Mijn eerste rijles!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:04

jaah ik ook maar de galop vind ik veel makkelijker dan de draf minder hobbelig, en over dat eraf vallen, dat valt echt wel mee hoor

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:06

Hmm, nou dan moeten we maar eens kijken wat de instructrice zegt aankomende zondag. Heb je nog een bepaalde houding als je in galop gaat of is het hetzelfde als doorzitten in draf?

En hoe spoor ik Pluk aan dat hij in galop gaat?

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:37

Het hangt er natuurlijk ook vanaf op wat voor paard je zit. Mijn 2 paarden zitten nu toevallig als zetels, maar ik ken anderen(ik geloof dat vooral de Friezen hier wel eens last van hebben ) die nogal tamelijk hoog opzitten en als je dan niet gewoon bent te galoperen zit dat in het begin nog niet zo gemakkelijk. Houding in galop is eigenlijk hetzelfde als draven. Belangrijk is dat je je goed ontspant en gewoon automatisch meegaat met de beweging van het paard. Je gaat een beetje naar voren, word een beetje omhooggegooid en je glijdt terug een beetje naar achteren.
Aanspringen doe je in een wending. Als je wat verder gevorderd bent kan je je paard ook op een recht stuk laten galoperen, maar in het begin is zo'n bocht veel gemakkelijker. Je moet je binnenbeen op de singel laten liggen en je buitenbeen verplaats je wet naar achteren, en dan geef je met je binnenbeen een lichte kuithulp. Maar daar zal je instructrice je wel mee helpen

En ik denk niet dat je er snel langs zal liggen hoor. Tenzij je een paard hebt met een erg ontstuimige galop, maar normaal gezien geven ze die niet aan iemand die het nog moet leren

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:38

Hihi, bedankt voor je geweldig advies! Ik vind jou berichtjes echt tof!

Nou we zullen zien. Als het zover is laat ik het uiteraard wel weer weten, haha

vikki

Re: Mijn eerste rijles!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:55

Om het even verwarrend voor je te maken... niet ieder paard zal je op die manier aan kunnen galopperen . Het ligt er soms maar net aan hoe het ze aangeleerd is, op mijn merrie is het binnenhand ietsje naar voren, buitenbeen ligt aanleggen en een kus geluidje maken.

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 09:06

HAHA, dat kan nog leuk worden! "paardecommando's"! Straks moet ik nog "Hiiihaaaa" zeggen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:19

Nou... het is grappig dat je dat zegt... . Want je kan heel erg veel met stemcommando's. Als ik "whoa" zeg stopt Escala... als ik een kusgeluidje maakt gaat ze galopperen... een 'harde' klik dan gaat ze sneller lopen in de gang waar ze op dat moment in loopt... een zacht soort van klikje (voor in mijn mond gemaakt...volg je me nog...?) is mijn draf commando... "easy" is voor als ik langzamer wil gaan... en dat is alleen nog maar als ik er op zit, als ik er naast sta of aan het longeren ben is er weer een heel ander scala van woorden en geluiden...

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 09:42

Hmmm. Fascinerend! Ik ga zondag een navragen waar Pluk allemaal op reageerd! Ik kan niet wachten tot ik zondag weer mag!

MarleenvB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:59

Zo! Vanmiddag weer een privéles gehad! Dit keer op een ander paard, Demsy: TADAAH Afbeelding

Ook weer een heel lief paard! Deze keer weer superveel geleerd. De draf gaat al stukken beter! En.....jaaah vandaag voor het eerst in galop gereden!! WOW! Dat was echt superrelaxt! Ging hartstikke goed.

Na 10 minuten werd de longeerlijn eraf gehaald (oh o dacht ik, nou moet ik het zelf doen ). Ik heb leren sturen en we hebben de "gebroken lijn" en "van hand wisselen" geoefend. Ging best goed! Daarna nog gedraafd door de hoefslag, wel lachen hoor, want nu doe je alles zelf en ik moet Demsy een aantal keren corrigeren om in de hoefslaf te blijven .

Al met al weer heel wat wijzer geworden. Nu moet ik alleen nog onder de knie krijgen hoe ik een paard aanspoor terwijl we in draf rijden, das best lastig...

Volgende week nog 1 privéles (de 4e), deze wordt ook weer "los" gegeven en daarna....DE GROEP IN!!! SPANNEND!!!!

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:48

leuk :d
zie je wel dat je in de galop er neit supersnel vanaf valt
wel heel leuk dat je dan de 1ste galop hebt gehad , de 1ste keer los vond ik ook best spannend

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:23

Zo!!! Alweer zondag de 4e les gehad! Dit keer helemaal los gereden en samen met een andere ruiter om alvast aan het "groepsgevoel" te wennen We hebben "voltes" geoefend en "lichtrijden", wat ontzettend goed ging!!

Nog tips over hoe ik precies het paard moet blijven aansporen als we in draf zijn? Op welk moment, welk deel van het been, veel/weinig druk, etc?

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:36

Ik rij inmiddels 25 jaar (ben nu 30) en ik leer nog steeds elke dag... hahaha... En, geloof het of niet, maar zelfs na 25 jaar heb ik nog wel eens spierpijn als ik een erg intensieve les heb gehad!

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:42

MarleenvB schreef:
Zo!!! Alweer zondag de 4e les gehad! Dit keer helemaal los gereden en samen met een andere ruiter om alvast aan het "groepsgevoel" te wennen We hebben "voltes" geoefend en "lichtrijden", wat ontzettend goed ging!!

Nog tips over hoe ik precies het paard moet blijven aansporen als we in draf zijn? Op welk moment, welk deel van het been, veel/weinig druk, etc?

Het aansporen in draf doe ik zelf op het moment dat ik ga zitten (tijdens het lichtrijden dan). Niet te veel druk met de binnenkant van je kuiten (dus niet met je hakken). Het is namelijk de bedoeling dat je paard reageert op lichte hulpen. Als je paard niet reageert op die lichte druk van je been is het beter om een klein tikje met je zweep te geven (achter je been). Harder schoppen in zijn buik helpt niet, hij gaat er in eerste instantie misschien harder van lopen, maar leert op die manier alleen maar te reageren op harde schoppen in zijn buik...

Gaat verder alles goed met de lessen?? Nog steeds geen spijt dat je bent begonnen met paardrijden (of misschien spijt dat je juist op "latere" leeftijd bent begonnen...)

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:10

Hehe, correctie op mijn vorige bericht: ik bedoelde dat we ook naast lichtrijden de verlichte zit hebben gedaan, wat prima ging!

Ok, bedankt voor de tip! Dus je moet echt op het moment dat je zit, je hakken naar beneden houden en je kuiten licht tegen de flank aandrukken?
Misschien doe ik het dan toch wel goed, alleen reageerd het paard dan niet meteen.

Dat heb ik ook wel eens als we stappen en dan plots in draf moeten. Dus ik: hakken naar beneden, voten goed in de beugels en dan lichte druk met de kuiten.

Ik vind het super leuk! heb zaterdag een cap gekocht en zondag mag ik voor het eerst 1 uur rijden in de groep!!!!

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:49

Je hakken moeten altijd naar beneden gedrukt worden, tenen moeten naar voren wijzen (niet naar de zijkant), en als je dat goed doet, dan worden je knieen automatisch tegen het zadel gedrukt dus je zit steviger in het zadel. Duurt even voor je dit goed onder de knie hebt hoor, zelfs ik moet soms nog denken, hakken naar benee, tenen naar voren, etc... haha...

Sommige paarden reageren ook sneller op lichtere hulpen. Vooral met manegepaarden heb je soms het probleem dat ze een beetje afgestompt zijn en die reageren niet meer op lichte hulpen van je kuit. Tikje met je zweepje achter je been als je geen reactie krijgt. Niet slaan, echt een klein tikje. Dan hebben paarden vaak snel genoeg door dat ze wel moeten reageren op je been.
En elke verandering van gang, of je nou van stap naar draf, galop of andersom gaat, moet voorbereid worden. Dus voordat je gaat aandraven al iets meer druk met beide benen geven, niet meteen weg willen draven door een paar flinke schoppen te geven. Op die manier zal je paard waarschijnlijk wel overgaan in draf, maar dat is niet de manier.

Veel plezier in de les, zondag! Zal wel even wennen zijn als je dan met meerdere paarden in de bak rijdt, maar ik geloof dat dat wel goed gaat komen!

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:12

Thanks!!! Gaat best goed komen! Nog tips??
Dat wordt lachen denk ik, er rijden nl. nog 7 andere paarden rond!!

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:28

8 paarden in bak, nou dat valt mee hoor! Toen ik nog op de manege les had, zaten wij soms met zijn twaalven bij elkaar, daar word je niet blij van! Ik heb nu het geluk dat ik op een privestal rij, en daar heb ik de bak bijna altijd voor me alleen.
En tips... jeetje... ik weet niet. Ja, rij niet te dicht op je voorganger, ongeveer een paardlengte ruimte ertussen, zodat je nog kunt reageren als het paard voor je ineens stil staat, of zoiets...
En ik weet niet of jullie in colonne achter elkaar rijden, dat is meestal wel het geval bij beginners, maar als dat nou niet zo is, lekker veel afwenden op de lange zijde, veel voltes maken. Het is natuurlijk heel makkelijk om je paard lekker achter zijn voorganger aan te laten sjokken, maar daar leer je niet echt iets van. Dat vind ik altijd jammer bij beginnerslessen. De "betere" ruiter rijdt altijd vooraan en aangezien het paard een kuddedier is, loopt de rest er altijd netjes achteraan. Gaat het voorste paard in draf, dan draaft de rest vanzelf mee. Grote volte? De rest loopt er gewoon achteraan...
Ik weet niet hoe dat bij jou op de manege is? Rijden jullie allemaal achter elkaar aan??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:31

Verplaatst van VMR naar MV.

MarleenvB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:29

Wat ik ervan gezien heb is dat ze achter elkaar aanrijden (bij de beginers althans). Maar ik zal zorgen dat ik voldoende afstand houdt en zelf alle handeling doe.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:48

Ja, let daar in ieder geval goed op, want zo heb ik een vriendin en die heeft vier jaar bij een manege gereden, maar in die vier jaar heeft ze alleen maar achter anderen aangereden, en nu kan ze na die vier jaar eigenlijk nog niet eens fantsoenlijk sturen!

Verder, als je wel af en toe voor jezelf mag rijden (jij doet waar je zin in hebt en de rest ook), let dan goed op de anderen, zodat bijvoorbeeld niet net van de hoefslag afkomt terwijl er net iemand aankomt, dat is heel vervelend voor die ander omdat deze dan weer moet stoppen.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:19

Er gelden in de rijbaan natuurlijk altijd regels. Een paard daarvan zijn dat als iemand anders aan het draven is, en jij bent aan het stappen, dan moet jij, omdat je langzamer gaat, op de binnenste hoefslag rijden. De persoon die sneller gaat rijdt op de hoefslag, de persoon die langzamer gaat rijdt een stukje van de hoefslag af, aan de binnenkant dus...
Je passeert elkaar altijd van links. Bijvoorbeeld als iedereen individueel van hand gaat veranderen, dus de een bij F en de ander bij H, dan moet je elkaar links passeren om botsingen te voorkomen.
Maar... dat zal je allemaal uitgebreid uitgelegd worden, geen zorgen! Ook niet teveel bij nadenken, op een gegeven moment gaat dat allemaal vanzelf, net als in het verkeer.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:21

ik bedoel natuurlijk "een paar daarvan", niet "een paard daarvan", tikfoutje, Tja, waar het hart vol van is loopt het hoofd van over, zullen we maar zeggen... of was het andersom, hahaha....

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:37

Qimm schreef:
MarleenvB schreef:
Bedankt allemaal al voor jullie tips en steun! Hmm, van die spierpijn had ik ook al gehoord! Is dat meteen al echt zo erg, na 1 halfuurtje longeerles?

Als ik na 2 weken niet rijden een buitenritje ga maken dan kun je mij de volgende dag ook opvegen

Eenne, heb je ook ale een cap aangeschaft

bij ons moet je twee jaar op die manege rijden dan pas mag je buiteritten maken