VERVOLG OP: Wat mankeert hij toch?!? EMND!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Re: VERVOLG OP: Wat mankeert hij toch?!? EMND!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:39

Wat een leuke kerel zeg die Juke!!! Echt een lief hoofd. Hij glimt van het scherm af zeg! Vreemd is dat toch ,dat een paard zo gezond lijkt, maar het eigenlijk niet is. Ok, hij is wat mager....maar toch!

Ik heb bewondering voor je doorzettingskracht Ylana! En de hulp die Fresco biedt! Ontzettende lieverds zijn jullie. Juke is in goede handen en ik hoop met jullie mee dat hij er bovenop komt.....in ieder geval veel sterkte! Ach gut

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:45

Leuke foto's saar, zijn het geworden!
Het is een echt fotomodel, hihihi!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:55

Dankje Haha! Jaa tis echt een fotomodel... Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:14

Wat ziet hij er blij uit op die foto's (en dan te bedenken dat hij zo ziek is). Ik kan me voorstellen dat je meteen voor dit paard, met zo een uitstraling, gevallen bent.
Nogmaals veel sterkte gedurende het wachten en hopelijk valt de uitslag ( en het vervolg) een beetje mee.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:40

Hij ziet er echt nog goed uit hoor! Ik zie er niets aan af.
Hopelijk blijft dat zo! Was zijn gewicht ook volgens de DA te laag?

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:42

Afbeelding

Mistral.
Zie je z'n achterbenen? En z'n ribben? Dit was 30 sept. 2 oktober was hij er niet meer...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:04

Hij ziet er nog goed uit hoor, vergelijk het maar eens met foto's van mijn pony destijds. De schouders zijn kaalgeschoren omdat ze ook nog ontstekingen in haar schouders had. Destijds werd er dan ook gedacht dat dit de oorzaak was voor haar vreemde symptonen. Ze heeft toen op een gegeven moment hele zware pijnstillers en ontstekingsremmers gekregen. Verder ben ik na een maand of 2 (rond februari/maart) toen op aanraden vd fysio vitamine E bij gaan voeren. Ze is toen weer opgeknapt (ik dacht toen door de medicijnen, maar achteraf is het door de vitamine E geweest), maar helaas na ongeveer een half jaar in 1 keer weer heel hard achteruitgegaan, maar zoals je ziet was zij al in een veel verder stadium dan jouw paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto is ongeveer anderhalve maand voor ze werd ingeslapen gemaakt (zie stand vd achterbenen)

Afbeelding

Bij Jerai kwamen ze er echt pas heel laat achter dat ze EMND had (ze is in november 2002 begonnen met ziek worden en kreupelen, daarna even opgeknapt, toen weer zien en in juli 2003 hebben ze pas EMND vastgesteld) en was echt al in een heel ver stadium. Wellicht als we het toen net zo snel hadden geweten als bij jouw paard had ze er ook nog geweest, ik hoop voor je dat ze het zich nu stabiliseert.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:44

Jemig zeg!
Sas, wat ziet hij er uit! Ongelooflijk!
En Ptries! Wat erg!

Weet je, wanneer ik zo jullie foto's zie, ik niet kán geloven dat Jukebox ziek is.
Ik bedoel, kijk de foto's eens. Wat een verschil dan.
Zoals de stand van de benen van jullie paarden is, zo zijn die van Juke lange na niet.
Ondelooflijk! Ik heb er even geen woorden voor......

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:23

och, meiden wat zien ze eruit, Verdrietig
Zo erg is Juke idd er niet aan toe, zoals chantal al zei.
Wat zal het moeilijk voor jullie zijn, als je dan weer over zo'n ziekte hoort...
Ik wordt met de dag zenuwachtiger, want ik weet het echt niet meer wat hij heeft.

Het gaat overigens TOP met hem!
De paarden hadden twee dagen binnen gestaan, door het vreselijke slechte weer.
Vandaag was het redelijk en konden ze even hun benen strekken, nou je raad het al....
ze gingen uit hun dak!
Juke deed zowat een handstand, en ging mij uitdagen om te spelen, dus het gaat oke met hem.

Toch ben ik elke dag een beetje bang dat ie achteruit gaat, door jullie verhalen.
Ik hoop dat ze het bij het verkeerde eind hebben en dat we juke in leven kunnen houden en hem een paardwaardig bestaan kunnen geven!

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:32

Tja, een goede reactie weet ik eigenlijk niet..

HEEEEEEEL veel sterkte!

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:08

Wow wat een indrukwekkend topic! Zo veel liefde voor het paard en voor elkaar, wat hoop ik dat het geen EMND is!!

Juke ziet er inderdaad super uit, aleen wat dunnetjes, als ik naar de foto's kijk kan ik nauwelijks geloven dat hij ziek is! Verdrietig

Heel veel sterkte en ik hoop dat alle goede gedachtes van de bokkers hem steunen en dat hij beter en gelukkig wordt/blijft... Vriendjes zijn?

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:16

Jezus meiden.. Ik hoop dat het met Juke de betere kant op gaat.. Maar hij staat momenteel bij de familie Buur.. Wat wil je als paard nog meer... Le is vakkundig genoeg om te kunnen beordelen als het slecht gaat... Meiden heel heel heel veel succes de komende dagen!! (weken en het liefst jaren..)

Sylvana13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:29

Wat een zielig verhaal die je als eerste schreef. Ik wens je echt heel erg veel sterkte toe en ook Jukebox. Ik hoop dat hij het haalt. Misschien kan je hem nog een leuke dag geven? Dan ook foto's maken, dan heb je er goede en leuke herrinneringen aan over. Dat lijkt me veel leuker voor jou en Jukebox. Vele groeten en sterkte van Sylvana.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:31

Ylana/Fresco, heel veel sterkte!!
Ik hoop dat hij er nog overheen komt zoals hier en daar in het topic wordt aangehaald...
Ik duim voor jullie!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:37

Ptries schreef:
Afbeelding

Jerai glanst op deze foto net zo mooi als Jukebox, dus ik vrees dat de gezonde-vacht-glans niet zo heel veel zegt over zijn gezondheid.

Nou vraag ik me toch af he... Want Ylana, je zei dat je gewoon voor hem zou vechten enzo, en dat vind ik hardstikke goed van je. Maar wat nou als die DA hem komt controleren op EMND, en zegt, "hey, dit paard ken ik, die heb ik al eerder onderzocht en ziek bevonden"? Behalve dan dat je je dan goed bedonderd voelt?

Ik weet niet waarom ik er zo ineens op kom, maar toen ik die foto's bekeek van Jerai en Mistral... Wat nou als het wel al langer speelt?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:32

Super bedankt meiden, voor jullie steunende reacties!

@Clitia: Er zal toch persoon op deze aarde rond lopen die een paard met deze ziekte, verkoopt?!

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:36

Misschien niet zo bewust als Clitia hierboven omschrijft, maar wie weet onbewust.
Het is mss iets om wel over na te denken. Ga je dan terug naar de vorige eigenaar, of houd je hem, of probeer je de kosten van de DA te verhalen op de vorige eigenaar (zal wel niet gaan) ???

Nee, het zal toch echt niet zo zijn Lips are sealed

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:14

Chantal heeft het hier wel over gehad.
Maar volgens de DA is het een ziekte die ieder moment kan ontstaan, dus dan heb je geen poot om op te staan.

Ik hoop nog steeds dat ie het niet heeft....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 01:53

Hé meiden, bedankt voor alle steun!
Ik trek er echt hoop uit!!!

Om even op je vraag terug te komen ptries.

Ik ga ervan uit dat de fokker niet wist dat Juke ziek was.
Toen ik hem belde was hij net zo verbaasd als dat ik.

Maar.... mocht er, op één of andere manier, bekend worden dat Juke deze ziekte al had en de vorige eigenaar wist er van...... sta ik niet voor de gevolgen in!!! Dan moet hij uit kijken!

Juke gaat hoe dan ook nooit terug.

Mocht die vent zeggen dat ik mijn geld terug zou krijgen als ik Juke terug breng..... pech, NO WAY! MIJN Juke gaat nooit weg!
Zo denk ik er over.

Ik zou wel de dierenarts kosten op hem verhalen en eventueel een gedeelte of het komplete aankoop bedrag.

Maar ik denk dat die man echt van niets wist (Dat hoop ik in ieder geval met héél mijn hart).

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:11

Dat is, denk ik, de beste houding Ylana! Je hebt immers voor hem gekoezen en gáát ervoor. Goed hoor!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:00

Dat zou echt erg zijn, als de vorige eigenaar het wel wist....maar goed, in ieder geval heeeel veel sterkte in deze moeilijke tijd, het lijkt me echt afschuwelijk als ik zelf zoiets met mijn paard mee zou maken :/

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:40

fresco schreef:
Chantal heeft het hier wel over gehad.
Maar volgens de DA is het een ziekte die ieder moment kan ontstaan, dus dan heb je geen poot om op te staan.

Ik hoop nog steeds dat ie het niet heeft....

Als er maar 1 DA in Nederland is, die de EMND diagnostiseerd, en die DA herkent Juke... Heb je toch de getuigenis van de dierenarts dat hij al voor de verkoop ziek was.

En we hopen met z'n allen dat ie 't niet heeft...

Ik zat nog meer te denken he... Zit in Nederland vitamine E niet gewoon in het krachtvoer? Ik zal Pavo er even over mailen... Maar als de ziekte onstaat door een tekort aan vitamine E, en hij stond op 't land (gras heeft toch ook vitamientjes?) en op stal (kreeg hij daar bix?)... Als je nagaat wat hij binnen heeft gekregen, zou je toch ergens ook op vitamine E moeten stuiten, toch? Zo niet, dan Nagelbijten / Gniffelen , zo wel, dan is er best een kans dat hij geen EMND heeft.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:42

Trouwens...
Ylana schreef:
Clitia, mag ik jou even onwijs(!) bedanken voor alle moeite die je neemt met het opzoeken enzo!
Ik vind het echt té gek van je.
Bedankt! OK dan!

It's all I can do to help... En ik help nou eenmaal graag.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:47

Ja, clitia, daar heb je gelijk in, misschien ben ik daar te naief voor?! om zo iets in te zien.

En idd, ik heb op de zak bix gekeken, maar er zit idd vitamine E in!
of ie op het gras heeft gestaan, weten we niet, iig bij ons niet (de laatste 4 maanden), helaas te nat voor de paarden.

Maar is het al bewezen, dat de oorzaak een vitamine E tekort is?

Ik hoop toch zo, dat ie het niet heeft...
Je moest eens weten hoe lief dat paard is!
Echt , niet omdat ie nou ziek is, hij heeft een topkarakter!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:15

fresco schreef:
Maar is het al bewezen, dat de oorzaak een vitamine E tekort is?

Citaat:
Onderzoekers denken dat EMND door een vitaminetekort komt, er is een ernstig tekort aan vitamine E gevonden bij recente EMND-gevallen. Vitamine E "werkt tegen" de vrije radicalen
(voor link, zie pagina 2)

Nog niet bewezen, maar als er bij zo'n grote groep (65 paarden hadden ze, zo uit m'n hoofd?) niet één paard is zonder een tekort aan vitamine E... Dan is de kans dat 't om toeval gaat wel heel erg klein.