Erop of Eronder.. voor Gracy

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Erop of Eronder.. voor Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:02

Handenvol krijgen we zeker.... :p

Gracy is niet bepaald makkelijk en geeft zich niet gauw over.. }>

Bedankt allemaal!!

Princessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:14

HeY!!
Echt goed nieuws OK dan! !! Ben echt blij voor jullie.. Haha! Kunnen we binnenkort weer samen starten ipv ik alleen Verdrietig En je kan weer meedoen op Gracy in de les Knipoog

Veel succes!Zie je vanavond Doei! !

Liefs Princessie

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:38

Even een update..

Vanmiddag waren Megantjuh, haar vriend Sander en ik bij Gracy wezen kijken.
Tatjana had eerder met Megantjuh afgesproken om vanmiddag met Gracy te gaan werken.
Op de poetsplaats liet Gracy zich opzadelen enzo, er was niets aan de hand...

Tatjana ging met Gracy in de binnenbak werken aan de longeerlijn met zadel en alles erop en eraan.
Als Gracy gelongeerd werd, was op zich niets aan de hand.. ze liet zich op een gegeven moment ontspannen en ging steeds beter lopen.
Maar... zodra Tatjana stopte met longeren, toen ging Gracy gelijk in verzet.. Tatjana mocht niet naast haar komen te staan . Gracy bleef net zolang achteruit lopen totdat haar kont tegen de bakrand kwam, en toen bleef Gracy zich steeds in verzet.
Uit nijdigheid ging ze happen naar zichzelf en de teugels..
Pas als Tatjana met Gracy opnieuw ging longeren, was er niets aan de hand, dan liep Gracy haar rondjes... Maar elke keer als Tatjana stopte met longeren, ging het routine weer in met Gracy's extreme gedrag >;) Schudden met d'r hoofd, achteruit lopen en steeds in verzet blijven.

Tatjana liet ons zien het verschil van hoeveel inspanningen het koste voor Gracy, ze was aan d'r rechterkant veel meer bezweet dan aan haar linkerkant.
Op een gegeven moment was Tatjana klaar, maar ze moest met Gracy achteruit lopen van de binnenbak tot aan de poetsplaats... want Gracy liet zich niet omkeren. Frusty

Op de poetsplaats pakte Tatjana de teugels heel kort en strak aan en ging tegelijkertijd hangen aan de zadel, dit deed ze zowel links als rechts. Gracy liet Tatjana toe om dat te kunnen doen - onbegrijpelijk.
Zodra de hoofdstel afging, was Gracy weer poeslief. Rolleyes Toen Tatjana de staldeken erop deed, ging Gracy weer zich asociaal gedragen.. het leek of ze wilde geen deken erop hebben. Daarna liep Gracy rustig mee met Tatjana naar d'r stal. Daar kreeg ze lekkere appels van Megantjuh.

Tatjana legt aan ons uit, doordat Gracy zich behoorlijk gefrustreerd is, dat het de reden dat Gracy naar zich toehapte en ook naar haar staldeken, teugels enzo.
De trillingen dat ze doet bij d'r schoft en schouder, komt door de spanningen omdat Gracy is zichzelf aan het op fokken - en daar heeft ze last van.

Tatjana hoopte dat ze binnen een paar dagen op Gracy kan gaan rijden...

Een compliment voor Tatjana, ze heeft heel veel geduld! Ja Lachen

foto's van vanmiddag volgt nog Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 23:10

Jaaa... zo is het precies gegaan... *LOL*

Ik ben erg benieuwd naar Gracy's reactie als Tatjana opstijgt.. Hopelijk volgt dit snel. Ik vind het al een verbetering dat we haar zonder moeite kunnen opzadelen en hangen, ze loopt ook gewoon lekker en zuiver. Pijn heeft ze dus niet, ze maakt zichzelf eigenlijk maar giftig.. Hopelijk is dit gauw over en zal ze ook met stilstaan rust hebben.

ChristaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 23:47

Nou inderdaad petje af voor Tatjana. Heel knap dat je zo veel geduld en kennis om kan zetten in zoiets positiefs.

Het is al een hele vooruitgang dat grace gewoon gelongeerd kan worden.

Ben heel benieuwd hoe het gaat als Tatjana er op gaat.

Ik wacht in spanning af!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:55

Christatjuh schreef:
Het is al een hele vooruitgang dat grace gewoon gelongeerd kan worden.

We konden Gracy ook longeren zoals Tatjana dat nu doet met Gracy, maar het probleem is.. haar gedrag is extreem op het moment dat ze niet meer gelongeerd wordt. En Gracy laat zich nog steeds niet met een double longe mee werken

Als een tussentijds oplossing, gebruikt Tatjana de hoofdstel met teugels, en ze doet de teugels onder de beugels van het zadel. Hier wordt Gracy onwijs giftig op, want ze wil niet de teugels hebben tegen haar schouderbladen...
Tijdens het longeren gaat het nu, maar zodra Gracy niet meer rondjes hoeft te lopen, dan gaat ze meteen naar de teugels bijten en happen!
Tatjana zei toen ze dat eerst deed met de teugels, was Gracy agressief en viel haar aan... nu is Gracy niet agressief tegen Tatjana meer, maar ze neemt haar frustratie uit aan haarzelf en hapte naar alles wat los hangt aan d'r lijf (teugels, staldeken...) en ook zichzelf in de borst.

Door deze aanhoudende gedrag, het duurt nu al 6mdn, en Gracy is nog steeds onherkenbaar voor mij... want zo ken ik Gracy niet
Agressief, aanvallend, fel.. - gewoon op moment te gevaarlijk!
Het is bijna onvoorstelbaar dat er zijn kinderen die hebben op haar gezeten..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 10:14

Ik vind dat er wel een verbetering is.

Ja, wij konden haar ook longeren. Maar niet als Tatjana, Tatjana longeerd haar rechtgericht en op moment dat ze recht is ontspant ze. Dit deed ze bij ons helemaal niet, ze sukkelde vaak maar wat in de rondte. Tijdens het werk accepteerd ze het zadel, hoofdstel en ook de loshangende teugels en beugels. alleen als ze stilstaat nog niet, maar het is al een verbetering dat ze weer werkt.

Ze heeft nu natuurlijk veel spierpijn, ze heeft ook pijn door haar gigantische scheefheid, logisch dat ze nog niet op en top is. En ze houdt haar spelletje nog steeds vol,maar het is al wel minder. En ze wordt weer getraint..

Ik heb opzich wel vertrouwen in Gracy en tatjana.. Wat moet je anders.. Verdrietig

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:46

Ik ben echt blij voor jullie! Hopelijk komt alles snel weer goed. Mag ik wel eens vragen hoe Tatjana zo zeker weet dat ze geen pijn meer heeft?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:02

Hoi Coliena, zoals Megantjuh al zei :

Megantjuh schreef:
Ze heeft nu natuurlijk veel spierpijn, ze heeft ook pijn door haar gigantische scheefheid, logisch dat ze nog niet op en top is.

En Gracy geeft niet continu aan dat ze in 1 vaste plek behoorlijk veel pijn heeft.

Gracy heeft tot nu toe 1 keer niet zuiver gelopen uit d'r stal. Dat kwam omdat ze had d'r rug vastgezet en daardoor ook spierpijn van de dag ervoor. Nadat ze had gewerkt, liep ze weer zuiver en de volgende dag ook gewoon zuiver uit d'r stal.

Wanneer Gracy wordt aan het werk gezet dmv longeren, dan loopt ze zuiver en laat zich ook ontspannen. Alleen zodra ze stil staat, dan begint haar extreem gedrag problemen..

Bedankt voor jullie lieve woorden Kusje

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:51

Coliena schreef:
Ik ben echt blij voor jullie! Hopelijk komt alles snel weer goed. Mag ik wel eens vragen hoe Tatjana zo zeker weet dat ze geen pijn meer heeft?

Bedankt voor je leuke reactie! Monique heeft gelijk, een paard met pijn tijdens het werk ontspant niet. En dat doet Grace wel.. Daarnaast loopt ze zuiver en is er geen plek aan te wijzen waar ze pijn heeft want de ene dag accepteert Gracy links geen aanraking en de andere dag is het weer rechts. (dit geld alleen als ze zadel/hoofdstel omheeft, als ze in haar box is ofzo is er niks)

Ze maakt er dus gewoon een spelletje van..

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:33

Megantjuh schreef:
Ze maakt er dus gewoon een spelletje van..

Dat hoop ik..

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 01:08

Het is een moeilijke kwestie, want Gracy heeft geen druk pijn bij d'r schouders en schoft. Daar kan ze rustig lekker gepoetst worden, en ze vindt het zelfs heerlijk..

Ik heb nagevraagd over dat gekke gedrag van Gracy elke keer ze stil staat, en niet meer rondjes loopt tijdens het longeren..
Er bestaat de mogelijkheid dat juist stilstaan een belasting is wat irriteert d'r. Want door continu beweging tijdens het longeren, dan wordt de druk/gewicht verdeeld over haar vier benen. En ze loopt van achter naar voren.
Wanneer ze stil staat dan komt de belasting meer op haar voorbenen - Door haar lichaamsbouw.
Ook al zou ze geen pijn hebben nu bij d'r schoft, ze blijft te bewust van... juist omdat ze ook nu spierpijn voelt..
De uitgangspunt is om Gracy's probleem te verhelpen door de spieren juist weer goed te trainnen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:18

Coliena schreef:

Dat zie je aan een paard, een paard wat scheef is en last heeft/pijn heeft kan en zal niet ontspannen. Alleen een rechtgericht paard kan zich ontspannen.

Daarbij is het nu nog zo dat als Gracy stilstaat het nog ziet als: pijn... Dat is psychische pijn. Dat heeft tijd nodig om bij Gracy weg te nemen. Ze gaat al vooruit door te longeren en laat zich al makkelijker borstelen. Doordat ze nu in training al rechtgericht word, moet ze meer en meer aan gaan nemen dat ze in andere houding moet gaan lopen en zal dit straks ook makkelijker aan gaan nemen op stal en als ze stil staat. Maar haar spieren en lichaam moeten nog wennen aan deze verandering.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 11:44

Bedankt Bets voor je toelichting...

Ik duim nog altijd voor Grace...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:46

Megantjuh schreef:
Bedankt Bets voor je toelichting...

Ik duim nog altijd voor Grace...

Dat komt echt wel goed, maar dit heeft gewoon grote impact voor paard, en heeft dus veel geduld en tijd nodig. Maar goedkomen zal het wel doen, daar heb ik alle vertrouwen in. Ach gut

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:16

Bets schreef:
Dat komt echt wel goed, maar dit heeft gewoon grote impact voor paard, en heeft dus veel geduld en tijd nodig. Maar goedkomen zal het wel doen, daar heb ik alle vertrouwen in. Ach gut

Vind ik ook! Ik heb er ook alle vertrouwen in!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 14:50

Tatjana wou een deze dagen erop stappen.. Ik hoop dat het goed gaat *LOL*

Als Gracy eenmaal loopt werkt ze braaf mee, het is alleen het stilstaan (en dus vrees ik het opstappen)...

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:33

Update:

Vanavond heb ik Tatjana gebeld. Ze was aan het lesgeven dus we konden niet te lang praten.
Wel heeft ze vandaag Gracy gereden! Haha!

Zonder om Gracy vooraf te longeren besloot Tatjana om het te proberen..

Het was niet nodig voor iemand om Gracy vast te houden, Tatjana kon gewoon opstappen Wow!
Ik heb begrepen van Tatjana dat Gracy weigered eerst te gaan lopen, in wezen dat ze staakte en bleef gewoon staan. Mischien een paar keer geprobeerd om even te gaan steigeren, maar het was geen rodeo rit geworden.
Daarna heeft Tatjana op Gracy voor 30min gereden. Gewoon rustig en voorzichtig aankijken wat Gracy zou doen, want zo goed kent ze Gracy nog niet onder de zadel.

Ik ben ontzettend blij en opgelucht dat het is zo gegaan! OK dan! Hyper!
*o/*

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 23:04

Wowieee!!!! Lachen ::)) Lovers

Ik ben zo trots op onze Gracy Lovers !!! Eindelijk, na ruim 6maanden...

De dag dat ik voor het eerst weer op haar mag stappen, lijkt nu niet meer zo hopeloos...

**Tatjana je bent SUPER!**

Ik hoop dat het vanaf nu alleen nog maar beter en beter gaat!!

Go gracy... Go crazy!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:41

Wauw, dat is supernieuws.

Echt leuk dat het zo goed en nu ook zo snel gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:06

Ik volg dit verhaal al een tijdje vol spanning.

En ben echt super blij te horen dat het de goede kant opgaat.

Ben nu ook erg benieuwd naar foto's van het paard...na zoveel verhalen wil je wel eens weten hoe ze eruit ziet Haha!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 09:12

Ik zal vanmiddag even snel wat foto's neerzetten. Zondag gaan we waarschijnlijk weer bij de training kijken dus ook dan zullen we foto's maken!!

IK BEN ZO BLIJ!

Na ruim 6mnd eindelijk iemand die het waar kan maken en iets voor ons bereikt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:25

Megantjuh schreef:
Ik zal vanmiddag even snel wat foto's neerzetten. Zondag gaan we waarschijnlijk weer bij de training kijken dus ook dan zullen we foto's maken!!

IK BEN ZO BLIJ!

Na ruim 6mnd eindelijk iemand die het waar kan maken en iets voor ons bereikt!

Ha ha ha ben blij voor jullie dames!!! Echt waar. Die Tatjana heeft wel wat in haar mars hoor. Haha!
Zet hem op hoor Gracy!!! Anders pakken we je Vork (grapje)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:33

Super dat er weer goed nieuws is Haha! Haha!
Dat mag ook wel na 6 maanden Ach gut

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 13:45

Zooo zeker... Na 6mnd ben je alle onzekerheid wel zat ja!!!

Op naar volledig herstel dus!