Merrie, ruin of hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Merrie, ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:04

ik heb voor het moment een ruintje en een hengstje (waar ik vooral mee om ga dus) Ik moet zeggen dat kwa eerlijkheid mijn voorkeur uit gaat naar het hengstje. Maar helaas heb ik er ook al een aantal gezien die zo achterbaks als wat waren. Dus,ondanks het feit dat mijn huidige hengst doodeerlijk is (of zich zo voordoet) gaat mijn voorkeur toch nog altijd uit naar een ruintje, oke! Een hengst heeft een prachtige uitstraling! Maar een ruintje is toch...Nouja, de kans dat ie op een merrie springt is kleiner, en als tie derop springt is er bitter weinig aan de hand gezien hij toch niets kan verwekken (behalve dan het zadel en de ruiter als die derop liggen/zitten )
En inderdaad...Een ruin kan net zozeer een monster zijn als een hengst een engeltje, en een merrie kan net zo braaf zijn als een ruin pissig. Afhankelijjk van het karakter, de opvoeding, en de omgang!
Ohja, op merrie's heb ik het niet zo, als ze hengstig zijn zit je met een (meestal) pisnijdige merrie Daarbij zijn de merrie's die ik ken verdomt snel op die hoefjes getrapt

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:18

Op de een of andere manieren zijn zo'n beetje alle paarden die ik heb gereden, merries. Toen ik zelf een paard mocht, wilde ik heel graag een merrie, ik had daar voor mijn gevoel meer mee. Ben er heel blij mee, als ik zie dat zo'n beetje alle ruinen bij ons op stal dekens slopen bij elkaar...

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:33

Ik heb liever ruinen en hengsten

gerben90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:59

ruinen omdat hengsten meestal heel erg druk zijn en merrie's kunnen erg vervelend zijn wanneer ze hengstig zijn

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:44

Ik heb het liefst een merrie.

Waarom?

Omdat je gewoon met ruinen niets kan.
Hengsten zijn gewoon on dingen om te houden.
En ruine kan je niet mee fokken of voor de keuring houden.

Merrie's kan je veel mee, ja ik kan goed met ze opschieten

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:54

Mijn verzorgpony is een merrie. Is helemaal niets van te merken, je merkt nooit wanneer ze hengstig is. op mijn stage rij ik nu vaak ook op een merrie, een echte pismerrie Heb daar pas ook op een hengst gereden, echt een hengst. Staat alleen maar te staren naar de merries in de wei en een beetje piepend te hinniken van: ik wil, ik wil, ik wil.
Daarvoor reed ik op een klein hengstje. zo lief, was nergens aan te merken dat het een hengst was, alleen alstie een hengstige merrie voor zen neus gedrukt kreeg, maar voor de rest, zo rustig. Tja als alle hengsten zo waren heb ik het liefst een hengst, anders een ruin. Merries zijn altijd zo zeikerig. als je op de manege alle manegepony's bij elkaar losgooi zijn alle ruintjes lekker met elkaar aan het spelen en staan die merries te gillen met elkaar. stelletje mutsen

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:09

ik vind een hengst of een ruin leuker merrie's kan ik echt niet tegen!!..die zijn mij toch echt te dominant! maar een hengst lijkt me wel vet gaaf!..mijn vriendin heeft een hengstje nu gekocht alleen jammer dat hij wanneer hij 1 word gaan ze ballen eraf das wel jammer..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:14

barriChelloO schreef:
ik vind een hengst of een ruin leuker merrie's kan ik echt niet tegen!!..die zijn mij toch echt te dominant! maar een hengst lijkt me wel vet gaaf!..mijn vriendin heeft een hengstje nu gekocht alleen jammer dat hij wanneer hij 1 word gaan ze ballen eraf das wel jammer..

Totdat je een hengstige merrie tegenkomt en hij iets te enthousiast word

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:50

parouscha schreef:

Waarom?

[b]
[\b]

Nouja dat vind ik wel wat overdreven zeg..
Ook met ruinen kan je zeker wat doen en bereiken!
En dat hensten Ondingen zijn om van te houden ... Ze zijn zeker geen ondingen ...
En wie zegt dat iedreen wilt gaan fokken of keuringen wilt gaan houden met zijn paarden ?

En het is leuk hoor, als jij goed met merrie's kan omgaan ...maar dat betekend nog niet dat de rest ondingen zijn

Maar dat is ook alleen mijn mening maar hoor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:55

wilde het net zeggen Ik moet eerlijk toegeven dat ik het hengst zijn van mijn pony onderschat heb. Het is niet altijd even gemakkelijk! En ik vind het heel wijs van je vriendinnetje dat ze hem laat ruinen!

oh en parousha: hengsten zijn gewoon ondingen om te houden? Ik heb anders eentje die het heel goed doet in de dressuursport?
Je hoeft niet alles over een kam te scheren, dan kan ik ook zeggen dat merrie's alleen maar goed zijn voor het fokken, want dat ze voor de rest kwa karakter niet deugen

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:16

Ik heb alleen maar merrie's (3) en ook altijd alleen merrie's gehad. Er zijn er bij die echte merriestreken hebben maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad

oOBirgitOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:50

Wij hebben thuis: 1 Merrie, Ruinen

Met mijn merrie heb ik eigenlijk ook nog nooit problemen gehad..Dusss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:51

Sommige merries zijn superlief. Maar doorsnee ruin is gewoon het makkelijkst. Gelijkmatig kwa humeur, lekker knuffelig.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:07

een ruin!
Wat ik heb? 2 merrie's en een hengst

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:09

Liever ruinen en hengsten, maar nu heb ik een merrie en een hengst. Mijn opa heeft nog 4 merries en 1 ruin.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:22

Ach het maakt mij niet uit. Ik heb nu ook een (schouw)hengst en ik vermaak me wel.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:28

0_bleu schreef:
parouscha schreef:

Waarom?

[b]
[\b]

Nouja dat vind ik wel wat overdreven zeg..
Ook met ruinen kan je zeker wat doen en bereiken!
En dat hensten Ondingen zijn om van te houden ... Ze zijn zeker geen ondingen ...
En wie zegt dat iedreen wilt gaan fokken of keuringen wilt gaan houden met zijn paarden ?

En het is leuk hoor, als jij goed met merrie's kan omgaan ...maar dat betekend nog niet dat de rest ondingen zijn

Maar dat is ook alleen mijn mening maar hoor

Hengsten zijn bijna niet te houden, voorbeeld: Weidegang, is zeer beperkt.
Manege's willen ze vaak niet eens op stal hebben.
Niet iedereen heeft ''Het'' doel om te fokken en naar keuringen te gaan, maar ik wel, het is toch mijn mening dat ik dat wil

Ik zeg ook niet dat ruinen ondingen zijn, maar hengsten zijn gewoon onhandig om te houden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:32

pharagirlke schreef:
wilde het net zeggen Ik moet eerlijk toegeven dat ik het hengst zijn van mijn pony onderschat heb. Het is niet altijd even gemakkelijk! En ik vind het heel wijs van je vriendinnetje dat ze hem laat ruinen!

oh en parousha: hengsten zijn gewoon ondingen om te houden? Ik heb anders eentje die het heel goed doet in de dressuursport?
Je hoeft niet alles over een kam te scheren, dan kan ik ook zeggen dat merrie's alleen maar goed zijn voor het fokken, want dat ze voor de rest kwa karakter niet deugen

Ja in de sport.
Maar hebben ze dagelijks zo'n 7 uur per dag weide, hebben ze weidegenoten?
Dat is gewoon moeilijk met merrie's om hun heen.

Weet het van mijn eigen wel, die kon bijna niet in de wei staan, want die ging dwars door alles heen.
Ik houd dus van merrie's omdat je er de sport mee in kan, en als je wil kan je er op zijn tijd eens een veulentje uit fokken, en er eens mee naar de keuring gaan.

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:32

ikke schreef:
Een goed opgevoed paard. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen wat er wel of niet tussen de achterbenen hangt.
Het is wel zo dat paarden die ik ECHT leuk vindt, heel vaak merries zijn, hoewel ik nu een hele leuke ruin heb.

helemaal mee eens als ze maar goed opgevoed zijn is er meestal niks aan de hand, ik heb nu ook een hele lieve ruin haha

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:07

Mijn hengsten staan nog altijd dag en nacht op de wei, hoor!
Tuurlijk, het is gemakkelijker omdat ik ze thuis heb staan. Ik ben namelijk ook eens op een pensionstal geweigerd.
Maar op weer een andere ging het prima en kwamen ze net zo veel buiten als de anderen.
Dus als je de mogelijkheid hebt om een hengst hengst te laten, waarom niet??
Maar op het moment dat ik terug op een pensionstal moet staan en ik vind er geen een die hengsten toelaat zal ik niet te veel twijfelen hoor. Helaas, maar dan gaan ze eraf!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:34

ik zelf een ruin, omdat die het meest constant zijn.
hengsten zijn ook leuk, maar ik heb het niet zo met dominante paarden, dus niet met hengsten streken. ( ik zeg niet dat alle hengsten zo zijn)
merries .. tjha, ik vind merries ook leuk... maar wel kopig sneller.. voor mijn gevoel..
dus ik vind mijn ruintje super, hij is ook heel eigenweis maar hij is jong en daarom is hij absolut niet saai.
eigelijk maakt het me niet uit wat voor geslacht.
als ze maar temprament hebben, maar niet te veel.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:11

Ik had een shetland merrie,
toen besloot ik op zoekte gaan naar een haflinger merrie,

en nu heb ik een haflingerruin!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:11

Mij maakt het helemaal niet uit.
Als ze maar een fijn karakter hebben.
Ik train nu een 2,5 jarige hengst die bij 4 merrie's op stal staat.
Het is een echt knuffel paard, tja hij neemt graag een hapje trui.
Maar meestal is het happen en niet bijten.
Ik doe ook een merrie die "valser/gemeener" is dan de hengst.
Geef mij maar een paard waar ik lekker mee aan de gang kan.
Of het nou een merrie, ruin of hengst is maakt me geen bal uit!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:15

Mij maakt het niks uit Als het maar goed is opgevoed. Want ik heb vervelend merrie's, vervelende hengsten en vervelende ruinen meegemaakt. Maar ook lieve ruinen, merrie;s en hengsten.

Mij maakt het geslacht niet uit, als het beest maar een beetje is opgevoed

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:09

Ik kies voor een merrie ... Tieks is echt zo ontzettend lief, zelfs tijdens hengstigheid... Dan is ze juist extra knuffilig