen heb gereden blaast ze ook, wat heel normaal is bij een dergelijke beweging. In een bak levert een paard maar weinig prestatie waarbij de longen hard nodig zijn maar vooral de spieren. dat is het verschil, zweten mag maar oh wee als ze gaan hijgen...

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:29

ja idd, de paarden vinden het echt prachtig om te doen zo onderling strijd met zn alle. en waarom zouden we een paard de heletijd afslaan? daar wordt het echt niet beter op hoor, als het paard het niet naar zijn zin heeft dan is een ding wat zeker is, ze lopen dan echt niet!

ik zal eens kijken of ik een goeie filmpje kan vinden, (van voren) dan kunnen jullie het eens allemaal zien hoe het nu werkelijk gaat!

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:39

Wie zegt dat niemand gezien heeft hoe het echt gaat?
Ik ben op renstallen geweest en in duindigt.
Heb het allemaal gezien.
Er zijn vast wel beesten die er plezier in hebben, maar heb er ook gezien waarvan ik me afvroeg waarom die eigenaar er nog mee ging koersen.
Ze waren gestresst en keken echt ongelukkig.
Ik zou zelf niet op zo'n manier met paarden werken.
Ik zeg ook niet dat alles wat jullie doen fout is en dat jullie paarden afgerost worden.
Maar vergeet niet dat paarden over het algemeen graag hun mens willen plezieren en dat daardoor meer van ze gevraagd wordt dan ze aankunnen. En dat komt in elke tak van de paardensport voor.
Daarom ben ik het er dus niet mee eens om ze zo vroeg al te beleren
Ik vind dat je paarden zo natuurlijk mogelijk moet houden en zoveel mogelijk paard moet laten zijn
En daar is genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Maar als het om winnen gaat, wordt dat te snel over het hoofd gezien.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:32

Woogy schreef:
[...]het is nou eenmaal hoe het gedaan wordt.
Dat ze het geestelijk aan kunnen of niet zie je zo, als ze helemaal de kluts kwijt raken laat je ze nog een poos met rust.

Het is nou eenmaal hoe het gedaan wordt?
Ik ga hier niet eens op in, denk er zelf maar eens over na.

En dan: Als ze helemaal de kluts kwijt raken...
Dan is het al te laat! Dan heb je toch al iets behoorlijk verkeerds gedaan, lijkt me.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:40

Ik heb al helemaal geen zin meer om te reageren. Sommige mensen vinden zichzelf nou eenmaal heilig en kunnen zich heel erg moeilijk in de leefwereld van een ander verplaatsen. Onbegonnen werk om te reageren, want alles wat we zullen zeggen, zal toch verkeerd zijn (in jouw ogen).

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:04

We staan gewoon te ver van elkaar af. Ik kan me niet in jouw wereld inleven, jij niet in de mijne. Maar toch interessant om te horen hoe anderen er over denken. Al heb ik toch zoiets van..... ben het nou met me eeheens........... maar goed, dat zullen anderen ook wel hebben.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:50

over dat vroeg beleren he, het is net wat vroeg is he.
Een 5 jarige die Z loopt denk je dat die later geen rug problemen zal krijgen?
Al die jonge hengsten in de pavo cup, reken er maar op dat die later flinke rug problemen krijgen.
Ik zeg niet dat daarom renpaarden vroeg beleerd mochen worden maar er is veel meer onrecht in de wereld waar men zich helemaal niet van bewust is. De rensport heeft het altijd zwaar gehad met dierenactivisten etc, daarom is nauwjuist die sport verbonden aan zo veel regels tegen dierenleed.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:51

ik vindt renpaarden helemaal niet zielig.in tegendeel:
Ik ben van mening dat dit vaak de best verzorgde en getrainde paarden zijn, die er rondlopen. Ik ga zelf vaak naar engeland , en die mensen waar ik vaak op bezoek ga hebben ook renners.(point to point en een paar voor de flat)
Ik vind t altijd geweldig om te zien hoe die beesten getraind worden
Daar zitten heel wat uurtjes in, om dan maar over het voeren en de verzorging te zwijgen! Alles is helemaal uitgebalanceerd, uitgerekend en alles wordt bijgehouden, zelf het drinken(gebeurd allemaal met de hand)
Goed ze worden jong ingereden, dat klopt, maar het werk is aangepast op het vermogen van het paard.
en de gemiddelde jocky kun je met 1 handje op tillen.
Nee, ik denk dat menig manegepaard/pension-handels paard jaloers zou zijn op een fatsoenlijk renpaard.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:56

Ik onderschat zeker ook niet de gevolgen van de dressuur paarden in de topsport.
Die moeten uiteindelijk nog meer bewegingen maken die in mijn ogen zeer onnatuurlijk zijn.
Ik lees ook steeds regelmatiger dat er veel Z dressuurpaarden lopen die zo krom als een hoepel zijn met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat je in iedere tak van de paardensport de goede van de kwade moet kunnen onderscheiden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:58

tja mijn moeder Z dressuur paard is nou ook kreupel en afgekeurd, op 9 jarige leeftijd

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:02

Tja....dat bedoel ik en ik vrees toch dat dat heel vaak komt door de onnatuurlijke bewegingen die een paard uit zichzelf niet zou maken.
Hoe mooi het er dan ook voor het oog uit mag zien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:38

Woogy schreef:
ik hou hiermee op, mensen beginnen nu echt zinloze stomme dingen te zeggen. Er is een eeuwen lange reden waarom er vroeg wordt beleerd. Als je begint met leeftijd drie heb je een paard wat nog een jaar lang aan het kwakkelen is. Het gaat niet alleen maar om geld, als het in de rensport zo makkelijk verdienen is zouden wel meer mensen een renpaard hebben.
De meesten die ze hebben zijn van de oude garde en het is nou eenmaal hoe het gedaan wordt.
Dat ze het geestelijk ana kunnen of niet zie je zo, als ze helemaal de kluts kwijt raken laat je ze nog een poos met rust pikken ze alles snel op en gaan ze ervoor niks aan de hand.

Maar ja ik schei ermee uit aangezien er steeds vagere dingen komen en dezelfde vragen het schiet zo dus niet op.

De eeuwenoude manier om een paard in te rijden is, in het land tot drie jaar, tot z'n vierde grondwerk doen, dan twee jaar inrijden, dan een jaar rustig aan en pas op z'n zevende aan het werk. De enige reden waarom niet uitgegroeide paarden al ingereden worden is dat ze als 2- en 3-jarige het meeste geld kunnen verdienen (dat zijn de woorden van de TS ergens op de eerste pagina).

Ik zie regelmatig paarderennen op de BBC en die paarden zijn echt niet verzameld, ze stuwen wel vanuit de achterhand maar dragen niet. Een niet verzameld paard verslijt z'n gewrichten eerder omdat een paard van nature al 58% van zijn gewicht op de voorhand draagt, wat door het gewicht van de ruiter nog meer wordt. In verzameling neemt een paard meer gewicht over op de achterhand (dragen ipv stuwen), waardoor het gewicht van de ruiter beter over de vier benen verdeeld wordt en de gewrichten van de voorbenen minder snel verslijten.

Voor alle duidelijkheid, ik geloof direct dat renpaarden en dravers goed behandeld worden en dat ze voor de rest een geweldig leven hebben. Maar als je roept dat zo jong inrijden niet slecht voor ze is, dan steek je echt je kop in het zand. Dat gebeurt echt omdat elke trainer de derby wil winnen en niet omdat het zo goed voor een paard is.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:48

Citaat:
over een paar maandenkomt er een programma op tv over renpaarden, daar heeft een camaraploeg een paar dagen mee gelopen/gedraait... misschien ook eens leuk om daar na te kijken. de trainster geeft ook veel uitleg en info!

ohoh wel zeggen wanneer hoor, want ik ken mezelf ik ga dat vergeten.

Zelf wou ik vroeger altijd jockey worden, alleen een storing in me evenwichtsorgaan zat dat in de weg en naja voor de mensheid tegenwoordig ben in klein maar voor een jockey groot. Maar dat maakt niet uit. Ik vind de rensport geweldig. De drafsport niet zo heel erg maar dat komt omdat ik niet zo van karretjes hou niks tegen de sport persoonlijk. Vroeger toen ik nog een stuk kleiner en jonger was dan zat ik op zoon hengst van 1,61 en dan voelde me ik geweldig, echt heerlijk.
En ja dat harde gaan geeft druk op de pezen maar wat denken jullie van verzameling in de dressuur en het neerkomen op de benen na een hindernis van 1,50. Dat geeft ook druk en flink ook.

maar wat ik nog heel erg graag wil weten want dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd: Een draver en een Engelsvolbloed zijn snel volgroeid maar een Arabisch volbloed is weer een stuk minder snel, terwijl dat ook een volbloed is (of zijn dat nou weer alleen de show'modellen').
Hoop dat jullie me daarop een antwoord kunnen geven want dat wil ik al best lang weten.

Maare mijn ex (nog steeds goede vriend) gaat nu ook een paardje kopen. Een engels volbloed, merrie van 7 loopt succesvol in handicap rennen in duitsland. En daar ben ik heeeeel erg blij mee. Dat merrietje is 7 en kan het nog steeds. Als haar rug 'kapot' zou zijn zou ze dit niet doen.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:54

Citaat:
De eeuwenoude manier om een paard in te rijden is, in het land tot drie jaar, tot z'n vierde grondwerk doen, dan twee jaar inrijden, dan een jaar rustig aan en pas op z'n zevende aan het werk.

welke eeuwenoude manier want dit hoor ik voor het eerst?
Terwijl ik toch echt bijna alle diciplines van de paardensport al heb 'ontdekt'. En ook meerdere paarden heb ingereden.

Enne er is een regel van het KNHS een paard mag niet voor zn 6e in het Z. Maar er zijn tegenwoordig heel veel 5 jarige.
3 keer raden door wie die 5jarige gereden worden, allemaal ruiters met grote naamsbekendheid.
Een 6 of zelfs tegenwoordig een 5 jarige in het Z is toch ook niet normaal. Want al die verzameling is ook heel erg grote belasting.
En zoon enorme muur is ook niet niks om te springen op jonge leeftijd wat ook gewoon gebeurt zonder er bij na te denken