Chip teruggevonden in paardenworst!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: Chip teruggevonden in paardenworst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 16:25

promptertje schreef:
Dat is waar ik ook de meeste moeite mee heb; de verhalen zijn nooit officieel in de pers verschenen, de bronnen zijn nooit bekend.

In de Stentor heeft begin dit jaar nog een artikel gestaan over een wedstrijdpaard die nu als grasmaaier in de wei staat omdat de chip zoveel schade heeft aangericht dat ie niet meer bruikbaar is voor de sport.
Het wil niet zeggen dat als jij nooit iets over de gevolgen van chippen in de krant hebt gelezen (je kunt immers niet álle kranten lezen Knipoog ), dat er nooit iets in de pers verschenen is.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:34

baahh Nagelbijten / Gniffelen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:24

IlsjePilsje schreef:
Ook ik ben tegen chippen, maar ik geloof dit bericht toch niet zo 1,2,3.
Dit is een post van invisio zelf, om dit te geloven zie ik toch liever een krantenbericht oid.

Ik kan in ieder geval verder nergens een officiele melding vinden van bovenstaande.
Voor mij is dit een broodje aap totdat het tegendeel door een "andere" partij dan invisio bevestigd is.

Precies. Ik wil wel eens wetenschappelijke artikelen lezen over hoe gevaarlijk of ongevaarlijk de chip nu wel niet is.

Het is bij elk negatief verhaal over de chip een van horen zeggen verhaal, maar nooit iemand die het zelf daadwerkelijk kan bevestigen.

En toch maar weer een vergelijking met inenten: vorig jaar hebben de 2 paarden die ik rij toch enige weken met een dikke stramme schouder rondgelopen als gevolg van een inenting.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:29

Francis schreef:
Ik vroeg niet naar de leeftijd, maar naar de duur van de carriëre... hoe lang lopen ze op die baan en hoe lang worden ze dus aan controles onderworpen.
Als een paard 2 jaar races loopt en in die twee jaar gecontroleerd wordt, maar daarna niet meer, kan het dus goed zijn dat die chip na die twee jaar kapot gaat zonder dat men dat weet.
Het gemiddelde paard wordt nl. na het chippen nooit meer gecontroleerd...
En die ene controleur...controleert die alle paarden op alle drafbanen?
Blijf kritisch...

Een 14 jarige merrie is 11 jaar geleden gechipt, dier reed ik vorig jaar in de sport. De chip zat er nog steeds in en werkte ook nog.

Nu de officiele cijfers graag, wetenschappelijk onderbouwd.

Friezen chippen ze ook al jaren. Hoe zit het daar dan mee? Is de chip slechter dan de tongtatoo?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:32

schaapjuh schreef:
promptertje schreef:
Dat is waar ik ook de meeste moeite mee heb; de verhalen zijn nooit officieel in de pers verschenen, de bronnen zijn nooit bekend.

In de Stentor heeft begin dit jaar nog een artikel gestaan over een wedstrijdpaard die nu als grasmaaier in de wei staat omdat de chip zoveel schade heeft aangericht dat ie niet meer bruikbaar is voor de sport.
Het wil niet zeggen dat als jij nooit iets over de gevolgen van chippen in de krant hebt gelezen (je kunt immers niet álle kranten lezen Knipoog ), dat er nooit iets in de pers verschenen is.

Ik bedoelde ook geen krant Schaapjuh, die kan ik inderdaad niet allemaal bijhouden Lachen. Ik heb zelfs nog nooit van de Stentor gehoord Haha!

Maar ik dacht eerder aan paardenbladen, daar zou je dat toch als eerst verwachten. Ik lees een heel aantal binnen- en buitenlandse paardenbladen (uit Engeland, Duitsland en Amerika), maar daar ben ik dus ook nog nooit iets in tegen gekomen.

Heb jij dat Stentor-artikel trouwens nog ergens? Heb ik wel belangstelling voor Lachen
Laatst bijgewerkt door prompter op 01-05-05 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:34

Ook haflingers worden al jaren gechipt, tenminste de veulens met hoge verwachtingen al vanaf 1989.

Alleen zijn de buitenlandse chips niet altijd te lezen met Nederlandse scanapparaten.

Info even gehaald uit dit topic.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:36

Freggel schreef:
Ook haflingers worden al jaren gechipt, tenminste de veulens met hoge verwachtingen al vanaf 1989.

Alleen zijn de buitenlandse chips niet altijd te lezen met Nederlandse scanapparaten.

Info even gehaald uit dit topic.

Klopt, bij ijslanders kan dat ook gebeuren. Bepaalde jaargangen chips in Ijslanders zijn met de gewone chiplezer in Nederland niet te lezen.

Hoe ga je dat dan doen bij een controle van de knhs? Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:23

Ik zie liever een chip,die kan je nog uit je worst vissen, al die koeien-ogen enzo Misselijk Knipoog .

Kan iemand mij vertellen of er ooit een wetenschappelijk onderzoek is uitgevoerd? Ben wel benieuwd omdat mijn merrie ook een chip heeft. Heb wel al een hoop verhalen gehoord en gelezen over dingen die fout gegaan zijn, maar echt een onderzoek? Kan me niet voorstellen dat dat nog niet uitgevoerd is eigenlijk Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:22

In de stentor stond een verhaal op de pagina "ingezonden" of iets in die strekking, in iedergeval geen nieuws in de geest vsan wat je op bijv. de hoofdpagina van een dageblad terug zou vinden.
Het verhaal op zich had ook een bokterhaal kunnen zijn van iemand die iedereen en alles de schuld geeft behalve haar/zijn eigen rijkunsten.
Ik meen me te herrineren dat er zelfs geen onderzoek gedaan mocht worden en dat de verzekering het verhaal niet eens geloofde dat het dier onbruikbaar was voor de sport (zal eens even zoeken naar het verhaal)
er is ook ergens een handelaar die ook zonder naam en woonplaats wazige uitpspraken doet over het chippen van paarden.

@Ruitje: ik heb in andere topics links gezet naar rapporten van onderzoeken, resultaten van onderzoeken, quotes uit onderzoeken Of even de zoekfunctie gebruiken of mij pb-en en dan zoek ik de linken er weer bij.

Nederland is niet het enige land waar gechipt wordt.
Frankrijk, Belgie (begint er mee) Duitsland is in overleg en biedt het aan naast brandmerken, engeland, ierland, ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:27

Laat ik beginnen met de opmerking dat het mij (paarden- Haha!) worst zal zijn of iemand wil chippen of niet. Wij hebben alledrie onze paarden gechipt en daar tot nu toe geen enkele hinder van ondervonden.

Echter, ik spreek dagelijks iemand uit Groep Nijhof en ik bestrijd wat in dit topic gezegd wordt; dat een melding als deze puur de wereld in geholpen wordt om maar een anti-chip-standpunt op te dringen. Genoemde actiegroep wordt zeer regelmatig gebeld door mensen die daadwerkelijk problemen hebben met en/of door het chippen.

Hetgene waar ik moeite mee heb, is dat meerdere keren het chippen als 'verplicht' onder de aandacht van paardenhouders is gebracht. Onder meer door folders die door de stamboeken aan hun leden zijn verstuurd, danwel informatie die via veeartsen is verstrekt.
Het chippen is nooit verplicht geweest, en (goede!) alternatieven waren altijd al voorhanden.

De chip waar het hier in eerste instantie om ging, is daadwerkelijk aangetroffen in de paardenworst. En de slager waarom dat ging is absoluut niet gelukkig met deze ontdekking in de worst. Logisch, want commercieel gezien is dit echt geen prettig bericht.
Toch zet dit je als paardenhouder, maar ook als consument, wel weer even aan het denken. In Nederland wordt in de halsspier gechipt. In Duitsland geloof ik dat dat in het halsvet gebeurt, met als risico dat de chip gaat 'zwerven' omdat hij niet inkapselt. In Nederland is besloten om in de spier te chippen. Maar is er eigenlijk wel onderzoek geweest naar of dat kwaad kan?

Elders in dit topic wordt de vraag gesteld waarom zoveel paarden buigproblemen op links hebben. Persoonlijk denk ik dat dat meer te maken heeft met voornamelijk rechtshandigheid en bv het eeuwige links-opstijgen van de ruiters. Maar wat zijn eigenlijk de effecten van een chip in de halsspier? Is er onderzoek naar gedaan? Zo ja, door wie dan? En op wat voor paarden? Wat voor werk verrichten zij? En hoe lang is de testgroep in de gaten gehouden?
Deze vragen zijn niet te beantwoorden, want er IS geen onderzoek naar gedaan. Dat vind ik griezelig.

Aan de andere kant hebben onze paarden nooit last van hun chip gehad. Mijn merrie is echter 5 weken geleden geent en heeft nog steeds een flinke bult op die plaats.
Moraal van het verhaal: je werkt met levend 'materiaal' en dat brengt altijd risico's met zich mee.
Een beetje respect echter voor zowel voor- als tegenstanders zou niet verkeerd zijn.

Geef de tegenstanders de kans om hun mening te geven.
En geef voorstanders die kans.

Wie er gelijk heeft?
Allebei.
Want chippen heeft absoluut voordelen. Maar ook nadelen.
Niet chippen ook.

Dus luister naar elkaar. Trek je eigen conclusies, en neem je eigen beslissing.
Maar wees niet zo snel met elkaar be- danwel ver-oordelen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:07

Sonja schreef:
Echter, ik spreek dagelijks iemand uit Groep Nijhof en ik bestrijd wat in dit topic gezegd wordt; dat een melding als deze puur de wereld in geholpen wordt om maar een anti-chip-standpunt op te dringen. Genoemde actiegroep wordt zeer regelmatig gebeld door mensen die daadwerkelijk problemen hebben met en/of door het chippen.

Is wel opmerkelijk te noemen dat er een "actie-groep" wordt gebeld/geraadpleegd en niet officieel aan de bel wordt getrokken. En dat is wat de meesten vreemd vinden. Hoefsmeden, DA's, stamboeken horen praktisch niets

Sonja schreef:
Hetgene waar ik moeite mee heb, is dat meerdere keren het chippen als 'verplicht' onder de aandacht van paardenhouders is gebracht. Onder meer door folders die door de stamboeken aan hun leden zijn verstuurd, danwel informatie die via veeartsen is verstrekt.
Het chippen is nooit verplicht geweest, en (goede!) alternatieven waren altijd al voorhanden.

En waar ik de meeste moeite mee heb is dat alles aangegrepen wordt om fabeltjes in de werled te helpen. Lees de verordening I&R regeling paardachtigen eens door. Staat oa op www.nl-paardenpaspoort.nl
en leg eens uit hoe je dan ontheffing kunt aanvragen voor iets wat niet verplicht is????

Sonja schreef:
De chip waar het hier in eerste instantie om ging, is daadwerkelijk aangetroffen in de paardenworst. En de slager waarom dat ging is absoluut niet gelukkig met deze ontdekking in de worst. Logisch, want commercieel gezien is dit echt geen prettig bericht.

Nee inderdaad geen prettig bericht en het eerste wat je dan doet is het openbaar maken zodat de hele wereld het weet.

Sonja schreef:
Toch zet dit je als paardenhouder, maar ook als consument, wel weer even aan het denken. In Nederland wordt in de halsspier gechipt. In Duitsland geloof ik dat dat in het halsvet gebeurt, met als risico dat de chip gaat 'zwerven' omdat hij niet inkapselt. In Nederland is besloten om in de spier te chippen. Maar is er eigenlijk wel onderzoek geweest naar of dat kwaad kan?

Nee er is geen onderzoek naar gedaan, iemand kwam spontaan op het idee om een transponder in een dier te stoppen.... Clown
Enig idee hoe men aan die transponder komt? Hoe men weet dat een transponder inkapseld en welke materialen daar voor gebruikt worden? Hoe men een levensduur kan garanderen? En niet in Nederland heeft men besloten... nope uit onderzoek is gebleken dat een paard niet opdezelfde manier gechipt kan worden als een hond of kat.

Sonja schreef:
Elders in dit topic wordt de vraag gesteld waarom zoveel paarden buigproblemen op links hebben. Persoonlijk denk ik dat dat meer te maken heeft met voornamelijk rechtshandigheid en bv het eeuwige links-opstijgen van de ruiters. Maar wat zijn eigenlijk de effecten van een chip in de halsspier? Is er onderzoek naar gedaan? Zo ja, door wie dan? En op wat voor paarden? Wat voor werk verrichten zij? En hoe lang is de testgroep in de gaten gehouden?
Deze vragen zijn niet te beantwoorden, want er IS geen onderzoek naar gedaan. Dat vind ik griezelig.

Mischien toch iets meer verdiepen in de materie en openstaan voor meningen van anderen.
Enig idee hoe lang men al paarden chipt in de wereld? Hoelang de transponder al bestaat, wanneer die ontwikkeld is en welk lands als eerste de transponder heeft gebruikt?

Sonja schreef:
Aan de andere kant hebben onze paarden nooit last van hun chip gehad. Mijn merrie is echter 5 weken geleden geent en heeft nog steeds een flinke bult op die plaats.
Moraal van het verhaal: je werkt met levend 'materiaal' en dat brengt altijd risico's met zich mee.
Een beetje respect echter voor zowel voor- als tegenstanders zou niet verkeerd zijn.

Geef de tegenstanders de kans om hun mening te geven.
En geef voorstanders die kans.

Wie er gelijk heeft?
Allebei.
Want chippen heeft absoluut voordelen. Maar ook nadelen.
Niet chippen ook.

Dus luister naar elkaar. Trek je eigen conclusies, en neem je eigen beslissing.
Maar wees niet zo snel met elkaar be- danwel ver-oordelen...

het vreemde is dat ik als prochipper wordt bestempeld terwijl ik alleen de onzin die verspreid wordt weerleg. Hetzelfde wat jij hierboven ook al schreef over het niet verplicht zijn etc.

De voorwaarden die de overheid nu stelt om ontheffing te kunnen krijgen (verplicht meewerken aan een DNA controle) kunnen ze helemaal niet hard maken.
Als ik een paard zou kopen met DNA registratie dan kunnen ze op hun kop gaan staan bij een controle, ze hebben van mijn paard af te blijven.
en dat geld ook voor de mensen die ontheffing hebben aangevraagd, dit kunnen en mogen ze niet eisen.

en een vereniging kan zeker eisen stellen en voorwaarden aan de deelnemers, je bent immers niet verplicht om deel te nemen aan bijv. de hengstenkeuring, meriekeuring. Of lid te zijn/worden van een vereniging.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:24

Francis schreef:
Of komen niet naar buiten/worden niet als zodanig herkend... Hoeveel moet een draver inbuigen?

Voor de grap net eens even op 'rijtechnisch' gekeken... Toch frapant om te zien hoeveel problemen 'op links' daar terug te vinden zijn... paarden die volgens de vraagstellers zelfs "weigeren links in te buigen"...
Dan ga ik me toch afvragen... hoeveel van deze gevallen zouden te wijten zijn aan de chip?

nou heb ik me heel lang in kunnen houden om niet te reageren, maar nu kan ik het toch niet laten

hoeveel mensen die paardrijden zijn rechts? het merendeel dus

die mensen zijn rechts sterker, maar ook handiger in kleine fijne ophoudingen maken etc, geef een rechtshandig iemand een pen in zn linkerhand en laat hem schrijven, zal niet netjes en soepel gaan

laat dan een rechtshandig persoon paardrijden, zou hij dan ineens wel met zijn linkerhand net zo goed, snel&soepel zijn als met rechts? nee

misschien dat daar die problemen vandaan komen met het links inbuigen?

iig bij mij wel, ik ben rechts, heb 4 gechipte paarden, en 3 vd 4(nr 4 is pas 2 jaar Knipoog ) buigen ze linksom moeilijker dan rechtsom, ook deden 2 van die 3 dat al voordat ze de chip kregen, nr 3 is gechipt gekocht dus daar kan ik niets met zekerheid over zeggen

verder heb ik nog nooit problemen met een chip gehad, allemaal werken ze nog, jaja dit wordt ALTIJD gecontroleerd door de DA als ik daar ben, en ook op wedstrijd ben ik geregeld gecontroleerd, dus de chips werken nog!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:56

Renske20 schreef:
Francis schreef:
Of komen niet naar buiten/worden niet als zodanig herkend... Hoeveel moet een draver inbuigen?

Voor de grap net eens even op 'rijtechnisch' gekeken... Toch frapant om te zien hoeveel problemen 'op links' daar terug te vinden zijn... paarden die volgens de vraagstellers zelfs "weigeren links in te buigen"...
Dan ga ik me toch afvragen... hoeveel van deze gevallen zouden te wijten zijn aan de chip?

nou heb ik me heel lang in kunnen houden om niet te reageren, maar nu kan ik het toch niet laten

hoeveel mensen die paardrijden zijn rechts? het merendeel dus

die mensen zijn rechts sterker, maar ook handiger in kleine fijne ophoudingen maken etc, geef een rechtshandig iemand een pen in zn linkerhand en laat hem schrijven, zal niet netjes en soepel gaan

laat dan een rechtshandig persoon paardrijden, zou hij dan ineens wel met zijn linkerhand net zo goed, snel&soepel zijn als met rechts? nee

misschien dat daar die problemen vandaan komen met het links inbuigen?

iig bij mij wel, ik ben rechts, heb 4 gechipte paarden, en 3 vd 4(nr 4 is pas 2 jaar Knipoog ) buigen ze linksom moeilijker dan rechtsom, ook deden 2 van die 3 dat al voordat ze de chip kregen, nr 3 is gechipt gekocht dus daar kan ik niets met zekerheid over zeggen

verder heb ik nog nooit problemen met een chip gehad, allemaal werken ze nog, jaja dit wordt ALTIJD gecontroleerd door de DA als ik daar ben, en ook op wedstrijd ben ik geregeld gecontroleerd, dus de chips werken nog!

Nu weet ik waarom al die mensen problemen hebben met links inbuigen. Dit komt niet door gebruik aan rijkunstig kunnen, dit ligt niet aan les, dit ligt niet aan de ruiter, maar aan de chip Haha! Tong uitsteken

Toch vreemd dat veel rijkunstige problemen er ook al waren voor de chip.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:29

die paarden waren helderziend en alvast aan het oefenen voor hetgeval ze gechipt zouden worden Pling

Zouden ze niet moe worden van zichzelf? van het lopen verzinnen van al die verhalen om het chippen maar in een kwaaddaglicht te zetten?

Ik kreeg trouwens per pb een goede tip, geldvragen als voorlichtster voor de I&R regeling Pling
vraag me dan alleen af of ik dan nog gratis info mag geven op fora en verenigingen, maar dat zou ik dan kunnen eisen Haha!
[droom] mijn boktnaam in nachtblauw, en daaronder chipskenner [/droom]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:33

Als je 25 Euro aan BartVB doneert, wil die dat wel onder je naam zetten hoor. In nachtblauw Haha! Kleurt goed bij je kanariegele smilie...Haha!

Mijn oudere merrie heeft een probleem met inbuigen naar rechts. Ik ben rechts. Ze is niet gechipt. How can? *LOL*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:40

Ik dacht dat je al lang op hun loonlijst stond??? Je plaatst toch niet al die reacties in de tijd van een andere baas hè?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:53

@ cassidy: denk dat je paard stug door oefent, of niet weet dat hij/zij geen chip heeft. Haha!

@Paars: Ik ben manager van een familiebedrijf Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:38

paars schreef:
schapendoes schreef:
Ik ben zelf voor de chip en heb m'n paard dan ook gechipt. En ik zou het zo wéér doen, simpelweg omdat door die chip hij direct met jou in verbinding staat, waar hij ook ter wereld terecht komt als hij gestolen wordt of iets dergelijks.

áls ie het dan nog doet (20% vertoont storingen), er niet uit is gesneden na die diefstal (wat dacht je, dat ze die laten zitten dan??). Er zijn genoeg voorbeelden zelfs hier op bokt van mensen met een nieuw paard zonder papieren die wel gechipped bleek. Ze zoeken zich 3 slagen in de rondte naar de bijbehorende gegevens.
.

toch nog even hierop terug...
als een dief besluit de chip eruit te snijden, heeft hij helaas een dood paard of een zwaar verminkt paard.
zo'n chip kan in een stuk hals van 10 cm zitten.
elke dierenarts prikt hem net iets anders erin.
dus het is wel min of meer op dezelfde plaats, maar die paar cm en de centimerters eromheen.. tjah, als je daar helemaal in moet hakken en snijden om die chip precies terug te vinden.. dan heb je dus geen paard meer over. of ben ik weer zo blond om dit te bedenken? Blond

Citaat:
Zou het paard DNA geregistreerd staan: stuur wat haartjes op naar VHL en je weet het snel en zeker

ik heb 10 zwarte veulens..
allemaal wil ik ze laten DNA registreren..
10 verschillende ( identieke) pakketjes gaan de deur uit..
wie zegt dat alle 10 goed worden opgeschreven en niet per ongeluk worden verwisseld?
alle 10 de veulens hebben hetzelfde haar, komen van dezelfde eigenaar etc..
je kunt mij niet zeggen dat dit 100% waterdicht is en het nooit mis gaat in de administratie.
als je ziet hoe vaak het nu al misgaat omdat de papieren qua voorouders verkeerd is opgeschreven, dan maken ze ook fouten met die haren en de dna.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:54

lowara schreef:
toch nog even hierop terug...
als een dief besluit de chip eruit te snijden, heeft hij helaas een dood paard of een zwaar verminkt paard.
zo'n chip kan in een stuk hals van 10 cm zitten.
elke dierenarts prikt hem net iets anders erin.
dus het is wel min of meer op dezelfde plaats, maar die paar cm en de centimerters eromheen.. tjah, als je daar helemaal in moet hakken en snijden om die chip precies terug te vinden.. dan heb je dus geen paard meer over. of ben ik weer zo blond om dit te bedenken? Blond

Nee hoor, als ie zo diep zit nadat ie er met zo'n kort chipnaaldje is ingeschoten....Er zijn ook paarden waar er zelfs 2 chips in zitten! Hebben ze niet goed gescand en zegt de DA: nee hij heeft geen chip. Hopla nog maar één erbij.
lowara schreef:
wie zegt dat alle 10 goed worden opgeschreven en niet per ongeluk worden verwisseld?
je kunt mij niet zeggen dat dit 100% waterdicht is en het nooit mis gaat in de administratie.
als je ziet hoe vaak het nu al misgaat omdat de papieren qua voorouders verkeerd is opgeschreven, dan maken ze ook fouten met die haren en de dna.

Het zij idd mensen die daar werken en die kunnen fouten maken. Zo'n laboratorium heeft daar lijkt me natuurlijk wel voorzorgsmaatregelen voor genomen. Net als bij alle buisjes bloed die op een ochtend worden verzameld voor een laboratorium in een ziekenhuis.
Als je zo'n koppel zou hebben zou je ook kunnen besluiten om niet alles in één keer op te sturen als je daar bang voor bent. De DA doet de haren van ieder paard in 2 zakjes waar al een code op staat. Als je zeker weet dat dat goed is gegaan, stuur je het bijvoorbeeld per 2 paarden op? Of per stuk? Kost alleen wat extra postzegels.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:02

dus het arme paard moet bij die dief dubbel ingehakt en gesneden worden om 2 chips weg te snijden? arm paard.... die heeft geen nek meer over!

en bij dat DNA... het zal maar net jouw pony zijn waar ze die fout bij maken... er zijn zoveel fokkers met shetlanders, friezen, fjorden, welhs pony's etc.
die hebben rassen wat allemaal op elkaar lijkt en zullen dus waarschijnlijk alles in 1X indienen. als je dan een koppel van 10/25 veulens hebt? balen als net de jouwe verkeerd word ingevoerd..

nee, ik zeg eerlijk,dit gedimdam pro of niet pro chippen DNA redelijk nutteloos is soms.
bij beide keuzes heb je echt wel nadelen en fraude punten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:12

lowara schreef:
nee, ik zeg eerlijk,dit gedimdam pro of niet pro chippen DNA redelijk nutteloos is soms.
bij beide keuzes heb je echt wel nadelen en fraude punten.

Ben ik helemaal met je eens! Iedere eigenaar die voor zo;n beslissing staat weegt voor zichzelf de risico's, voor- en nadelen af en komt dan tot een keuze.
Clown gedimdam Clown leuke uitdrukking!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:13

hah ja. zat gewoon een beetje over al de argumenten hier na te denken, en tjah, dit kwam er uit bij mij. gedimdam moet toch echt een officieel woord worden in het woordenboek he Knipoog geweldig woord Lachen

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:46

lowara schreef:
Citaat:
Zou het paard DNA geregistreerd staan: stuur wat haartjes op naar VHL en je weet het snel en zeker

Gaan we weer hoor Rolleyes Jij hebt duidelijk echt GEEN idee hoe het er in een laboratorium aan toegaat wb identificatie en opvolgen van stalen.
Denk je dat er een verschil zit tussen tien buisjes bloed (allemaal rood hoor) afkomstig van verschillende patiënten of haar van 10 verschillende zwarte veulens? Frusty

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:10

@Leentje: gaat er niet om of het lab fouten maakt, maar er zitten teveel schakels tussen., Vanaf het trekken van de haren voor de eerste bepaling t/m de vergelijking bij een controle.
en dan nog maar te zwijgen waar het te controleren dier blijft tijdens het haa trekken en de daadwerkelijk vergelijk.
Neem die 10 zwarte paarden, van welke moet jij de haren hebben?
Idem bij een eventuele verkoop.

En nu nog met de overgangsregelingen: Denk je dat mensen een DNA controle laten doen als ze een paard (willen) laten chippen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:19

juist alane, dat bedoelde ik!