Bang voor Bogachka

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:44

oke dat over dat het niet aan je paardje ligt zal wel niet waar zijn... Je was immers rustig toen je begon..... Dat neem ik terrug...
maar ik blijf erbij dat je niet zo gefokt moet reageren en voor de rest kan ik je alleen maar suc6 wensen en hopen dat het snel beter gaat!!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:53

Jij heb je paard gekocht en voor jouw is het nu jouw paard, voor haar echter, ben jij nog niet haar baas. Dat zijn de mensen waar ze hiervoor van was. Mensen die nu opeens uit haar leven verdwenen zijn. Grote kans dat dit haar onzeker maakt. Weg uit haar omgeving, weg van de mensen waar ze aan gewend was, het zal je maar gebeuren als paard.

Mijn appaloosa heb ik van de zomer verkocht, het heeft een hele tijd geduurd voor ze haar nieuwe bazin accepteerde. Niet dat hij vervelend was naar haar, eerder onverschillig. Na een paar maanden groeiden ze echter naar elkaar toe en toen ik laatst ging kijken zag ik een gelukkig paard met een even gelukkige eigenaresse.

Om je nog een voorbeeld te geven: ik heb een tinker; hij is nogal eenkennig maar mijn man zet hem ook regelmatig in de wei, haalt hem binnen en voert hem. Toen ik van de zomer een weekje weg was begon hij echter bijzonder vervelend te worden. Hij ging zijn box niet in maar liep de weg af, liep mijn man zo ongeveer ondersteboven etc. Ik wist niet dat het kon maar het bleek dat hij mij vreselijk mistte. Hij begon zelfs te hinniken voor het woonkamerraam. Na mijn terugkomst luisterde hij weer wel naar mijn man, het had dus blijkbaar aan mijn afwezigheid gelegen.

Hiermee probeer ik te zeggen dat het gedrag wat ze vertoont helemaal niet naar jou gericht hoeft te zijn, eerder een uiting van "heimwee" zou kunnen zijn. Ik weet het, dit is puur speculeren maar misschien kan je proberen om haar te leren begrijpen zonder haar gedrag op jezelf te betrekken.

Sterkte ermee.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:58

aaaah gossie wat schattig!!!!!! Lijkt me egt geweldig als je paard zo gehecht is aan je!!! Maar goed dat was weeer ff offtopic, duzz...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 00:05

Pinky_girl schreef:

Sorry dat ik mijn woordje zo snel klaar had over arabieren (ook voor de arabieren lovers die zich aangesproken voelden Haha!) Blijkbaar was dit onterecht. Ik hoop voor jou dat Bo mijn 'ideeen' over arabieren weghaalt.
Succes ermee en nog 1 tipje: begin bij het begin... Ik neem nogal snel iets aan als mensen dat zeggen, en volgensmij is dat een (goede) karaktereigenschap van arabieren dat als ze je eenmaal vertrouwen.... Lachen

Hey Kim...als Bo jouw ideeen over arabjes niet weg haalt mag Escaal dat dan doen??? Haha! Ik was namelijk puur beginner toen ik mijn meis kocht en ze is werkelijke het liefste en braafste paard dat ik me (voor mij iig) in kan denken. Knipoog In de 3,5 jaar tijd dat ik haar nu heb heeft ze slechts 1 keer een iniemini vreugdebokje gegeven onder het zadel (wel 10 cm hoog...hahaha. Ze heeft absoluut karakter, is geen "duffe manegeknol -met alle respect naar de manegeknollies Haha!- maar ze zal onder het zadel nooit moedwillig gek doen. En de band die ik met haar heb gekregen verbaast me nog steeds. Maar goed, alles wat ik nu allemaal kan heb ik puur te danken aan haar geduld met mij, dus geloof mij maar, het valt idd reuze mee met die arabjes. Party!! En anders mag je het wel een keertje komen uitproberen hoor... Schijnheilig Trouwens...het eerste paardje waar ik echt een beetje op heb leren hobbelen (wil dat nog geen rijden noemen...) was ook een arabier...Maar goed...met een hoop rust en geduld zie ik het ook nog wel goed gaan met Shalane en Bo, gewoon de tijd nemen om elkaar te leren kennen en vertrouwen te geven Shalane!!!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 00:19

hai,

nou dan kom ik ook nog ff.
zelf heb ik ook een volbloed, nu inmiddels 3 jaar.
het eerste jaar heb ik ook erg aan haar moeten wennen, en zij aan mij.
in de bak was ze super braaf, op een gegeven moment wilde ze niet meer in de bak rijden, dus ik maar begonnen met recreatie werk.
alles heel rustig want ze was toen pas 3 jaar!
ging allemaal prima, en opeens wou ze niet meer in haar eentje de weg op, ook niet meer in haar eentje in de stal en ook niet in de bak...

ik ben door blijven zetten, maar op een gegeven moment werd het te link.
ze ging steigeren en dan lag ik er nog wel eens onder...
toen zijn we samen gaan wandelen, dat vond ze erg leuk, soms ging ik er dan op de terug weg naar huis op...
voor de rest was ik streng maar in het rijden kreeg ze even haar zin.
ik heb geleerd dat als we beide een beetje gaven en namen dat het dan allemaal goed kwam.
nu gaat het prima, we zijn vriendjes voor het leven.

ps sunny als je hulp nodig hebt, ik wil je best wel helpen.
ben nu ook bezig bij een meisje in assendelft haar pony een beetje meer naar haar toe te brengen.
zij was ook wat bang en dat voelde haar pony en toen ging het steeds minder.

succes in ieder geval en geef niet op!

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:48

Sunny, als je geen geduld op kunt brengen moet je je paardje verkopen en niet meer aan een nieuwe beginnen. Daar zal je wel weer boos over worden , het zij zo. Als jij zo gefrustreerd loopt te doen, krijg ik medelijden met het beestje!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:27

Shalane.....laat Bogascha alstjeblieft een tijdje met rust en zet haar niet aan het werk!!!

Denk eens niet zoveel aan jezelf, maar denk aan die arme Bogascha die nu heel veel te verduren krijgt!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn nieuwe paarden ook altijd in het diepe gooi en ze meestal binnen 3 dagen alleen mee naar buiten neem.

Maar ik denk dat jij daar gewoon te weinig ervaring voor hebt,
niet om te lopen pochen ofzo, maar ik weet van mijzelf dat ik er niet zo snel af lig, dat ik niet opgeef als ze weigeren ergens langs te lopen, dat ik zo bezig ben om het paard mijn wil op te leggen dat ik dan ook geen spoortje angst heb, dat voelt een paard en die zal zich er veel eerder bij neerleggen.

Verder wil ik even kwijt dat ik een beetje walg van al die kots en frusty smilies die jij hier neergooit terwijl de meeste mensen het beste met je voor hebben.
Je zou je eens wat anders kunnen opstellen.
Je komt tenslotte net pas kijken terwijl je in je profiel hebt staan dat je zwaar gevorderd bent...
Weet je wie zwaargevorderd zijn?
Dat zijn de mensen die we op de Olympische Spelen zien rijden.

Die pony is jou gewoon aan het uitproberen naar mijn idee, dat kan je van een paardje met wat meer bloed verwachten.
Dat heeft niet zozeer te maken met 'arabieren zijn hittepetitten', dat mag je van elk paard met wat meer karakter verwachten.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:44

Zwaargevorderd? *LOL*
Mensen zoals Anky, die mogen zich zwaar gevorderd noemen.
Verder ben ik het met de meerderheid eens, laat haar eerst goed aan jou en haar nieuwe omgeving wennen, het is allemaal vreemd voor haar.
Ze zal jou toch eerst goed moeten kunnen vertrouwen, vooral wanneer je met haar langs de weg gaat?
Ga anders veel met haar wandelen, gewoon naast haar. En inderdaad is een paar uur weiland ook niet verkeerd voor zo'n druktemakertje! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:02

Je paard moet wennen aan een nieuwe omgeving, nieuwe stal, misschien wel ander dagritme en aan een nieuwe bazin. Het is heel gewoon dat je niet gelijk een band hebt met een paard dat er net is en 1 die je jaren hebt gehad.

En wat ook is, ze moet weten wat op het moment de rangorde is, wie is de baas, en kan ze misschien zelf wel zo hoog mogelijk in rangorde komen. Doe eens wat oefeningen als ze los loopt, jaag haar van je weg en als ze naar je toe komt kijk of ze je wil volgen, wil ze dat niet, dan weer wegjagen, ook laten lopen waar jij wil, dus ook eens de andere kant op sturen. Zo wordt voor haar de rangorde duidelijk en dan heb je waarschijnlijk al een heel ander paard. En probeer hoe moeilijk het ook is in dit stadium wat vertrouwen te geven, dat voelt een paard ook en hebben ze nodig om jou te kunnen vertrouwen, het moet van twee kanten komen.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:34

hoiii.. ik zou ook inderdaad zoals veel mensen hier zeggen..effe stoppen met rijden... daar even niet aan denken!! ik zou gewoon even lekker truttelen zeg maar... lekker poetsen... wandelen... dat ik obelix kocht heb ik ook ongeveer 3 maanden niet gereden hoor... we zijn eerst aan elkaar wezen wennen.. en toen langzaam weer begonnen.. ook omdat hij te vroeg in gereden was en zodoende een flinke klap had gehad... ook op zijn bouw/karakter.... wat ik je nog vragen wou??heb je bo op proef genomen? en ga anders is met die oude eigenaren praten.. ik weet niet of dat mogelijk is .. maar goed... miss kom je zo meer weten over haar ritme en doen en laten zeg maar... succes ermee... groetjes sandra! Party!!

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 18:25

Oke nu even mijn verhaal (ik heb echt AL jullie adviezen opgevolgd)

1.Ik snap niet waarom de mensen de conclusie meteen al trekken dat in "druk" ben,want dit is JUIST niet het geval.Ook vind ik het banketstaaf dat er meteen word gezegt dat ik haar niet aankan,wat mij erg veel verdriet doet.IK BEN TOCH MET DE PROEFRIT OOK IN HET BOS GEWEEST?!?!?!?!?
Ik had toch ook maar gehoord dat heel veel kleine meisjes makkelijk op haar kunnen rijden.Als ze hadden gezegt: ja soms bokt ze en ze is heel sterk etc. had ik haar echt niet gekocht hoor! Ik kocht een fijn paardje...

2.Bogachka en ik zijn opnieuw begonnen,ik geef zelf toe dat de start verkeerd was...te snel...Vandaag heeft ze de hele dag in de bak gestaan,
en het laatste uur met Sunny erbij Lovers Daarna naar stal gebracht en heerlijk met haar staan te knuffelen en ik heb haar gepoetst.Daarna voer gegeven en een kus aan beide paarden gegeven Lovers Ze was heerlijk rustig Lovers

3.Mijn werkmethode: elke dag in de bak/weiland...Als ik kom even stappen langs de weg aan de hand,gezellig even lopen en de omgeving verkennen...Volgende dag in de bak even erop rijden...STAPPEN...een paar dagen lang alleen maar stappen,dit ook omdat zij mij weer een stukje vertrouwen moet geven.En langszaam opbouwen totdat we uiteindelijk na een paar weken een keer kunnen galloperen,en na een paar maanden naar buiten kunnen!

Wat ik zo banketstaaf aan sommige mensen vind is dat ze meteen de conclusie trekken dat ik "druk" ben,of what ever.Ik wil ze even op het hard drukken dat dit niet zo is...Bij mijn paarden ben ik ALTIJD rustig...op bokt gooi ik mijn verhaal er eigelijk uit,en vraag om advies.Hebben jullie een geheime camera bij mij op stal opgehangen waardoor jullie de conclusie trekken dat ik nix met deze adviezen doe????? NEE! Houd toch is op met dat ge-conclusie-getrek! Want zo doe je mij ook pijn! Ik heb er meer aan als je mijn verhaal goed doorleest (en daarin kan je duidelijk lezen dat ik rustig was) en dat jullie me adviezen/tips geven.

Groetjes Shalane (een happy Shalane want het ging vandaag goed Lachen )

favo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:39

Iedere dag is er één. Fijn dat je het naar je zin hebt gehad.
Veel succes.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:11

Ik ben blij dat het vandaag goed ging, is toch weer een beetje vertrouwen wat je terug moet winnen!! Ga zo door Lachen

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 19:43

Lachen

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:20

hoi sunny,
ik vind het goed van je dat je in ziet dat je rustiger aan moet doen met je pony. je hebt haar net en toen je een proefrit op haar ging maken zegt niet zoveel over het karaker van je pony . jij hebt ook wel eens een off day. zolang je je pony veel buiten laat spelen en veel aandacht geeft tijdens het poetsen of wandelen dan bouw je al een hoop vertrouwen op en kan hij zich uitleven tijdens het buiten 'spelen'. Zelf heb ik het zo ook met m'n veulen gedaan. en ik heb ook fouten gemaakt,maar daar leer je alleen maar van.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:21

zo das beter om te horen Lachen
ik dnek dat als je dit een paar maandjes volhoud dat jullie dan veel meer vertrouwen in elkaar krijgen/hebben!
ga zo door meid!

-Maaike-

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:29

Nu ben je goed bezig, nu gun je dat beestje de tijd om te wennen aan jou en de nieuwe aangeving. Duimpje omhoog voor Shalane! Lachen
Ik heb een hele tijd niet meer op dit topic gereageert omdat ik gewoon wist dat ik dat niet normaal kon.. Schijnheilig Maar dat je nu rustig aan gaat doen vind ik heel goed van je!!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:53

Citaat:
IK BEN TOCH MET DE PROEFRIT OOK IN HET BOS GEWEEST?!?!?!?!?
Ik had toch ook maar gehoord dat heel veel kleine meisjes makkelijk op haar kunnen rijden.Als ze hadden gezegt: ja soms bokt ze en ze is heel sterk etc. had ik haar echt niet gekocht hoor! Ik kocht een fijn paardje...

Ik wil nog even wat kwijt. De proefrit was in haar omgeving. Toen ze nog iedere dag buiten liep, de omgeving kende, de mensen kende, maar 1 kg bix per dag kreeg. Point made, denk ik?

Een paard is een paard. Daar kan je niet echt logica aanvasthangen. Wat jij zegt van 'maar we hebben dat stukje al 3x gedaan! Op dat moment was ik hardstikke ontspannen' Zo denkt een paard niet. Iwaldo heeft ook wel eens zo'n actie. Die ziet een half uur een ladder in de bak staan, maar na 45 minuten besluit ie ervan te schrikken Haha! Sommige dingen daar kan je geen oorzaak van vinden.

Verder WEET ik voor 100% dat de mensen waar jij Bo van gekocht heb, niet liegen wbt karakter van een paard. Maar het kan idd zijn dat de verandering van omgeving,voer en stalling, even bok-gevoelens bij haar naar boven halen. Dus ga niet denken dat die mensen je voorgelogen hebben ofzo.

Verder ben ik blij dat je de adviezen hier opgevolgd hebt, en je alweer rustiger bent. Idd niet te hard van stapel willen lopen. Je hebt nog tijd zat, overigens is het toch veeel leuker om in de zomer buiten te rijden dan in de koude winter Haha!

(en uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat Bogach heeeel veel in d'r mars heeft, dus wat dat betreft kan je lekker aan het dressuren slaan!!)

[nog één kanttekening, het is hardstikke goed dat je lekker rustig aan stapt, maar houd d'r wel aan het werk. Heb ook wel eens meisjes gehad die wilden alleen stappen, maar soms worden de paarden dan wel vervelend omdat ze zich vervelen en aan alle kanten spannende dingen doen. Dus rijd veel voltes, stukje wijken oid, overgangen halt, stap, en anders kan je ook al overgangen stap-draf en na een paar pasjes draf weer terug maken! Succes!!]

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:42

hai,

heb je haar op proef of niet?

marije b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 10:52

hey shalane!
jullie moeten eerst ook vertrouwen in elkaar krijgen!
je kan niet meteen verwachten dat ze braaf en zo is!
ze zal je eerst een tijdje gaan uitproberen.
dat doet norbert na een jaar ook nog steeds bij mij!
verlies je geduld niet en hou haar nog even totdat jij denkt dat ze echt niet zal veranderen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:38

Heb even geduld met je paardje. Ik heb voor Imker een Kamikazepaard gehad (Jo) en die bokte en steigerde continue. Ik heb haar een half jaar de tijd gegeven en zelfs toen was er niets verbeterd. Zij steigerde met haar kont tegen de bakrand aan, en dan zo steil omhoog dat ik met mijn hoofdje tegen de muur aan klapte, en dat is niet 1 x maar 100 x gebeurd. Ik heb er ervaren ruiters opgezet, en die knol bleef maf doen.
Resultaat: paard verkocht, maar pas na een half jaar "on probation". Ik had haar dus wel degelijk de kans gegeven. Het werkte niet, jammer dus.

Advies van mij: rustig aan beginnen, lekker tuttelen en prullen, niet te vaak rijden maar wel beweging geven, en kijk na een maand eens terug of het iets verbeterd is.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:23

heel goed Shalane!

Ik denk dat sommige mensen je druk vinden, omdat je manier van schrijven heel druk en agressief over komt. Je gebruikt vaak caps lock, scheld vaak en gebruikt veel uitroeptekens. Als ik dat zo lees, dan denk ik echt: zo zo wat een druk meisje.
Misschien ben je dat wel niet, maar de manier van schrijven van jou brengt dat wel over

SimoneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:47

Hallo!

Omdat Laura (vriendin van mij) het wel eens over 'bokt' had, werd ik een beetje nieuwsgierig...toen ik op de site keek, zag ik jouw berichtje over dat je ging kijken bij een Russische arabier in Lunteren...erg toevallig want ik rijd een aantal jaar bij Patricia (ik leas een pony (Caprice) en daarnaast rijd ik zo af en toe op anderen) en Bogachka is dus geen onbekende voor mij! Ik zou misschien meegaan met haar wegbrengen naar haar nieuwe eigenares (jij dus!) maar op dat moment was ik in Antwerpen aan het winkelen.
Ik hoop dan ook dat de 'opstartprobleempjes' snel voorbij zijn en dat jij en Bogachka nog veel rijplezier zullen beleven. Ik heb een aantal keer op Bogachka gereden en ik heb bijna nog nooit op zo'n soepele pony gezeten met zulke gangen. Springen kan ze ook super! Haar karakter is ook leuk: je kan urenlang poetsen en lekker tutten met haar. Dit is geen promotiepraatje hoor...ik heb de foto's gezien van jou en Bogachka en ik vind jullie gewoon een leuk stel. Ook Patries was erg enthousiast over jou en Bogachka als koppel. Dus ik hoop dat je nog veel plezier aan haar zult beleven.

Groetjes van Simone

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:16

Sunnylover schreef:
"Probeer eens rustig te worden"

Mag ik effe kotsen? Misselijk Ik ben hartstikke rustig...Maar van dat eeuwige commentaar van die zeikerds word ik wel opgefokt jah!! En onder het rijden ben ik ook altijd de rustigste...Ik vind het ook al vreemd,
want ik had de 2x daarvoor hetzelfde stuk gereden (1x met iemand er bij en 1x zonder iemand erbij) en toen deed ze helemaal niets! Gaf geen kick! En nu opeens terwijl ik mega rustig en ontspannen was begint ze uit het niets (ook niet oren naar achteren ofzo) te bokken,ik had het helemaal niet zien aankomen...De volgende dag gebeurde er hetzelfde...Dat vind ik zo vreemd...De keren daarvoor deed ze dat stuk perfect....En naar dat stukje toerijden duurt al zeker 10 minuten en daar was er ook nog niets aan de hand,daarvoor ook niet! Dus het kan niet aan het tuig liggen (ook niet aan de peesbeschermers Knipoog ) en ook niet aan mij.......

inderdaad ja. het zal alleen maar aan die pony liggen en vooral niet aan jou!!!