verzorgster heeft op mn jaarling gereden !!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remoni

Re: verzorgster heeft op mn jaarling gereden !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:03

Jongens, wat een heisa.
Iemand kiest bewust wel of niet voor opfok. Het maakt echt niks uit. Ik heb twee hengsten gefokt. Eentje is tot twee en een half thuis geweest, niks aan de hand hoor. Super braaf paard geworden, de andere in opfok gehad, alleen maar ellende, wat ik thuis had kunnen voorkomen.
Hoe ga je met je jaarling om??? als je hem of haar zelf opfokt, dat maakt verschil. Net als elk paard een verschillend karakter heeft, hebben mensen dat ook.
Ene paard laat zich makkelijker vertroetelen dan de andere.

Maar goed , het verhaal is die meiden rijden een jaarling, dat staat los van het opfokken. Het is niet de bedoeling, van eigenaresse geweest ,om haar verzorgster haar jaarling te laten rijden. Je verwacht dat zo'n meisje voldoende benul heeft dat je een jaarling niet kunt rijden.
Het ging om het verzorgen van de jaarling, dat is het verschil.

Domme meiden dus, en zo als ik gister al zei, de verzorgster er van bewust maken wat ze heeft gedaan.

Succes

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:20

uhmm mijn paard
heeft als veulen gewoon bij mij opstal gestaan
alleen in de zomer ging hij naar de wei
met weidemaatjes
ik had hem in augustus gekocht
en dat jaar heb ik hem dus op stal gelaten
in een inloopstal toen was hij 4 maanden
en net afgespeend

ik ben toen veel met hem bezig geweest
Qua voetjes geven wandelen en borstellen
en toen ging hij s'zomers naar de wei
met leeftijd genootjes
ik ging toen 1x in de 2 weken bij hem kijken
en gaf hem wat lekkers
en elk jaar als hij terug kwam van de wei
wist hij nog steeds wat ik bedoelde
en wilde van hem zonder gezeur

ondertussen is hij 6 nog steeds hengst
en heb een waanzinnig braaf en lief beest
en met veel respect voor mens en dier
dus waarom zou opfok beter zijn???

ik denk ook niet dat het veel schade heeft
toen mijn paard nog een jaarling was
toen sprongen er ook weleens
stevig gebouwde leeftijd genootjes boven op hem
alleen zal wel even naar der mond kijken
als ze met een bit zijn bezig geweest
misschien hebben te hard getrokken ofzo

en bandages bij een jaarling vind ik ook niet kunnen hoor
sorry maar vind niet dat dit nut heeft bij een jaarling
staat misschien wel mooi maar is niet de bedoeling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:31

Wouter24 schreef:
Koortje schreef:
Let wel, TS is volwassen, dus die valt eigenlijk niet onder kind hoor Wouter

Vroegah waren penny's onders de 16, was er zelfs een pennypatrouille etc...

@TS solly

dit gaat off topic gaarne de discussie beperken tot de jaarling

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:50

Wat een onzin dat een jaarling persé in de opfok hoort en dat je egoïstisch bent als je dat niet doet

Een opfok heeft voordelen en nadelen, en ik begrijp zowel mensen die hun veulen daar plaatsen als mensen die dat om redenen NIET doen. Dat is gewoon een eigen keuze.
Koortje; ik vind jouw reacties wel erg kortzinnig.

Verder; de manier erop is schandalig; de pony is door het weiland getrokken? Ik zou zeker haar ouders even opbellen, misschien dat die het op hun manier kunnen afhandellen..

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:25

Citaat:
Waarom? misschien gaan er door die reactie's misschien bij sommige mensen een lampje branden

De waarheid niet onder ogen willen zien en voor het gemak gaan, is altijd een fijner idee, toch?

Heb je het over mij ? ofzo ?
Tis al zielig genoeg voor die eigenaar dat , dat gebeurd is he
En dan gaan ze hier nog effe zeveren over de opfok
Open dan een topic daarover en reageer hier over dit topic

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:35

Noeki, je hoeft niet op een dergelijk commanderende toon te reageren. Iets rustiger kan ook wel.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:13

Kom op.. De TS vraagt om hulp over haar jaarling.. Niet over waarom ze wel of niet haar jaarling in de opfok zou doen.. Dit kan makkelijk hoor, ik ken ook zat jaarlingen die niet in de opfok gaan, om verschillende redenen.. Zal heus niets uitmaken..

Ik zou inderdaad nooit ruzies hebben op MSN, liever face to face.. Heb je al stappen ondernomen? Ga inderdaad naar haar ouders en bespreek wat er had kunnen gebeuren, en overdrijf .. (denk niet dat die ouders er verstand van hebben ) over wat voor schade dit allemaal kan aanbrengen.. Kijken hoe ze dan nog praat over haar "Ervaring"

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:14

Lielle schreef:
Noeki, je hoeft niet op een dergelijk commanderende toon te reageren. Iets rustiger kan ook wel.

Omg , kom aan he .
Sorry als dat al commandere is nou hallo
Ik gaf alleen "tips' (jaja op zn boks)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:18

Noeki schreef:
Open dan een topic daarover en reageer hier over dit topic

dat valt aardig onder commanderen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:20

Nou sorry hoor

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:31

Ik vind 'van horen zeggen' geen reden om iemand eruit te knikkeren en -ja, ook ik ga meuten over de opfok- als ze in de opfok stond, dan had dit niet gebeurd

Risico van het vak he

zammaranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:16

suusbonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:30

t kan onwijs veel schraden brengen vooor al aan de botten die waren niet vol groeit dus als er dan iets zwaars op lzit kan dat een hinderin zijn van de groei zo kan je paard later ook verkeert gaan lopen door de vorm ligging van zijn botten!! je kan er een dierenarts na laten kijken...
gr,

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:46

Ik denk niet dat 1 keer veel schade mee brengt, maar anders moet je een keer aan je DA vragen of het fout gegaan is.

Remoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:20

Het is niet van horen zeggen dat er op de jaarling is gereden, het is inmiddels bevestigd door buurman.
Er is dus wel op de jaarling gereden, wat dus niet de bedoeling hoort te zijn. Dit heeft niks uit te staan met de opfok, ieder zijn eigen beslissing. Toch.

Ben ook erg benieuwd, heb je het meisje en de ouders er al over aangesproken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:17

Remoni schreef:

Ben ook erg benieuwd, heb je het meisje en de ouders er al over aangesproken.

ja daar was ik ook benieuwd naar. heb je er ook al een dierenarts bijgehad? wat heeft die gezegd? succes!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:27

Leo_ke schreef:
Wat een onzin dat een jaarling persé in de opfok hoort en dat je egoïstisch bent als je dat niet doet

Een opfok heeft voordelen en nadelen, en ik begrijp zowel mensen die hun veulen daar plaatsen als mensen die dat om redenen NIET doen. Dat is gewoon een eigen keuze.
Koortje; ik vind jouw reacties wel erg kortzinnig.

Verder; de manier erop is schandalig; de pony is door het weiland getrokken? Ik zou zeker haar ouders even opbellen, misschien dat die het op hun manier kunnen afhandellen..

hier ben ik het zo mee eens.
ik zelf zie een veulen graag in de opfok, maar snap ook absoluut dat er mensen zijn die dat niet willen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:44

Remoni schreef:
Dit heeft niks uit te staan met de opfok, ieder zijn eigen beslissing.

Túúrlijk heeft dat er wat mee te maken! Als het paard in de opfok loopt, dan is er ook geen verzorgster nodig en loop je dus ook deze risico's niet.

Als het verhaal bevestigd is, dan zou ik het trouwens niet alleen laten bij wegsturen...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:54

Lees het topic al een tijdje mee... Als ik zou horen dat er ook maar iemand het lef heeft gehad op mijn jaarling te zitten. Uberhaupt zonder toestemming de stal in te lopen, kom ik hem/haar persoonlijk opzoeken om een schop onder zijn/haar kont te verkopen! Heb het lef zeg!!!

En over dat opokgezeik, complete onzin. Het lijkt wel heiligschennis zodra je je paard niet in de opfok gooit. De situatie die TS heeft is superideaal. Staat met meerdere leeftijdgenoten op de wei en ze heeft er zelf de controle over. Super toch? Mijn eigen jaarling staat ook niet in de opfok, maar op een boerderij met een kudde. In de zomer staan ze (voor zover mogelijk) dag en nacht op de wei en in de winter 's nachts op stal. Niet alle opfoks kunnen dat aanbieden hoor. Heb heel wat opfoks gezien waarbij ze 's winters met zijn allen in een grote stal staan, dag en nacht. Als je dan net het pispaaltje van de groep hebt, krijg je hem gehavend terug. Niet de ideale situatie naar mijn mening.

Veel succes verder met deze bizarre situatie...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:58

Mijn man komt vanavond thuis en dan gaan we eerst eens alles bespreken( hij is buitenlandchauffeur en een week weggeweest)
Zodra hier wat uit is gekomen laat ik het jullie weten.
Zoals ik er nu over denk ben ik van plan om haar hiermee te confronteren maar wel waar moederlief bij is zodat ze later niet het verhaal kan verdraaien.
Wat ik eigenlijk wil doen is de moeder een keuze geven door of vrijwillig de dierenartskosten voor het onderzoek te laten betalen, wil ze dit niet dan doe ik aangifte bij de dierenbescherming en heeft der dochter een kruisje achter der naam staan.
Dus ze mag kiezen of der dochters goede naam of betalen.
Misschien gaat der dochter dan eens nadenken voordat ze iets onnozels doet, en er niet meer jaarlingen met deze rare manier van verzorgen worden geconfronteerd.
Oja een nieuw verzorgpaardje hier in de buurt kan ze wel vergeten want iedereen kent elkaar en dit nieuws is al in de ronde gegaan.
Kijk het liefst zou ik der ook een paar opbeukers geven en mn man van 120 kilo op der laten zitten zodat ze weet wat mijn ukkie heeft gevoeld maar ikzelf heb 2 kleine kinderen en zit niet te wachten op een nachtje cel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:42

Quellian schreef:
Remoni schreef:
Dit heeft niks uit te staan met de opfok, ieder zijn eigen beslissing.

Túúrlijk heeft dat er wat mee te maken! Als het paard in de opfok loopt, dan is er ook geen verzorgster nodig en loop je dus ook deze risico's niet.

Ik ben voor opfok, maar bij opfok heb je wel weer andere risico's.
dus dat doet niet ter zake.

Niety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:43

Ik denk ook dat dit ritje van 10 minuten miss blijvende schade heeft, want een paard zal dit altijd blijven onthouden, denk je eens in als je je paard later zadelmak wilt maken. Hij is nu op een zeer verkeerde manier geconfronteerd geworden met iemand op zijn rug en daarom wil hij later onder het zadel mischien nooit helemaal ontspannen want het zijn vaak de klein ogende ongelukjes die later toch wel schade hebben. Tenminste dat is dus wat ik denk ( ik hoop dat dit later niet het geval is voor je !!)

Verder inderdaad actie ondernemen en ook de ouders vertellen dat hun dochter mischien wel blijvende schade heeft aangericht... en dat ze eens goed schrikken want dit kan echt niet als er zomaar iemand rijdt op jouw jaarling!! Verder vind ik het supergoed hoe jij je jaarling hebt staan en ontzettend aardig dat je daar anderen van mee wilt laten genieten en ik zou zeggen heel veel sterkte en succes met deze situatie en dat je er goed uitkomt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:54

daantjuhhh schreef:
een andere jaarling die er boven op zou springen in wei is zwaarder en zou meer schade kunnen toerichten dan een meisje van 55 of 60 kilo.

Ja ik ga er van uit dat ze er gewoon opgezeten heeft en verder geen zadeltje en actief rijden... lijkt me een beetje onmogelijk.

idem.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:00

Ik vind het heel erg voor je,..

Bij mij is het ook overkomen, door het zoontje van de staleigenaar,.. dat was ook rond zijn 1e jaar, hij is nu bijna 2,5 en hij heeft nergens last van gehad, alleen dat kindje was maar 20 kilo,.

Even offtopic:

Wat verstaan jullie onder opfok, bij leeftijdsgenootjes staan of mag het ook bij andere paarden van verschillende leeftijden,.. in een echte kudde lopen ze ook met verschillende leeftijden,.. dus snap het probleem niet,.. zoalng ze maar een weitje hebben met een maatje erin tog?,.. Ik bedoel dat je geen 1 paard kan aandoen om in zijn eentje te laten staan al is het een jaarling of een oudje, ... z

Remoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:02

Eigenaresse heeft tegen meisje nooit gezegd dat ze op de jaarling mocht rijden. Als dat meisje zo goed paarden kent en het allemaal zo goed weet,dat had ze het niet in het hoofd gehaald om er op te gaan zitten, dan had ze wel zo veel verstand gehad en wist ze dat je nog niet kunt rijden met een jaarling . Dit heeft echt niks te maken of het paard nu wel of niet in opfok staat, maar daar gaat het verder ook niet om.

En daarbij, niet iedereen heeft misschien de mogelijkheid of is in de positie om een paard in opfok te doen, en zal daarom paard thuis houden.