Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:voor mij is een paardenmens iemand met een zeer goed ontwikkeld al dan niet aangeboren gevoel om op de juiste manier met diverse soorten paarden om te gaan. Duidelijk, consequent, liefdevol. Met oog voor de verschillende noden van verschillende paarden, met oog voor hetgeen een paard communiceert. Met oog voor ziekte en gezondheid, oog voor voeren etcetera. Een paardenmens hoeft geen paard te hebben. Hij zij gaat ermee om. Een paardenmens heeft zelden echt problemen met onopgevoede paarden (tenzij van een ander), hij/zij is die problemen voor of pakt ze op tijd aan. Een paardenmens heeft geen paard dat door mensen heen dendert, of op voeten gaan staan, of de stal uitstormt. Een paardenmens hoeft niet te kunnen rijden. En al helemaal geen wedstrijden te rijden.
Ik sta op een pensionstal met een kleine 20 paarden. Daarvan zijn er vier paardenmens (inclusief de pensionhouder). De anderen hebben een paard. Dat wil niet zeggen dat die paarden het slecht hebben. Integendeel. Maar dat specifieke hebben die mensen niet. Sommigen van die mensen kunnen overigens wel weer behoorlijk goed rijden. Maar dat maakt ze geen paardenmens.
CarS schreef:dat ik er een pietepeuterig klein beetje minder mens met paard ben door geworden maar zeker nog geen paardenmens.....
Anya schreef:Volgens mij gaat de discussie helemaal niet de kant op dat paarden van een mens met paard het slecht hebben...
shadow0 schreef:Alane, die grens is niet duidelijk te trekken. Geen diploma, geen eisen dat je 3 vragen uit categorie A en 6 uit categorie B goed moet hebben. Een belangrijk deel is 'feeling' en dat kun je niet echt meten of testen of in harde getallen vangen. Maar je merkt het wel onmiddelijk als je er naast staat.