Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gehoorzaamheid altijd, soms, niet

A Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.
68 (61%)
B Mijn paard hoeft niet aan mij te gehoorzamen.
Geen stemmen
C Mijn paard mag aan mij gehoorzamen maar heeft zelf ook mogelijkheid tot inbreng.
43 (38%)

Totaal aantal stemmen: 111

KiWiKo

Re: Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:17

Eigenlijk kan ik me het beste vinden in een stelling die hier niet tussen staat.

Mijn paard moet mij altijd gehoorzamen, maar ik luister wel altijd naar mijn paard...........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:57

Way een super formulering Kim.... OK dan!

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:55

Een paard moet naar je luisteren, maar er zijn grenzen. Ik probeer Timon zo naar me te laten luisteren dat hij uit respect naar me luisterd.

Ik vind het belangrijker dat een paard naar je luisterd door wederzijds respect dan dat hij niet naar je luisterd omdat hij anders een 'pak slaag' krijg. Ik denk dat een paard dan meer slaaf word dan je maatje.
Een paard heeft ook maar een leven.. probeer het dus ook leuk voor hém te maken..

Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:01

Zo ben ik vandaag afgestapt om de volgende reden

Ik werd vanochtend wakker met een enorm stijve nek, ben toch gaan rijden.......... en Tiesto hield me toch vast op links....... en hij doet een hoop maar houd nooit vast....... voor het eerst in jaren dat ik weer mijn biceps gebruikte, en dat komt dus zuiver en alleen omdat ik vast zit links in mijn nek en een stuk schouder............ ben maar gestopt met rijden want het was eigenlijk gewoon zielig voor hem, doettie eindelijk vanaf het begin af aan zn best voor me, krijgt hij een vastzittende ruiter op zn rug......... arm peerd

Ik kan natuurlijk het paard dwingen om los te laten............... maar dat is toch niet eerlijk?

In dit geval is het de communicatie tussen paard en ruiter waar er naar elkaar geluisterd wordt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:07

@Kafue: heb jij een soort dwangcursus Natural Horsemanship gevolgd? Zo komt het op mij namelijk over.

Natuurlijk is er zoiets als kuddegedrag en natuurlijk is er zoiets als een rangorde in een groep. Maar als je naar diezelfde groep kijkt dat hebben de andere paarden in die groep een behoorlijke eigen inbreng. En naarmate de kuddeleider meer zeker is van de eigen positie zal er minder 'ingegrepen' worden en is er meer ruimte voor eigen inbreng en vormen van paardenvriendschap tussen groepsleden onderling.

Rangorde als basisuitgangspunt gebruiken om volledige gehoorzaamheid te eisen, klinkt mij als overdreven dwang in de oren. Het zou een samenspel moeten zijn. Waarbij naast (op momenten dat het nodig is) de baas zijn, ook wederzijds vertrouwen en interactie een rol spelen.

Jij haalt een voorbeeld aan dat je je paard hebt geleerd rustig te lopen. Ik heb mijn paard geleerd te spelen. Ook met mij. En daarbij niet door mij heen te lopen. Zodat ze in galop aan kan komen zetten en een slidingstop vlak voor mij kan maken. Zodat haar 600 kg in vertrouwen op mij af kan komen rennen om te spelen. Zodat ze funbokkend weg kan rennen als ik stamp, maar ook komt als ik haar roep. Omdat ik de baas ben, maar vooral ook omdat ze zelf overweegt dat het leuk is om te komen.

Net zoals ik mijn paard haar kleine succesjes gun. Zoals uit de stal sluipen als ze denkt dat ik niet kijk om een hap muesli te jatten. Als ik haar naam dan quasi boos roep, draait ze om en gaat naar de stal terug. Dat soort spelletjes zijn een stuk leuker om te doen, dan slechts de baas zijn. Je krijgt daar afgestompte saaie paarden van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 00:26

en als na die galop incl. slidingstop nu blijkt dat de remweg net te lang is??
Of bij een blijde bok je een schouderklopje meekrijgt of een aai over je bol? dan ook lief peerd die goed getraind is?

Had onlangs een pony op de trailer staan die met de stang erachter doen meende mij de onderkant van zijn hoef te moeten laten inspecteren in een vrolijke bui... en die heeft op datzelfde moment heel volijk een schop onder z'n kont gehad en die boodschap is heel goed aangekomen.

Ik ga voor de versie van GijsenKim. samen naar het doel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 00:32

Eh een jolige trap op de trailer is niet de bedoeling. Dan kan Lan van mij ook een schopje krijgen. Dat wet ze overigens heel goed. Spelen doen we in de wei of in de bak. Niet daarbuiten. Stiekum uit de stal lopen mag niet, dat weet ze. Daarom sluipt ze eruit als ze denkt dat ik niet kijk. Dat weet ze ook. Paarden zijn niet zo heel slim, maar ze hebben een goed geheugen en een goed inschattingsvermogen. Zo kunnen ze heel precies mikken als ze op de voet van de eigenaar willen staan. 100 punten voor het paard. Gek toch dat ze dat allen bij sommige mensen doen.

Zo weet Lanna precies waar het hek staat als ze stopt, weet ze ook precies waar ik sta. En ik ben niet gek, ik hou het wel in de gaten. Ik geloof niet dat mijn 'dominantie' enorme deuken oploopt als ik op zulke momenten een stapje opzij doe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 02:30

Het verschilt overigens per paard. Dat is iets waar je met de persoonlijkheid van het paard te maken krijgt.
Sommigen zijn erg lomp en kunnen inderdaad een slidingstopje verkeerd maken. Die maken af en toe jolige bokkesprongen om vol verbazing achterom te kijken waar hun ruiter ineens gebleven is? Die onhandigheid merk je dan overigens ook in alles, tijdens rijden en zelfs in de wei. 't Lijkt mij logisch dat je daar wat meer bufferzone in acht neemt. Zoals je ook hun hoeven goed in de gaten moet houden, niet vanwege de gehoorzaamheid maar gewoon omdat het niet fijn is 500 kilo op je tenen te krijgen - ook niet als dat paard het niet zo bedoelde.

Maar bv een ervaren springpaard kan aardig goed afstanden schatten en heeft een aardige beheersing over z'n lijf. Daar zijn er wel wat bij die je nooit (nou ja, niet snel in elk geval) per ongeluk verwonden of in gevaar brengen. (Maar eventueel wel expres.) Bij sommige paarden kun je er aardig op bouwen dat als ie iets voor jou vervelends doet, het verzet is en geen onbegrip of onhandigheid.

Maar dat alles heeft niet echt te maken met gehoorzaamheid maar meer met /wat/ je vraagt.
Dan is meer de vraag: in hoeverre wil jij je paard beheersen? Mag hij bv bij lange teugel om zich heenkijken? Mag hij dan van de hoefslag af (aangenomen dat je in een bak rijdt dus)? Mag hij even gaan buurten bij de mensen die aan de rand staan (ook lange teugel)? Laat je (zoals Gijsenkim als voorbeeld gaf) je paard aan een halstertouwtje de vrijheid zolang hij maar meegaat op gepaste afstand, of wil je dat hij precies op een bepaalde manier (dus niet dansend etc) meeloopt? Mag hij blijven eten als je bezig bent met poetsen of zadelen? Mag ie schuren?

Dat zijn geen vragen van gehoorzaamheid, want zolang het paard /jouw/ wensen volgt is het gehoorzaam. Ook al zijn jouw wensen heel anders dan die van de buurvrouw.
(En dit hangt denk ik nog het meest van het zelfvertrouwen van de mens af, meer nog dan van het paard. En als jij je ergens niet goed bij voelt, een paard dat op je afrent, 1 die danst aan zijn halstertouwtje, dan moet je het vooral niet doen. En daarbij kun je nog beter wat te voorzichtig zijn ook, vrijheid kun je altijd nog uitbouwen.)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:48

Inderdaad Shadow. Dat is iets wat groeit. En per paard verschillend is. Maar ik ben wel geneigd om een paard ruimte te geven zelf ook nog iets te vinden. Ik vind dat een buitenritje plezier voor allebei moet zijn bijvoorbeeld. Dus dan wordt er niet aan de teugel gereden, maar met een los teugeltje, zodat er wat te kijken valt. En het is afhankelijk van het paard hoe los dat teugeltje is. Als het nodig is dat ik snel opneem omdat het een wegrennertje is, dan zijn de teugels iets minder lang. Maar wel steeds vanuit de gedachte dat paarden ook individuen zijn en geen volledig gecontroleerde machines. Als ik dat had gewild had ik en motor moeten komen in mijn optiek.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:51

Mn pony moet naar mji luisteren, maar het is niet zo dat ik de grote leider ben, ben ik ook niet het type voor. Wel moet ze gewoon braaf naast me lopen en rustig blijven.
Maar bijvoorbeeld bij het opzadelen wil mevrouw nog alleens rondlopen, maar ik heb daar verder geen problemen, dus mag het van mij.
Maar ik vind het wel heel belangrijk dat ze netjes naast me kan lopen, zowel in wei, als naar de stal/bak of gewoon met iemand anders.
Je hebt namelijk wel 400 kilo wat je aan een touwtje hebt.