Mens met paarden of paardenmens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Mens met paarden of paardenmens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:12

Idd...Ja

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:14

Ik heb nog een voorbeeld van een mens met paard...
Bij ons op stal staan de paaden overdag buiten, de stalhoudster had de dekens eraf gehaald omdat het zo'n mooi weer was. Toen kwam er een regenbuitje, paarden nat geworden, die gaan dus lekker rollen en zitten dus onder het zand. Komt de eigenaresse van een van de paarden, die is dus boos dat het paard zonder deken buiten heeft gestaan en nu vuil en niet helemaal droog is... Nu moest ze het paard dus flink poetsen voordat ze kon gaan rijden...
Zij is ook zoeen die tijdens het rijden constant op het paard zit te schelden dat hij het niet goed doet terwijl zij degene is die tegenstrijdige hulpen zit te geven. Ze denkt ook dat het paard het extra doet om haar te pesten. Je krijgt haar niet aan het verstand gepeuterd dat ze anders moet rijden. Want zij is tenslotte al eens Z geweest en kan dus rijden... Ik heb echt medelijden met het paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:07

en wie bepaald of iemand een paardemens is of niet?
Kan dat alleen een paardemens beoordelen of kan kan een mens met paard dat ook ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:10

Paardenmensen zijn die mensen waar de niet paardenmensen steeds naar toe gaan voor hulp. Dat in ieder geval. Maar dat geldt niet voor iedere niet-paardenmens. Je hebt niet-paardenmensen die zichzelf een paardenmens vinden Lachen Leuk onderwerp dit Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:12

maar wie bepaald wie wat is?
waar ligt de grens? en wie bepaald die grens?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:22

Ik zou niet weten wie dat bepaald. Er is geen diploma paardenmens. En sommige mensen die ik paardenmens zou noemen vinden zichzelf helemaal geen paardenmens. Of andersom Lachen Dat laatste komt vaker voor hihi

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:58

Anya schreef:
voor mij is een paardenmens iemand met een zeer goed ontwikkeld al dan niet aangeboren gevoel om op de juiste manier met diverse soorten paarden om te gaan. Duidelijk, consequent, liefdevol. Met oog voor de verschillende noden van verschillende paarden, met oog voor hetgeen een paard communiceert. Met oog voor ziekte en gezondheid, oog voor voeren etcetera. Een paardenmens hoeft geen paard te hebben. Hij zij gaat ermee om. Een paardenmens heeft zelden echt problemen met onopgevoede paarden (tenzij van een ander), hij/zij is die problemen voor of pakt ze op tijd aan. Een paardenmens heeft geen paard dat door mensen heen dendert, of op voeten gaan staan, of de stal uitstormt. Een paardenmens hoeft niet te kunnen rijden. En al helemaal geen wedstrijden te rijden.

Ik sta op een pensionstal met een kleine 20 paarden. Daarvan zijn er vier paardenmens (inclusief de pensionhouder). De anderen hebben een paard. Dat wil niet zeggen dat die paarden het slecht hebben. Integendeel. Maar dat specifieke hebben die mensen niet. Sommigen van die mensen kunnen overigens wel weer behoorlijk goed rijden. Maar dat maakt ze geen paardenmens.

Bovenstaande quote is naar mijn menig heel dicht in de buurt.

Ik zie dit topic nu pas....leuk onderwerp!!

Ik heb zelf geen echt antwoord op de vraag wat maakt iemand een paardenmens of mens met paard.
Ik heb nadat ik alles doorgelezen heb nagedacht over de mensen die ik ken(de) en ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk maar 1 paardenmens heb meegemaakt......
Ongelooflijk eigenlijk....ik ben bijna 36 rijd en paard vanaf mijn 6 heb dus best wel wat mensen ontmoet in al die jaren.
Ik heb gedurende het lezen van dit topic weet ik hoeveel mensen voor de geest gehaald en iedere keer had ik zoiets van....mens met paard.
De reden dat het mensen met paarden waren ...ik kan er geen duidelijk antwoord op geven.
Het zijn stuk voor stuk mensen die echt wel wat met paarden hebben,voor sommigen heb ik zeker respect maar toch...mens met paard.
Het ene paardenmens wat ik meegemaakt heb had "het" en wat is "het" dat is zo moeilijk te omschrijven.......gevoel voor paarden,juiste omgang,respect voor paarden,paarden hadden ook respect voor het paardenmens enz.enz. ik weet het niet te omschrijven maar het was voor mij...een paardenmens.
Ik heb veel geleerd van dit paardenmens en mischien is het voor mij ook een paardenmens om dat ik er een pietepeuterig klein beetje minder mens met paard ben door geworden maar zeker nog geen paardenmens.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:01

CarS schreef:
dat ik er een pietepeuterig klein beetje minder mens met paard ben door geworden maar zeker nog geen paardenmens.....

Deze vind ik echt heel mooi.
Das mijn streven. Iedere dag een beetje minder mens met paard te zijn Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:20

mensen met paarden ? hier een paar voorbeelden:

Een jongen hier in de buurt, heeft 1shet, 1 pony en een ezel. tijdens de winter staan ze 3mnd in een schuur, zonder bovendeur of daglicht. In de zomer staan ze aan een pin (in de grond) met een ketting aan de rand van het bos (dazen !!) meestal zonder water.

Een jong stel hier in het recreatiebos, hadden 2 arabier hengsten(1.5jaar oud), de een hebben ze later weggedaan omdat ie "de kolder in de kop had" imo was zij er gewoon bang van.........ze was namelijk al bang om mijn grote paard van 1.80cm te aaien, terwijl ik erop zat ! met afgelopen "oud en nieuw" kwam ik ze op nieuwjaarsdag tegen, onderweg naar huis, ik informeerde of de paarden oud en nieuw goed doorstaan hadden ...........ze antwoordden dat ze de vorige dag om 2 uur al weggegaan waren......en dus nu gingen zien of de paarden ok waren. De overgebleven hengst staat in een bak van nog geen 20x40 elke dag.......geen weide...geen vriendje meer.
Dezelfde mensen reden een week of 2 geleden langs mij terwijl ik mijn veulen van de wei haalde.......en toeterden keihard toen ze naast mij waren Boos! nu schrok mijn veulen gelukkig niet (maar IK WEL!!)

dit vind ik dus mensen met paarden !

Ikzelf.......mijn leven is ingericht naar de paarden, ze mogen veel, ik geef ze veel vrijheid........maar ze moeten wel luisteren anders is het oorlog met mij Haha! Maar iedereen zegt me dat ze zo netjes luisteren en goed opgevoed zijn....dus zal wel iets goed doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:17

't Is wel fijn dat er allemaal heel erg gemene mensen rondlopen, dan kunnen wij ons erg trots voelen hoe goed we het doen.
Want zij zijn slecht en ik is lief en dat is niet eerlijk Zij zijn groot en ik is klein!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:56

paardenmensen zijn in mijn ogen mensen die een zekere mate van verstand van en gevoel voor paarden hebben.
De mensenmet parden zijn de mensen die een paard kopen, maarzich er verder niet in verdiepen, nooit iets lezen, het beter weten enzo.

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:08

Mmm, interessante discussie. De algemene opinie hier neigt m.i. een beetje naar "paardenmens = goed en mens met paarden = niet goed". Ik weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben. Ik zou mezelf met de beste wil van de wereld geen paardenmens kunnen noemen. Ben er niet mee opgegroeid, ben zeker geen talent. Rij wel al 20 jaar paard en heb sinds bijna twee jaar mijn eigen paardje, waar ik naar beste kunnen mee omga. Tuurlijk doe ik genoeg dingen fout, maar ik sta open voor tips/kritiek van anderen en stop er veel tijd/energie/liefde in. Wat ben ik dan? Een tussenvorm dan maar? Haha!

Vanuit een ander oogpunt kreeg ik laatst een "complimentje" van een collegaatje die niets met paarden heeft - dat ze het zo leuk vond dat ik wel een paard had maar niet zo'n "typisch paardenmeisje" was... Ze had nl. voorheen een collega die dat in haar ogen wel was - inclusief op kantoor zitten omringd door zweet-/paardenlucht en die nauwelijks een "leven" had naast de paarden (niet mijn woorden!). Tja, en vanuit die hoek bekeken ben ik misschien ook wel weer blij dat ik geen "echt" paardenmens ben... Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:36

Precies Miramar, zelfde gevoel hier (alleen wat minder subtiel verwoord Lachen )
Mijn ervaring is wat minder, heb ook (nog!!) geen eigen paardje, maar ik ben geen onmens, en ook geen paardenmens. En de meesten die ik ken trouwens niet. Ik ken er een paar die uitblinken door 'iets', feeling, waar vrijwel alle paarden instinctief op reageren (en dat zijn zelfs niet altijd de instructeurs). De meesten hebben dat niet en dan gaat het soms wat moeizamer, maar niet direkt slecht en al helemaal niet opzettelijk wreed of gemeen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:14

voorbeelden genoeg maar nog geen grens/antwoord wie nu wat bepaald...

wie bepaald wat...... wanneer, waarom ....
vragenstellen maakt je paardemens of een mens met paarden...
het geen antwoord weten op elke vraag....= geen paardemens?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 08:51

Volgens mij gaat de discussie helemaal niet de kant op dat paarden van een mens met paard het slecht hebben...

Ik herhaal:
Ik sta op een pensionstal met een kleine 20 paarden. Daarvan zijn er vier paardenmens (inclusief de pensionhouder). De anderen hebben een paard. Dat wil niet zeggen dat die paarden het slecht hebben. Integendeel. Maar dat specifieke hebben die mensen niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:58

Alane, die grens is niet duidelijk te trekken. Geen diploma, geen eisen dat je 3 vragen uit categorie A en 6 uit categorie B goed moet hebben. Een belangrijk deel is 'feeling' en dat kun je niet echt meten of testen of in harde getallen vangen. Maar je merkt het wel onmiddelijk als je er naast staat.

Anya, in jouw omschrijving kan ik me vinden. Maar in vele andere omschrijvingen hier gegeven zijn de niet-paardenmensen gelijk mishandelende, verwaarlozende onmensen, en zo erg is het allemaal vaak niet.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:53

Anya schreef:
Volgens mij gaat de discussie helemaal niet de kant op dat paarden van een mens met paard het slecht hebben...

Als ik hier zo lees wordt de term 'mens met paard' echt uitermate negatief opgevat en zijn de voorbeelden die worden gegeven (bijna) allemaal voorbeelden van mensen die niet met paarden om kunnen gaan. Het lijkt bijna alsof je je als je géén paardenmens bent niet goed voor je paard kan zorgen.... Scheve mond
En verder begrijp ik ook eigenlijk niet waar die term paardemens en zo'n onderscheid verder voor nodig is, want de voornaamste manier waarop ik het heb zien gebruiken is gewoon zelfverheerlijking.
Vooral dat eerste berichtje van shadow0 is ook wat in mij opkwam: "Die-en-die mishandelt zn paard en is duidelijk een mens-met-paard maar ik ben lekker wél een paardenmens dus kijk mij eens het allemaal wél goed doen".

Maar goed, de omschrijving waar ik het nog mee eens ben zag ik op de vorige pagina:
Een paardenmens is iemand die absoluut niet zonder paarden kan. En een mens met paard is iemand die ook heel goed een leven naast/zonder paarden zou kunnen hebben.

En net als miramar ben ik dan alleen maar blij dat ik in de tweede categorie val Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:24

Ik heb 10 jaar zonder paarden een zeer gelukkig leven gehad. Toch bleef het kriebelen zo af en toe en uiteindelijk heb ik weer een paard gekocht. Dus in dat geval val ik per definitie in de tweede categorie.

Het vervelende van een dergelijke definitie is dat je het alleen met voorbeelden kunt aangeven.

Ik zal proberen een voorbeeld te geven. Wij hebben op stal een Haflinger: King. King is een geweldige koudbloed. Tenminste dat vind ik. Hij is lui, slim, een tank en weet precies wat hij bij wie wel en bij wie niet moet doen. Ben je niet duidelijk: dan tankt hij terug naar de stal en stopt pas bij het hooi. Of hij gaat op je voeten staan, of hij drukt je eruit. Ben je duidelijk dan heb je aan King een geconcetreerde pony die oprecht probeert om voor je te werken en voor 1 iemand werkt hij zich helemaal uit de naad. Met King zijn verschillende mensen heel verschillend bezig, maar hij krijgt van allemaal aandacht, liefde, goede poetsbeurten, beweging, weidegang, een superschone stal. Noem maar op. De mensen met wie hij de kachel aanmaakt (die overigens allemaal heel goed voor hem zijn) hebben veel lol in en met King. Ze zitten er niet mee dat hij er met ze vandoor tankt. Sommigen hebben al jaren ervaring, dus daar ligt het niet perse aan. Dit vind ik geen paardenmensen volgens mijn definitie. Maar King is met allemaal even gek. Zoals gezegd het is een blije pony die zijn gedrag gewoon aanpast aan degene die met hem bezig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:33

Je ziet zo vaak dat een paard zijn gedrag aanpast aan degene die met hem bezig is, en dat is een van de grootste krachten van het paard. Een geestelijk gehandicapte op een paard zal heel andere reacties van hem teweeg brengen dat een gevorderd ruiter. Vaak genoeg gezien, vaak genoeg gehoord. Dus zijn de paarden degenen die beslissen in welke categorie iemand hoort? Kan het me haast niet voorstellen. Een geestelijk gehandicapte kan gerust wel gevoel hebben voor paarden, maar waarom kan ik dan niet geloven dat geestelijk gehandicapten per definitie paardenmensen zijn? In mijn ogen is het het aanpassingsvermogen van het paard dat op een voetstuk gezet moet worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:18

Vind ik nog niet zo gek hoor, dat de paarden bepalen wie zij als paardenmensen zien. Ik denk dat het belangrijkste daarbij is op wie een paard durft te vertrouwen. Want bij geestelijk gehandicapten en jonge kinderen en onervaren ruiters nemen de paarden heel vaak een deel van de verantwoordelijkheid / leiding op zich, en zullen geen dingen voor je doen die ze zelf gevaarlijk vinden. Het lijkt dan wel of ze je gehoorzamen en netjes stappen, draven of een bocht maken wanneer jij dat wilt, maar als het er echt op aankomt valt dat erg tegen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:58

shadow0 schreef:
Alane, die grens is niet duidelijk te trekken. Geen diploma, geen eisen dat je 3 vragen uit categorie A en 6 uit categorie B goed moet hebben. Een belangrijk deel is 'feeling' en dat kun je niet echt meten of testen of in harde getallen vangen. Maar je merkt het wel onmiddelijk als je er naast staat.

Vind ik dan weer een kromme opmerking... je merkt het als je er naast staat.
Wat merk je dan?

Is iemand die fokker van het jaar wordt een paardemens?
Iemand die wereldkampioen is?
de paardefluisteraar?
De recreatiemenner?
iemand die net begonnen is met rijden?
iemand die opgegroeit is met en/of tussen de paarden?

Ik zie mezelf niet als paardemens... en zie eigenlijk maar weinig paardemensen (en ik ken heeeeeeeel veeeeeeel mensen die iets hebbengmet paarden, en met 1 van die mensen had ik het erover en die vroeg dus wie bepaalt of iemand paardemens is en wanneer?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:26

Niemand bepaalt dat, niemand krijgt een diploma. Maar ik (hoeft niet voor iedereen te gelden) ken een paar mensen waarvan ik (puur persoonlijk dus) het idee heb dat ze net iets meer hebben. Iets wat niets te maken heeft met ervaring, maar met uitstraling.

Wat ik merk: in hun buurt ontspannen de paarden. Ze worden veel minder dan andere mensen 'uitgeprobeerd'. Een paar voorbeelden (met alle mogelijke disclaimers en uitzonderingen, het zijn voorbeelden, mijn ervaring, geen wet, geen kwestie van zwart en wit):
- Een paard dat normaal gesproken eerst een paar keer teruggezet moet worden omdat hij bij het opstappen of op stal weg wil lopen, staat bij een bepaald persoon ineens heel rustig te wachten.
- Een paard dat meestal weigert voor de hindernis, springt ineens alsof het nooit anders heeft gedaan.
- Een paard dat anders schrikt van z'n eigen schaduw loopt alleen maar vrolijk en ontspannen.
Tuurlijk zijn dit voorbeelden, en dat dit 1 keer gebeurt zegt niets. Maar ik ken een paar mensen waar dergelijke dingen steeds weer bij gebeuren. Mensen waarbij de paarden niet eens lijken te denken aan ondeugend of dominant of angstig gedrag.

En gebeurt er iets dan schijnen ze (meestal) precies op de juiste manier te reageren, te weten wanneer iets ondeugend is en dus een waarschuwing nodig heeft, of angstig en dus wat geruststelling kan gebruiken. (En hoe weet ik dat het de juiste manier is? Ook daar wil ik best allerlei disclaimers bij zetten: dat weet ik NIET. Maar je ziet dan flink verbetering in plaats van een verergerde strijd. Dat vind ik een aanwijzing dat dat de goede aanpak was)

Een beetje vergelijkbaar met de autoriteit die sommigen hebben over mensen. Dat zie je bijvoorbeeld op scholen. Sommige docenten hebben geen strafwerk, geen stemverheffing en nog geen boze blik nodig en toch is de klas (bijna) elke keer moeiteloos stil.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:02

dus is een paardemens voor iedereen anders..
wat jij paardemens vind kan ik dus geen-paardemens vinden, of andersom.
Het kan dus zijn dat mensen het met elkaar eens zijn en een bepaald persoon een paardemens vinden maar dus ook niet met elkaar eens...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:12

Dat lijkt me logisch. De wereld is niet zwartwit.. De definitie van paardenmensen ook niet. Natuurlijk gaan daar verschillen optreden en zie jij de dingen (en mensen) anders dan ik of anders dan de anderen in dit topic. Maar in grote lijnen zal het denk ik vaak overeen komen verwacht ik, want goed voor paard of slecht voor paard is meestal toch wel duidelijk. (Disclaimer)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:29

nou was dat maar zo duidelijk. Er zijn bijvoorbeeld legio mensen die het volkomen normaal vinden om de stal van een luchtzuiger vol te bouwen met stroomdraadjes rondom. Om maar een voorbeeld te noemen waar de visie op dierenwelzijn onder paardenmensen stevig uiteenloopt.