Sonja schreef:Echter, ik spreek dagelijks iemand uit Groep Nijhof en ik bestrijd wat in dit topic gezegd wordt; dat een melding als deze puur de wereld in geholpen wordt om maar een anti-chip-standpunt op te dringen. Genoemde actiegroep wordt zeer regelmatig gebeld door mensen die daadwerkelijk problemen hebben met en/of door het chippen.
Is wel opmerkelijk te noemen dat er een "actie-groep" wordt gebeld/geraadpleegd en niet officieel aan de bel wordt getrokken. En dat is wat de meesten vreemd vinden. Hoefsmeden, DA's, stamboeken horen praktisch niets
Sonja schreef:Hetgene waar ik moeite mee heb, is dat meerdere keren het chippen als 'verplicht' onder de aandacht van paardenhouders is gebracht. Onder meer door folders die door de stamboeken aan hun leden zijn verstuurd, danwel informatie die via veeartsen is verstrekt.
Het chippen is nooit verplicht geweest, en (goede!) alternatieven waren altijd al voorhanden.
En waar ik de meeste moeite mee heb is dat alles aangegrepen wordt om fabeltjes in de werled te helpen. Lees de verordening I&R regeling paardachtigen eens door. Staat oa op www.nl-paardenpaspoort.nl
en leg eens uit hoe je dan ontheffing kunt aanvragen voor iets wat niet verplicht is????
Sonja schreef:De chip waar het hier in eerste instantie om ging, is daadwerkelijk aangetroffen in de paardenworst. En de slager waarom dat ging is absoluut niet gelukkig met deze ontdekking in de worst. Logisch, want commercieel gezien is dit echt geen prettig bericht.
Nee inderdaad geen prettig bericht en het eerste wat je dan doet is het openbaar maken zodat de hele wereld het weet.
Sonja schreef:Toch zet dit je als paardenhouder, maar ook als consument, wel weer even aan het denken. In Nederland wordt in de halsspier gechipt. In Duitsland geloof ik dat dat in het halsvet gebeurt, met als risico dat de chip gaat 'zwerven' omdat hij niet inkapselt. In Nederland is besloten om in de spier te chippen. Maar is er eigenlijk wel onderzoek geweest naar of dat kwaad kan?
Nee er is geen onderzoek naar gedaan, iemand kwam spontaan op het idee om een transponder in een dier te stoppen.... 
Enig idee hoe men aan die transponder komt? Hoe men weet dat een transponder inkapseld en welke materialen daar voor gebruikt worden? Hoe men een levensduur kan garanderen? En niet in Nederland heeft men besloten... nope uit onderzoek is gebleken dat een paard niet opdezelfde manier gechipt kan worden als een hond of kat.
Sonja schreef:Elders in dit topic wordt de vraag gesteld waarom zoveel paarden buigproblemen op links hebben. Persoonlijk denk ik dat dat meer te maken heeft met voornamelijk rechtshandigheid en bv het eeuwige links-opstijgen van de ruiters. Maar wat zijn eigenlijk de effecten van een chip in de halsspier? Is er onderzoek naar gedaan? Zo ja, door wie dan? En op wat voor paarden? Wat voor werk verrichten zij? En hoe lang is de testgroep in de gaten gehouden?
Deze vragen zijn niet te beantwoorden, want er IS geen onderzoek naar gedaan. Dat vind ik griezelig.
Mischien toch iets meer verdiepen in de materie en openstaan voor meningen van anderen.
Enig idee hoe lang men al paarden chipt in de wereld? Hoelang de transponder al bestaat, wanneer die ontwikkeld is en welk lands als eerste de transponder heeft gebruikt?
Sonja schreef:Aan de andere kant hebben onze paarden nooit last van hun chip gehad. Mijn merrie is echter 5 weken geleden geent en heeft nog steeds een flinke bult op die plaats.
Moraal van het verhaal: je werkt met levend 'materiaal' en dat brengt altijd risico's met zich mee.
Een beetje respect echter voor zowel voor- als tegenstanders zou niet verkeerd zijn.
Geef de tegenstanders de kans om hun mening te geven.
En geef voorstanders die kans.
Wie er gelijk heeft?
Allebei.
Want chippen heeft absoluut voordelen. Maar ook nadelen.
Niet chippen ook.
Dus luister naar elkaar. Trek je eigen conclusies, en neem je eigen beslissing.
Maar wees niet zo snel met elkaar be- danwel ver-oordelen...
het vreemde is dat ik als prochipper wordt bestempeld terwijl ik alleen de onzin die verspreid wordt weerleg. Hetzelfde wat jij hierboven ook al schreef over het niet verplicht zijn etc.
De voorwaarden die de overheid nu stelt om ontheffing te kunnen krijgen (verplicht meewerken aan een DNA controle) kunnen ze helemaal niet hard maken.
Als ik een paard zou kopen met DNA registratie dan kunnen ze op hun kop gaan staan bij een controle, ze hebben van mijn paard af te blijven.
en dat geld ook voor de mensen die ontheffing hebben aangevraagd, dit kunnen en mogen ze niet eisen.
en een vereniging kan zeker eisen stellen en voorwaarden aan de deelnemers, je bent immers niet verplicht om deel te nemen aan bijv. de hengstenkeuring, meriekeuring. Of lid te zijn/worden van een vereniging.