Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:55

Alane schreef:
En dan maar afwachten of ze paard willen meenemen...
Ik heb enkel paard verzekerd. Een paard hoeft geen sportpaard te zijn voor de verzekering... scheelt ook weer Haha! én ondanks dat ik chip kan ik ook in het paspoort laten vermelden "niet gescikt voor menselijke consumptie" en betekent niet willen chippen niet automatisch dat het paard niet geslacht "mag" worden. daar zitten nl ook de nodige consequenties aan.

Ik vraag me trouwens af, stukje gelezen op www.nl-paardenpaspoort.nl
of paarden met DNA dadelijk wel alle medicijnen kunnen krijgen die vrij komen dankzij de I&R regeling. Zoals ik het las gaat het kstje niet open voor paarden met DNA registratie.

Even voor de goede orde.

Dit stond in mijn ontheffingsbrief:
Ik citeer:
Het paard c.q. de paarden waarvoor u ontheffing van de chipverplichting heeft mag niet geslacht worden, behalve als het alsnog gechipt wordt en er een wachttermijn van 6 maanden na de dag van het chippen in acht word genomen.

Overigens heb ik net het PVE aan de lijn gehad en ze halen je paard ook op als je DNA hebt gekozen. De beste man zei dat chippen en DNA gelijk zijn aan elkaar, het maakt dus geen verschil. Alleen als je het paard laat slachten moet er een chip in zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:25

Ook zonder chip kan je paard nog geslacht worden. Het vlees mag dan alleen niet voor menselijke consumptie gebruikt worden.
Maar ik kan me wel voorstellen dat bijv. een dierentuin er erg blij mee zou zijn (mits er geen enge geneesmiddelen inzitten)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:28

Peterina schreef:
Alane schreef:
Zou een transponder een elektronisch implantaat kunnen zijn?

Haha! Clown Zo omzeilen wij alles!

Moet je eens googlen op elektronisch implantaat....
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ele ... at&spell=1

een leuke is: www.4verichip.com

@Cassidy: precies en om het geheel uit te sluiten dat dat gebeurd zal waarschijnlijk (zo lees ik het stukje wat ik al eens gequote heb) voor de paarden met DNA dat extra kastje op slot blijven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:38

Laten we er even van uitgaan dat de regelgeving Europawijd hetzelfde gaat zijn.

Dan lees ik op de volgende pagina:

http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... npass.html

en dan met name hier:

http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... ass.html#e

In der EU sowie weltweit gelten Pferde wie Kühe oder Schweine als lebensmittelliefernde Tiere. Um dem Verbraucherschutz gerecht zu werden, gelten gewisse Bestimmungen für lebensmittelliefernde Tiere, die mit Arzneimitteln behandelt werden. Das Kapitel "Arzneimittelanhang" dient dazu, allein für Pferde Ausnahmen von diesen Bestimmungen zu ermöglichen.

In dem Kapitel "Arzneimittelbehandlung" erklärt der Besitzer, ob er für sein Pferd den Status "zur Schlachtung bestimmt" oder "nicht zur Schlachtung bestimmt" wählt. Der Status "nicht zur Schlachtung bestimmt" ist unwiderruflich und muss von evtl. nachfolgenden Besitzern übernommen werden.

Die FN empfiehlt, den Status "zur Schlachtung bestimmt " anzukreuzen. Das heißt nicht, dass Sie Ihr Pferd irgendwann schlachten müssen. Das bedeutet lediglich, dass Ihr Pferd mit einigen wenigen Medikamenten nicht behandelt werden darf. Ihr Pferd kann mit allen für lebensmittelliefernde Tiere zugelassenen und allen sonstigen zugelassenen Medikamenten behandelt werden.

En ja, ik ben me bewust van het feit dat dit een Duitse website is, en deze regels voor Duitsland gelden. Maar ik kan me niet voorstellen dat in Nederland andere regels gaan gelden, helemaal omdat ze er prat op gaan dat de regels EU wijd gaan worden ingevoerd. En nogmaals, als het medicijnenkastje in Nederland voor bepaalde gevallen dicht blijft, is er altijd nog de mogelijkheid om uit te wijken naar het buitenland. En aan medicijnen is altijd te komen.

Nogmaals, het systeem is niet waterdicht en gaat het nooit worden ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:47

Als in de EU overal dezelfde regels gaan gelden... waarom zou je dan in Duitsland wel die medicijnen krijgen voor je paard als ze in NL verboden zijn voor een niet gechipt paard?
Anders heb je geen gelijke regels.

En ik ga ervan uit dat wanneer je paard dusdanig iets mankeerd dat de "gewone" medicijnen niet helpen.... dan nog zou jij je paard vervoeren naar Duitsland?

vwb dat stukje dat zeg ik ook tegen mensen... zet in je paspoort niet eerder "niet geschikt voor menselijke consumptie" dan dan waneer je het nodig hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:10

Alane schreef:
En ik ga ervan uit dat wanneer je paard dusdanig iets mankeerd dat de "gewone" medicijnen niet helpen.... dan nog zou jij je paard vervoeren naar Duitsland?

Ik zou het van de situatie laten afhangen. Desnoods gaat er alsnog een chip in, maar dat beslis ik op dat moment ter plekke, omdat mijn paard dan op dat moment voor gaat.

En ik kon mijn vorige bericht niet meer editen, maar toch nog even dit: in Duitsland wordt niet zo vaak gechipt, dus de opmerking dat het paard alleen maar met een klein aantal medicijnen niet mag worden behandeld als het voor de slacht is bestemd geld daar dus hoofdzakelijk voor alle niet gechipte paarden, waar in het paspoort staan dat ze voor de slacht zijn bestemd. Op het moment dat ze voor de slacht zijn bestemd mag het in Duitsland wel.

Dus zoals je heel goed hebt gezien: waarom zouden de regels in Duitsland anders zijn dan in Nederland? Waarom zou het medicijnkastje in Nederland dicht blijven voor niet gechipte paarden als medicijnen in Duitsland voor niet gechipte paarden die niet voor de slacht zijn bestemd wel te krijgen zijn?

Jou argumentatie, en de argumentatie van de Duitse website staan haaks op elkaar. Ik laat me iig niet bang maken. En mij heb je niet overtuigd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:15

Sorry, verkeerd geformuleerd., maar kan niet meer editen.

Cassidy schreef:
Op het moment dat ze voor de slacht zijn bestemd mag het in Duitsland wel.

Moet worden:

Cassidy schreef:
Op het moment dat ze NIET voor de slacht zijn bestemd mag het in Duitsland wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:13

of we l*llen langs elkaar of je praat jezelf tegen....
jij begint je reactie met:
Cassidy schreef:
Laten we er even van uitgaan dat de regelgeving Europawijd hetzelfde gaat zijn.

Dan gelden dus in Duitsland dezelfde regels als in Nederland en heeft het geen zin om naar Duitsland te gaan voor andere medicijnen....
Dan heeft die website die je erbij hebt gezet absoluut geen meerwaarde... en is achterhaalt...

Als we het hebben over I&R in Duitlsand moet je niet vergeten dat de stamboekpaarden wel optisch te identificeren zijn, dit in tegenstelling tot de NL paarden met DNA registratie...
Het door jou aangehaalde verhaal klopt volkomen en is niet anders als in NL en heeft niets te maken met de identificatie en is eerder een tip over de vermelding in het paspoort... Dat van die slachtdieren is ook correct en daar was NL net even iets anders in NL kent/kende nl hobbydieren, dat zijn/waren (weet niet of die benaming nog geld in NL) die gelijk waren aan een slachtdier maar voor de fun werden gehouden, de paarden vielen daar oa ook onder (zal even een link erbij gan zoeken waar deze materie staat, en welk een probleem was voor NL mede omdat de definitie niet duidelijk omschreven was/is)

Als je dan alsnog je paard laat chippen kun je het nu ook doen, immers blijven de risico's hetzelfde .. ik bedoel je paard zal maar complicaties krijgen en tot 1 van ,002 % gaan horen....

van die site die jij gelinkt hebt...
Deutsche Reiterliche Vereinigiung schreef:
Muss ich mein Pferd brennen oder chippen lassen?
Die aktive Kennzeichnung (Nummernbrand/Mikrochip) ist vom Gesetz her für den Pferdepass nicht vorgeschrieben, die FN empfiehlt sie aber. Sie erleichtert die Identifizierung des Pferdes/Ponys und dient als Diebstahlschutz.

Für die Eintragung des Pferdes als Turnierpferd bei der FN ist die aktive Kennzeichnung vorgeschrieben.

Kun je in Duitsland kiezen tussen brandmerken en chippen? En zoals ik hett lees zijn ze in gemany net zover als NL 7 jaar geleden, alleen wedstrijddieren zijn een chip/brandmerrk nodig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:10

Alane schreef:

Dan gelden dus in Duitsland dezelfde regels als in Nederland en heeft het geen zin om naar Duitsland te gaan voor andere medicijnen....

Einde quote.

Ik heb inderdaad de indruk dat jij niet begrijpt waar ik naartoe wil (ik snap jou namelijk heel goed.)

Als heel Europa één regelgeving gaat krijgen, zou het theoretisch ook niet moeten kunnen dat er in Nederland een medicijnkastje is die dicht blijft voor niet gechipte paarden, omdat er EU wijd niet overal wordt gechipt. Dus net zo min als ik de grens over kan om medicijnen te halen die in Nederland niet kunnen. Schnappi?

Alane schreef:
Als je dan alsnog je paard laat chippen kun je het nu ook doen, immers blijven de risico's hetzelfde .. ik bedoel je paard zal maar complicaties krijgen en tot 1 van ,002 % gaan horen....

Nee hoor, meteen chippen doe ik niet, want wie weet krijgt mijn paard helemaal geen ziekte waar hij medicijnen voor moet hebben waar die chip wel voor nodig is....Haha!

Alane schreef:
Kun je in Duitsland kiezen tussen brandmerken en chippen? En zoals ik hett lees zijn ze in gemany net zover als NL 7 jaar geleden, alleen wedstrijddieren zijn een chip/brandmerrk nodig...

Omdat men in Duitsland vast wil houden aan het brandmerk zijn ze niet zo happig op het chippen. En bij mijn weten mag je nog steeds in Duitsland brandmerken. En misschien lopen ze in Duitsland achter, in Nederland lopen ze op voor/ of zijn ze een zijweg ingeslagen. En ik weet wel wat ik persoonlijk erger vindt....
[/quote]
[/quote]
[/quote]

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:08

ok even voor de duidelijk heid van dit blondje
als je een paard in je achtertuin hebt die niet vervoerd gaat worden
moet je dan wel of geen indentificatie en wel of geen paspoort

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:51

Mijn pony is al in 1994 gechipt en heeft nergens last van. Nooit gehad ook.

Toen waren er ook helemaal geen adviezen over wat je mocht doen en moest laten.

Mijn dierenarts heeft hem toen wel verdoofd omdat ze de naald zo dik vond Haha!

Ik heb er dus geen problemen mee met het chippen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:54

volgens mij.....als het gaat om uit een ruimer assortiment van medicijnen te kunnen kiezen....is alleen de aantekening in je paspoort dat je paard niet bestemd is voor de menselijk consumptie hiervoor doorslaggevend, en maakt het daarvoor helemaal niet uit of ie met een chip of met DNA is geregistreerd.

Tjonge sit topic bewijst in ieder geval dat er toch nog behoefte is aan een duidelijk en volledige informatievoorziening naar ons paardeneigenaren!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:04

nickyu schreef:
ok even voor de duidelijk heid van dit blondje
als je een paard in je achtertuin hebt die niet vervoerd gaat worden
moet je dan wel of geen indentificatie en wel of geen paspoort

Hij moet wel identificatie, en hij moet wel paspoort. Want stel je voor dat je hem wilt laten slachten (en stel je voor dat de overheid niet weet dat je een paard hebt, kunnen ze in de toekomst ook geen belastingen gaan heffen).

De hele voedselveiligheid is een wassen neus. Wij moeten onze paarden chippen (ook degene die niet voor de consumptie zijn bedoeld) , terwijl op grote schaal met het krachtvoer van de koeien en varkens wordt geknoeid en er geneesmiddelen in het krachtvoer belanden die daar dus gewoon echt niet thuishoren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:29

Cassidy schreef:
Alane schreef:

Einde quote.

Ik heb inderdaad de indruk dat jij niet begrijpt waar ik naartoe wil (ik snap jou namelijk heel goed.)

Als heel Europa één regelgeving gaat krijgen, zou het theoretisch ook niet moeten kunnen dat er in Nederland een medicijnkastje is die dicht blijft voor niet gechipte paarden, omdat er EU wijd niet overal wordt gechipt. Dus net zo min als ik de grens over kan om medicijnen te halen die in Nederland niet kunnen. Schnappi?

Ik snap je wel maar je vergeet daarbij 1 ding: Nederland loopt vooruit vwb de I&R regeling. Duitsland heeft een nast het brandmerken de keuze om te chippen (en geloof me er worden meer paarden gechipt dan je denkt, er is al minimaal 1 stamboek die niet meer brand maar chipt)
Dus de snelle herkenningsmethode heeft duitsland dus ook. Als je dan vooruit gaat kijken (dus na de overgangsregelingen) zou het Duitsland ook dus onmogelijk moeten zijn om die medicijnen te verkrijgen.

Cassidy schreef:
Alane schreef:

Omdat men in Duitsland vast wil houden aan het brandmerk zijn ze niet zo happig op het chippen. En bij mijn weten mag je nog steeds in Duitsland brandmerken. En misschien lopen ze in Duitsland achter, in Nederland lopen ze op voor/ of zijn ze een zijweg ingeslagen. En ik weet wel wat ik persoonlijk erger vindt....

In duitsland mag nog steeds gebrand worden...Dat men in Duitsland vast houdt aan het brandmerken heeft meer te maken met status en aan zien dan antipatie of angst voor het chippen, of nav onderzoeken en rapportages ten nadele van het chippen zoals de antichip site ons wil laten geloven...
Met dat achter lopen doelde ik op het feit dat de Duitse NHS het verplicht stelt (brandmerk/chippen) zoals de NL NHS het jaren terug ook heeft laten doen

@Paars: De informatie voorziening is wel goed alleen worden er verhaaltjes de wereld in geschopt waardoor er verwarring onstaat. Net zoals onlangs een topic geopend werd "chipverplichting van de baan" wat dus geheel onwaar is en was....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:03

Alane schreef:
@Paars: De informatie voorziening is wel goed alleen worden er verhaaltjes de wereld in geschopt waardoor er verwarring onstaat. Net zoals onlangs een topic geopend werd "chipverplichting van de baan" wat dus geheel onwaar is en was....

Ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. Als je een gewoon huis-tuin en keukenpaard hebt, niet bent aangesloten bij een stamboek, dan moet je het doen met een onvolledige folder waarin de mogelijkheid van ontheffing niet eens staat aangegeven (áls je tenminste lid bent van een of ander paardenblad, anders weet je nog steeds van niets). Ik vind als je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, dan moet je als overheid toch echt meer moeite hebben gedaan om iedereen duidelijkheid te geven voor je de regelgeving in laat gaan. Net als die wazige zin: als je paard DNA geregisteerd is en je wilt hem laten slachten, dan moet je hem eerst alsnog laten chippen en dan 6 maanden wachten.... Nou sommige blondjes zullen denken (echt hoor) dat ze het leven van hun paard dat ernstig ziek is nog 6 maanden moeten rekken voor ie uit zijn lijden verlost mag worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:35

paars schreef:
als je paard DNA geregisteerd is en je wilt hem laten slachten, dan moet je hem eerst alsnog laten chippen en dan 6 maanden wachten.... Nou sommige blondjes zullen denken (echt hoor) dat ze het leven van hun paard dat ernstig ziek is nog 6 maanden moeten rekken voor ie uit zijn lijden verlost mag worden.

Dit is een van de "kreten" die gebruikt wordt om paarden liefhebbend eigenaars over de drempel te krijgen om alsnog te chippen. Een vorm van emotionele chantage in feite.
Er is geen een DA die een ernstig zieke paard een verlossend spuiten zal weigeren. Het paard gaat dan alleen niet in de consumptie circuit maar wordt gewoon vernield (sorry voor de uitdrukking). Het is alleen als het paard voor de consumptie bedoeld is dat er alsnog gechipt moet worden en 6 maanden gewacht. Maar dit is dan voor die 'liefhebbende' eigenaars die alsnog geld uit de karkas van hun paard willen winnen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:40

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:52

@Peterina: Ik heb nergens gezegd dat een chip organisch zou zijn...
Ik heb gezegd dat een chip niet mechanisch iets.
Maar wel elektronisch en als zodanig wordt aangemerkt: elektronisch implantaat... bijv. een pacemaker is ook een elektronisch implantaat.

Peterina schreef:
Dit is een van de "kreten" die gebruikt wordt om paarden liefhebbend eigenaars over de drempel te krijgen om alsnog te chippen. Een vorm van emotionele chantage in feite.
Er is geen een DA die een ernstig zieke paard een verlossend spuiten zal weigeren.

Zijn geen kreten ter chantage maar consequenties waar rekening mee gehouden dient te worden.
Dat wordt ook nergens gezegd.. er word alleen verteld dat wanneer je een DNA paard wilt laten slachten je alsnog moet chippen. En dat hoeft niet diegen te laten doen die ontheffing heeft aangevraagd, kan ook een volgende eigenaar zijn.

Peterina schreef:
Het paard gaat dan alleen niet in de consumptie circuit maar wordt gewoon vernield (sorry voor de uitdrukking). Het is alleen als het paard voor de consumptie bedoeld is dat er alsnog gechipt moet worden en 6 maanden gewacht. Maar dit is dan voor die 'liefhebbende' eigenaars die alsnog geld uit de karkas van hun paard willen winnen.

Als een paard uit zijn lijden verlost moet worden wat is er dan op tegen om daar nog enigzins geld van te halen???? (en geen discussie over waarom slachten voor menselijke consumptie)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:30

ok ik ben recreatief ruiter paardjes in de achtertuin , nu heb ik toevallig mijn ruiterbewijs maar stel dat ik die niet heb

dan weet ik dus idd nog helemaal niks van enig chip of wat voor verplichting ook maar af

moet ook eerlijk zeggen dat 99% van mijn info via bokt is gekomen en vandaar naar officiele sites

en voor een dom blondje is er haast geen touw aan vast te knopen over hoe wat waar en vooral WAAROM

menig boer met een paar paardjes of hobbieist met een paar ponys weet nog van niks

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:53

nickyu schreef:
ok ik ben recreatief ruiter paardjes in de achtertuin , nu heb ik toevallig mijn ruiterbewijs maar stel dat ik die niet heb

dan weet ik dus idd nog helemaal niks van enig chip of wat voor verplichting ook maar af

moet ook eerlijk zeggen dat 99% van mijn info via bokt is gekomen en vandaar naar officiele sites

en voor een dom blondje is er haast geen touw aan vast te knopen over hoe wat waar en vooral WAAROM

menig boer met een paar paardjes of hobbieist met een paar ponys weet nog van niks

Dat is oa de reden van de overgangsregelingen, men gaat ervan uit dat de mensen die geen info krijgen via vakbladen en/of verenigingen geinformeerd worden door DA, kennissen, hoefsmid, internet, etc..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:04

Alane schreef:
men gaat ervan uit dat de mensen die geen info krijgen via vakbladen en/of verenigingen geinformeerd worden door DA, kennissen, hoefsmid, internet, etc..

daar gaat het dus al mis. Ze hebben informatiePLICHT voor ze zoiets wettelijk gaan vastleggen en moeten er ZEKER van zijn dat een zeer ruime meerderheid op de hoogte is gebracht. Daarvoor moet je dus: adverteren, spotje op tv, reclame op een bushokje noem maar op. EN er niet vanuit gaan dat dat rond de verjaardagstafel wel doorgegeven zal worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:47

nou weet je ik heb recentelijk een paard laten enten , toen werd er wel gevraagd , heb je een paspoort , uh nee

ok mocht je die nog willen plak ik daar t stickertje wel in , je rijd zeker geen wedstrijden uh nee niet dus

verder is er geen woord over gerept

2 andere ponys zijn beide geprikt met medicaties
1 ivm longinfectie de ander ivm koliek toen is er helemaal niet gevraagd naar het paspoort om er in te schrijven wat er gegeven was

en geloof me bij zeker 1 vd middeltjes is er een wachttijd ivm slacht
maar ja wormenkuren hoef je ook niet te registreren

maar moet je nou wel of geen indentificatiue hebben als je ze niet over de weg vervoerd

want dat is wat een jaar geleden nog gold

je mocht wel buiten rijden maar niet per trailer vervoeren
begrijp nu uit de verhalen dat dat gewijzigd is
maar verder dus niet vernomen , klopt dat nou wel of niet ?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:16

Cassidy schreef:
Dus hoezo "maar" 14 gevallen? Hoezo "maar" 2 dood?

14 op 100.000 is welgeteld 0.014%
2 op 100.000 is welgeteld 0.002%

Van medicijnen krijg je ook de engste ziektes. Daar kan de ziekte ook erger van worden, daar kan je ook aan dood gaan als het verkeerd 'terecht' komt. Maar mensen gaan meteen naar een arts zodra ze voelen dat er iets niet goed is, paarden voelen van tevoren ook dat er iets niet goed is maar mogen niet op eigen initiatief naar de veearts om te vertellen dat ze pijn hebben.
Om dan inderdaad nog maar niet te spreken over de gevallen van mensen die Denken dat ze het wel kunnen en je dus gewoon oplichten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:24

paars schreef:
daar gaat het dus al mis. Ze hebben informatiePLICHT voor ze zoiets wettelijk gaan vastleggen en moeten er ZEKER van zijn dat een zeer ruime meerderheid op de hoogte is gebracht. Daarvoor moet je dus: adverteren, spotje op tv, reclame op een bushokje noem maar op. EN er niet vanuit gaan dat dat rond de verjaardagstafel wel doorgegeven zal worden.

Heeft dat bij jou/jullie niet op een bushokje gestaan? of op de regionale zender? Clown
Staatscourant lezen, wil ook helpen. Haha!

@Nickyu: www.nl-paardenpaspoort.nl daar staan alle regels, overgangsregelingen etc... over paspoorten, chippen en DNA.

sinds 1 jan. 2004 ben je verplicht om een paspoort te hebben bij je paard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:53

Alane schreef:
Staatscourant lezen, wil ook helpen. Haha!

Haha! ja dat geloof ik direct. Nou, dan moeten ze die voortaan maar huis-aan-huis gaan verspreiden, dán hebben ze recht van spreken *LOL*.