Dat verhaaltje over dat er een hond gebeten had, daarna bij de dierenarts was afgemaakt en waar later werd ontdekt dat ie nietjes in zijn lichaam had, dat hoor je overal.
Wel steeds een ander ras trouwens, niet speciaal een Rottweiler.
Rottweilers kunnen lieve honden zijn met de goede opvoeding en afkomst, is dat niet zo, kan het heel anders uitpakken.
Maar dit is met ieder ras zo.
Zo ken ik een Herder met een steekje los, maar daarom scheer ik niet alle Herders over 1 kam.
Net als Jack Russels, dit zijn meestal van die felle hondjes, daarom ook vast genoeg bijtincidenten op hun naam, maar meestal niet zulke ernstige gevolgen.
Maar ook hiervoor kun je bij de dokter belanden of in het ziekenhuis of waar dan ook.
Een beetje ontsmettingsmiddel en een pleister komt ook vaak genoeg voor.
Meeste bijtincidenten worden waarschijnlijk niet eens gemeld.
Eens bloed geroken, altijd weer opzoek naar bloed is het reinste maar dan ook echt het reintste fabeltje!
Eens een hond gebeten, daarna altijd bijten of de overstap naar de mens maken is ook absoluut onzin.
Mijn honden hebben ook wel eens een konijntje gegrepen, maar zullen het niet in hun kop halen om achter mijn paard aan te gaan, of er ik er nou bij ben of niet.
De koeien ophalen kun je ze ook maar niet leren

In dit geval denk ik dat de opvoeding en de beweging (en dan vooral de ontbreking daarvan) voor de schade heeft gezorgd.
Nu de bewuste hond voor eens en altijd opsluiten zal het dus ook vast niet beter maken.
Dat deze hond niet te vertrouwen is, is wel duidelijk gebleken.
Een spuitje is dan misschien drastisch, maar in dit geval waarschijnlijk wel de beste oplossing.
Het is toch ook van de zotte dat die hond op de manege (pensionstalling, wat dan ook) blijft, terwijl hij in een blinde waas al eens een keer een paard heeft gebeten en dan ook niet zo'n beetje ook.
En tja, ik zie mijn honden ook als deel van het gezin, maar dat zal vast hier niet het geval zijn.
Denk aan levenslange eenzame opsluiting, geen beweging krijgen, voer door de tralies heen voeren etc etc.
De reactie van slaan met alles wat je voorhanden hebt, begrijp ik trouwens heel goed.
Dat zou ik ook doen als men (wie dan ook, of het nou mens of dier is) aan mijn dieren komt.
Sterker nog, dat heb ik ook gedaan toen een andere hond mijn hond aanviel.
Die heb ik er letterlijk en figuurlijk afgetrapt.
En had totaal geen schuldgevoel na de tijd hoor!
De rekening van de bijtwonden heb ik trouwens aan de eigenaar gegeven.
Heb jij dat ook gedaan?
De eigenaar is verantwoordelijk voor de hond, dus ook voor de bijtwonden bij jouw paard die die hond heeft aangericht.
Daarom moet hij dus ook de dierenartskosten voor jou betalen die door dat incident nodig is geweest.