BRIEF GEHAD VAN MN EX ZN ADVOCAAT OVER FLAME

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:31

DiamondCheckers schreef:
Oh pmarena, ik zou inderdaad maar snel de papieren laten veranderen. Als de vorige eigenaresse lelijk wilt doen ben je je paardje kwijt. Heb je andere papieren dat je getekend heb dat het paard van jou is en wanneer je het paard gekocht hebt. Ik heb DC haar papieren ook moeten veranderen en mijn dochter haar naam erop moeten laten zetten anders kunnen de vorige eigenaren nog altijd zeggen dat het hun paard is.

Ik wilde net hierop reageren , maar zie dat Percy me voor was
(bedankt Knipoog ) .

Citaat:
Stamboekpapieren zijn geen juridisch bewijs van eigendom. Papieren over laten zetten, puur om aan te tonen dat het paard je eigendom is heeft dus geen enkele zin.
Pmarena heeft een overschrijvingsbewijs, dat geldt wel als bewijs, ook een aankoopbewijs is rechtsgeldig.

Paardenpaspoort klopt voor geen kanten en is geen juridisch bewijs van
eigendom.
Ik heb op bankafschrift staan "aankoop Marena" en dan een x bedrag overgemaaktop de rekening van de vorige eigenaar.
Dat is duidelijk bewijs dat Rena van mij is Lachen

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:34

Ik heb alles beetje vluchtig doorgelezen en als ik het nu goed heb staat Flame momenteel te koop en wil hij haar niet aan jou verkopen??

Is het geen optie dat iemand haar voor jou koopt nu en dan gelijk aan jou doorverkoopt. b.v. de staleigenaar zoals je al eerder zei??

Heel veel succes in ieder geval

p.s. staat Flame ook in Capelle?? werk daar nml zelf ook en heb er zo'n beetje 23 jaar gewoond

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:45

jah idd, zo wordt je paardjuh er de dupe van, dat beestje voelt die stress ook wel! ik zou eens met iedereen om de tafel proberen te gaan zitten. en ik zou doordeweeks ook naar je paardje gaan. je bent mede eigebnaar dus mag je zlef ook wel bepalen wanneer je hem opzoekt. veders snap ik ook niet helemaal wat je nu precies wilt, wil je hem houden of niet?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:24

OUD TOPIC!!!!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:26

imker schreef:
OUD TOPIC!!!!

Ze maakt tenminste geen onnuttig 2e topic aan maar vermeld hier netjes zodra er een update is. Ik zie geen problemen?

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 16:28

Flame staat in nieuwerkerk aan den ijssel poohbeer.
jah hij staat dus te koop.
en mijntje, ik ga elke dag naar flame en doe m ook elke dag.
ik wandel veel met haar en laar dr grazen...gewoon alles kan k metr haar en mn ex komt nooit.....jah maandag was ie er maar niet voor flame hoor, maar voor een meisje.....

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:01

Kunnen je ouders je nu ook niet helpen dan om hem toch te kunnen kopen??
hoop voor je dat het toch nog goed komt
succes

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 14:06

[img]http://photos.msn.com/imageserver/image.aspx?Image=HcZNnT9kkUiOsWHzmunMZ5GmJEgA1oz9azj*Dlc1rQGuwhW7aEqWY1t64N6vbsKSpsiHWpCyn*E1OVxT8uguWSmpEgUkJJ!FL3K7hhghI!uTF37QZDZIHk51!cVW*302 [/img]

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 14:07

foutje mensen t wil niet echt lukken.......

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 14:21

hier een voor en na foto van Sacred Flame:

Afbeelding
hier was ze 10 maanden

Afbeelding
en deze ik van oktober

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 16:49

imker oud topic ophalen vind ik niet erg mits er iets aan toegevoegd wordt.
dat is in dit geval wel op z'n plaatszal even de titel veranderen dat het om een update gaat

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 17:20

we willen nu graag weten hoe het gegaan is

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 17:53

Afbeelding

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 17:55

dit is een foto van hoe ze er nu uitziet...
hoe het is afgelopen...
flame staat nu dus te koop...
wat er verder gebeurd is weer afwachten

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 17:59

Wat een *** gedoe zeg allemaal.Lijkt me echt moeilijk.Mijn ex had voor mij ook een paardje gekocht en heeft die gelukkig toen bij mij gelaten.
Kan je niet iemand vinden die haar voor jou koopt van hem zonder dat hij het weet dat zij van jou wordt.Of gaat dat niet werken?Ik zou dat wel in ieder geval wel proberen.Want het is toch je meissie.Succes.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 19:46

Wat betreft papieren, in een paardeblad heeft ooit een verhaal gestaan over rechtzaken en eigendomsbewijzen van paarden.

Een vrouw/meisje bracht haar paard (of pony) uit op concoursen, aangekocht, klinisch laten keuren en dus een aankoop bewijs maar geen stamboekpapieren.
Op een concours komt opeens een man en vrouw/meisje aanlopen en die claimen dit paard, het zou gestolen zijn.
Politie erbij en over en weer met stamboekbewijzen (de mensen met stamboekpapieren hadden geen aankoopbewijs)
Rechtzaak: stamboekbewijs telde als zijnde eigendomsbewijs.
(even in het kort opgeschreven, stamboekeigenaren hadden foto's enzo van het paardje en konden ook vertellen hoe het dier aan bepaalde littekens was gekomen etc.)

Als fokker heb je ook geen aankoopbewijs, alleen veulenregistratie en bewijs van betaling van deze registratie en dan de stamboekpapieren.

Ik denk dat je wel een grote kans maakt om je paardje te behouden.
Je zegt (heb niet het hele verhaal gelezen) dat je wel een paspoort hebt maar geen stamboekpapieren (nou gewoon de papieren op naam laten zetten)

Het probleem dat je wel hebt is de kosten van stalling die betaalt hij, maar ik weet nog van vroeger (ongeveer een 17 jaar geleden) Dat iemand een paard op naam kreeg voor het blad in de Strengen, nooit het paard terug laten schrijven, vertrouwen.........
Het dier werd gevoerd door de eigenaar van de stal en het paard, dat dacht hij, de persoon heeft op een gegeven moment het paard opgehaald elders gestald en de eigenaar kon fluiten naar zijn centen. Dat die persoon nooit een cent had betaald voor stalling was het probleem van de staleigenaar en het paardje stond op naam van die andere persoon, en waarom zou je een paard overlaten schrijven als het niet verkocht is?
Moet er wel bij vermelden dat de papieren in eerste instantie terug waren gegeven aan de eigenaar, maar de papieren waren even nodig voor het aanvragen van een startkaart paspoort (we zitten hier aan de duitse grens en toen moest je nog papieren hebben voor grens overschrijding)enz. 2 dagen later was naast de papieren ook het paard weg.

In inderdaad een minderjarige mag geen koopovereenkomst tekenen, maar ik dacht dat deze "regel" alleen gelde tussen koper en verkoper, ter bescherming van de minderjarige. En dus niet tussen minderjarigekoper en 3 persoon zijnde een meerderjarige. Zou je leuke situaties kunnen maken.
Jan (meerderjarig) laat Tina(minderjarig) een paardje kopen(laten we zeggen voor een lage prijs van haar zakcenten) van Piet (meerderjarig)
Tina moet haar paardje aan Jan geven omdat hij meerderjarig is en de stalkosten betaald zonder deze te verhalen op Tina.......................(zoals in dit verhaal) Maar nu heeft Tina dat paardje pas laten we zeggen een week, Jan zegt en bedankt Tina en verkoopt het paardje omdat zij minderjarig is (dacht het niet dus)

Mijn dochter heeft een pony op naam (ze is 8) Mijn broer zegt weet je wat ipv verdagskadootjes en sinterklaas enz. betaal ik de stalkosten. Daarmee is hij nog lang geen eigenaar van deze pony.

Ik kan er naast zitten met mijn redenering (en mischien heeft iemand anders dit ook al geschreven, dan mijn excuses voor het dubbelschrijven).

Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 11:52

bedankt, hier heb ik zeker wat aan.
de stamboekpapieren heb ik ook, die zaten bij het paspoort, in het paspoort staat dat het niet rechtsgeldig is, maar op de papieren staat nix.
dus daar ga ik nog wel verder naar informeren bij advocaten ofzo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 00:41

Hoi,

Heb nog even rond geinformeerd.
Ht paspoort is een "bij"papier en heeft geen rechts geldigheid als zijnde eigendoms bewijs.
De stamboekpapieren dus wel, wie het papier heeft is de eigenaar, wie de stalkosten betaald maakt niet uit, hij zou in dit geval de kosten op jouw moeten verhalen en dat is zijn "verzuim"
Hij kan en mag je paardje niet verkopen, zolang jij de papieren in je bezit hebt, dat is dan gewoon diefstal.
En het maakt niet uit of het dier op naam staat of niet, dit omdat er kosten aanverbonden zijn, lidmaatschap van het betreffende stamboek (bijv. KWPN. Welsh).
Dat je minderjarig was/bent ten tijde van de aankoop, geld alleen als bescherming van de minderjarige als er iets niet "pluis" is, ontsnappingsclausule, dit is in dit geval niet van toepassing.
Je hebt in principe geen advocaat nodig, zolang je paardje er nog staat.
Ik zou het wel laten chippen (extra bewijs, ook wanneer hij het paardje verkoopt zonder jou medeweten)

groetjes en succes

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 00:48

Ook ik dacht altijd dat de stamboekpapieren als eigendomsbewjs konden gelden maar dat is dus niet zo.
Er is pas nog een uitspraak gedaan door een rechter. Paarden stonden op naam van de eigenaar op de stamboekpapieren maar dat bleek niets waard. Aleen een aankoopbewijs was geldig volgens de rechter (in deze zaak is plm. 6 maanden geleden uitspraak gedaan).

In het geval wat Alane beschrijft waren er natuurlijk ook andere zaken die meespeelden waardoor toch aantoonbaar was dat het paard van die andere mensen was. Puur op de papieren gaat dit echter niet lukken.

Mocht iemand wel een uitspraak weten te vinden waar het stamboekpapier als aankoopbewijs geldig is dan hoor ik het graag. Altijd handig om te overleggen bij hoger beroep.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 10:12

Dat is ook zoiets een aankoopbewijs:

Hoeveel mensen laten gelijk hun paard op naam zetten?
En de paarden op een handelsstal dan? Leuke verdienen. Die staan niet op naam van de handelaar, maar meestal op naam van de vorige eigenaar.
En paardjes die op de markt verkocht worden, daar krijg je ook geen aankoopbewijs.
Ik heb onlangs een zelf gefokt veulen verkocht.
Dus als ik het stamboek bel en ze staat nog op mijn naam, kan ik haar weer ophalen omdat de "nieuwe" eigenaar geen aankoopbewijs heeft, ik dacht het niet................ Dan moet ik wel met een heel goed verhaal komen wil een rechter daar intrappen.
Er heeft een stuk in het blaadje van recreatieruiter gestaan, over eigendomsbewijzen, rechtmatige eigenaar enz.
Zal eens kijken of ik die nog weer kan vinden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 11:54

Als je dat kan vinden zou ik het heel graag willen lezen. Want de rechter zei in dit geval dat het geen juridisch bewijs van eigendom was en dat staat ook in het wetboek (zei de rechter, ik ben het niet gaan opzoeken Knipoog )

Waarom het niet als juridisch bewijs van eigendom wordt gezien:

simpelweg om dezelfde reden als die jij aangeeft. Handelaren/eigenaren zetten paarden niet altijd op hun naam over. Als ik een paard verkoop en ik geef de papieren niet mee dan zou ik, als de papieren een eigendomsbewijs waren, mijn paard kunnen terugeisen.
Wordt een paard gestolen en tevens de papieren kunnen de papieren wel op naam overgezet worden.
Verder is het zo dat niet bij elk paard stamboekpapieren zitten en het dus nooit een bewijs zou kunnen zijn wat voor alle paarden in Nederland geldt.

Ook het paspoort kan geen bewijs zijn. Iedereen kan een paard laten chippen en het paspoort op zijn/haar naam laten zetten.

Bij een van mijn paarden heb ik een aankoopbewijs. Daar staat de naam van de vorige eigenaar op, die van mij, de dag van aankoop, inclusief handtekeningen. Dat is wel geldig als bewijs.
Ook als bewijs wordt gezien het hebben van getuigen die kunnen verklaren dat het paard jou eigendom is geweest, bijv. verklaring van de veearts, stalhouder etc.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 14:12

Bij een van mijn paarden heb ik een aankoopbewijs. Daar staat de naam van de vorige eigenaar op, die van mij, de dag van aankoop, inclusief handtekeningen. Dat is wel geldig als bewijs.

ik heb ook zo'n soort papier.
die hebben die mensen zelf opgesteld.
ik hem m heel goed bewaard, en een andere advocaat zei al dat dat mn redding kan zijn.
maar maandag moet ik weer bellen.
ik zal kijken of ik dat papier kan scannen of over kan typen, maar mijn vader heeft m..
echt de laatste dagen zitten echt vol spanningen, maar ik denk nu zo, als flame weg gaat, pech gehad, ik er er veel voor gedaan en daar ben ik trots op!
verder is het weer afwachten...
maar ik geeft niet op...dit is al vanaf februarie bezig, dus ik laat het nu niet ineens afgelopen zijn, zodat ik haar kwijt ben en haar achteraf toch nog kunnen hebben....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 11:58

Ik heb op internet een stuk gevonden over eigendomsrecht en verzorging.
Zoals ik dat lees is het zo dat de naam op het stamboekpapier in het begin doorslaggevend is, over wie de rechtmatige eigenaar is.
Maar je ex heeft de stalling betaald en daarin heb jij geen bijdrage geleverd, daar tegenover staat dat jij het paard verzorgd en gereden hebt. In hoeverre je ex dan wel of geen aanspraak kan maken als zijnde gedeeltelijke eigenaar weet ik niet.
Dat ligt weer aan de afspraken die jullie daarover gemaakt hebben.
http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/fra ... i_id=35598
Moet je even zoeken (= een lang stuk)

Hier kun je gratis eenmalig een vraag stellen over oa hippische zaken.
http://www.koersadvocaten.nl/index.html

Ik zou er zeker voor gaan, en wat ik eruit begrijp mag en kan hij de pony niet zomaar verkopen, zonder jouw medeweten............

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:00

even voor de record als je je paard laat chippen het paspoort wat je erbij krijgt is GEEN!!! eigendomsbewijs

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:34

Zij heeft de papieren.
Wanneer het paardje door haar ex verkocht wordt zonder papier, is het voor moeilijker aan te toten dat het papier dat ze heeft bij het paardje hoort, is het dier gechipt is het een stuk eenvoudiger, ook om hem weer terug te vinden.
En ook moeilijker voor haar ex om hem te verkopen, indien de aspirant koper een dierarts verklaring erbij wil hebben, hier wordt bij een gezondheidsverklaring altijd gekeken of het dier gechipt is of niet, is het gechipt en je kunt geen bewijs laten zien dat het dier van jouw is heb je dus een probleem...................
Ik bedoelde het niet als extra "bewijs"dat het paardje van haar is.