Traditie boven dierenleed?(kan schokkende foto's bevatten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Traditie boven dierenleed?(kan schokkende foto's bevatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:56

PaysBas schreef:
Ene mensen, dit land schijnt geciviliseerd te zijn en het behoort tot
de EU.

Sterker nog, het is een van de ook voor NL onmisbare motoren van de EU-economie

Maareh, nog stééds niet van het hoge moraal-paard??? NL is het trieste EU-dieptepunt mbt de bio-industrie en probeer eens wat te vinden over mensapen als proefdieren. TNO bijvoorbeeld

Verbeter de wereld: begin bij jezelf. Dussssssssttt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 00:12

ArabStables schreef:
Ik geloof best dat de Spanjaarden ruiger te werk gaan met stieren dan de Portugezen.

Voor de correcte orde: in Cataluña zijn corridas in welke vorm ook per dit jaar helemaal verboden en het gedoe met de vuurstieren is dat in het hele land.

Bij het 'spelletje' met de stier aan een touw zijn dit jaar nét even teveel dodelijke ongelukken gebeurd dus dat zal ook wel een tandje teruggeschroefd worden.

Idem de encerradas; in de NL-volksmond foutief stierenrennen' genoemd. Dat is van oorsprong het van de schier onmetelijke weides naar de monsterplaatsen drijven waarbij de juegd waaghalzerij uithaalde. Dit is de laatste jaren tot een internationaal toersitenfestijn verworden waarbij zelfs mensen zoals Dennis Rodman mee te menen moeten lopen. Dit jaar echter is een handjevol toeristen omgekomen en dat is weer slecht voor de nering.

Verder niet teveel wíjzen; begin bij jezelf. Anders is niet gelijk beter of slechter. In NL moet alles gelijk in een hokje. Letterlijk en figuurlijk. Hier loopt alles los. Ook letterlijk en figuurlijk. Ánders.

Oh, PaysBas, heb jij er eigenlijk énig benul van hoe een seizoensbedrijf met paardrijden 'rendabel' draait? Dat is net als met die zeehondjes: zolang er vraag is....
Zoek dáár eens wat over op voor je hier je onbenul over een ander land tentoonstelt.

Bubblicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:13

Huertecilla schreef:
Bubblicious schreef:
ik wilde eerst niet kijken en nu heb ik dus spijt , ik zit hier echt te janken van die 3 fotos en wat je er over vertelde

Dat had ik nu bij Athene; om de paarden die daar nodeloos vanwege vermaak afgemaakt moesten worden. Nog afgezien van de doping....
Idem WK-endurance.

Huil je ook om de penny-ponny die in zijn donkere piskot van 6m² langzaam hersendood wordt gemaakt? Of om de vele, véle dressuurpaarden die routinematige met dwangmiddelen gemechaniseerd worden?

Doe nu zelf eerst maar eens alles wat je binnen je eigen invloedssfeer kan doen. Het is misschien spreekwoordelijk onjuist om alléén je eigen straatje schoon te vegen maar het is geen gek begin.

daar huil ik ook van ja

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:19

maarreh, lusitana, hoe worden die stieren dan opgeleid? die raken nog steeds flink gestresst in de ring en dan kunnen ze best weer daarna de wei in gaan, maar zo'n leventje is nou ook niet erg prettig voor de dieren wel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:25

Dat je vanuit de achtergrond van de NL-cultuur de lidia niet zo kan verteren en kistkalf wel is vrij begrijpelijk. De ongenuanceerde opmerkingen mbt het werken met stieren is echter een beetje

Paarden en stieren gaan al millennia samen. Eerst voor de jacht en geleidelijk naar het hoeden/beheren. De extensieve veeteelt in de niet voor landbouw geschikte dus ruigere streken is alleen mogelijk mbv paarden. Is dat veel de Toro de Lidia dan stelt dat hoge eisen aan paard en rijkunst.
Deze Doma Vaquera is hier in Spanje en veel Latijns-Amerikaanse landen essentieel omdat er veel extensieve veeteelt is van bepaald niet 'makke' koeibeesten.

De Doma Vaquera in geformaliseerde vorm is een dressuur-variant die hier in Andalucía veel meer beoefend wordt dan de Klassieke (FEI) Dressuur zoals die in NL gemeengoed is.
Die Klassieke Dressuur vindt haar oorsprong in de cavalerie, in het gebruik op het slagveld.

Waar Klassieke Dressuur verder geen praktische toepassing kent is Doma Vaquera dagelijkse praktijk op de verschillende haciendas en Rejoneo is toegepaste Hoge School.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:02

maar zeg toch zelf, wat is er zo natuurlijk aan om een stier los te laten in een ring, en hem de dood in te jagen.
ik zie vaak genoeg stieren die over de omheining gaan om weg te komen.
ik ben zeker ook tegen het dierenleed in nederland want heb mij erg zitten op winden over het progamma wat ik gisteren heb gezien, waar bij ze dieren met de hand de nek om draaide en het op de grond kapot sloegen of de beelden van een levend gevelde hond.
maar waar ik mij het kwaats om maak is het geen dat dit word gedaan voor mensen vermaak of de drang om met echt bond te lopen.

dit soort dingen kunnen gewoon niet door de beugel, maar snap ook niet waarom het in stand word gehouden voor de traditie of het geen dat ze denken dat ze met echt bond, goed er bij lopen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:24

Ik snap het ook niet waarom het in stand wordt gehouden, maar ik snap ook niet waarom mensen in het buitenland zich er druk om maken. Nogmaals, kom er dan wat aan doen, of houd gewoon je mond.
Het is niet goed te praten, maar elk dier gaat dood. Of het nu in het wild leeft en wordt opgevreten of de mens vreet hem op. Er zijn weinig dieren die van ouderdom sterven en paarden in Nederland horen echt ook niet bij de groep. Dat is meer uitzondering dan regel. Het is jammer dat elke stierengevechtdiscussie eindigt in vergelijkingen, maar het is natuurlijk wel een feit dat je eerst maar eens de misstanden met dieren in je eigen land moet rechtzetten voordat je begint te mekkeren over dingen in andere landen.
Waarmee, nogmaals, ik stierenvechten niet goed wil praten.

Om weer terug te komen op traditie boven dierenleed...ik vind ook dat het niet kan. Ik ken daar nog wel wat staaltjes van waar men in het buitenland geen weet van heeft. Naarmate de mensen wat slimmer worden en waarden en normen langzaam veranderen, zullen dat soort tradities ook wel langzaam uitsterven...
Om plaats te maken voor eh, honden gevechten, kooigevechten op leven en dood met mensen en andere gruwelijkheden...

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:25

Ik vind het ook vreselijk dat mensen zoiets kunnen doen!! Maar niet alleen voor de paarden maar ook voor de stieren! Ik heb hier een keer een spreekbeurt over gedaan en die stieren worden met speren gestoken en op het laatst worden ze dood gestoken met een speer door het hart maar vaak missen ze het hart en dan verdrinken ze in hun eigen bloed. (Ik weet niet of dit al een keer is gezegt, ik heb niet alles gelezen)
Ik kan hier zo boos om worden .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:44

Huertecilla schreef:
Nogmaals: waar trek je de grens?!

dat is heel simpel. Ik ga voor de voor wat hoort wat principe. Ik klim op mijn paarden en doe ze een bit in. Daar tegenover staat dat ik ze binnen mijn vermogen een optimaal paardenleven geef. zo veel mogelijk in de wei en op stal in een open frisse en lichte stal waar ze onderling goed contact hebben. Ik maak ze niet opgefokt door ze veel te veel brokken te voeren maar geef maar weinig brok en veel ruwvoer. Kunnen ze fijn lang eten.

MAar dit zou nooit opwegen wanneer ik ze pijn en stress veroorzaakte. Dat is NOOIT goed te praten. En daar ligt de grens. Is toch niet zo moeilijk?

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:15

vind ik een hele goede omschrijving van hoe het zou moeten Desiree, jammer genoeg denken nog steeds mensen daar anders over of denken ze daar zelfs helemaal niet over

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 02:25

Waarom bestaat dit nog steeds>?????????
Het is middeleeuws en barbaars t stieren vechten!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:13

Ziek gewoon, verschrikkelijk.
En al die toeristen die er doodleuk naar gaan zitten kijken, ben je dan gek in je hoofd ofzo? HOE kan je in hemelsnaam kijken naar dieren die zo staan te lijden (paarden én stieren, het is allemaal net zo erg).

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:47

Ik denk dat die toeristen misschien eens willen weten hoe het nu echt zit, ipv te kijken op sites.

En weet je, hier in Portugal komen ze allemaal met positieve verhalen uit de arena.... Het blijft zielig voor de stier (al wordt hij niet in de arena gedoodt), maar de paarden (die hier helemaal niet lijden) zijn in een woord geweldig om te zien en het is ook de moeite waard wat de mannen te voet tonen die aan het eind de stier tot staan brengen.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:08

Lusitana schreef:
Ik denk dat die toeristen misschien eens willen weten hoe het nu echt zit, ipv te kijken op sites.

Maar ja, naar een ander wijzen is nu eenmaal makkelijker dan eerlijk in de spiegel kijken. Jezelf bv. 'eco-handelaar' noemen is een mooi voorbeeld van schijnheilige struisvogelpolitiek.
Net zoiets als natuurlijk paardrijden; de verhouding mens - stier en ook die mens - paard is die van jager - prooi. Het is derhalve niet natuurlijk op een paard te gaan rijden wél om een stier of paard te doden en op te eten...

Citaat:
En weet je, hier in Portugal komen ze allemaal met positieve verhalen uit de arena.... Het blijft zielig voor de stier (al wordt hij niet in de arena gedoodt), maar de paarden (die hier helemaal niet lijden) zijn in een woord geweldig om te zien en het is ook de moeite waard wat de mannen te voet tonen die aan het eind de stier tot staan brengen.

Zoonlief Bor is superliefhebber van de lidia, met rejoneo met stip genoteerd. Ik heb liever dat hij een goede timmerman wordt, maarja, hij spreekt bv ook wel spaans en geen NL..... Van het weekeinde kreeg hij tot overmaat van het goede ook nog eens het nieuw blad 'a la vaquera' dus zijn we t/m vandaag doorgezaagd over de garrocha; hij kan het netaan uitspreken
Ik zie zelf trouwens geen enkele reden waarom hij geen 'accozo y derriba' zou kunnen gaan beoefenen of een andere vorm van Doma Vaquera

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:23

Al met al doen wij geen dieren opzettelijk martelen huertecilla.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:44

Desiree schreef:
Al met al doen wij geen dieren opzettelijk martelen huertecilla.

Doe niet zo schijnheilig.
'Wij' als in 'zij', dan toch écht wel; bio-industrie, dierenproeven
Het is echter geen wedstrijd. Het gaat erom dat je niet teveel naar ánderen moet kijken. Zo eten ze in Thailand hond. Nou en? Wij eten varken.
Begin bij jezelf en haal bv eerst dat bit er eens uit, of weet ik veel. Je weet zelf bést hoe lang de lijst is van wat jij zelf nog kan verbeteren en wat daar op staat. Beweer je dat die kort is met weinig serieuze dingen, dan bedonder je jezelf. Dát is de crux.
Wat de titel van dit topic betreft kan het ook over dressuur, militairy of de OS gaan.
Pennygeneuzel.....

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:11

Afschuwelijk!
Meer woorden heb ik niet te zeggen. Echt verschrikkelijk. Vooral omdat het paard niets kan horen en zien.

xxx

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:12

ik blijf het enorm misselijk vinden. Dringt die mensen dan echt niet door dat ze zo'n dier pijn doen? hebben ze dan zo weinig hart dat ze het dier zo enorm laten lijden?
een ding lijkt me prachtig om een keer te zien een matadoren gevecht. prop hun een stevige speer in het lijf en laat ze rondrennen terwijl de stier het doekje vast houdt en rond wappert

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:28

en wie zijn dan de beesten........?
precies! de mens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:52

Woogy schreef:
ik blijf het enorm misselijk vinden. Dringt die mensen dan echt niet door dat ze zo'n dier pijn doen?

Deze wel dan? viewtopic.php?f=53&t=487424&st=0&sk=t&sd=a

Ah dát is natuurlijk wat anders.....
Is het ook ; die stier heeft een práchtleven gehad, zo'n paard krijgt dit haar hele miserabele leven

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:12

Huertecilla schreef:
Doe niet zo schijnheilig.
'Wij' als in 'zij', dan toch écht wel; bio-industrie, dierenproeven
Het is echter geen wedstrijd. Het gaat erom dat je niet teveel naar ánderen moet kijken. Zo eten ze in Thailand hond. Nou en? Wij eten varken.
Begin bij jezelf en haal bv eerst dat bit er eens uit, of weet ik veel. Je weet zelf bést hoe lang de lijst is van wat jij zelf nog kan verbeteren en wat daar op staat. Beweer je dat die kort is met weinig serieuze dingen, dan bedonder je jezelf. Dát is de crux.
Wat de titel van dit topic betreft kan het ook over dressuur, militairy of de OS gaan.
Pennygeneuzel.....

Ik doe niet schijnheilig. JIJ doet schijnheilig. Beetje de heilige pief uithangen met "we moeten niet veroordelen".

IK ben helemaal geen voorstander van dierenproeven, op GENERLEI gebied dus dit zeg je echt tegen de verkeerde persoon. Ook bioindustrie is niet mijn uitvinding. Maar het is OOK niet te vergelijken met dieren martelen. Net zo min als paardrijden in het algemeen. dat je dat niet ziet. Het staat in geen vergelijk met wat spanjaarden met dieren in het algemeen uitvreten. Spanjaarden zijn grote goorlappen als het om dieren gaat. Heel hun mentaliteit sucks. (nu heb ik het niet alleen over stierengevechten)
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-11-05 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:24

wat afschuwelijk!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:30

Hoe kun je zoiets nou een traditie noemen !! dit is toch echt zwaar triest,,

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:43

"Maar ja, naar een ander wijzen is nu eenmaal makkelijker dan eerlijk in de spiegel kijken. Jezelf bv. 'eco-handelaar' noemen is een mooi voorbeeld van schijnheilige struisvogelpolitiek. "

Gequoted van Huertecilla.

Deze naam heeft Bart himself verzonnen.

Verder is t niet mijn sport om dieren moedwillig pijn te doen.
Vooral niet als het geen ander doel heeft als t vermaak van mensen.

Zelfs dierproeven zijn hiermee niet te vergelijken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:31

Maar als er iets goed is aan dit topic dan is het toch dat het uitnodigt om ook eens wat dieper na te denken over de manier waarop wij zelf met onze dieren omgaan. Daar bedoel ik niet onze persoonlijke huisdieren mee, maar dieren in het algemeen. Het is wel duidelijk dat zo'n stierengevecht door de meeste mensen in Nederland of België als onnodig dierenleedwordt gezien.
Maar hoeveel paarden worden er voortijdig geeuthanaseerd vanwege medische problemen die aan paardensport gerelateerd zijn en hen 'onbruikbaar' maken? Het vlees wat wij eten, hoe wordt dat geproduceerd? Dieren levend over duizenden kilometers verhandelen om op de plaats van aankomst net iets goedkoper vers vlees te produceren? Dierproeven om cosmetica en verzorgingsproducten te testen? In de EU is het gereglementeerd, maar waar komen de producten die je koopt eigenlijk vandaan?
En het griezelige is dat het erg moeilijk is om er niet onwetend aan mee te doen. Wij hebben als 'stedelijke' consument helemaal geen zicht meer op het begin van de ketting.