Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Himyar schreef:Moet je voor het verbeteren van je spin of je stop een paard keihard laten werken of kan het ook een tandje minder? Naar mijn mening kan je je paard ook verbeteren zonder het keihard te laten werken of bijna uit te putten.
Cer schreef:En wat is pompen, ik heb paarden gezien met een ademhaling die niet meer te tellen was zo snel. En gewoon wijde neusgaten .... het is maar net wie wat hoe noemt (euh..)
karoliena schreef:8 uur is wel zwaar overdreven en ook gevaarlijk kwa gezondheid denk ik.

Cer schreef:En wat is pompen, ik heb paarden gezien met een ademhaling die niet meer te tellen was zo snel. En gewoon wijde neusgaten .... het is maar net wie wat hoe noemt (euh..)
Karin: Zo komen veel paarden uit de cross bij de SGW.
Citaat:Ruim 100 km in een dag tijd, daar gaat met een gemiddelde snelheid van 13 km/u toch wel zo'n 8 uur rijtijd in zitten.

smurf schreef:neti alleen in de westernsport hoor, bij mij op stal staat een lesgeefmeneer die deze theorie ook toepast.
Ik heb een erg schrikkerig en zeikerig paard en hij wilde 8 uur met hem gaan rijden om die flauwekul even af te leren, moesten er alleen even ijzertjes onder, anders kan dat niet....... tja, beetje jammer, maar dat gebeurt niet.
Ze zijn er nu ook mee bezig met een tuiger die voor de kar erg gevaarlijk is, die moet eerst uren onder het zadel afgeragt worden en spannen ze hem nog een keer in, dan wordt ie mak.

Apple schreef:Ik snap het gezegde en ik denk (hoop) dat er gewoon mee bedoelt wordt dat een paard dat goed in het werk staat makkelijker is om mee om te gaan.
Citaat:Zelf 'werk' ik nooit langer dan 20 minuten (excl. opwarmen/afkoelen), heeft ook te maken met concentratiespanne. Ook nooit langer dan een paar keer dezelfde oefening achter elkaar(vergelijkbaar met het leerproces bij kinderen)...
Himyar schreef:Gaat weliswaar over dressuur, maar dat maakt niet zoveel verschil volgens mij. Hier staat dus dat een training liefst tussen de 30 en 45 minuten duurt, exclusier het warm stappen. Wanneer je minder tijd hebt dan 45 minuten (slechts 20 minuten bijvoorbeeld) , kan je het strekken en verzamelen extra oefenen om de spieren flink aan het werk te zetten.
Citaat:Ook wel interessant (over wat een impact transport kan hebben op een paard):
http://www.vetmed.ucdavis.edu/vetext/IN ... ANSPT.HTML
Als je dus naar een wedstrijd gaat, kan het zijn dat het paard al tijdens het transport het nodige heeft ingeleverd.

Cassidy schreef:Kortom, wanneer werkt een paard hard, en wanneer put je hem (bewust of onbewust) uit?
Is een paard waar je hard mee werkt automatisch uitgeput?

Heb geen lastige paardjes blijkbaar die afgemat moeten worden voordat ze kunnen werken.
Ik zal hem toch weer eens uit de kast halen
Lielle schreef:grenzen verleggen hoort er bij in een training. Om conditie op te bouwen (zowel cardiovasculair als spiertechnisch) moet je regelmatig net over de grens gaan en dan voldoende tijd geven om te herstellen. En soms zal dat betekenen dat je door protest van je paard heen moet, schouderbinnenwaarts zonder buiging is nu eenmaal makkelijker dan met. De grote kunst is om dat dus met beleid te doen en dat kan alleen met veel inzicht en vooral geode begeleiding.
Karin schreef:Lielle schreef:grenzen verleggen hoort er bij in een training. Om conditie op te bouwen (zowel cardiovasculair als spiertechnisch) moet je regelmatig net over de grens gaan en dan voldoende tijd geven om te herstellen. En soms zal dat betekenen dat je door protest van je paard heen moet, schouderbinnenwaarts zonder buiging is nu eenmaal makkelijker dan met. De grote kunst is om dat dus met beleid te doen en dat kan alleen met veel inzicht en vooral geode begeleiding.
Dat is idd de juiste manier om grenzen te verleggen. Ik bedoelde in mijn laatste reactie met 'over zijn grenzen laten gaan': dingen doen die niet (meer) gezond zijn voor het paard, lichamelijk en/of mentaal.
, dus zal je meer moeten werken aan de band die je hebt met je paard door middel van goede dagelijkse omgang en grondwerk. Daar leg je de basis voor het werk onder het zadel en je zal het zelf moeten doen, want veel paarden zijn eenkennig naar een persoon toe. Dus als een paard het voor je trainer allemaal doet, wil dat niet zeggen dat wanneer je het zelf na een tijdje probeert, het paard het direct allemaal voor jou ook doet.