Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:29

Nou dan hebben jullie en het veulen echt geluk gehad!
Volgende keer maar lopend ipv op de fiets!

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:37

_Tanja_ schreef:
Nou dan hebben jullie en het veulen echt geluk gehad!
Volgende keer maar lopend ipv op de fiets!

Zeker weten, dit doen we never nooit niet meer

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:58

Hee meiden,

Wat een rot dag zeg!! Kan me voorstellen dat jullie ontzettend geschrokken zijn!!!! Wel een beetje jammer dat er zoveel mensen zo ontzettend negatief reageren zeg! Die mensen kunnen zelf ook wel bedenken dat jullie dit nooit meer doen na dit drama!! Gelukkig hadden jullie allebei 2 engeltjes op jullie schouders en is het allemaal goed gekomen en goed afgelopen!! Zoals ik op de foto zag zitten jullie in een prima omgeving om een veulen even los te laten. het trouwens ook nog zo dat je zo'n beetjes nooit voor alles beschermen. Je kan er ook naast lopen en dat er dan wat mis gaat zekerheid heb je nooit. Vandaag is gewoon domme pech geweest! Voor het zelfde geld was er nooit wat gebeurd. Wel knap ding hoor dat veulen jullie!! dat mag ook wel even gezegt worden.

Heel veel sterkte ermee!!

Groetjes Marcella

casanova

Re: Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:15

nou,jullie zullen zeker geschrokken zijn...

ik ben ook van mening dat ze het gevaar niet opgezocht hebben maar gewoon ontzettend pech.

ze hebben ervan geleerd en het veulen is blijkbaar ongedeerd.
ik zou zeker wel de dagen erna goed het veulen observeren,eventueel dikke benen,bulten maar ook haar ademhaling(hoesten,proesten,kouvatten).

waarschijnlijk heeft ze modder/water binnen gekregen waar het niet hoort.

ik heb zelf ook iets dergelijks vroeger meegemaakt en ik heb er ook van geleerd,veulen(sprongen) en fietsspaken en verder verkeer gaat gewoon niet samen.

mijn veulentje zat toen met haar achterbeen tussen mijn fietsframe en spaken en heb haar beentje met volle kracht eruit moeten trekken,ze was zo bang dat plastte over mijn armen heen.ze liep los mee met de kudde en ik fietste mee,door een vreugdesprong kwam ze er tussen.

gelukkig had zij ook niets eraan over gehouden maar ik kon mij wel voor mijn hoofd slaan.

dus sterkte verder en hou het veulen goed in de gaten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:57

Fietsen met paarden is zoiezo niet verstandig.
Zo zie je maar weer.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:24

Ik ben net bij Sapphire geweest om te kijken hoe het met haar ging. Ik ben met Rosie & Sapphire naar de plek waar het zondag gebeurt is gelopen om te kijken of Sapphire zich anders gedroeg daar, verder is er nl helemaal niets aan haar te merken.
Eenmaal daar aangekomen kon ik zonder problemen erlangs lopen, meerdere keren zelfs, en zowel Rosie als Sapphire gaven er niets om. Het ziet er dus naar uit dat ze in ieder geval géén trauma oid aan de plek waar het gebeurt is heeft overgehouden.

Ook lichamelijk lijkt alles in orde met haar, ik heb haar niet horen hoesten, heb geen wonden kunnen ontdekken die we zondag evt over het hoofd hebben gezien, en ook haar knietjes zien er goed uit, die zijn weer dicht. Al met al lijkt het achteraf dus héél erg mee te vallen, zoals het er nu naar uitziet heeft ze er zowel psychisch als lichamelijk geen ernstige verwondingen aan over gehouden

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:31

Casanova & Marcella_e, bedankt voor jullie fijne reacties! Hoe stom het ook klinkt Casanova, het is fijn te lezen dat wij niet de enige zijn die iets stoms gedaan hebben, zonder ons te realiseren wat de gevolgen daarvan konden zijn

@ Parouscha: Dat fietsen met paarden niet zo verstandig is hadden we inmiddels zelf wel ondervonden, en zo niet dan hadden 3 pagina's met dezelfde reacties als van jou ons dat wel geleerd

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:39

Wat moeten jullie geschrokken zijn zeg! Pff ik zat het al te lezen met mn mond open.

Heb daarna de eerste blz gelezen qua reacties... Tjonge wat weten toch veel mensen het beter, ongelukjes zitten in hele kleine hoekjes, en kan met alles gebeuren, met wat je ook doet. Als je een buitenrit maakt, kun je ook verongelukken, ga je dan ook zeggen, eigen schuld dikke bult?
Heel vervelend.
Tuurlijk is het geen slimme zet geweest om met je veulen te gaan fietsen aan een lang touw, hoop ook echt dat jullie ervan geleerd hebben.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:57

heeej jee man ik zou me echt wild geschrokken zijn, ben heel blij voor jullie dat ze niks mankeerd.

Zelf had ik mijn pony vanaf 6 maand en ik heb ook regelmatig met haar gewandeld, doe het nu nog wel eens. Zo zien ze nog eens wat. Ik durf het niet met de fiets aan, dus dat ga ik ook nooit doen. Je hebt net iets meer grip als je staat. Ik denk dat je in het vervolg als je toch wilt blijven wandelen, met zijn tweeen , een de merrie aan het touw ( of iemand erop) en de ander het veulen aan het touw vasthouden. En dan gewoon lopen.Ook dan kan het misgaan natuurlijk maar ik denk dat je haar dan beter kan houden. Het is tenslotte een veulen. Die blijven niet altijd dicht bij de moeder.

Verder geen commetaar hoor, het is ook domme pech geweest.
Nog veel plezier met haar

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:06

sterkte voor jullie en het veulen, maar even wat kritoek op bepaalde leden, iedereen zegt mooi niet aan de fiets niet klooien met het veulen maar zelf als je met allemaal donzen kussens om je zelf/paard en omgeving legt kunnen ongelukken gebeuren dus wat dit betreft is mijn mening van fouten leer je hoe erg ze ook zijn, en je kan niet je hele leven in een wattendoosje zitten ze hadden egt niet kunnen weten dat al het op de heenweg goed ging het op de trugweg fout gaat. Het is mss een foute actie waarbij je achteraf gezien jezelf voor je kop kan slaan maar leren doe je alleen door ervaringen nie door stil te zitten

verwen het veulen en mams maar lekker :p

queenie_1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:18

Heey, nou dat zal wel schrikken zijn geweest dan he!! Maar gelukkig heeft het veulentje er niks ergs aan overgehouden . Ik denk dat ik ook met het veulentje naar buiten was gegaan altijd .. maar ik denk niet dat ik dan met de fiets zou gaan .. . Maarja veel plezier nog verder met het veulentje .

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:22

jesus wat klote
maar gelukkig is het wel allemaal goed
alleen ze zal wel niet meer zo braaf aan de fiets mee lopen
maar begrijp ik nou goed dat het touw AAN DE FIETS VAST ZAT?
dat is ook wel het domste wat ik kan bedenken
je moet het gewoon los in je hand houden, dan kanb je haar loslaten wanneer je wilt.......

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:27

EEFIETJE schreef:
jesus wat stinkmodder
maar gelukkig is het wel allemaal goed
alleen ze zal wel niet meer zo braaf aan de fiets mee lopen
maar begrijp ik nou goed dat het touw AAN DE FIETS VAST ZAT?
dat is ook wel het domste wat ik kan bedenken
je moet het gewoon los in je hand houden, dan kanb je haar loslaten wanneer je wilt.......

volgens mij heb jij alleen de eerste paar zinnen gelezen..?
der staat duidelijk dat ik Sapphire beet had, en dat ze achter de fiets langs liep om aan de andere kant te komen en het touw achter het spatboord bleef zitten.
ik ben wel stom geweest, maar ook weer niet ZO stom om der aan mn fiets vast te maken hoor, ik weet ook niet hoe je daarbij komt

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:15

Kellebel88 schreef:
Casanova & Marcella_e, bedankt voor jullie fijne reacties! Hoe stom het ook klinkt Casanova, het is fijn te lezen dat wij niet de enige zijn die iets stoms gedaan hebben, zonder ons te realiseren wat de gevolgen daarvan konden zijn

@ Parouscha: Dat fietsen met paarden niet zo verstandig is hadden we inmiddels zelf wel ondervonden, en zo niet dan hadden 3 pagina's met dezelfde reacties als van jou ons dat wel geleerd

Graag gedaan hoor! ik vind dat jullie na zo'n dag ook wel een beetje medeleven verdienen inplaats van allemaal kritiek Ik heb zelf net een veulen gekocht en heb door jullie verhaal in ieder geval geleerd dat ik niet met haar moet gaan fietsen

Ik ben zelf een keer vergeten de bak dicht te doen nadat ik een paard had losgegooid. Vervolgens rent ze in volle galop terug naar haar stal over het asvalt en komt te vallen d'r knieën en alles kapot en hartstikke kreupel. Zoiets gebeurd je ook geen tweede keer. Het is allemaal goed gekomen, maar ongelukjes zitten nu eenmaal in een klein hoekje en het kan de beste in wat voor situatie dan ook overkomen.

Fijn om te horen dat alles goed gaat met jullie veulen!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:19

Jezus wat een verhaal zeg .. wat hebben jullie een mazzel gehad !!

ilske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:32

volgens mij zit de ts niet echt te wachten op allemaal commentaar.. ze wil het alleen ff van haar afpraten, en wat krijg je, half bokt op je kop, omdat het niet verantwoord is, terwijl ik denk dat zei dat beter weet dan wie dan ook, zei kent het paard immers..
meid kei veel sterkte, je zult je wel rot geschrokken zijn! maar je hebt gedaan wat je kon, en zoals al benoemd was, een ongeluk zit in een klein hoekje!

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:50

nou ben blij te horen dat het goed gaat mams en kind....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 18:57

Nog even ter illustratie, deze foto's heb ik vandaag gemaakt:

Een gezond, levend veulentje

Afbeelding

Een ongezonde, dode fiets
Afbeelding
Afbeelding

En godzijdank is het niet andersom, een levende fiets....
Sapphire lijkt nog steeds weinig aan het ongeluk overgehouden te hebben, en god, wat ben ik daar vreselijk dankbaar voor!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:36

tinkerLuna schreef:
Ik vind het helemaal niet zo stom om een veulen naast de fiets mee te nemen, zolang het geen enorme afstanden zijn dan.
Mijn eerste paardje en de andere paarden op die stal zijn als klein veulentje heel veel als handpaardje mee gegaan naast zijn moeder.
Later, toen ze gespeend waren, zijn we er eerst een paar weken mee wezen lopen en toen ze gewend waren zonder moeder zijn ze naast de fiets mee gegaan.
1 á 2 keer per week een klein stukje, en op een rustig tempo.
Dit hebben we gedaan tot ze 3 waren, steeds wat langer.
23 uur per dag liepen ze met leeftijdsgenoten en andere paarden op de wei, 1 uurtje per dag mee om te poetsen, spelen, wandelen, fietsen of weet ik veel wat kan best vind ik.
Ik heb dit met 5 veulens zo gedaan tot ze verkocht of beleerd werden en ook met volwassen paarden fietste ik wel eens en er is nooit iets gebeurd.
Toen mijn ruin eenmaal onder het zadel was en mee naar buiten ging was hij zelfs van de meest grote landbouwvoertuigen nog niet onder de indruk (hij "schrok" alleen van vreemde voorwerpen in de berm enz).

Ik vind niet dat deze meiden onverantwoord bezig zijn geweest, een ongeluk zit in een klein hoekje en had ook gewoon in de wei kunnen gebeuren.
Wat ik alleen niet snap is dat ze de merrie gewoon los hebben gelaten toen het veulen in de sloot lag, dat vind ik wél gevaarlijk.
En een veulen lós mee laten lopen op de openbare weg vind ik ook gevaarlijk.
Het blijft een dier en als hij toevallig een stukje opzij gaat en er komt net een auto aan.....
Niet elke andere weggebruiker houdt rekening met loslopende veulens.
En wat iemand hier eerder al noemde, een touw kan alleen als het heel lang is onder een spatbord komen, daarom een touw altijd kort houden, dan heb je ook meer over haar te vertellen als er iets gebeurd.

Ik hoop dat dit kleintje hier geen trauma aan over heeft gehouden, sterkte!

Hier ben ik het mee eens

Naomi_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:55

Meiden gelukkig gaat het weer gewoon goed met dat kleine aapje ( veulen ) en suc6 met die knapperdjes nog
geef ze maar een knuffel van mij

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:18

stelletje kudde dieren hier ook allemaal de een zegt wat en de rest volgt beetje triest maarja joh gelukkig heb sappiej niks

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:20

haha mooie fiets maar toch wel je eigen schuld

maarja ik vindt het zo
of je nou een volwassen paard te fiets mee neemt of ene veulen oke een veulen is jonger
maar bij een volwassen paard kan hetzelfde geberuen temisnt ebij een shetlander kan de fiets ook op de rug stuiteren maa rhet lijkt mij dat de rug dan pijn doet
maar ook grote paarden kunnen ineens raar doen als ze naast de fiets lopen en kan het gevolg nog veel erger zijn aangezien die wat sterker zijn

en ze geven zelf al aan dat ze het beter neit hadden kunnen doen
maarja je kan de tijd niet terug draaien
dus voor wat dat gezeik dan nog ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:38

Hej,
Wat een nachtmerrie zeg en wat zullen jullie geschrokken zijn! Schitterend beestje is het trouwens, de fiets minder Gelukkig dat ze er niets aan heeft overgehouden.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:47

Ik ben blij voor je dat je fiets er zo uitziet en niet het veulen, ik blijf het een stomme actie vinden, maar je hebt er vast van geleerd dit nooit weer te doen !!

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:37

Gelukkig dat het goed met het veulen.
En ik geloof best dat jij heel verantwoordelijk met je paarden om gaat hoor.
Maar toch vind ik het niet verstandig om met een paard op de fiets te gaan.
Maar je doet het zowiezo denk ik nooit meer
Sterkte met je fiest dan maar he hahaha
Ik bedoel het veulen heeft niks namelijk