Paarden hard laten werken of uitputten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Paarden hard laten werken of uitputten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:50

Ik heb mijn pony vandaag ook uitgeput bewust. Ik wilde hem even losgooien en hij ging gelijk in de race stand en was niet terug te krijgen nou dat is prima maar dan moet hij niet denken dat als hij na een kwartier moe is geworden van al dat galopperen dat hij mag stoppen dan zal hij toch echt nog een paar rondjes door moeten en dan een aantal rondjes draven en dan mag hij pas uitstappen.

Zie aan zo iets niets verkeerd. 8 uur is wel zwaar overdreven en ook gevaarlijk kwa gezondheid denk ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:56

Himyar schreef:
Moet je voor het verbeteren van je spin of je stop een paard keihard laten werken of kan het ook een tandje minder? Naar mijn mening kan je je paard ook verbeteren zonder het keihard te laten werken of bijna uit te putten.

Zolang het paard er nog fris bij blijft, de oefeningen met plezier blijft uitvoeren en een normaal herstel vertoont, is het IMO geen probleem om hem 'keihard' te werken (uiteraard niet iedere dag, lichaam en geest moeten het ook kunnen verwerken). Is dit (allemaal) niet het geval, dan ga je volgens mij redelijk in de richting van afstompen, jakkeren, breken, uitputten of hoe je het maar wilt noemen.

Ik denk dat 'fit to continue' ook in andere takken van sport een aardige graadmeter is. Wat overigens niet wil zeggen dat je ook iedere keer maar _moet_ 'continueren' - grenzen zijn er IMO om op te zoeken, om af te tasten, om af en toe overheen te gaan, maar niet steeds opnieuw iedere keer weer dag in dag uit, en uiteindelijk ten koste van het paard.

Cer schreef:
En wat is pompen, ik heb paarden gezien met een ademhaling die niet meer te tellen was zo snel. En gewoon wijde neusgaten .... het is maar net wie wat hoe noemt (euh.. Knipoog )

Zo komen veel paarden uit de cross bij de SGW. Die geven zich helemaal in 5-6 minuten tijd - hartslagen van boven de 200 zijn dan geen uitzondering - en komen dan zo over de finish. Lijkt me op zich niets mis mee, zolang ze na een zekere tijd maar weer een normaal hartslag- en ademhalingspatroon vertonen (10 minuten na finishtijd wordt er gemeten, HF 60-80 wordt dan als normaal beschouwd) .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:01

karoliena schreef:
8 uur is wel zwaar overdreven en ook gevaarlijk kwa gezondheid denk ik.

Hmm... Ik ben van plan dat a.s. zondag te gaan doen. Ruim 100 km in een dag tijd, daar gaat met een gemiddelde snelheid van 13 km/u toch wel zo'n 8 uur rijtijd in zitten. Knipoog

Maar don't try this at home met een ongetraind paard en al helemaal niet om hem te 'breken'. Daar maak je IMO meer mee kapot dan dat je ermee wint.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:03

Ja inderdaad met een getraind paard en niet een paard dat vervelend is maar even een dag aan het werk zetten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:07

Ik train zelf voornamelijk de conditie in het bos en de mentale training in de bak. Dus nageven etc, dat zit vaak tussen de oren. Soms komt er wel een flinke gymnastiekles in de bak maar spiertechnisch gezien is het niet verstandig om dat dagelijks te doen. Een spier heeft minimaal 48 uur nodig om te herstellen en sterker te worden. Dus elke dag dit soort dingen zorgt dan juist weer voor afbraak van spieren.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:23

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:30

Cer schreef:
En wat is pompen, ik heb paarden gezien met een ademhaling die niet meer te tellen was zo snel. En gewoon wijde neusgaten .... het is maar net wie wat hoe noemt (euh.. Knipoog )

Karin: Zo komen veel paarden uit de cross bij de SGW.

Maar niet uit een gymnastische training dus?

Citaat:
Ruim 100 km in een dag tijd, daar gaat met een gemiddelde snelheid van 13 km/u toch wel zo'n 8 uur rijtijd in zitten.

Ik zie mezelf al acht uur lang passage oefenen zeg.....(niet dat ik dat kan, maar toch...)....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:59

Ik neem niet aan dat het in onderstaande voorbeelden om gymnastische oefeningen zoals passage gaat. Knipoog

smurf schreef:
neti alleen in de westernsport hoor, bij mij op stal staat een lesgeefmeneer die deze theorie ook toepast.
Ik heb een erg schrikkerig en zeikerig paard en hij wilde 8 uur met hem gaan rijden om die flauwekul even af te leren, moesten er alleen even ijzertjes onder, anders kan dat niet....... tja, beetje jammer, maar dat gebeurt niet.

Ze zijn er nu ook mee bezig met een tuiger die voor de kar erg gevaarlijk is, die moet eerst uren onder het zadel afgeragt worden en spannen ze hem nog een keer in, dan wordt ie mak.

Sterker nog: het gaat hier zelfs niet om DUURtraining, maar puur om breken, uitputten, afjakkeren of hoe je het ook wilt noemen. Met training of gewoon 'hard werken' heeft dit IMO niets te maken. En dat heeft 8 uur lang passage oefenen ook niet, tenzij je doel een afgestompt paard is. Knipoog

Of het nou om duursport gaat of om denksport/gymnastische sport: tot het uiterste gaan (waarbij je je paard zichtbaar moe c.q. bezweet rijdt) is IMO niet per definitie verkeerd. Mits:

- het niet dagelijks gebeurt
- het doel is om het paard er BETER van te laten worden en niet slechter (afgestompt/murw/slaafs)
- het paard tussen de oefeningen en tussen de trainingssessies/wedstrijden door voldoende lichamelijke EN mentale rust krijgt
- het principe 'afwisseling' een belangrijk aspect is in de training
- het paard na de training/wedstrijd weer vlot normale hartslag- en ademhalingswaarden heeft
- het paard fris tussen de oren blijft zodat hij met plezier zijn oefeningen blijft doen en niet omdat hij daartoe wordt gedwongen

IMO geldt dit voor iedere tak van sport, of dit nou dressuur, western, springen, SGW, endurance of aangespannen rijden is.

Daarbij: als je meent dat je paard het 'nodig heeft' om eerst flink in het zweet geragd te worden voordat je er fatsoenlijk mee aan het werk kunt, dan zit er iets verkeerd in a) je denkwijze over training en b) je uitwerking van die training. In zulke gevallen zou je beter iemand kunnen zoeken die je kan helpen met een andere manier van trainen. Een manier die wèl constructief is, zowel voor het paard als voor jezelf.

Wat het gezegde over de 'wet pads' betreft ga ik in mijn naïviteit ook maar uit van de uitleg die Apple eraan heeft gegeven:

Apple schreef:
Ik snap het gezegde en ik denk (hoop Knipoog ) dat er gewoon mee bedoelt wordt dat een paard dat goed in het werk staat makkelijker is om mee om te gaan.

Met 'goed in het werk' bedoel ik dan training (en wedstrijden) zoals beschreven in mijn rijtje hierboven (en ik zal ongetwijfeld zaken zijn vergeten of niet voldoende hebben gespecificeerd). In dat geval zie ik niets verkeerds aan dat gezegde.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:31

http://www.artofriding.com/articles/workout.html
Ideally, your schooling session should last between 30 to 45 minutes, excluding your free walk before the session.

While we do not always have the luxury of a 45-minute schooling session, it is always possible to give your horse and yourself a good workout in less than half that time. You will not be looking at teaching your horse new movements, but simply at getting him to use the right muscles and to get him to stretch and work in collection, thus providing him with a short ‘toning’ session.

Gaat weliswaar over dressuur, maar dat maakt niet zoveel verschil volgens mij. Hier staat dus dat een training liefst tussen de 30 en 45 minuten duurt, exclusier het warm stappen. Wanneer je minder tijd hebt dan 45 minuten (slechts 20 minuten bijvoorbeeld) , kan je het strekken en verzamelen extra oefenen om de spieren flink aan het werk te zetten.

Ook wel interessant (over wat een impact transport kan hebben op een paard):
http://www.vetmed.ucdavis.edu/vetext/IN ... ANSPT.HTML
Als je dus naar een wedstrijd gaat, kan het zijn dat het paard al tijdens het transport het nodige heeft ingeleverd.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 26-04-05 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:32

Citaat:
Zelf 'werk' ik nooit langer dan 20 minuten (excl. opwarmen/afkoelen), heeft ook te maken met concentratiespanne. Ook nooit langer dan een paar keer dezelfde oefening achter elkaar(vergelijkbaar met het leerproces bij kinderen)...

Helemaal mee eens!

Het kan zelf zijn dat ik heel snel klaar ben als hij de oefening heel goed doet.
Verder kies ik voor veel afwisseling, het moet wel leuk blijven. Buitenrit, trainen, trailoefeningen, trainen bij anderen, etc.

Persoonlijk zie ik het voordeel niet van mijn paard afmatten. Mijn paard is al een sweet horse!
Hij doet zijn best voor me en ik respecteer hem, prijs hem voor het werk wat hij voor me doet.
Hoe meer ik hem prijs, hoe beter hij zijn best voor me doet.
Hij vind het dus niet erg om zijn kunstje te moeten doen, hij komt vrolijk naar me toegelopen als ik hem kom halen.

Wat is het toch dat mensen denken dat een paard op de wereld is gezet om ons te pesten? Dat wij het paard moeten terugpesten en respect moeten afdwingen?
Dat we ons paard moeten domineren op een wijze zoals paarden elkaar nooit zouden domineren?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:41

Himyar schreef:
Gaat weliswaar over dressuur, maar dat maakt niet zoveel verschil volgens mij. Hier staat dus dat een training liefst tussen de 30 en 45 minuten duurt, exclusier het warm stappen. Wanneer je minder tijd hebt dan 45 minuten (slechts 20 minuten bijvoorbeeld) , kan je het strekken en verzamelen extra oefenen om de spieren flink aan het werk te zetten.

Maar hoe ver ga je dan in die 30-45 minuten? Rijd je je paard 'in het zweet' of juist niet? En is dat dan 'hard werken' of 'uitputten'? Dat staat niet uitgelegd in dat citaat.

Citaat:
Ook wel interessant (over wat een impact transport kan hebben op een paard):
http://www.vetmed.ucdavis.edu/vetext/IN ... ANSPT.HTML
Als je dus naar een wedstrijd gaat, kan het zijn dat het paard al tijdens het transport het nodige heeft ingeleverd.

Sommige mensen zijn van mening dat een paard tijdens het transport uitrust. Ik denk daar anders over: transport is in zekere zin ook arbeid. Bij een intensieve bezigheid (training, wedstrijd) op meer dan 2 uur rijden van huis (soms ook op kortere afstand als het heel intensieve arbeid betreft) bedenk ik dan ook altijd of het niet handiger is om te blijven overnachten voor en/of na de inspanning en of dat afweegt tegen eventuele stress die dat overnachten dan weer kan opleveren. En ook dat lijkt me onafhankelijk van de tak van sport.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:55

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:10

Over het hart:
http://www.ctba.com/99magazine/may99/maynews6.htm
Fitness:
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/C/C ... revent.htm
Rijden met warm weer:
http://azstarnet.horsecity.com/stories/ ... t_bb.shtml

Daarbij zal een paard met veel aanleg voor het gevraagde werk zich minder in hoeven spannen dan een paard dat weinig aanleg heeft voor het gevraagde werk. Dit is afhankelijk van lichaamsbouw, aangeboren soeplesse, “aangeboren” conditie, karakter, wel of niet makkelijk kunnen galopperen etc. etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:15

Ben ik helemaal met je eens. Hoewel je met gerichte training een boel kunt bereiken. En die artikelen ga ik thuis eens lezen, dat lukt op mijn werk niet zo. Knipoog

Ik ben wel benieuwd of die teksten een antwoord geven op de vragen van de TS:

Cassidy schreef:
Kortom, wanneer werkt een paard hard, en wanneer put je hem (bewust of onbewust) uit?
Is een paard waar je hard mee werkt automatisch uitgeput?
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-04-05 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:17

Ik denk dat er op die vragen zo geen antwoord te geven is. Een paard waar je hard mee werkt is niet per definitie uitgeput, omdat daar een verschil tussen zit.

Wanneer een paard hard werkt en wanneer je hem uitput is een kwestie van gezond verstand gebruiken. Als je het goed wil doen moet je lichaamsfuncties meten, dan alleen weet je het zeker...

Ik doe waar ik me goed bij voel.... en dat is voor ieder anders?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:24

Met 'je gezonde verstand gebruiken' en 'doen waar je je goed bij voelt' is IMO helemaal niets mis: zolang het paard zich daar ook goed bij blijft voelen. Maar ik denk dat dat wel goed zit bij de mensen die het welzijn van hun paard voorop stellen. Lachen

En het klopt dat dat voor iedereen anders is. Het gevaarlijke is dat er ook mensen zijn die zich er goed bij voelen als ze hun paard continu over zijn grenzen laten gaan. Of die zich er goed bij voelen als ze hun paard hebben weten te 'breken', te domineren, menen dat respect afgedwongen moet worden (zie de laatste alinea van de post van Vera hierboven). Zulke mensen voelen zich goed bij dingen waar ik mezelf niet in kan vinden, en met die mensen wil ik liever niets te maken hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:30

Dat bedoel ik. Ik zie hier dat er aardig wat mensen zijn die hun paarden harder laten werken dan dat ik zou doen. Maar of die dieren daar onder lijden kan ik niet bepalen.

Kortom, ik ben gewoon een tamme ruiter.... en daar ben ik blij mee Haha! Heb geen lastige paardjes blijkbaar die afgemat moeten worden voordat ze kunnen werken.

Wat jij als laatste zegt is helemaal waar. Vooral dat dat soort mensen geen IDEE hebben wat ze aan het doen zijn,en het voor zichzelf en naar anderen toe goed kunnen praten. Nou ja, als zij daar dan lekker van slapen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:41

even een heleboel dingen die zijn blijven hangen:

uitputten is mijn stijl niet, maar een keer hard aanpakken als er smoesjes zijn, zal ik echt wel doen. En dan versta ik onder smoesjes het aangrijpen van allerlei aanleidingen om onder het werk uit te komen. Als ze dan zoveel energie hebben dat ze op andere zaken kunnen letten, dan ga ik die energie wel aanspreken voor de training. Dat vind ik dus trouwens ook een mentale training, ook een paard moet zich concentreren op het werk.

wet pad make sweet horses:
mijn ervaring is met alle paarden die ik serieus gereden heb, dat ze veel gelukkiger zijn als ze regelmatig werken, uiteraard met afwisseling in de training en genoeg wei. Ik heb Raimaer weer helemaal zien opfleuren toen ze na een langdurige blessure weer aan het werk mocht. Ze keek weer een stuk vrolijker, stond niet meer zo 'triest' ons na te kijken als we op concours gingen en was weer gewoon zichzelf.

grenzen verleggen hoort er bij in een training. Om conditie op te bouwen (zowel cardiovasculair als spiertechnisch) moet je regelmatig net over de grens gaan en dan voldoende tijd geven om te herstellen. En soms zal dat betekenen dat je door protest van je paard heen moet, schouderbinnenwaarts zonder buiging is nu eenmaal makkelijker dan met. De grote kunst is om dat dus met beleid te doen en dat kan alleen met veel inzicht en vooral geode begeleiding.

verder train ik zeer afwisselend, aangezien mijn hart bij de sgw ligt. Op dit moment ligt de nadruk vooral op het dressuurmatig rijden (gehoorzaam, soepel en sterk maken) gecombineerd met eens in de week springen en regelmatig terreintraining. Dat laatste is IMO vooral mentale training, paarden moeten vertrouwen en lef krijgen om vreemde en/of indrukwekkende dingen te springen omdat hun ruiter dat vraagt.
Galoptraining begin ik nu wat mee, ik start nu L en dat is prima te doen met een paard dat gewoon 5 dagen in de week een uur goed getraind wordt. Straks in het M en hoger zal er toch wat meer nodig zijn, dus daarop ben ik me aan het inlezen.
Tot nu toe komen ze iig fluitend door de keuringen; over twee weken hebben we een cross op erg heuvelachtig terrein, dus ik ben benieuwd wat daar uitkomt.
Hartslagmeter heb ik wel, maar nog nooit gebruikt aangezien ik het ding niet aan de praat krijg Bloos! Ik zal hem toch weer eens uit de kast halen *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:04

Lielle schreef:
grenzen verleggen hoort er bij in een training. Om conditie op te bouwen (zowel cardiovasculair als spiertechnisch) moet je regelmatig net over de grens gaan en dan voldoende tijd geven om te herstellen. En soms zal dat betekenen dat je door protest van je paard heen moet, schouderbinnenwaarts zonder buiging is nu eenmaal makkelijker dan met. De grote kunst is om dat dus met beleid te doen en dat kan alleen met veel inzicht en vooral geode begeleiding.

Dat is idd de juiste manier om grenzen te verleggen. Ik bedoelde in mijn laatste reactie met 'over zijn grenzen laten gaan': dingen doen die niet (meer) gezond zijn voor het paard, lichamelijk en/of mentaal.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:50

Karin schreef:
Lielle schreef:

Dat is idd de juiste manier om grenzen te verleggen. Ik bedoelde in mijn laatste reactie met 'over zijn grenzen laten gaan': dingen doen die niet (meer) gezond zijn voor het paard, lichamelijk en/of mentaal.

En wanneer dat is, valt dus moeilijk te benoemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:56

Klopt. Als je meer zekerheid wilt hebben, moet je met een hartslagmeter trainen, of nog beter: onder controle van een DA die je paard op meer dingen checkt dan alleen de hartslag (locomotie, turgor, darmgeluiden). En anders 'op je gevoel'. Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:58

Lielle, hoe lang doe je erover om een paard “klaar” te stomen voor SGW op jouw nivo:
A. in het geval van een net zadelmak paard
B. in het geval van een "klaar" paard dat zes maanden uit training is geweest vanwege een blessure

Zonder dat het paard hier (weer) iets aan over houdt?
En is dit ook nog afhankelijk van je paard? En van welke eigenschappen van je paard is dit afhankelijk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:12

het eerste gevalis voor mij een beetje lastig inschatten aangezien ik beide paarden al lang wedstrijdklaar had toen ik ging crossen *LOL*

Maar het is wel de bedoeling om dat met onze tweejarige te gaan doen, en dan verwacht ik dat hij zeg maar een jaar na het beginnen met zadelmak maken zijn eerste trainingen zal lopen en een half jaar later de eerste cross. Daarbij ga ik er vanuit dat hij na het zadelmak maken gewoon rustig door wordt gereden, en niet nog een zomer alleen op de wei gaat. Het allerbelangrijkste om te kunnen beginnen met springen (nog afgezien van sgw) is het kunnen controleren van de galop en dat varieert heel erg per paard. Als Watje (Wadhnu, de 2jarige dus) op zijn moeder en oma lijkt, kan hij enorm sterk galopperen maar gaat hij het wel moeilijk vinden om die galop te sluiten.
Verder is de belangrijkste eigenschap van sgw paard, zeker in de lage klassen, gewoon lef en zelfvertrouwen en dat bouw je op door veel terreintraining, en niet zozeer hoog maar wel veel vreemde dingen.

Dus geval 1 anderhalf jaar vanaf groen uit de wei.

Geval twee heb ik wel min of meer aan de hand gehad. Raimaer heeft in 2004 van maart t/m juni niet echt kunnen werken door een in eerste instantie onduidelijke blessure. Ze is in die tijd wel gelongeerd, dus wat basisconditie was er nog wel. In juni zijn we weer begonnen met rijden, begin september liep ze de eerste crosstraining (ze had daarvoor wel veel gesprongen, maar helemaal geen terreinwerk gedaan) en half september hadden we onze 1e B cross. Drie maanden dus.

Ik verwacht dat als je praat over een paard dat echt zes maanden stil gestaan heeft, dat je dan meer over driekwart jaar gaat praten.
In het tweede geval is het volgens mij minder karakterafhankelijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:34

En tot wat is het groene paard dan na anderhalf jaar in staat? Wat betreft afstand, hoogte hindernissen, nivo dressuur?
Wat voor bloedvoering hebben je paarden?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:53

Overigens als je een paard teveel hardvoer voert t.o.v. de beweging die het krijgt, kan je in de problemen komen. Zeker als het paard niet genoeg los komt.
Paarden die bokken, kijkerig/schrikachtig zijn of proberen hun ruiter af te gooien, doen dit niet perse omdat ze niet hard genoeg werken. Ze zijn eerder niet geconcentreerd genoeg, worden te hard aangepakt of hebben juist geen respect of vertrouwen in de ruiter. Ook een angstige ruiter kan een hele negatieve invloed op het paard uitoefenen. Dit los je niet zomaar op met stevig afknijpen tot het paard er bijna bij neer valt. Want voor je zo ver bent, kun je er al af liggen Haha! , dus zal je meer moeten werken aan de band die je hebt met je paard door middel van goede dagelijkse omgang en grondwerk. Daar leg je de basis voor het werk onder het zadel en je zal het zelf moeten doen, want veel paarden zijn eenkennig naar een persoon toe. Dus als een paard het voor je trainer allemaal doet, wil dat niet zeggen dat wanneer je het zelf na een tijdje probeert, het paard het direct allemaal voor jou ook doet.