Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:49

youngster schreef:
Oh jeeh.. ik heb mijn veulen dan volkomen verpest Haha!

Die kent helemaal nog niet zoveel.. en al helemaal geen longeren. Vind het wel prima zoals hij er nu bijstaat, werken kan hij nog de rest van zijn leven. Hij is nog teveel "kind" dus hij mag lekker spelen nog de komende tijd!

Ik ook Nagelbijten / Gniffelen

Madame is net 3, heeft lekker in de opfok gelopen en wordt volgende maand ingereden.

Ik snap de haast van de mensen niet. Koop dan gewoon een ouder paard als je geen geduld in je derrière hebt Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:10

Hier ligt weer een aardige waarheid in het midden volgens mij. Ik heb een tweejarige. Daar ga ik waarschijnlijk ook op zijn derde jaar nog niet opzitten. Hij wordt erg groot en heeft volgens mij zijn tijd nodig om te groeien en volwassen te worden. Bij zijn moeder (B'elanna) zijn ze naar mijn gevoel veel te vroeg begonnen, met als gevolg dat ze haar pubertijd gewoon even uitstelde en kreeg toen ze vijf was.

Maar Wiz staat niet alleen in de wei. Het staat weliswaar 99% van de tijd in de wei samen met zijn maatjes. Maar zo af en toe haal ik hem eruit om wat kleine werkjes met hem te doen. Een klein werkje is bijvoorbeeld dat ik hem nu poets en onder de kraan heb gezet: uitgelezen moment: hij heeft jeuk van de vacht en gisteren had hij het warm. De weg terug naar de wei moet hij dan leren stilstaan als ik stilsta. En dat gaat heel netjes.

Best kans dat ik hem dan weer drie maanden laatst staan, tot zich weer zo'n gelegenheid voordoet als gisteren. Maar als hij iets ouder is mag hij mee naast zijn moeder aan een leadrope op buitenrit. Dat heb ik hem al geleerd toen hij een veulen was. Ik heb één keer getest of hij dat nog wist en dat wist hij nog. Zo overbelast ik hem niet (psychisch en fysiek) en heb ik straks een leuk al behoorlijk opgevoed paard dat niet verwend is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:21

Ik vind het ook prettig om ze, als ze jong zijn, regelmatig in handen te hebben. Als ik Rain niet heel jong al van alles geleerd zou hebben, zou het nu geen prettig gemanierde volwassen hengst zijn denk ik, want hij is enorm dominant en brutaal, alleen hebben we daar dankzij zijn opvoeding helemaal geen last van.

Maar; iedereen moet het zó doen als hem het beste lijkt, en uit beide manieren van omgaan komen prettige volwassen paarden voort. Er is niet één absolute enige juiste weg Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:27

Het enige wat absoluut fout is zijn mensen die zonder enige paardenervaring zo een leuk veulentje kopen (en dan het liefst een haflinger hengst) om mee te tutten en te frutten enz, enz.......... Dat gaat zo ongeveer 95% fout.

Iemand die gewoon goed weet wat ie doet kan heel best met jonge dieren pruttelen, geeft helemaal niks.

Maar iemand die onder de indruk is van een snel achterbeen van een jaarling, heeft er niks mee te zoeken, want het enige wat die jaarling leert is dat hij mensen kan intimideren........ en nog erger...... dattie feitelijk sterker is, en dat is nou net wat je niet wil dat het paard leert.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:46

Hmmmz, intressant dit. Ik ben zeker geen voorstander van een paard jong longeren. Maar tot het 3e jaar stil laten staan, en dan in een keer inrijden enz. enz. Nope, dat is het andere uiterste. Ik heb mijn pard met 2.5 jaar leren longeren. Daarvoor maakten we wekelijks een wandelingetje. Beetje verkeersmak maken. Door het in handen geweest zijn, was het erop klimmen voor hem een volgend avontuur Haha!

Maar ik blijf er bij, ieder zn eigen methode Haha! Ik neem aan dat iedereen zn best wil doen voor zn eigen paard Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:53

Coby schreef:
Ik kwam gisteren op stal en zag daar een stalgenoot wandelen met haar jaarling. Ze wandelde met haar naar de bak. Vervolgens heeft ze dit dier zo´n twintig minuten gelongeerd Boos! Ik wordt hier zo moedeloos van. Alle gangen werden geoefend, nu maar wachten tot ze zadelmak gemaakt kan worden.
Overigens is mijn stalgenoot een vrouw van rond de dertig, erg slim en gevat, en rijdt M2. Vandaar dat ik deze actie echt niet kon vatten.
Ik was zo stom verbaasd, dat ik er ook helemaal niet van gezegd heb.
Dit paard staat overigens ook tussen een normale groep rijpaarden, zonder jonge paarden. Dit omdat de eigenaar dit niet wil. Boos!

Ik snap je verbaastheid, maar ik ben van mening dat het beter is om je paard langzaam te wennen dan wat er met een heleboel paarden gebeurt die moeten alles in 2 weken leren. Maar ben met je eens dat dit wel heel vroeg is.

KUS

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:56

Quellian schreef:
youngster schreef:
Oh jeeh.. ik heb mijn veulen dan volkomen verpest Haha!

Die kent helemaal nog niet zoveel.. en al helemaal geen longeren. Vind het wel prima zoals hij er nu bijstaat, werken kan hij nog de rest van zijn leven. Hij is nog teveel "kind" dus hij mag lekker spelen nog de komende tijd!

Ik ook Nagelbijten / Gniffelen

Madame is net 3, heeft lekker in de opfok gelopen en wordt volgende maand ingereden.

Ik snap de haast van de mensen niet. Koop dan gewoon een ouder paard als je geen geduld in je derrière hebt Lachen

Jah maar jij bent één van die mensen die willen dat het paard alles in 1 maand leert misschien 2 dat is ook niet goed

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:57

gijsenkim schreef:
Het enige wat absoluut fout is zijn mensen die zonder enige paardenervaring zo een leuk veulentje kopen (en dan het liefst een haflinger hengst) om mee te tutten en te frutten enz, enz.......... Dat gaat zo ongeveer 95% fout.

-----want het enige wat die jaarling leert is dat hij mensen kan intimideren........ en nog erger...... dattie feitelijk sterker is, en dat is nou net wat je niet wil dat het paard leert.

Wahaha ik ken zo'n haf. En hij heet nog King ook. King ging mooi aan de haal met iedereen die em probeer de mee te nemen. Tankte gewoon door alles heen met mens aan touw erachteraan skiënd. Tot hij bij het hooi of de brokkenkar was. Dan wilde hij wel stoppen. King heeft inmiddels (na enige gerichte schopjes met de bovenkant van de voet) manieren ontwikkeld Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:58

Tarah, ik heb ze het liefst zo groen mogelijk........... ik heb over het algemeen meer problemen met paarden die bij verkeerde mensen zijn geweest dan paarden die nog helemaal niks hebben meegemaakt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:04

Ik ga met Kim mee. Je kunt beter een volkomen groen paard hebben als je weet wat je doet, dan een vertroetelt en verwend paard. Lanna was er eentje uit de categorie verwend. Ze is als moederloos veulen opgevoed door een oudere aardige dame. Nou ja opgevoed... NOT. Ik heb mijn handen meer dan vol aan haar gehad: geen enkel respect voor mensen, dwars door je heen lopen, geen voeten willen geven, steigeren, bokken, uittrappen, niet mee willen lopen, aan de stapmolen hangen door geen stap meer te willen zetten...noem maar op. En voor je dat weer opgelost hebt, ben je echt een heel eind verder.

Ik denk niet dat Wiz ooit zo zal worden. Juist omdat ik heb gezien (bij Lanna en andere paarden) wat een inconsequente opvoeding van een paard kan maken, let ik extra op. Wiz wordt goed behandeld, moet af en toe wat doen, maar krijgt onmiddellijk lik op stuk als hij wat probeert wat mij niet zint. Dus ik verwacht dat dat wel goed gaat. Tot nu toe wel in ieder geval.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:16

Anya schreef:
Ik ga met Kim mee. Je kunt beter een volkomen groen paard hebben als je weet wat je doet, dan een vertroetelt en verwend paard. .

Jij bent al de tweede die het over vertroetelen en verwennen heeft, maar zo hoeft het toch helemaal niet te zijn? Je leert juist een veulen toch heel makkelijk juist wat basismanieren zoals stilstaan bij't poetsen, hoefje geven, netjes meelopen aan een touw en inderdaad - wat mij betreft - ook netjes een rondje lopen aan een touw. Of netjes teruggaan als je dat vraagt.

Daar verwen je een veulen / jaarlinger toch helemaal niet mee, daar leert hij juist prettige manieren van. Als hij manieren kan leren van andere paarden (in de wei), dan moet een jaarlinger ook in staat zijn om manieren van een mens op te pikken. Alles met mate natuurlijk en wel zo dat hij't goed kan snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:20

Maar toch liever nog een verwend en onhandelbaar paard dan de combinatie dominant/angstig... Probeer maar eens een pony te heropvoeden die, zolang hij geen bezem/stok/schep oid zag, puur de dominante hengst was maar veranderde in een uit angst schoppende en bijtende pony zodra je wèl zoiets vasthad.
Maar een hoop geduld en een consequente aanpak kan zelfs dan een prima pony opleveren... na een jaar of twee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-05 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:22

vertroetelen en verwennen wordt in deze context bedoeld dat het paard op jonge leeftijd al zn zin door kan drijven.

Gewoon de basisdingen verwen en vertroetel je een veulen niet mee.

Er zijn alleen heel weinig mensen die een paard echt manieren kunnen leren, en er zijn er veel meer die het wel goed vinden dat het paard ze meetrekt naar een graspol, of die zich lachend een hoek in laten duwen met de opmerking "kijk eens hoe slim hij is". Of die het paard maar de zin geven anders gaat hij steigeren.

Van dat soort mensen lopen er nog altijd het meeste rond, en zonder dat ik alle mensen tegen de schenen schop die het WEL goed doen......... zeg ik gewoon, beest hoort in de opfok Haha! Haha! Haha!

Gewoonweg omdat 80% niet weet hoe het werkt, en dan moet ik die 20% die wel met een veulen, jaarling, tweejarige om kan gaan maar even tegen de haren in strijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:23

Ik verwen mijn tweejarige niet. Ik werk er af en toe mee. Ik denk ook niet dat wat werkjes doen in de loop der tijd een verwend en vertroeteld paard opleveren. Maar ik heb een aantal gevallen van niet te hanteren 1,5 jarige paarden gezien. Allemaal 'opgevoed' door mensen die vonden dat ze wel wisten wat ze deden. En dan keken ze gek op als hun paardje opeens ging steigeren. Of met opengesperde mond in aanvalshouding op ze af kwam. Hoe dat toch kon.... In zo'n geval heb ik liever een uit de wei geplukt groen jong ding, dan een zogenaamd opgevoede. Dat bedoel ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:24

Eh volgens mij zegt Kim exact hetzelfde als ik, maar dan met iets andere woorden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:27

Wij zeggen ook hetzelfde Anya Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:28

Ik ben alleen een beetje bang dat het veulen waar dit topic (ooit Haha! ) over begon een keer tegendraads wordt en dan met straffen gecorrigeerd wordt. Dan krijg je pas echt moeilijkheden.
Tuttelen en vertroetelen is iets anders dan aan het werk zetten en dingen verwachten. De reactie op 'niet willen meewerken' zal anders zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:37

natuurlijk gaat ie een keer protesteren............ kan je op wachten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:44

Pellie Haha! De merries staan geheel rechts van de boerderij. Aan de kant van de weg. Achter de boerderij staan de ruinen. Aan de linkerkant van de wei staan alleen herstellende paarden en een paar van de buurman.

Wat ik vervelend vind aan frutten en trutten met een jaarling is het volgende. Ze hebben dan zoveel mogelijkheden en tijd om verkeerde dingen aan te leren. Zelfs zoveel zodat je een vreselijk verwend mormel overhoudt. Ik heb zelf zo´n verwend mormel. Als tweejarige gekocht, lekker mee gewandeld, gepoetst, enz. Ze kende mijn onzekerheden op driejarige leeftijd zo goed, dat ze echt heel vervelend was met inrijden.
Andere driejarigen die bij ons op stal worden ingereden komen rechtstreeks van het land, worden ingereden zonder grote problemen. Daar speelt geen angst in mee. Maar simpelweg vertrouwen krijgen in de mens omdat er al zoveel nieuws is.

Ook denk ik inderdaad dat dit handige veulentje straks haar grote strijd met baaslief aan gaat. En dan is ie niet meer lief Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:47

En dan is het veulen de klos.

Met 'aan het werk zetten' bedoelde ik in mijn vorige post trouwens het longeren, niet het leren voetjes geven, meewandelen of stilstaan.
Beetje beroerd verwoord in mijn vorige post, sorry...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:07

Citaat:
Jah maar jij bent één van die mensen die willen dat het paard alles in 1 maand leert misschien 2 dat is ook niet goed

Gelukkig ken jij mij al járen Clown (ken heel Tarah niet...) Haha!

Ik ga met Gijsenkim en Anya mee. Het is makkelijker een paard in 1x de juiste dingen te leren dan het verkeerd aangeleerde eerst weer af te leren. Daarom breng ik mijn merrie weg en nee, ze hoeft niet in 1 a 2 maanden alles te leren Slapen (dit was nog even tegen Tarah Knipoog).

Mijn merrie heb ik de eerste paar maanden bij mij gehouden en de basisdingetjes geleerd: vaststaan, voetjes geven, afspuiten e.d. en daarna is ze de opfok ingegaan. Ieder wat wils, mij is het iig prima bevallen Ja

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:09

Is dit die ik denk dat het is???? Donja haar dinnetje nu al aan het werk???? Huilen
hmmz, als ik haar daarmee bezig zie, dan ga ik er zeker (op een suptiele manier) wat van zeggen!!! Dit had ik niet verwacht....

Het beestje is nog niet eens 1!!!! Ze moet eerst maar eens wat opvoeding hebben, want het is een leuk beestje, maar volgens mij wel 1 waar je wel wat protest van kan gaan verwachten....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:13

hahahhah hey Quellian,

Nee zo bedoel ik dat niet, maar er zijn een heleboel mensen die hun paard drie jaar in de wei zetten en het vervolgens in 1,5 maand zadelmak maken waarna het paard dan alles moet doen, dit was niet op jou gericht maar hoe ik denk was op dit moment ff t meest op jou van toepassing!!!

Komt vast goed met je paardje hoor, ik bedoelde het niet op jou maar in het algemeen, ik heb zelf ook deze fout gemaakt namelijk en ik weet inmiddels dat dat niet werkt.

GRoetjes pauline
heb ik me zo genoeg nader verklaard?

Sorry als het aanvallend leek

KUS

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:13

Nou het feit dat ik liever niet met door anderen (on)opgevoede mormels werk, betekent niet dat ik nu voor de opfok ben. In ieder geval niet het soort opfok waar ze in de winter met zijn allen op leeftijd in een grote kapschuur lopen en in de zomer worden losgelaten op een stuk land. Ik geloof in een opfok met een aantal verschillende leeftijden van paarden door elkaar. En liefst nog een kreng van een dominante merrie erbij om het jonge grut op de plek te zetten. Scheelt mij werk Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:15

Tarah5 schreef:
hahahhah hey Quellian,

Nee zo bedoel ik dat niet, maar er zijn een heleboel mensen die hun paard drie jaar in de wei zetten en het vervolgens in 1,5 maand zadelmak maken waarna het paard dan alles moet doen, dit was niet op jou gericht maar hoe ik denk was op dit moment ff t meest op jou van toepassing!!!

Komt vast goed met je paardje hoor, ik bedoelde het niet op jou maar in het algemeen, ik heb zelf ook deze fout gemaakt namelijk en ik weet inmiddels dat dat niet werkt.

GRoetjes pauline
heb ik me zo genoeg nader verklaard?

Sorry als het aanvallend leek

KUS

Ik was hoogstens verbaasd *zet grote ogen op*

Heb hier namelijk een onwijs sexy Haf van 7 jaartjes jong rondlopen die een onwijs heerlijk leventje heeft (lees: hoeft alleen 's zomers lekker buiten te rijden als meneer er zelf ook zin in heeft Clown), dus ik ben zéker niet iemand die teveel vraagt van der paarden Knipoog