Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

louskeh

Re: Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:21

Hmm Wij hebben denk ik nog nooit zo'n pony/paard gehad..
Ik heb wel gehoord dat er soms gekke dingen gebeuren..maar zo..
Een vrouw die vroeger op de manege les gaf is ook eens aangevallen in de bak, Met de oren in zn nek op haar af en natrappen. Gelukkig is er niks gebeurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:35

tamary schreef:

Ik krijg nog steeds de indruk dat de westerse fokkerijen op dit punt te zacht zijn en meer excuses hebben om door te fokken met een paard waarvan het karakter niet je dat is. Misschien komt dat ook omdat veel fokkers hier niet (meer) rijden? Daar worden nog veel meer werkpaarden gefokt en heeft men ook geen tijd voor dieren met gebruiksaanwijzing.

Het KWPN selecteert nog steeds wel degelijk op karakter.
De normen zijn wel veranderd omdat er gevraagd wordt om lichtere en heviger paarden voor de sport. Je kunt de schuld bij het stamboek leggen maar het is gewoon waar dat er meer mensen komen kijken naar bijvoorbeeld een Jazz, een Gribaldi etc. dan bij een paard met een flinke dosis Gelders bloed erin.
Ik denk dat een groot deel van het probleem er ook in zit dat er steeds meer mensen gaan rijden die niet van oudsher met paarden bezig zijn en dus na een jaartje manege 'een leuke zwarte hengst van een jaar of 3' zoeken (even zwart-wit gezien).

Maar zelfs dan is een heet paard heel iets anders dan een gemeen paard. Het verklaart niet het voorbeeld van het veulen dat hierboven ergens werd genoemd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:55

Ineke2 schreef:
Citaat:
Het paard had wel vaker van dat soort streken, en zijn moeder had dat ook.. Ze denken dus, dat dat soort streken bij hem erfelijk waren *ze hadden het paard al als veulen, eigen fok, dus de merrie heeft ook nog een tijd daar gestaan..*

Dat je met een merrie gaat fokken die karakterproblemen heeft snap ik echt niet
De kans dat het veulen ook een rotkarakter heeft is erg groot. (dan heb ik het niet over angstig gedrag of gewoon wat ontdeugender dan normaal)

De merrie waar die ik beschreef in mijn bericht heeft nog een volle zus. Met hetzelfde karakter.
In de omgang en onder het zadel levensgevaarlijk. Nadat dat paard tijdens het rijden meerdere keren iemand goed in de vernieling heeft geholpen zijn ze er maar mee gaan fokken..... Afgelopen jaar heeft ze verworpen, maar inmiddels zit er weer een veulen in....

Typisch is trouwens wel dat de moeder van de beide merrie's een heel normaal paard is, en dat de andere nakomelingen (van andere vaders) niet dat achterlijke karakter hebben.
De vader is ook niet bepaald een hengst die bekend staat moeilijke karakters te geven, moeders vader weer wel.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 23:01

Bedankt voor jullie reacties!!!
Allemaal verstandige reacties ook.

Het gaat er mij om, dat je gewoon zou stoppen met de paarden, als het verhaal geheel WAAR zou zijn wat die mensen zeiden.
Dat je zou stoppen omdat ze werkelijk onbetrouwbaar kunnen zijn.

Dat iemand een klap krijgt: ala, kan gebeuren, mij gebeurd t niet zo gauw omdat ik oplet, ook staat een paard eigelijk nooit op mijn voeten.
ik word ook wel geacht er mee om te kunnen gaan,

Maar een ongeluk kan iedereen en altijd gebeuren.

Dat een paard je dreigt de wei of de stal uit te slaan heb ik ook vaker meegemaakt.Vaak is t dan even doortastend zijn en het beestje is weer lief.
Ik heb echte valse paarden meegemaakt, maar ALTIJD WAARSCHUWDEN ZE VAN TE VOREN!

Volgens deze mensen was de pony van het ene op t andere moment moordlustig en levensgevaarlijk.Zonder dreigen, zonder waarschuwen.

Na een dag weer braaf, al durven ze er niks meer mee zeiden ze.

Wilde de pony moedswillig de vrouw pletten ,door op haar te gaan staan springen.........

Als zoiets werkelijk waar is stop ik met de paarden!

Of zou t toch aan de mensen kunnen liggen?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:08

Natascha als het paard vantevoren wel waarschuwingen af gaf, denk je dat deze mensen dan verstandig genoeg waren om die te herkennen?

Ik zie vaak genoeg vanaf de kant aanwijzingen dat een paard wat gaat uithalen, onder het zadel en daarbuiten, en zie ook vaak genoeg dat mensen er overheen walsen, doorzetten of het gewoon niet door hebben.

Je zal er naar mijn idee nooit achterkomen, maar denk dat je het zelf met die pony mee zou moeten maken.

Supertje ik snap dat niet....ze is te gevaarlijk in de omgang laten we ermee gaan fokken, daarin is karakter toch ook hel belangrijk?
Het valt niet te voorkomen en te voorspellen, maar het minst wat je kan doen is de risico's proberen uit te sluiten.
Je zou bijna denken dat het verwerpen van het veulen een teken aan de wand is....dit veulen kan geweldig lief zijn, maar eht veulen van dat veulen kan een gevaarlijke draak zijn, en dan weet niemand meer waar het vandaan kan komen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:17

Inderdaad Natasha, een normaal paard waarschuwt eerst. Ik geloof er niet in dat een paard van het ene op het andere moment in een moordlustig monster verandert. Daar gaat eerst een heleboel aan vooraf, als het al gebeurt dat een paard op zo'n manier aan zal vallen. Ook geloof ik dat zeker 99,9% van al die hersentumorverhalen indianenverhalen zijn.
Dat paard wat ik beschreef was echt gestoord, en dat zag je aan alles.

Wat mij bijvoorbeeld een redelijke verklaring lijkt is dat de pony ergens van geschrokken is en bovenop die vrouw gesprongen.
Ik zo'n onverwachte situatie houdt je vaak automatisch de teugels vast, paard kan niet weg en maakt een paar stappen/huppels op de begeleider.

Jordy heeft ook eens bovenop me staan trappelen, in pure paniek. En dat zou je misschien ook als je niet anders weet uit kunnen leggen als een 'aanval'. Maar jij kent Jordy ook, en als er een paard is wat nooit een mens moedwillig pijn doet is hij het wel.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 00:10

Jullie hebben gelijk.

Jammer dat er steeds minder "paardenmensen"lijken te zijn, al denkt iedere particulier ( sorry voor dat woord!) dat ie dat is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 05:09

Ik heb een pony gehad die met z'n voorbenen over de deur kwam steigeren, bijna altijd oren in de nek en veel wit in het oog.

Ik heb me wel eens afgevraagd waar ik aan was begonnen.

Van deze pony wist ik wat ie had meegemaakt en zijn gedrag was pure onzekerheid en zelfbehoud.
Ik heb hem gelukkig kunnen laten zien dat het ook leuk kan wezen allemaal, ik kon hem helaas niet meer betalen, maar hij loopt op een manege en is zelfs extra voorzichtig met kleine ruiters.

Maar zo'n pony kan bij iemand die signalen over het hoofd ziet best gevaarlijk zijn en het is dan altijd de pony die het gedaan heeft, ook al hebben mensen hem ooit zo gemaakt.

Urielle schreef:
Het KWPN selecteert nog steeds wel degelijk op karakter.
De normen zijn wel veranderd omdat er gevraagd wordt om lichtere en heviger paarden voor de sport. Je kunt de schuld bij het stamboek leggen maar het is gewoon waar dat er meer mensen komen kijken naar bijvoorbeeld een Jazz, een Gribaldi etc. dan bij een paard met een flinke dosis Gelders bloed erin.

Die Gribaldi bij ons heeft ook veel Gelders bloed aan moeders kant en haar oma was ook zeker geen schatje (voor stamboom, zie onderschrift).

Ik denk dat het KWPN wel meer heethoofden voortbrengt, maar dat dit niet per definitie krengen zijn. Ik denk dat deze paarden gevoeliger zijn en daarom makkelijk te verpesten.

Maar ik denk dat elk paard en elke pony, ongeacht het ras, in verkeerde handen een monster kan worden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:09

Natasha, ik zit toch ook aan een menselijke fout te denken.
Ik ben bang dat het humeur van een echte sportpony tot het nulpunt daalt als je er alleen beginners op laat rondklotsen.
Het lijkt me dan ook geen geschikte pony voor het doel waarvoor hij gebruikt wordt.

Zet maar eens een intilligent mens dag in, dag uit tussen een stel lompe dommerikken, wedden dat hij of zij op een bepaald moment ontploft en de bek opentrekt. En daarna al weer snel spijt heeft.

Dat lijkt me met deze pony ook aan de hand, de mensen moeten een leuke kriebelshet kopen o.i.d. maar geen sportpony. Dat beest verveelt zich dood.
Weet je iets meer over de pony, of alleen dit verhaal?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:22

Natasha schreef:

WAarom? dat is toch onzin!
Tegen mij zeggen ze altijd, omdat die ene mens slecht is, zijn nog niet alle mensen slecht. Dus je mag ook alle paarden er niet op aan kijken als er een keer een rotte appel tussen zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:39

Stennisje schreef:
Ik denk dat het KWPN wel meer heethoofden voortbrengt, maar dat dit niet per definitie krengen zijn. Ik denk dat deze paarden gevoeliger zijn en daarom makkelijk te verpesten.

Maar ik denk dat elk paard en elke pony, ongeacht het ras, in verkeerde handen een monster kan worden.

Daarom zette ik er ook onder (wat je dan weer niet hebt gequote) dat een heet paard ook niet gelijk een gemeen paard is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:41

Paddy is een heet paard. Moeilijk met rijden, snel, vluchterig. Maar verder verstoken van welke vorm van gemenigheid dan ook. Heet en gemeen zijn dus losstaande begrippen die helemaal niets met elkaar te maken hebben, noch enig verband houden met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:31

Nathasa, helaas kopen nog steeds mensen en het lijkt ondanks de recesie steeds meer mensen paarden zonder dat ze weten waar ze aan beginnen.

Uit je verhaal is mij niet duidelijk geworden in hoeverre ze verstand van paarden hebben, herkennen ze de signalen? Ik heb een brave snor maar mijn husbie is weinig ervaren met paarden en mijn ruin kan heel dominant naar hem worden, zeker als ik met zijn lijf bezig ben accepteert hij mijn man soms in minder dan weer in meerdere maten. Ik herken elke frons van mijn paard zijn wenkbrauwen en zeg dan ook tegen mijn man dat hij maar even weg moet stappen, straks mag hij borstelen als ik er niet bij ben. Zie ik dat niet, dan kan mijn man nog wel eens rake klappen krijgen. Let wel ik heb een super braaf paard, maar vele ongelukken gebeuren door onwetendheid.
Hij heeft soms niet zo een goed humeur, minder geduld of een beschermingsdrang naar zijn vrouwtje toe. Gekke knol, maar goed

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:54

Ik geloof altijd in het feit dat een paard of gelijk wel dier altijd een reden heeft om zoiets te doen. Het verhaal lijkt me wel een beetje overdreven. paarden in het wild stijgeren toch ook in een gevecht met soortgenoten. sommige mensen zien paarden (en dieren) teveel als mensen. Een dier heeft nog altijd een instinct. als het geen uitweg meer weet, dan gaat het zich verdedigen. Je heeft het zelf al aan, er rijden beginners mee, pony kan pijn hebben, moeder brengt hem, pony ziet moeder uiteindelijk als bedreigend. veronderstel ik toch.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:00

Hier een soortgelijk geval, maar dan met een hond. We hadden een Border Collie (die totaal niet erom bekend staan) van toen 1,5 jaar oud, gekocht als pup. Puppycursus scoorden ze de hoogste punten. Van de een op de andere dag is de hond omgeslagen. Hij kende ons niet meer en later begon die ook zich raar te gedragen. Jaaggedrag, springen en rondjes tollen. We mochten er toen niet meer bij van mijn moeder omdat ze bang was dat hij zou bijten. De DA is erbij geweest, kon niets vinden. Totdat die op gegeven moment schuimbekkend aan het rondspringen was... toen zijn mijn ouders naar de DA gegaan en hebben hem in laten slapen. Tot op de dag van vandaag weten wij en de DA niet wat de hond heeft gehad waardoor die ineens zo'n gedragsverandering heeft gehad...helaas...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:03

Maar die pony waar TS het over heeft was na het voorval weer normaal.
Ik denk dat het gissen blijft wat daar precies voorgevallen is.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:07

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:03

Ik ken twee gevallen:

Eerste geval:
Een meisje met pony wil over een hindernis springen en valt voor de pony, de pony ontwijkt het meisje echt om niet bovenop haar te komen.

Tweede geval:
Ik had voor mijn dochter een pony gekocht heel mak beestje en mijn dochter reed al een aantal jaren op de manege en kreeg altijd de wildste paarden.
Een aantal keren daar die pony geprobeerd en dat ging goed, dus mee naar huis.
Tuurlijk hebben ze dan aanpassingsproblemen maar het beestje was zo blij dat het water zag !!!(mijn vermoeden werd dus bevestigd)
Mee na de manege voor les, en ja mijn dochter zei al dat hij niet zo lekker liep en aan het bokken was, zag ik dus ook wel maar zei dat ze niet moest zeuren en doorgaan.
Totdat het wel leek of er en knop in dat beest zijn hoofd omging, hij rende op een hele hoge hindernis af en sprong eroverheen maakte een draai en mijn dochter lag op de grond, geen probleem, al bokkend liep het beestje door de buitenbak...draaide zich om en kwam in volle vaart op mijn dochter af die op de grond lag en schopte haar heel hard in haar zij.
Beest had bloeddoorlopen ogen!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:21

Dapper schreef:
Totdat het wel leek of er en knop in dat beest zijn hoofd omging, hij rende op een hele hoge hindernis af en sprong eroverheen maakte een draai en mijn dochter lag op de grond, geen probleem, al bokkend liep het beestje door de buitenbak...draaide zich om en kwam in volle vaart op mijn dochter af die op de grond lag en schopte haar heel hard in haar zij.

- of dat beest is ronduit vals
- of hij had pijn
- of de mens had hem niet anders geleerd dan zijn vijand te zijn.
3 reële mogelijkheden.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:26

Desiree schreef:
Dapper schreef:

- of dat beest is ronduit vals
- of hij had pijn
- of de mens had hem niet anders geleerd dan zijn vijand te zijn.
3 reële mogelijkheden.

Het bleek dus al die tijd dat hij bij de oude eigenaar was, dat die hem totaal geen druppel water had gegeven en ja daar worden ze wel rustig van toch.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 23:49

Desiree schreef:
Natasha schreef:

WAarom? dat is toch onzin!
Tegen mij zeggen ze altijd, omdat die ene mens slecht is, zijn nog niet alle mensen slecht. Dus je mag ook alle paarden er niet op aan kijken als er een keer een rotte appel tussen zit.

Ja das waar, het ging er mij over dat t paard t slechte gedrag een lange tijd verborgen heeft gehouden, en idd, mensen doen dat ook.

Ik achtte de mensen van genoemde pony wa ook deskundiger als dat ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:23

Natasha, je bent er niet bij gewees, je moet helaas afgaan van het verhaal van die mensen en laten we eerlijk zijn, zij hebben niets verkeerds gedaan, het ligt aan het paard

Een paard dat zo onbetrouwbaar is, dat zulke streken heeft, laat ze regelmatig zien, dat was jouw ook niet ontgaan. Vele gedragingen komen door onkunde van de mens.

Ik weet zeker dat ik het gedrag van mijn paard in een paar maanden totaal kan veranderen door er op een bepaalde manier mee om te gaan. Dat begint al met voeding en huisvesting, dan nog een bepaalde manier van rijden en omgang. Het is vluchten of vechten. De mijne is een vluchter, maar als vluchten niet kan, is het een vechter tot op het bot. 2 keer is hij in een gevecht gekomen met een weidemaatje dat bijna te ver is gegaan. 2 keer zijn ze uit elkaar gehaald. 1 keer met een ruin en 1 keer met een merrie. Mijn ruin is een opa op de wei, hij ziet alleen maar gras, maar als hij wordt getergt en steeds aangeeft dat hij het niet wil, komt hij en dan komt hij echt.

Ik geloof dus echt heel zeker dat als dit een eenmalige actie van deze pony is geweest, hij tot het uiterste is getergt geweest door deze dame en dat zal ze je niet vertellen, voor haar wellicht op een onschuldige manier iets van de pony gedaan te willen krijgen maar voor de pony het uiterste.

Eigenlijk best zielig want de pony wordt nu tekort gedaan, zo een goede sportpony altijd zo meewerkend geweest en nu heeft hij toch een bijsmaak gekregen. Ik hoop dat de eigenaren er eerlijk mee om blijven gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:00

Dapper schreef:
Het bleek dus al die tijd dat hij bij de oude eigenaar was, dat die hem totaal geen druppel water had gegeven en ja daar worden ze wel rustig van toch.

Ja, dat had ik al gelezen. Maar wat was de aanleiding om geen water te geven?
Was het laksheid of was het om de agressie van de pony in te tomen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:28

Paarden worden heel mak na een dag zonder water. Het is een oude, gruwelijke handelaren truuk

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:51

Desiree schreef:
Dapper schreef:

Ja, dat had ik al gelezen. Maar wat was de aanleiding om geen water te geven?
Was het laksheid of was het om de agressie van de pony in te tomen?

Het was dus inderdaad om de agressie van de pony in te houden, toen hij bij ons thuis kwam was hij dus nog redelijk sloom totdat hij de beschikking had om te drinken, het beestje sterfde van de dorst.
Van een zeer mak schaap veranderde deze in een agressief beest, sommige mensen doen dus ook alles om hun paarden maar te kunnen verkopen.
Ik heb het een maand aangekeken maar er was geen land mee te bezeilen.