liesjuh91 schreef:Ik ben van mening dat het niet zo zeer "
express" is.
Ik denk dat veel manege's gewoon weg de capaciteit niet hebben.
De lessen zijn te groot, de mensen die lesgeven zijn niet goed genoeg opgeleid...
Ze worden niet "express" dom gehouden, dat is de bedoeling ook niet van een manege, maar onder andere de mensen die er lesgeven hebben gewoon niet genoeg ervaring om een ruiter "slim" te maken, en daarbij komt ook nog eens dat de lessen vaak redelijk volgestampt worden, waardoor het voor de mensen die er lesgeven alleen maar lastiger wordt...
Bij niet alle manege's is het zo en niet alle instructeurs/instructises zijn niet goed genoeg opgeleid, maar in het grootste geval is het wel zo.
Ik denk ook dat het gewoon onvermogen is. Er is te veel te weten over paarden. Je kunt niet in een uurtje rijles in een grote groep alles over paarden leren. Alle mensen in de les hebben aandacht nodig, daarna volgt er weer een andere groep.
Toen ik iones gekocht had, had ik hem op de manege staan, later op pensionstalling bij mensen die al veel langer paarden hadden.
En toen benik eigenlijk pas over paarden gaan leren, niet alleen d.m.v. mijn eigen ervaringen, maar ook door ervaringen van anderen. Neem bijvoorbeeld als de dierenarts ergens voor moet komen. Als er iets was, of het nou met mijn eigen paard was, of met die van een ander, ik stond erbij! En ik wilde weten wat er aan de hand was, en hoe de behandeling zou moeten plaatsvinden. En ik praatte met de stalhouders, hun gedachtewisselingen over de manier van voeren, wat zij belangrijk vonden.
Als ik iones gelijk aan huis had gezet, had ik te weinig geweten.
Maar op de manege waar ik vroeger reed was een instructrice met een mooi initiatief: theorieles! GEwoon, alles over paarden, hun exterieur, ziektes, ontwormen etc. Over het houden van paarden. En dan kon je zelf kiezen om er aan deel te nemen. Misschien kunnen manegeruiters dit eens voorstellen op hun manege. Dan kan de manegehouder kijken of er meer animo voor is. Het levert voor hen altijd geld op. Een theoriecursus kost geld en mensen kunnen zelf zien of ze het er voor over hebben. Ik zelf heb de cursus toen ook gevolgd. Was heel leuk en interessant. Verder is overigens de ervaring de beste leermeester.
Overigens, als je op moet voor ruiterbewijs en koetsierbewijs leer je ook ontzettend veel over paarden wat belangrijk is om te weten.