Schreeuwende instructies??? Wat vinden jullie???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

Re: Schreeuwende instructies??? Wat vinden jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:39

myn instructrice schreeuwt niet echt maar geeft bevelend kritiek... en aanwijzingen... kan ik niet tegen maar maak er meestal wel wat grappigs van... dan wordt zij ook wel chiller...
net als vanavond werd ik in de galop eerst uit het zadel gelanceerd... gaat ze zeggen dat ik op mn kont moet zitten... jah dat snap ik, ik was alleen even overdonderd door de ietwat aparte galop... Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:21

Maar wanneer verheft een instructeur z'n stem? Imo als dan wel de ruiter gewoon níet doet wat er gezegd wordt, dan wel de ruiter heeft net even extra 'motivatie' nodig om er net even wat meer uit te rijden. In beide gevallen heb ik er géén problemen mee als het er eens wat heftiger aan toe gaat in de baan, in de meeste andere gevallen is de instructeur gewoon z'n frustraties aan het uiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:43

Ligt eraan waarom ze schreeuwen, als je met z'n 11-en in een bak rijdt, zal het wel moeten; maar dat geschreeuw met boos worden is vreselijk Huilen Dus... Pling

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:34

VValar schreef:
Schreeuwende instructeurs, afschuwelijk! Ik zou nooit les nemen van een instructeur die naar mij liep te schreeuwen, daar kan ik echt niet tegen. Het verstoord de concentratie van ruiter en paard!

Helemaal mee eens. Ik heb 1 keer een instructrice gehad die schreeuwde maar die ook rustig me durfde uit te schelden. Ik kan daar niet zo goed tegen zeg maar Knipoog, ik kan dara echt overstuur van raken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:43

Mijn instructrice kan wel is haar stem verheffen, maar uitschelden doet ze niet. Dat zou ik ook niet pikken, ze is er om les te geven, niet om mij als scheldobject te gebruiken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:45

Ach, hoe dieper de dalen hoe hoger de bergen. Ik heb een instructeur gehad die me werkelijk verrot schold, echt intimideerde tot op het bot. Hij pakte je expres op je zwakke punt en drukte je nog even lekker extra de grond in. Wat heb ik me kl*te gevoeld, het dal was echt uitzichtsloos diep. Later kwam ik de bergen tegen....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:52

Ik snap dat intimideren en schelden helemaal niet, en ook niet dat je daar beter van gaat rijden.
Ik wil zelf beter rijden; en ik ben me bewust van mijn eigen tekortkomingen; dus dat weet ik allemaal wel.
Ik ga niet betalen om me vervolgens uit te laten maken voor van alles en nog wat.

Ik houd wel van streng en het maakt me ook weinig uit of hard of zacht ze praten, ik probeer toch altijd zo goed mogelijk te luisteren.

* Aimee: les gehad van Sjef? Het is namelijk net of ik een quote van Anky lees*
Laatst bijgewerkt door essie79 op 11-02-05 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 15:52

Aimee schreef:
Ach, hoe dieper de dalen hoe hoger de bergen. Ik heb een instructeur gehad die me werkelijk verrot schold, echt intimideerde tot op het bot. Hij pakte je expres op je zwakke punt en drukte je nog even lekker extra de grond in. Wat heb ik me kl*te gevoeld, het dal was echt uitzichtsloos diep. Later kwam ik de bergen tegen....

Dat gaat wel te ver, maar tussen schreeuwen en schreeuwen is ook een verschil. Een scheldwoord mag mss wel maar wel grappig gezegd dan, niet zo recht in je gezicht een erg scheld woord.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:02

essie79 schreef:
* Aimee: les gehad van Sjef? Het is namelijk net of ik een quote van Anky lees*

Haha! Bijna goed...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:11

Waarom denk jij trouwens dat je beter gaat rijden als je geintimideerd (dat vind ik nogal wat trouwens) en uitgescholden wordt?
Dat zou toch niet nodig moeten zijn als je super gemotiveerd bent?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:21

Als je super gemotiveerd bent dan wil je meestal alles uit de kast halen. Bij sport, en zeker bij paardrijden omdat je met twee levende wezens te maken hebt, gaat de vooruitgang echter meestal heel geleidelijk omdat je gebonden bent aan fysieke en mentale grenzen.
Dat kan vreselijk frustrerend zijn, de bergen lijken dan maar piepkleine heuveltjes. Dat demotiveerd en vervolgens blijven de heuveltjes helemaal uit.
Een instructeur die de heuveltjes bergen kan laten lijken omdat ze in een schril contrast staan tot de diepe dalen kan daardoor heel erg motiverend zijn.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:44

VValar schreef:
Je hoeft niet te schreeuwen om iets te verduidelijken. Ar-ti-cu-le-ren wilt ook nog wel eens helpen Knipoog Begrijpt de ruiter het dan nog steeds niet? Dan moet je als instructeur zijnde de ruiter even bij je roepen om het desbetreffende probleem of aanmerking door te nemen. Dát is instructie.

Daar ben ik het wel mee eens..

Al vind ik het soms wel nodig, laatst begon er een kind kei hard te gillen op paard, toen schreeuwde Jolanda toch wel even, zo van, WHAA NIET DOEN Vork.. daarna legt ze rustig uit waaróm ze zoiets niet moest doen..

Rien schreeuwt eigenlijk nooit, hij luidt zijn stem als er iets uhmm, gebeurd wat niet mag, dat doen de meeste wel bij ons..

Maar in het algemeen, schreeuwen brengt mensen wel van hun consentratie af..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:14

Even de stem verheffen vind ik oke. Maar iemand hoeft mij écht niet te gaan uitschelden of helemaal de grond in te trappen. M'n hobby moet wel leuk blijven hoor!

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:59

Echt boos tegen je schreeuwen?
Nee, dat vind ik niet kunnen. Ik denk ook niet dat je je dan op je gemak voelt tijdens een les..?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:10

Ik haat schreeuwen ook... maar soms moet het net iets harder doordringen en dus mogen ze het er wel ff opdrukken, maar kheb iemand nodig die me motiveert, niet demotiveert... en heb het perfecte spulletje gekocht samen met een vriendin, we hebben zo'n setje gekocht met oortjes dat je kan insteken tijdens het rijden en de instructeur kan praten door een klein microotje, zelf hebben ze ook oortjes in omdat wij even goed kunnen reageren.. en dat is zooooo grappig, want als ze harder beginnen praten horen ze zichzelf ook heel hard en dan begrijpen ze het nimmer goed Tong uitsteken het spul was zn geld waard!

xxx

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:37

Als je instructeur moet schreeuwen om je iets aan je verstand te brengen, dan luister je niet. Ik kan er zelf ook niet zo goed tegen, maar ik luister altijd heel aandachtig wat mijn instructrice tegen me zegt. Ze hoeft niet te schreeuwen. Tenzij ik iets doe wat echt niet mag, dan schreeuwt ze weleens, want dan wordt ze een beetje boos op me, wat ik op dat moment dan ook terecht vind Lachen

Verder vind ik schreeuwen niet nodig, het is ook niet leuk voor het paard. Wij laten de paarden altijd weten dat ze stout zijn door tegen ze te schreeuwen, als de instructie dat ook gaat doen, raken ze volledig in de war.

robinbeekink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:42

Ik heb les van Petra van esch,
maar thuis heb ik elke dag gewoon les van mij moeder.
En mensen die dit ooit gezien of gehoord hebben snappen wat ik bedoel, het gaat er hard aan toe.
Mijn moeder schreeuwd wel degelijk en pakt mij inderdaad aan op mijn zwakke punten. Sommige mensen verklaren ons voor gek maar ik vindt dat als je alles uit jezelf en je paard wil halen heb je iemand nodig die het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Ookal geef ik het niet graag toe, als mijn moeder mij les geeft dan ben ik wel op mijn scherpst.
Ik zeg niet dat ik stil ben... ik praat zeker wel terug en we hebben ook vaak ruzie hierom, maar het moet.
Je moet er inderdaad wel tegen kunnen... en niet bijvoorbeeld omdat je zelf kwaat bent je paard gaan straffen want dan gaat het fout.

Het is zeker niet altijd even leuk, en het hoeft niet elke dag... maar het heeft (volgens mij) wel het beste resultaat.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:56

Natuurlijk mogen ze best eens schreeuwen...maar dan niet om iemand echt letterlijk zwart te maken...en paarden vinden het vast ook niet erg leuk om de hele tijd naar zo'n geschreeuw moeten luisteren...

Als een instructrice iets zegt...kan dat eerst normaal lijkt mij...luisterd iemand niet...dan kun je het wat harder zeggen zodat het beter doordringt...maar lukt het niet terwijl iemand wel zijn/haar best doet en dan nog gaan schreeuwen...
Vind ik niet kunnen...van zo'n iemand hoef ik echt geen les...

robinbeekink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:01

robinbeekink schreef:
En mensen die dit ooit gezien of gehoord hebben snappen wat ik bedoel, het gaat er hard aan toe.
Mijn moeder schreeuwd wel degelijk en pakt mij inderdaad aan op mijn zwakke punten. Sommige mensen verklaren ons voor gek maar ik vindt dat als je alles uit jezelf en je paard wil halen heb je iemand nodig die het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Ookal geef ik het niet graag toe, als mijn moeder mij les geeft dan ben ik wel op mijn scherpst.
Ik zeg niet dat ik stil ben... ik praat zeker wel terug en we hebben ook vaak ruzie hierom, maar het moet.
Je moet er inderdaad wel tegen kunnen... en niet bijvoorbeeld omdat je zelf kwaat bent je paard gaan straffen want dan gaat het fout.

Het is zeker niet altijd even leuk, en het hoeft niet elke dag... maar het heeft (volgens mij) wel het beste resultaat.

Maar ons mam is wel heeeeeeeeeeeeel lief hoor!!! haha
Haha! Lovers

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 15:39

nou..ik vind het persoonlijk ook slecht... k bedoel..je rijdt daar op een manege (de meesten..) voor je plezier.. en dan moet die tante niet een beetje je af lope te katte..rijd je daar.. doe je je best neem ik aan.. en dan krijg je nog commetaar. .. dan zit jij vast rest van de les met een k#t gevoel in die les..en voel je je daar vast niet op je gemak als je instuctrice aan hets schreeuwen was...

robinbeekink schreef:

ik wil ook wel les van me moeder Tong uitsteken

kyra_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:36

eej

mijn instructie schreeuwd weleens
en dat vind ik zelf ook wel fijn
na afloop van de les legt ze nog wat dingen uit enzo
en ze beloont de pony
als ik naar de les ga weet hij het al Tong uitsteken

dat was mijn mening Haha!

kusjes van kyratjuh

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:05

Desiree schreef:

Vroeger op de manege was er een akelig mens dat de opleiding in Deurne deed. In het weekend gaf ze les op de manege, en reageerde ze zich af op mij. Me totaal afbreken, zodanig dat ik werkelijk overwogen heb om te stoppen met rijden. Marieke de Sosois of zoiets heette ze. MEn, wat een k.twijf! ik moet haar niet tegen komen nu, want ik ben een stuk mondiger inmiddels dan dat ik toen was. Om zo de boel voor mij te verpesten! hoe haalde ze het in haar smerige rotkop!

Volgens mij heb ik vorig jaar een poos springles van haar gehad op de ponyclub. Ze schreeuwde echt heel erg, en ook wel schelden. Dat was echt minder. Maar de instructies die ze gaf waren wel goed en hielpen heel goed.
Voor dressuur hadden we weer een ander, die zei juist bijna niets, alleen welke figuren je moest rijden en keertje netjes ofzo.
Ik reed toen op een jong paard dus is dat ook niet echt handig. Dat paard ging graag samen met mij heel hard door de hele buitbak crossen Haha! was toen ook pas onder het zadel.

maar ik weet niet wat beter is, tijdens springles leerde ik veel meer. Maar het werkt niet motiverend als er tegen je gescholden word.

MarjoleinP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:14

Ik heb van twee instructuurs les, de een is de rust zelfe, kan soms (echt soms) wel boos worden, maar dan nog verheft hij zijn stem nog niet erg veel. Hij houd van rust, rust en nog eens rust. Mijn pony loopt in deze lessen ook veel beter dan in de andere. Daar hebben we een instructeur die een hoog volume in stem heeft. Niet dat hij echt schreeuwd, maar wel hard. Hij is ook veel drukker. Dit vinden we allebei niet fijn.
Ik ga ook naar les om te leren, als ik alles al kon hoefde ik niet te lessen. Daarom vind ik niet dat een instructeur het recht heeft om me uit te gaan schelden. Mijn motivatie mankeert niets aan, dus daar hoeft hij het niet voor te doen. Hoe meer rust hoe beter.

Skimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:43

Er kan natuurlijk een goede reden zijn dat de instructrie gaat schreeuwen. Als een intructeur/trice je drie keer een aanwijzing geeft, maar je doet er niets mee. Of je behandelt je paard of pony te grof als deze niet luistert. Tja, dan lijkt het me logisch dat hij/ zij er flauw van is en begint te schreeuwen. Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:28

Mijn instructrice en ik zijn voornamelijk bezig om samen mijn paarden beter te maken. Daar wordt eigenlijk niet bij geschreeuwd. Wel zoals Tyrza zegt een keertje in het heetst van de strijd, maar dat is dan niet op een vervelende manier.

Als je regelmatig les hebt sluipen er ook minder makkelijk dingetjes in en hoef je ook niet heel streng gecorrigeerd te worden. Ik zelf ben heel erg gemotiveerd en probeer ook echt te doen wat de instructrice zegt, hoewel er wel ruimte is voor discussie. dan heb ik het idee dat ze de ene week toch net iets anders zegt dan de week ervoor en daar praten we dan over (zij komt dan altijd met een heel logische verklaring Clown )

toen ik mijn zusje dressuurles gaf op mijn pony knetterde het wel regelmatig flink....maar zij was dan ook wel héél eigenwijs Haha!